Eczeem paard heter voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:13

Hallo,

Ik heb een haflinger merrie met eczeem. Reageert op mugjes en op suikers/eiwitten.
Ze krijgt nu metazoa brok en een handje lucerne van metazoa (geef ik andere lucerne jeukt ze direct, bij deze geen jeuk in deze hoeveelheid).
Ze staat niet op het gras, krijgt hooi.

Nu doet ze het perfect qua glanzen en uiterlijk (soms nog wel jeuk maar dat ga ik nooit 100% wegkrijgen)
Maar ze mist nu weer meer aan het werk gaan uithoudingsvermogen en vooral energie. Uithoudingsvermogen is natuurlijk training, maar ze mist ook echt de energie om vol door te gaan. Normaal zou ik dan krachtvoer/haver oid proberen, maar krachtvoer is geen optie gezien suikers/zetmeel.

Wat zou ik als energieleverancier bij kunnen voeren? Dus wat zijn jullie adviezen hierin?
Ik zou graag ervaringen horen van andere mensen met eenzelfde soort probleem :)

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:16

Ik voer een handje pavo topsport bij aan mijn shetlander met eczeem, dat heeft een relatief laag suiker+zetmeel gehalte voor een krachtvoer. Verder zou je lijnzaadolie kunnen proberen. Ik heb zelf vorig jaar de energy oil geprobeerd, maar dat gaf niet het gewenste effect. Nu kan ie zonder problemen 20-30 km in 1 rondje lopen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:24

Olie is dan de beste oplossing!
Gewoon uit de supermarkt is het goedkoopste. Let er wel op dat hoe meer olie je voert hoe meer vitamine E je ook moet bijvoeren.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:25

Ik las dat ze van olie dan echt aanzienlijke hoeveelheden moet krijgen? Gaat dat niet laxerend werken? En vitamine E, ook extra gaan geven ondanks dat ze een vitamine korrel al krijgt? Waarom is dat dan :) ?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:30

Vanaf 200 ml olie gaan paarden meer behoefte hebben aan vitamine E. Als je langzaam opbouwt dan went het spijsverteringsstelsel er aan en zal je paard niet aan de diarree raken.

Die uit je vitaminebrok geeft waarschijnlijk al minder dan de dagelijkse behoefte. Uit hooi en kuil halen ze het niet omdat het na het maaien vervliegt. Alleen als ze op gras staan ontstaat er geen tekort.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 31-10-17 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:31

Ik ga daar even naar kijken, ik heb liever een optie zonder olie gezien ik dan de staleigenaar daar niet mee hoef op te zadelen. Maar iig bedankt voor het meedenken, en kan het altijd gaan proberen als er niets anders is..

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:41

Mijn merrie is ook gevoelig voor suikers (krijgt er flink jeuk van) maar deze wel nodig heeft als energie bron, met name de langdurige energie.
Ik heb haar nu een tijdje op de Horsefood omega 3 power mix staan (dit krijgt ze erbij, dus niet als hoofdvoer) maar merk hierin echt een duidelijk verschil.
Had eerder ook andere voersoorten geprobeerd maar kreeg overal jeuk van.
Alleen op Metazoa heeft ze echt niet genoeg, en ging het er na een paar jaar toch minder goed op doen.
Naast de omega 3 power mix krijgt de van Horsefood de happy summer mix (ook voor bevangen/eczeempaarden)

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:47

@Kiki als ik die zo even naast de topsport leg zou ik er bijna 2 keer zoveel van moeten voeren om het gewenste aantal eiwitten te krijgen en dat terwijl de zetmeel alleen al op 30% zit. Mijne zou daar dus gegarandeerd op gaan schuren, maar die schuurt dus voornamelijk van teveel zetmeel en gras. Op de topsport gaat het bij mijne erg goed, maar daar hoef je dan ook niet veel van te voeren. Ik ben nog geen enkel voer tegengekomen met zo'n hoge eiwit als topsport en daarnaast laag in suikers en zetmeel. Maar geen enkel paard is hetzelfde. Lastig dat je geen olie kunt proberen, TS, want dat is voor een schuurpaardje natuurlijk wel de oplossing met de minste suikers.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:02

Dat kan, maar de mijn ging juist van oa de topsport schuren en van de omega power mix dus niet. Maar ik geef het erbij, krijgt een half schepje per dag erbij en beduidend beter in de langdurige energie.

Hier gaf olie overigens niet het gewenste effect, ik gaf lijnzaadolie

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:48

Olie is ook een dikmaker, ik weet niet of dat gewenst is?

Een klein beetje haver zou je alsnog kunnen proberen,behalve als je het echt al getest hebt. Niet alle eczemers krijgen jeuk van een kleine hoeveelheid zetmeel en 2 handjes doet bij sommige paarden al flink wat met hun energie.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:52

Is scheren geen optie? Of is je paard al geschoren?
Dan hoef je niks toe te gaan voegen qua voeding

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 17:59

Ze is al geschoren. Haver zou ik wel kunnen proberen inderdaad. Even kijken of ik een zak kan combineren met iemand anders voor als ze wel gaat jeuken.
Horsefood zou nog een optie zijn, maar ze krijgt af en toe al wat muesli in de winter van havens, de natural balance. Zou die niet beter zijn? Of haalt ze daar weer niet de benodigde energie uit?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:06

Is soms gewoon een kwestie van proberen.
Weet niet of je in de buurt woon, anders wil je wel aan een klein beetje helpen zodat je het kan proberen.
Dacht dat ze er ook kleinere proef verpakkingen van hebben.
Anders eens bellen met Horsefood, hebben mij super geadviseerd na veel muesli en jeuk ellende in combi met langdurige energie tekort

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:09

Gemicroniseerd lijnzaad i.p.v. lijnzaadolie?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:15

Havens natural balance bevat 37% zetmeel en 3% suiker. De basis bestaat uit mais, tarwe, spelt en luzerne. Dat zijn rustige dikmakers.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:21

kiki1976 schreef:
Mijn merrie is ook gevoelig voor suikers (krijgt er flink jeuk van) maar deze wel nodig heeft als energie bron, met name de langdurige energie.
Ik heb haar nu een tijdje op de Horsefood omega 3 power mix staan (dit krijgt ze erbij, dus niet als hoofdvoer) maar merk hierin echt een duidelijk verschil.


Dat klopt. Het is heel lastig te beoordelen of je paard energie door het voer te kort komt of dat het mogelijk last heeft van ballaststoffen als gevolg van het voer. Vooral bij insulineresistente paarden komt dat nogal eens voor. Je zo eens kunnen proberen wat glucobalance doet voor je paard en dan wat energierijker voer toevoegen. Als je granen voert, voer dan hele granen. Dit heeft een langzamer energieafgifte en wordt door paarden die gevoelig zijn voor suikerpieken beter verdragen.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 18:24

Dikmakers hoef ik me geen zorgen over te maken. Dat is niet aan de orde bij mij. Ze krijgt daar in de winter af en toe een schepje (denk 3 handjes zijn dat) van na het werk voor de lekker.
En af en toe is dan eens in de 2 a 3 weken denk ik.
Bietenpulp krijgt ze in de winter ook vaker, 2a3 keer in de week, wordt ze ook niet dikker van, maar ook niet fitter.

Werkt lijnzaad op die manier dan ook hetzelfde?
Qua hoeveelheden, ik woon in midden nederland, dus kop van nh is uit de richting :Y)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:25

Gemicroniseerd lijnzaad heeft inderdaad dezelfde eigenschappen als de olie. Is meteen goed voor de huid, dan pak je dat stukje ook mee...

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:31


Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:33

wendy1987 schreef:
Maar ze mist nu weer meer aan het werk gaan uithoudingsvermogen en vooral energie. Uithoudingsvermogen is natuurlijk training, maar ze mist ook echt de energie om vol door te gaan. Normaal zou ik dan krachtvoer/haver oid proberen, maar krachtvoer is geen optie gezien suikers/zetmeel.


Ik neem aan dat het niet altijd zo is geweest? Misschien een bloedonderzoekje doen?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:42

Van Pavo staat bekend dat ze juist jeuk krijgen.
Je zou Vitalbix kunnen proberen. Die heeft brokjes maar ook een muesli en een luzerne. Speciaal voor paarden met eczeem etc. Met alle vitamines en mineralen. Vitalbix heeft ook olie

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Eczeem paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 18:59

Vitalbix kan ik ook naar kijken idd.

Pavo krijgt ze ook niet idd.

Ze is nu sinds halfjaar echt aan t werk onder het zadel. Nu ga ik merken dat ze er meer moeite mee krijgt. Maar dat zou ik niet nu daarop weg schuiven gezien ze de eerste 15a20 minuten wel gewoon graag loopt.
Dus weet ik idd ook niet of dit al langer is of niet. Ik loop er nu pas tegenaan door dat we nu meer ohz aan t doen zijn.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:05

Ik geef mijn merrie met eczeem vitalbix daily complete en voor meer energie vitalbix active plus muesli. Ook geef ik de lijnzaadolie van vitalbix, en daarin zit al vitamine E.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:10

Babootje schreef:
wendy1987 schreef:
Maar ze mist nu weer meer aan het werk gaan uithoudingsvermogen en vooral energie. Uithoudingsvermogen is natuurlijk training, maar ze mist ook echt de energie om vol door te gaan. Normaal zou ik dan krachtvoer/haver oid proberen, maar krachtvoer is geen optie gezien suikers/zetmeel.


Ik neem aan dat het niet altijd zo is geweest? Misschien een bloedonderzoekje doen?

Is uiteraard gedaan en kwam niet iets naar voren.
Nee eerder idd geen last. Stond hiervoor altijd op de Metazoa en ging altijd super.
Nadat ze nadat haar veulen was afgespeend ging ze weer terug naar de Metazoa. Hier kreeg ik toen een onwijze bom mee. In eerste instantie dachten we dat dit kwam dat haar veulen meer van haar gevergd had dan wij dachten (ze was ondanks veel voeren toch best ingevallen).
Het hele hete ging eraf maar maar na 15/20 minuten werk was ze echt leeg. Na een paar maanden beterde dit niet, en dus weer een bloedonderzoek laten doen, wederom goed.

Toen eerst Vitalbix geprobeerd maar buiten dat ze het slecht at deed ze het er niet super op. En kreeg opeens giga mok, iets wat ze in de ruim 6 jaar die ik haar had nooit gehad had.
Maar ook hiervan beterde de langdurige energie ook hiervan niet.

Nu met de eerdere combi zoals hier eerder vermeld gaat het een heel stuk beter. Maar komt echt wel voort uit de omega 3 power mix. Laatst was het op en duurde wat langer voordat het weer op voorraad was bij de leverancier. Was na een paar dagen al gelijk merkbaar.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:33

Ik vind het nog altijd wel grappig als er haver geadviseerd word voor meer pit.
Maar dat is door mijn eigen ervaring :D

Mijn pony had vroeger ook een periode van te weinig energie.
die kreeg op een gegeven moment anderhalve schep haver per dag ,maar werd er niet anders van.
Tot het moment dat ik overstapte naar muesli zonder haver van Havens.
Toen was het opeens 1 brok energie. :+

Nou moet ik zeggen dat ik de metazoa ook heb gegeven en net ben over gestapt naar marstall force en heb nu weer een pony met meer pit.
Maar die krijgt ook een kwart emmer bietenpulp en een halve schep dieetmix er bij
Het is even wat zoeken, ander supplement kan helpen, kijk even of je pony echt genoeg binnen krijgt.

En toch ook kijken naar de opbouw van je training.
Niet te lang rijden, en maak het ook uitdagend genoeg :j