Pony wel of niet verkopen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:23

Lieve Bokkers,

Twee jaar geleden hebben wij een gezinspony gekocht voor mij, mijn moeder en zusje.
We kochten een new forest van 1.47.
Heel lief en werkwillig.

In het begin wat getob gehad met de stalling. Onze Stitch zat niet lekker in zijn vel. Ik had hierdoor geen klik met hem. Sinds een half jaar staan we bij een andere stal. Hij is zo veranderd! Ik hou echt van mijn pony nu.

Het idee was: allemaal 2 dagen en omderbeurd een extra dag.
Nu, 2 jaar later, heeft mijn zusje aangegeven geen plezier meer te hebben in het rijden en gaat slechts 1 dag. 2 dagen voor mijn moeder en de laatste 4 zijn voor mij. Dit red ik prima met school.

Het rijden gaat steeds beter en we worden steeds fanatieker. Nu het probleem: Volgens mij ben ik gewoon te zwaar voor hem. Dat dacht ik al toen we hem kochten, maar heb het toen van me af gezet. Ik hobbelde immers maar wat recreatief. Ik ben dus 70-73 kilo en daar komt kleding, laarzen en zadel nog bij! En al zou het misschien nét kunnen, dan vóél ik me ook gewoon moddervet.

Hier foto's. Let niet op het zadel, dat ligt te ver naar voren. Deze foto's zijn van een half jaar geleden en ik heb nu eindelijk voor mekaar dat de zadelpasser mocht komen.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Maar dan, verkopen: Ik kan niet meer 4 keer in de week paardrijden en zal opzoek moeten naar een verzorgpaard. Die zijn hier in de omgeving amper te vinden (randstad Zuid-Holland). En áls je er een vindt is hij niet meer te rijden, heel jong of is het een pony. En ik ben niet kieskeurig hoor! Ik hoef geen wedstrijden te rijden, ik kan best een stukje fietsen (doe ik nu ook), bijdrage en klusjes geen probleem.

Een e pony of paard kopen, dat gaat niet gebeuren. Dat hebben mijn ouders duidelijk aangegeven.

Wat moet ik nu?

Groetjes
Wendy


Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:27

ik denk dat vooral een fijn passend zadel voor je pony als voor jouzelf het belangrijkste is in dit geval.

Ook denk ik dat je best zou kunnen investeren in lessen om jou eigen rijderij te verbeteren om je paard makkelijker te rijden. Het ziet er allemaal moeizaam uit. en dat heeft imo niet zo zeer wat met jou gewicht te maken.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

XiiaaooNaa

Berichten: 2865
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:28

Ik heb geen verstand van gewicht etc ... dus daar hoor je mij niet over.
Maar is een verzorgster nemen geen idee? Dan hoef je je pony niet weg te doen en heb je zelf meer tijd voor school. :)

XiaoNa Photography
Instagram: @zymathika.m

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:30

Ik denk inderdaad dat je te groot/zwaar bent voor je pony en je zult je zelf w.s ook fijner voelen op een wat grotere pony of paard.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:31

Het gaat niet om tijdgebrek, want dat heb ik niet. Ik heb alle tijd voor mijn pony. Dat is juist het frustrerende. Ik heb tijd voor hem, plezier met hem, maar het voelt egoïstisch om maar door te gaan.
Ik heb inderdaad lessen nodig, maar goede instructie vinden lukt me ook niet.
Deze dinsdag komt de zadelmaker voor de derde keer langs want het zadel schoof nog steeds. Hopelijk zal het zadel dan eindelijk goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:33

Als ik het zo zie, pas je makkelijk in het zadel en is het zadel niet te groot. Paarden kunnen max 20% van hun eigen gewicht dragen zegt men. Mijn ranke forest van 1.43 weegt 400 kg (Nouja, eigenlijk 399). Daar zou dus 80 kg op mogen. Nou vind ik dat wat veel. Maar de jouwe is groter en waarschijnlijk nog wat zwaarder dan de mijne. Dan moet 73 kilo best lukken.

Dus ik denk dat jouw gevoel je in de weg zit. En niet jij je pony.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:33

je past zelf helemaal niet in dit zadel. Daar zit al een groot deel van de uitdaging.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:34

Is mennen een optie?

Een leuke nieuwe uitdaging.

[o]

Kabayo

Berichten: 13746
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:36

Je bent totaal niet dik. Echt niet

Je hebt gewoon een te klein zadel

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:37

Als ik niet in dit zadel pas, dan is het helemaal een verloren zaak.
Stitch kan in principe maar een 16 inch zadeltje op zijn korte rug hebben.
Daar zou zelfs mijn moeder (die superduper slank is) niet in passen!
We hebben daarom een 17 inch zadel van massimo gekocht met franse kussens (extra kort).
Dus als het daar nog niet mee lukt?

Mennen is geen optie. Sowiezo is mentuig en kar heel erg duur. En daarnaast wil ik niet Stitch zelf gaan beleren, want ik kan niet eens mennen laat staan beleren!

Anoniem

Re: Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:39

Doe eens ff een close-up van jezelf in dat zadel? Want ik zie het wel passen en anderen blijkbaar niet. De foto's zijn te vaag om daar goed over te kunnen oordelen.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:49

Dit is de beste close-up die ik heb:
Afbeelding

Ik vind het er zelf ook wel erg krab uit zien...

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:51

Wendy_Segaar schreef:
Dit is de beste close-up die ik heb:
[ [url=m/Fe4i3f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het er zelf ook wel erg krab uit zien...

Ik ook, maar dat jij niet in dit zadel past betekend niet dat je geen passend zadel gaat kunnen vinden voor jullie beide.

Er zijn meer lange ruiters met ponys, het is een zoektocht maar het kan echt :j

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:53

Hmm, als ik dit zadel zo zie zou ik kiezen voor iets langer zadel (dat dan in verhouding iets te lang is voor Stitch) ipv dit zadel dat vanwege die korte kussens juist in zijn rug drukt omdat het te kort is om jou op kwijt te kunnen.
Dit zadel zou voor mij een no go zijn om die reden.

(en check.. ken je dilemma ben 1.87 lang en heb een pony van 1.415!! En ja daar ligt een 18 inch op anders pas ik er echt niet op/in. En ja, die is dus eigenlijk te lang, maar vond ik betere optie dan 1 die in haar rug drukt omdat ik er dubbelgevouwen op het randje bij zit))

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:58

Je hebtt echt wel 17" zadels die ook op je pony passen? Mijn pony is nog kleiner (ik ook) maar toch had ie een 17" zadel. Degenen die mijn zadelpasser toen aanraadde was Rossner Amerika, JC Saphir en de andere ben ik vergeten..

Inmiddels rijd ik boomloos (Ghost) omdat mijn pony zo snel veranderde steeds, boomzadel ligt dan al snel niet meer goed..

Les is wel echt heel belangrijk: zelf heb ik ook heel lang twijfels gehad of ik niet te groot was. Maar nu we sinds een maand weer fanatiek lessen heb ik de bevestiging gekregen dat mijn pony mij prima kan dragen, maar dat het voor ieder ongetraind (of erger: verkeerd gereden) paard erg moeilijk is een ruiter (correct) te dragen..

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:59

Ik denk persoonlijk dat je niet te groot bent voor je pony hoor (wellicht een paar kg aan de ruime kant, maar echt niet veel te zwaar) maar dat er zo als eerder al gezegd heel veel winst te behalen valt in zitlessen.
Natuurlijk zijn foto's maar momentopnamens, maar op de fotos die je geplaatst hebt oog je totaal niet lekker in balans te zitten. Dit kan natuurlijk mede komen door het zadel hoor. Maar als je flink aan de slag gaat met je houding en je beter in balans komt te zitten, ben je een veel minder grote belasting voor je pony. En dan denk ik dat jullie als combinatie prima kunnen passen!

Ik rij met 1,70 en ongeveer 65 kilo ook op een pony van 1,46. Nou is het wel een wat forsere pony dan de jouwe :p

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:02

We kunnen geen groter zadel op zijn rug leggen... Hij past maar 16 inch.
Dus dan zal je naar een héél speciaal zadel moeten. Eentje met kussens voor 16 en zitting van 17,5???
Dat zal wel hoog in de prijzen lopen. En de massimo heeft al aardig wat gekost.
Dus daar zullen mijn ouders niet mee akkoord gaan.
Mijn moeder gaat morgen de close-up laten zien aan de zadelpasser om advies te vragen. Helaas komt ze onder schooltijd, dus kan ik er niet bij zijn.
En een dan maar een extra lang zadel op zijn rug leggen? Dat drukt dan veel te ver op zijn achterhand. Tja, dat vind ik voor hem ook echt niet eerlijk, want hij werkt zo hard.

Ik ben me mentaal maar vast aan het voorbereiden op een afscheid...

Misschien klinkt dit arrogant, maar ik verbaas me echt over de opmerkingen over mijn balans. Ik kan gewoon zonder zadel ook prima blijven zitten en mijn instructrice (die voor de lol lesgeeft en dus niet vaak komt) zei juist dat ik zo netjes zit?? Best wel naar om dan tegen de realiteit aan te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:05

Wendy_Segaar schreef:
Dit is de beste close-up die ik heb:
[ [url=m/Fe4i3f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het er zelf ook wel erg krab uit zien...


Je zit wat ver achter in de lepel ja. Al vind ik het niet schokkend erg ofzo. Maar wat anderen zeggen: daar moet een oplossing voor te vinden zijn.

En je zit er mooi op hoor!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-17 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:05

Nogmaals, het zijn momentopnames. Ik bedoel het natuurlijk ook totaal niet l*llig, probeer alleen met je mee te denken naar manieren om jullie als combinatie succes te brengen.

Wat ik op de foto's zie (vooral foto 2 en 3) Is dat je niet 'zit'. Je trekt je hakken op, draait je knieen (en dus je hele been incl. voeten) naar buiten, en komt hierdoor uit je zadel. (vooral in de galop).

Ook ziet het er uit alsof je best veel spanning in je armen hebt, welke afkomstig is vanuit je schouders zo te zien. Dit kan ook erger lijken dan het is doordat er vgm schouderpadding in je jasje zit?

Nogmaals, momentopnames, 3 fototjes maar, maar dat is wat ik er van zie :)

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:11

Dat uit het zadel komen klopt!
Ik had toen nog heel erg rugklachten (nu gelukkig voorbij).
En doordat dat zadel niet goed past én ik dus blijkbaar niet goed pas in dat zadel, kreeg ik heel erg klappen in mijn rug.
Ik ging juist meer steunen op de beugels om mijn rug en die van Stitch te sparen.
Als ik kijk naar de andere foto's van deze proef zie ik dezelfde houding. Helaas heb ik geen filmpjes.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:12

Is er nog een andere optie, een lease paard?
Maar waarom kan er wel een D pony en geen E pony komen? Waar zijn je ouders bang voor?.
Dit paard kost net zo veel dan een E in onderhoud of vergis ik mezelf?

Je zit in een lastig pakket, maar wat zou je doen als alles zo blijft...stoppen met rijden, doorgaan of totaal stoppen?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:14

Gelukkig zie je wat ik bedoel :) Fijn dat je rugklachten nu voorbij zijn! Als je beter ontspannen kan zitten, en de rug en bewegingen van je paard kan volgen, zal het geheel er al heel anders uitzien. Grote kans dat de spanning in je armen en het ongelijk dragen van je handen etc. allemaal gevolgen zijn van het feit dat je simpelweg niet lekker kon zitten.
Anders een keer iemand vragen om als je weer gaat rijden een keer foto's te maken :) Dan kan je ook voor jezelf een keer kritisch kijken van wat vind ik goed, en wat moet er beter. Dit ervaar ik zelf persoonlijk altijd als heel leerzaam!


wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:21

Een lease of verzorgpaard ga ik heel hard naar zoeken natuurlijk!
Ik heb ook wel wat kennissen via de stal waar ik sta. Die kennen mij persoonlijk en dat helpt misschien!

E pony of klein paard is gauw duurder. Naar mijn weten is aanbod E pony's ook wat kleiner. Bovendien is het zoeken naar een goed paard / goede pony een heel proces. Wij hebben met Stitch onwijs mazzel gehad, vind dat nog maar een keer voor die prijs! Aangezien mijn zusje niet meer wil rijden, kan ik mij voorstellen dat mijn ouders dit opnieuw doen de moeite niet waard vinden. Ze hebben altijd gezegd: Dit is voor ons drieën.

Stoppen met rijden? Liever niet! Maar als ik geen verzorgpaard kán vinden, zie ik mezelf wel genoodzaakt te stoppen.

@Renee. Dat ga ik doen, wanneer het zadel voor Stitch weer goed ligt. Al had ik op mijn barebackpad ook heel veel spanning, dus goede les en zelfvertrouwen zal ook geen kwaad kunnen.
Het maakt me gewoon heel onzeker dat we een eigen pony hebben en er toch gewoon te weinig verstand van hebben.

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:22

Als ik naar zijn rug kijken zou naar mijn idee het zadel best wat verder mogen komen en druk je nu meer op zijn rug dan met een langer zadel.
Wij hebben ook een New-Forest van 1.47 en daar rijden zowel ik als mijn kinderen op.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: Pony wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:24

Hij mag ook wat naar achter. Maar vergeet niet dat het zadel te ver naar voren ligt hier.
Als dat verholpen is, kan hij echt niet meer verder naar achter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk_H, diemth, Flux, Gaabje, IASCrawler, Jintexx, Loretta, LvA1993, Mariett, Mizora, Roadracer, YandexBot en 15 bezoekers