Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoeveel wil jij betalen voor een natuurlijke pensionstal?

Poll eindigt op

natuurlijk concept is geen toevoeging
10 (8%)
160-200
38 (30%)
200-250
51 (41%)
250-300
17 (13%)
Meer
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123


HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:12

Hallo,

Ik ben bezig met het opstarten van o.a. Een pensionstal met een natuurlijk concept.
Dit houdt in dat de paarden in 3 verschillende groepen staan van ong. 7 paarden. Ze hebben een inloop stal van 20 X 10 met uitloop naar buiten, over een verhard plein, naar paddocks en wanneer het weer toe laat naar aangrenzende weilanden.
Paarden hebben op verschillende plekken toegang tot ruwvoer en hebben 24/7 ruwvoer tot hun beschikking.

Qua faciliteiten hebben we een ruime binnenbak, buitenbak, zadelkasten, kantine, toilet. Eigenlijk alles wat een manege zou bieden.

Krachtvoer geven we niet, gezien dit voor elk paard anders is. Mocht het wenselijk zijn dit toch te geven uit eigen beheer, kan hier ook wat in geregeld worden.

Omdat we 3 verschillende groepen bieden, kan er goed gekeken worden welke paarden in welke kudde passen om dit zo stabiel mogelijk te houden.

De vragen aan jullie;
Wat zou jij betalen voor een stal met deze faciliteiten, waarbij je paard in een groep leeft, niet opgesloten staat en er zo goed mogelijk naar de behoefte van het paard wordt gekeken?
Stalling zou in Noord holland staan, dus aan de randstad, met voldoende ruimte.

Wat zou jij naast het bovenstaande nog belangrijk vinden om aan toegevoegd te hebben?

Alles is welkom! Alvast bedankt.


YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:19

Wat is de overige mentaliteit op stal? Wel/geen ijzers, bit, boomzadel, dekens etc? Zijn er alleen recreatieve ruiters welkom of ook wedstrijdruiters?

We saw brilliance when the world was asleep

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:20

Prijs hangt ook nog af of jullie alles doen, mesten, hooi vullen, vegen enz. Als jullie dat doen wil ik een hogere prijs betalen. En zijn er uitrij mogelijkheden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:22

Hoe groot zijn de paddocks? Hoe zit het met uitrij mogelijkheid enz? Daar hangt prijs ook vanaf

En wat wordt bedoeld met als weer het toelaat?is dat alleen bij perfect droge grond of ook bij nattigheid?
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-10-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:22

Waar precies in Noord Holland? Want daar kan zo een paar 100 euro verschil in zitten qua prijs per maand.
Als jij bijvoorbeeld aan het duin en strand zit kan er wel 300 euro gevraagd worden.
Maar in de middle of nowhere zou dat zo'n 200 euro worden.

Ook ligt het eraan wat er allemaal gedaan word en wie er welkom zijn.

Ik kom zelf uit noord holland en het concept klinkt wel erg interessant voor mij.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:22

ik ben vooral nieuwschierig waar presies in nh?

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:31

YellowLeaf schreef:
Wat is de overige mentaliteit op stal? Wel/geen ijzers, bit, boomzadel, dekens etc? Zijn er alleen recreatieve ruiters welkom of ook wedstrijdruiters?


Geen ijzers, gezien ik het risico op blessures dan te hoog vind in groepsverband. Verder zijn alle ruiters welkom, mits iedereen het welzijn van zijn/haar paard hoog in het vaandel heeft staan. Ik sta het niet toe dat paarden hardhandig worden bereden. Dus ben jij een ruiter die zweepjes niet meer als HULPMIDDEL gebruikt, sporen erin drukt, hardhandig aan het bit loopt te trekken...dan is dit niet de juiste stalling.

Mijn bedoeling is dat de stal voor zowel mens als paard een ontspannende omgeving is. Waar mensen op een respectvolle manier met elkaar en de paarden omgaan. Ik heb zelf op diverse stallen gestaan en heb ook een bepaalde mentaliteit meegemaakt waar ik totaal niet van gediend ben en hier wil ik op mijn eigen stal dan ook streng op toezien.


HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:35

rumay schreef:
Prijs hangt ook nog af of jullie alles doen, mesten, hooi vullen, vegen enz. Als jullie dat doen wil ik een hogere prijs betalen. En zijn er uitrij mogelijkheden.


Wij doen alles, er zal misschien in vakanties medewerking worden gevraagd, maar dat is altijd in overleg. De stalling is in een rustig dorp gelegen, hierdoor dus voldoende uitrijmogelijkheden ook naar 2 kleine natuurgebiedjes. Is gelegen op 20/25 min auto afstand van strand/duinen en 15 min. Afstand van een groot natuurgebied.

Plaats houd ik nog even voor mezelf :D

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:40

karuna schreef:
Hoe groot zijn de paddocks? Hoe zit het met uitrij mogelijkheid enz? Daar hangt prijs ook vanaf

En wat wordt bedoeld met als weer het toelaat?is dat alleen bij perfect droge grond of ook bij nattigheid?


Paddocks zijn om en nabij 10 bij 15, met een groot zandpad van 3,5 meter breed erheen. Ik zal vandaag proberen een globale tekening te maken voor een indruk, zullen alleen niet de precieze maten bevatten, maar wel een goeie schatting.

Zo en zo is de weide open van april tot oktober. Zoals nu lopen mijn paarden nog steeds buiten, de weide gaat alleen wat eerder dicht wanneer het de hele dag regent.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:41

leuk dat dit soort stallen zo in opkomst is. Vind alleen in 9 van de 10 gevallen de ruimte te klein of de prijs te hoog. Een paddock van 10 bij 15 is mi gewoon te klein. Het is gewoon heel moeilijk dit rendabel te krijgen. Kosten om de bodem te draineren en paarden niet in de modder te laten staan zijn ook niet mis. En helemaal bestraat is ook niet fijn met rollen enzo, wat toch ook echt een basis behoefte is wat mij betreft.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:44

10 bij 15 is gewoonweg te klein, zelfs voor een paard. Dat is een kleine volte afmeting maar dan ovaal. Daar zou ik een paard niet willen stallen. Geen ruimte de benen eens goed te strekken of lekker te ravotten. Net ruimte om te rollen maar dan moeten er geen andere paarden naast staan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:45

Met een groep van 7 vindt ik het ook erg weinig ruimte (in de paddock, wintermaanden). :o

Dus ik zou hier helemaal geen interesse in hebben.

[o]

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:46

HorseH schreef:
karuna schreef:
Hoe groot zijn de paddocks? Hoe zit het met uitrij mogelijkheid enz? Daar hangt prijs ook vanaf

En wat wordt bedoeld met als weer het toelaat?is dat alleen bij perfect droge grond of ook bij nattigheid?


Paddocks zijn om en nabij 10 bij 15, met een groot zandpad van 3,5 meter breed erheen. Ik zal vandaag proberen een globale tekening te maken voor een indruk, zullen alleen niet de precieze maten bevatten, maar wel een goeie schatting.

Zo en zo is de weide open van april tot oktober. Zoals nu lopen mijn paarden nog steeds buiten, de weide gaat alleen wat eerder dicht wanneer het de hele dag regent.


De inloopstal is 35 meter lang en 10 meter breed ( eerder zei ik minder, verkeerde berekening. We hebben aan beide kanten 10 stallen van 3,5 meter en deze gaan dus weg) dan heb je een verhard plein met toegang tot een lang zandpad wat doorloopt naar paddock. Ik deel je mening niet dat dit te klein is voor 7 paarden, daarbij meegenomen dat er ook toegang is tot de wei.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:47

1 inloopstal voor 3x 7 paarden?

[o]

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:48

Nee dat is de afmeting voor 7 paarden

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:49

Toegang tot wei niet in de winter en een paard heeft voor mij ook zachte grond nodig om te kunnen ravotten. Doen ze minder snel op stenen. Heb het gezien bij oude tinker. Die pieterde weg omdat hij op een plek niet de ruimte had om goed de benen te strekken en sprintje te trekken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:50

Ik vind de paddock ook veel te klein, zeker voor 7 paarden. Daar kunnen ze nooit in ravotten of in rennen. Laat staan als er een wil liggen of rollen. En de stal is voor 1 groep paarden of voor alle drie groepen paarden? Ik lees het nu zo dat deze opgedeeld moet worden.

Hoe wil je handhaven wat paardvriendelijk is? Daar zijn natuurlijk hele diverse meningen over.

Hoeveel toezicht is er eigenlijk? Alles wordt gedaan dus ik neem aan dat er ten alle tijde iemand aanwezig is?

Wat zijn de maten van banen en wat voor bodem ligt er?

We saw brilliance when the world was asleep

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:53

Ik ben met je eens dat het in het weideseizoen waarschijnlijk goed te doen is (afhankelijk van de grote van de wei) maar in de winterperiode vind ik het persoonlijk te weinig.
Waarschijnlijk liggen de paddocks van de 3 groepen ook naast elkaar, zeker als op de paddocks ook wordt gevoerd lijkt het mij vragen om ellende.

Ik heb een 20 bij 40 paddock en daar wil ik al niet meer dan 4 paarden op hebben (voor de rest 46 hectare weiland waar ze tot jan vaak op kunnen blijven).

[o]

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:54

Allereerst, wat fantastisch dat dit in opkomst is!

Ik word wat 'kriebelig' dat je zegt dat je 'streng' wil toezien hoe mensen met hun paard omgaan. Tuurlijk is het de bedoeling dat iedereen met respect met z'n paard om gaat, en ik zie ook niet graag mensen die hun paard hardhandig naar beneden zagen.. Maar nu komt het wel over alsof het compleet op jouw manier moet, en dat je anders toch flink op je vingers wordt getikt. Geen idee of je dit ook zo bedoelt overigens.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:05

Op een stal waar ik stond hebben ze iets dergelijks geprobeerd met 5-7 pony's/paarden in een groepshuisvesting. Het bleek dusdanig lastig om een stabiele groep te vormen dat iedereen uiteindelijk toch liever een box had. Erg veel onrust en niet elk paard past. Daar kom je soms pas achter als ze er al staan en hun oude stalling hebben opgezegd... Erg sneu.
Sowieso zou ik aanraden een ruinen groep en een merrie groep te houden.

Ik ben heeel erg voor dit soort concepten en hoop van harte dat het lukt een werkbare situatie te creëren. Ik vrees alleen dat er veel meer ruimte per paard nodig is, als het land niet beschikbaar is, om de rust te handhaven.


TROY (2019) & LAYS (2014)

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:05

Wel fijn dat er een binnenbak en buitenbak aanwezig zijn, ik zie vaak genoeg dat juist dat soort faciliteiten weer niet aanwezig zijn bij zo'n concept.

Blijven er wel een paar paardenboxen staan voor revalidatie/ziekte enz?

[o]

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 11:07

freetorun schreef:
Allereerst, wat fantastisch dat dit in opkomst is!

Ik word wat 'kriebelig' dat je zegt dat je 'streng' wil toezien hoe mensen met hun paard omgaan. Tuurlijk is het de bedoeling dat iedereen met respect met z'n paard om gaat, en ik zie ook niet graag mensen die hun paard hardhandig naar beneden zagen.. Maar nu komt het wel over alsof het compleet op jouw manier moet, en dat je anders toch flink op je vingers wordt getikt. Geen idee of je dit ook zo bedoelt overigens.


Nee dat bedoel ik zeker niet, snap dat het misschien zo over komt. Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat voor ruiters ik hiermee bedoel. Ik heb genoeg ruiters gezien die hun paard straffen met zweepslagen, omdat ze zelf niet de juiste boodschap overgeven. Mensen die hun paard schoppen of slaan. Met streng op toe zien bedoel ik dat er wel bepaalde gedragsregels worden opgesteld. Het zou mooi zijn als er een dusdanige mentaliteit op stal heerst waarbij iedereen elkaar ook kan helpen ( zonder bemoeizucht) en dat mensen er ook voor open staan feedback te ontvangen. Uiteindelijk moet het wel een hobby zijn waar zowel paard als mens van kunnen genieten

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:09

HorseH schreef:
freetorun schreef:
Allereerst, wat fantastisch dat dit in opkomst is!

Ik word wat 'kriebelig' dat je zegt dat je 'streng' wil toezien hoe mensen met hun paard omgaan. Tuurlijk is het de bedoeling dat iedereen met respect met z'n paard om gaat, en ik zie ook niet graag mensen die hun paard hardhandig naar beneden zagen.. Maar nu komt het wel over alsof het compleet op jouw manier moet, en dat je anders toch flink op je vingers wordt getikt. Geen idee of je dit ook zo bedoelt overigens.


Nee dat bedoel ik zeker niet, snap dat het misschien zo over komt. Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat voor ruiters ik hiermee bedoel. Ik heb genoeg ruiters gezien die hun paard straffen met zweepslagen, omdat ze zelf niet de juiste boodschap overgeven. Mensen die hun paard schoppen of slaan. Met streng op toe zien bedoel ik dat er wel bepaalde gedragsregels worden opgesteld. Het zou mooi zijn als er een dusdanige mentaliteit op stal heerst waarbij iedereen elkaar ook kan helpen ( zonder bemoeizucht) en dat mensen er ook voor open staan feedback te ontvangen. Uiteindelijk moet het wel een hobby zijn waar zowel paard als mens van kunnen genieten


Klinkt al stukke fijner! Bedankt voor je uitleg. Succes met het concept :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 11:11

Bedankt voor jullie inbreng! Ben blij met jullie berichten, want het is zeker niet zo dat ik het allemaal in kannen en kruiken heb.

Er is genoeg ruimte om meerdere paddocks te creeeren en misschien dat max. 2 groepen een betere optie is.

Er blijven indd nog een aantal boxen staan voor nood en/of revalidatie. Hier wil ik mogelijk wel de tussenwand verwijderen waardoor je een individuele stal hebt van 7 X 3,5

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:13

Ook als je het zo brengt klinkt het op het randje eerlijk gezegd, er zullen altijd mensen zijn die het net niet doen zoals jij wilt.
De zware mishandelingen door ruiters, hebben echt niet de overhand mijnsinziens, als jij je daar al zo op indekt krijg ik al snel het idee dat er toch veel bemoeizucht zal zijn.

Wanneer het echt niet klikt met iemand kan je die altijd vragen weer te vertrekken, op voorhand op deze manier "dreigen" vind ik altijd apart.

Ik ben dan ook een boerendochter en met een nuchtere mentaliteit opgegroeid.
Wanneer je zoveel mensen op je erf wilt zult je toch wat afstand moeten behouden voordat je idd op iedere slak zout gaat leggen.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 31-10-17 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 114 bezoekers