Nest van 14 pups (wegen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:45

YvonneV schreef:
Machie schreef:
Oh god wat een kruising... Ik hoop dat je voor allemaal heel goede baasjes krijgt die weten wat ze in handen hebben!
Dat wegen, ze hebben toch een merkje? Dan gewoon opschrijven en klaar. Of denk ik zo lastig?


moet je nog wel weten waar je het op moet schrijven en wat de bewuste pup vorige keer woog

Eerst op een kladblaadje

Roze weegt dit
Groen weegt dit
Enz

En als je alles hebt gehad netjes in het boekje.
Kan je direct zien wat diegene vorige keer woog.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:00

Maak van elke pup een foto, zet daarbij of het een reu of teefje betreft en welke kleur nagellak je hebt gegeven en vul dat dagelijks aan met het gewicht. Kan op papier op je telefoon of pc. En ja, dat is best veel werk, sterker straks nog veel meer als ze beweeglijker worden, maar o zo belangrijk. Zeker met 14 pups en de onervarenheid die ik uit deze topic meen te lezen.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:24

Schrijf dan náást de nagellak kleurtjes ook wat kenmerkende dingen per pup op. Witte of juist donkere aftekening, geslacht, kleur.

En elke keer check-check-dubbelcheck als je gaat wegen, of je wel echt de juiste pup in handen hebt :)

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:49

Oef dat is wel enorm heftige kruising puppen en dan nog 14.... hopelijk vind je zoveel verantwoordelijke bazen!! Zal best een zoektocht zijn denk ik.

Wij gebruikten in de opvang altijd lint wat je kan halen op bijvm de wekelijkse markt bij zo'n naai kraampje. Van elke kleur hadden we een rol en soms ook met bewerkte bandjes. Zodra ze te steak gingen zitten deden we door knippen en nieuw bandje om. De ervaring leerde ons dat deze bandjes mits veilige knoop er in!! Veel handiger zijn dan puppen bandjes die trekken ze makkelijk los bij elkaar

Machie

Berichten: 15993
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:04

Zo lastig is het toch niet? Halsbandje om, pupje roze 800 gram, pupje groen 835 gram enz enz. Mijn jongste hond komt uit een nest met 6 zwarte honden, nooit een probleem geweest want allemaal een aner halsbandje om.

YvonneV
Berichten: 8767
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 23:49

YvonneV schreef:
Neej schreef:

Ik heb ze nu per kleurgroepje gemerkt.


Een kladlijstje gemaakt en een exelbestandje waar ik het dan later op invul,

Komt goed

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:52

En dan dagelijks wegen. Wij wegen de eerste 3 weken zelfs 2 x daags. Valt het eerder op als er iets mis gaat en gewoon in de werpkist laten liggen en 1 voor 1 eruit met halsbandjes om gaat dat snel en minste stress voor de teef.

Oei die kruising....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 03:34

Wij deden met kittens altijd 2 keer daags ('s ochtends en 's avonds).

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:55

Wegen is zo wat het simpelste taakje wat er is de eerste twee weken. Je koopt een notitieboekje en maakt per dag een schema met de kleuren halsbandjes. Per dag vul je in wat de pup weegt. Dat kun je al opschrijven terwijl de pup nog op de weegschaal ligt want de eerste twee weken bewegen ze nauwelijks.

De pups in een wasmand leggen terwijl je weegt en grondig poetst is geen probleem. Leg ze dan wel in dikke handdoeken en een kruik met handdoek zodat ze warm blijven. Desnoods zet je mam even buiten of apart.

Zorg ook dat je de achterkant van mams in de gaten houdt en een beetje wast met lauw water en goed afdrogen natuurlijk. Verder zou ik nauw contact houden met de da want het klinkt alsof je weinig ervaring hebt


Verder hoop ik dat je in de toekomst of je honden laat helpen of beter oplet want dit is niet goed voor de gezondheid van de teef.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:18

Wij doen meestal de eerste week a 2 weken nagellak en vanaf dan een bandje. Nagellak niet op de nagel maar gewoon op het kontje, dan kun je makkelijk zien wiewie is.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:26

Er zijn al een hoop pups heel verschillend zo te zien dus dat is makkelijk ,alleen de bruine zonder aftekeningen bandje om. Leg aub iets stroefs op de bodem zodat de pups zich af kunnen zetten ,geen losse kleedjes .

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:39

@amanda: dat ze de eerste 2 weken amper bewegen klopt niet voor elk nest. Heb laatst een pup gezien die amper een uur oud was en al "verloren" kroop in de werpkist en amper op de weegschaal te houden was.
De theorie is dan mooi:"wacht tot ze gegeten hebben en slapen". Niet dus... :+

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:12

petitparis schreef:
@amanda: dat ze de eerste 2 weken amper bewegen klopt niet voor elk nest. Heb laatst een pup gezien die amper een uur oud was en al "verloren" kroop in de werpkist en amper op de weegschaal te houden was.
De theorie is dan mooi:"wacht tot ze gegeten hebben en slapen". Niet dus... :+


Ah oke haha. Laat ik het dan zo zeggen, de pups die ik meegemaakt heb deden vrij weinig haha. Maar de messte blijven wel lang genoeg liggen om een getal op te schrijven. En anders even 5 seconden onthouden terwijl je de pup terug legt.

En werk een vaste volgorde af TS, dan maak je ook de minste fouten.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:16

Tja dan denk je:"oh ze slapen, vlug even wegen" beginnen ze onliddellijk te schreeuwen op mams en van de weegschaal te kruipen. Het gewicht onthouden/noteren is niet de uitdaging, eerder het juiste proberen aflezen :')

There is beauty in everything, even the things that scare us.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:20

Ik kan mijn reactie niet meer aanpassen..

Staat de vloerverwarming dag en nacht aan? Anders is het natuurlijk steenkoud voor die pups. De tip van goedkope vloerbedekking is een hele goeie daar hebben wij nooit aan gedacht haha. Wat wij altijd doen is een werpkist met wieltjes, de bodem dus een stuk van de grond. Dan een laag karton van grote dozen, daar een laag kranten op en dan in het begin nog en laag dekens, de laag met dekens maken wij steeds iets kleiner zodat er een gedeelte met dekens is wat warmer is, en een gedeelte waar ze op krant lopen. Dit is kouder en wat wij merken is dat ze wanneer ze wat meer bewegen al snel zo goed als alleen maar poepen en plassen op het gedeelte met de kranten. Natuurlijk de kant met dekens pas na en paar weken afbouwen

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:25

petitparis schreef:
Tja dan denk je:"oh ze slapen, vlug even wegen" beginnen ze onliddellijk te schreeuwen op mams en van de weegschaal te kruipen. Het gewicht onthouden/noteren is niet de uitdaging, eerder het juiste proberen aflezen :')


Wat doen jullie met die pups, bij ons nooit geen probleen de eerste twee weken :D :D

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:44

:+ geen idee... Dalmatiërs zijn nu eenmaal vrij actief. Beagles en Fauven doen de eerste 2 tot 3 weken nagenoeg niks buiten eten en liggen, groot verschil.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nest van 14 pups (wegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:47

Ook vloerverwarming is veel te koud voor de pups, om maar niet te spreken van tocht wanneer een deur open gaat etc.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:48

Onze pups waren tijdens het wegen ook altijd erg bewegelijk. Zoals eerder al gezegd was het wegen en gewichten noteren geen probleem maar het goed aflezen van het getal op de weegschaal wel. Ik heb Hollandse herders gefokt en daar leken bijna alle pups op elkaar, dus we hadden gekleurde bandjes. Je hoeft zelfs niet voor alle pups een andere kleur te hebben want een reutje en teefje kunnen best allebei een rood bandje hebben.

Groetjes Jolanda

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:50

petitparis schreef:
:+ geen idee... Dalmatiërs zijn nu eenmaal vrij actief. Beagles en Fauven doen de eerste 2 tot 3 weken nagenoeg niks buiten eten en liggen, groot verschil.


Berners blijkbaar ook niet want die deed ik altijd in mijn eentje wegen, was de eerste 2 weken echt geen probleem. Maar zodra je een beetje handigheid er in hebt dan lukt het zelfs met beweeglijke pups want die Berners wogen wij op 7 weken nog. Dan had je er inmiddels wel wat vaardigheid in :)

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

YvonneV
Berichten: 8767
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:55

Ze zijn allemaal zeer beweegelijk en mama wil ze allemaal bij zich hebben. In een mandje liggen is dus geen optie want daar haalt mama ze gelijk weer uit. De nagellak heb ik op de koppies zitten maar idd was op de kontjes nog iets makkelijker geweest.

Ik weeg nu eerst de witte dan de bonte dan de brindle en dan de bruine en dat gaat goed. Gisterenavond de dierenarts gesproken en wat tips gekregen. Ik heb drie dierenartsen in mijn kennissenkring dus dat komt goed.

De vloerverwarming is dag en nacht aan de vloer is continue rond de 25 graden. Tocht in de werpkist is er niet (voordeel van vloerverwarming) Koud hebben ze het niet anders zouden ze wel op een kluitje onder de lamp liggen.


Nee ik ben geen ervaren (brood)fokker. Ik heb ca 25 jaar geleden een keer een nestje Bouviers gefokt. Heb wel een aantal mensen om me heen die vaker een nestje gefokt hebben.

Ik ga hier het beste van maken.


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:59

Tocht heb je ten alle tijden op de vloer als er een deur open gaat. Daarvoor het liefst een werpkist boven de grond of een hoge instap.
25 graden is ook te koud voor zulke kleine puppy’s. Moet ongeveer 32 graden zijn.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

YvonneV
Berichten: 8767
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 11:11

quera schreef:
Tocht heb je ten alle tijden op de vloer als er een deur open gaat. Daarvoor het liefst een werpkist boven de grond of een hoge instap.
25 graden is ook te koud voor zulke kleine puppy’s. Moet ongeveer 32 graden zijn.


De instap is 30 cm. Onder de lamp is het 32 graden.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:12

Wij hebben een werpkist met warmteplaat er in. Daarnaast vedbedden en de kist staat op tapijt. Van de grond af hoeft dus niet.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:14

Amandavd schreef:
Wij hebben een werpkist met warmteplaat er in. Daarnaast vedbedden en de kist staat op tapijt. Van de grond af hoeft dus niet.

Dan wel een hoge instap zodat de tocht niet langs de pups komt. Daarom zei ik of boven de grond of hoge instap

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Animal, Ubermetrics en 100 bezoekers