Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:31

Sinds 2,5 jaar ben ik eigenaar van een super leuke Welsh pony genaamd Alexia. Toen ik haar kocht had ze 3 jaar lang alleen recreatief voor de wagen gelopen. Niks mis mee, maar dressuurmatig zat er veel werk aan.
Echter lukt het nog steeds niet om lekker ontspannen te rijden. Gewoon over de weg of in het bos is er geen probleem, maar vooral dressuurtraining is een drama.
Graag wil ik tips of oplossingen om haar rustiger te krijgen.


Afbeelding

Hier had ik haar net en ging ze voor de eerste keer mee naar les.

Ze was vooral erg druk, kon niet stappen of halthouden en liep vooral op de voorhand.

We zijn nu 2,5 jaar verder en hebben al een aantal wedstrijden gereden. Vooral samengesteld, want marathon vindt ze echt super leuk om te doen. Vaardigheid rijden we doorgaans foutloos rond. Alleen de dressuur ... Da's echt een drama. Het gaat wel beter, maar het blijft een gestreste eekhoorn voor de wagen.
We rijden al ruim 1,5 zonder oogkleppen, wat en stuk beter gaat. Sinds een paar weken rij ik met bondjes op de bakstukken zodat ze minder naar achteren kan zien. Anders kan ik nauwelijks mijn zweep vasthouden, omdat ze dan constant schrikt.

Ze is helemaal nagekeken door een paardenmasseur, gaat elk jaar naar de tandarts. Tuig lijkt ook goed te passen. Sinds 1,5 maand voor ik magnesium en pavo nervcontrol bij. Ze krijgt voornamelijk kuilvoer, 2 maal daags grote schep fybra en handje basis brok.

Rustig los stappen is bijna niet mogelijk. Tijdens het werken wordt ze druk en vooral ook erg sterk. We rijden met een liverpool op de bovenste sleuf. Net als ik denk, zo gaat het beter, schrikt ze weer van een grassprietje of overstekende mier.

Ik zit er nog over te denken om haar ogen na te laten kijken. Ze is ook gewoon in de omgang erg schrikkerig. Wellicht ziet ze minder goed.


Afbeelding

Afgelopen zomer dressuur in Garderen.
Laatst bijgewerkt door amazing_lady op 30-10-17 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt


CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Gestreste eekhoorn ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:39

Helaas heb ik geen ervaring met mennen en dus ook geen tips voor je. Maar ik wil wel even zeggen dat ik echt op het verkeerde been was gezet door je titel :') Ik dacht serieus "heeft ze een eekhoorn als huisdier?'' :')
Maar je hebt wel echt een hele mooie pony <3

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:46

Ha ha ... heb ff de titel iets aangepast.

En bedankt. Ben ook best wel heel blij met haar. Alleen soms niet ... dan raak ik best een beetje gefrustreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:47

Heb je wel eens halve oogkleppen overwogen?

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:48

amazing_lady schreef:
Ha ha ... heb ff de titel iets aangepast.

En bedankt. Ben ook best wel heel blij met haar. Alleen soms niet ... dan raak ik best een beetje gefrustreerd.


Juist dat gefrustreerde zal in ieder geval niet helpen :+

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:52

Heb al van die marathon kleppen gehad. Daar werd het niet veel beter van. Met kleppen is echt een drama. Ze schrikt van alles wat boven of onder de klep uitkomt. Als ik dan in de bak rijd schrikt ze elke keer als ik langs de lantaarnpalen kom. Elk rondje weer en dat dan 5x per rondje. :D
Zonder kleppen geen last van, dan loopt ze gewoon door.
Marathon kleppen gaf geen verschil.
Ben nog aan het kijken naar 'don't look back' kleppen. (zo heten die dacht ik) Maar die bontjes hebben het zelfde effect dacht ik zo.

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:53

@Azmay dat klopt, maar soms ........ is ook echt mijn geduld beetje op. Dan zet ik haar maar weer in de wei. :o

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:54


amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:57

WendyBZ schreef:
can't see backs zijn dat :) https://www.horze.nl/oogkleppen/classic ... l?color=BL

Ik had ze voor mijn merrie, die anders steeds reageerde als de zweep maar een beetje bewoog.


Thanks. Kon ze nog niet vinden.

Goeie ervaringen mee??

Weet niet of dat alleen de oplossing is, maar zal allicht helpen.

Anoniem

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:08

Ja, die oogkleppen bedoel ik.

Maar als het de aard van het beestje is, zal het nooit een koel dier worden hoor. Je zal er altijd wel druk mee blijven.

Komt ze veel buiten?

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:21

Staat de hele dag buiten. In de zomer 24/7 en in de winter wel 's nachts op stal. Gaan wel laat naar binnen en vaak al rond 7 uur 's morgens weer naar buiten.

Loopt bij mij thuis samen met 16 jarig paard van mijn schoonzus en mijn 6 jarige kwpn-er. Alle 3 merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:30

amazing_lady schreef:
Staat de hele dag buiten. In de zomer 24/7 en in de winter wel 's nachts op stal. Gaan wel laat naar binnen en vaak al rond 7 uur 's morgens weer naar buiten.

Loopt bij mij thuis samen met 16 jarig paard van mijn schoonzus en mijn 6 jarige kwpn-er. Alle 3 merries.


Nou, daar zal het zeker niet aan liggen dan... +:)+

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:39

Confidence EQ in de neus smeren al eens geprobeerd? Ik lees en hoor daar verschillende verhalen over maar allicht is het te proberen.


amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:54

Ik ken het, maar is ontzettend duur en heeft geen blijvend effect. Handig voor een wedstrijd, maar niet voor dagelijkse training.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:08

Het is een welshje, dat wordt geen dooie diender....
Wat hier met de welshjes goed werkt is tijdens het losrijden niet teveel aandacht te besteden aan schrikacties en onverstoorbaar verder te rijden. Beetje laten spelen en er niet op reageren. Na 20 minuten wat meer aan het werk zetten en eigenlijk is het dan ook over als je maar blijft rijden en reactie blijft vragen op de hulpen.

Als ze in het begin al scherp aan de hulpen moet zijn en eens schrikt blijft onze pony daar een beetje in hangen en word je als ruiter daar behoorlijk gefrusteerd van.

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 21:22

Dank je. Mss eens proberen eerst klein rondje over de weg en daarna de wei in dressuurprikken. :P

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:45

Heel consequent zijn en veel geduld gaan krijgen. Maar een slome zal het nooit worden. Heb er hier nog 2 van zulke bloed-onder-je-nagels-vandaan-halende pony's voor je in de aanbieding. Na 2 jaar kon meneer 1 eindelijk stappen voor de wagen, en na zo'n 4 jaar kon ie op het uitstap traject ook daadwerkelijk uitstappen.

Hier werkt vooral van te voren longeren en aan het werk zetten en daarna inspannen zodat heftigste randje eraf is. Moe rijden voor de wagen werkt niet, dan ben je straks 3 uur aan het moe rijden want hebben ze een conditie van hier tot tokio.

Idd niet gelijk vanaf het begin aan willen komen is ook zeker een goede tip, dit leid vaak tot frustratie van zowel pony als menner. (en het nodige bloed onder je nagels vandaan werken)
Een halve klep voor de zweep is zeker een mooie oplossing, de halve kleppen van bijv ideal zorgt dat ze veel zien maar toch niet naar achter kunnen kijken naar je zweep.

En zorgen dat ze zachter word in de mond door correct te corrigeren dmv druk en rustige ontspanning zodat ze leert wachten. En ook in de marathon of vaardigheid een keer terug rijden helpt ook, zo doen ze iets wat ze leuk vinden en ondertussen leren zonder teveel frustratie van beide, overgangen rijden op een lang stuk, keer een volte en proberen of er wat halsstrekken kan komen. Die rust dressuurmatig ook gaan opzoeken in die vaardigheid en marathon.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 22:11

Melanie dank je wel.

Had weinig zin om morgen weer erachter te gaan zitten, maar ondertussen kan ik al weer niet wachten. Zoveel om nog uit te proberen.
Helaas niet veel tijd morgen, dus zal wel longeren worden, want haast moet je zeker niet hebben met haar.

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:05

Helemaal rustig zal het niet worden, want de impuls is natuurlijk ook fijn, als het voor je werken gaat ipv tegen je werken.

Je kan ook eens kijken of het minder wordt als je een tijdje over gaat naar droog hooi ipv kuil. In kuil zit vaak veel suiker.

Vooral er aan blijven rijden in de dressuur. Je ziet vaak dat koetsiers er niet aan blijven rijden als het paard zo vluchtig. Juist aan het werk zetten en heel consequent aan rust werken. Helpt het als je eerst een kwartiertje longeert, voor je inspant? Nu in het winterseizoen kan je meer focussen op rust in dressuur en even de marathon en vaardigheid achterwege laten in de training. Even twee maanden alleen maar rust en ontspanning en niet voluit gaan. Dat is zo bevestigd, dat pak je in voorjaar zo weer op.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 11:48

Van de zomer heeft ze alleen hooi bij gekregen. Was ze niet echt anders door. Helaas is het nu niet mogelijk om hooi te voeren.

Rij ook voornamelijk dressuurmatig. Af en toe even lekker naar het bos om uit te razen.
Voor vaardigheid en marathon train ik zo wie zo al bijna niet. Dat gaat op dit moment goed genoeg. Zolang de dressuur niet beter wordt heeft het toch geen zin daar meer aan te werken aangezien de dressuur toch wel bepalend is in de SWM wedstrijden.

Deze winter maar stug vol blijven houden. Paar dressuurwedstrijden rijden en verder thuis trainen.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:56

Heb je les van één instructeur?
Misschien is het interessant om eens bij een ander te lessen? Wie weet geeft dat nieuwe inzichten.

Ik ben zelf heel tevreden over mijn instructeur, maar vind het altijd interessant en leerzaam om bij een ander te kijken.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:07

Ik denk dat het je een boel kunt helpen als je haar vanaf de grond stabieler maakt. Je zegt dat ze sowieso schrikkerig is, dus ik zou veel met grondwerk gaan doen. Kijk eens naar de methode van Tristan Tucker, die heeft mooie manieren om het vluchtgedrag om te zetten in ontspanning. Klein voorbeeldje is deze manier:

amazing_lady

Berichten: 255
Geregistreerd: 03-10-10

Re: Gestreste eekhoorn (pony) ontspannen krijgen. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 09:06

@Joolien, bedankt, maar grondwerk is niet mijn ding. Weet dat er veel mensen bij zweren, maar ik sla over.
En voor iedereen die nu mij wil proberen over te halen .... Jullie hoeven niet te reageren.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:24

Om te ontspannen moet jij ook ontspannen. Let erop dat je de schouders ontspannen houdt. Zo kan je zelf zachter blijven in de hand. Beloon veel en straf mild. Eigenlijk is het handig om nu elk moment van ontspannen de hemel in te prijzen. Aan de longe of tijdens het losrijrondje over de weg al. Met een beetje mazzel neem je het mee de dressuurbaan in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 5 bezoekers