Drawreins???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-01 23:40

gebruiken of niet die drawreins???
wanneer wel en wanneer niet???

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:40

Drawreins oftewel martingaal (voor de niet-zo westernfreaks onder ons).
Het is een hulpmiddel waar je tijdens het trainen gebruik van kunt maken, maar waarbij je moet uitkijken er niet TE afhankelijk van te worden. Je mag ze nl op een wedstrijd NIET gebruiken.
Persoonlijk gebruik ik ze voor mijn ene merrie 'waar een steekje aan los is'. Je kan tenslotte niet toestaan dat 500 kg met de kop in de lucht een eigen leven gaat leiden. Het feit dat ze ze om heeft is vaak al voldoende Haha! .
Dus mijn mening is: OK maar met beleid.

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 12:46

Even voor de goede orde, een drawrein is geen martingaal, maar wat wij in nederland een slofteugel noemen.
Een drawrein kan zijn nut hebben om je paard even te laten zien van 'kijk, daar moet je lopen', het kan echter bij verkeerd gebruik een regelrecht martelwerktuig worden(te strak, te lang vasthouden).

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 13:01

Liesbeth: sorry voor mijn fout. Weet je ook hoe een martingaal dan heet op z'n westerns

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 13:38

Ik denk dat als je die dingen gebruikt op de manier dat ze bestemd zijn dat geen probleem moet geven. Vooral niet te lang(maanden?) dus, geef je paard ook de kans om te laten zien dat hij het gesnapt heeft.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-01 14:50

10 punten voor liesbeth

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:00

Een martingaal heet in amerika een (german)martingale.
Daar is ook nog een afgeleide van en dat heet een training fork, dat is een martingaal, maar dan zonder het halsstuk.

Leuke sites om te tuig en zadels te bekijken
http://www.arcaros.com
http://www.sackettridge.com
en http://www.statelinetack.com
Hier kun je ook leuke catalogussen aanvragen, maar daar moet je wel even (een week of 6)op wachten

veel plezier op deze sites, je krijgt er wel een lamme muisvinger van, maar het is het zeker waard om daar een even te kijken.

Groetjes
liesbeth

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:20

Dus ik rijg mijn paard wekelijks aan een fork Haha! .
Sorry, kon het niet laten.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:55

Een martingaal heet in amerika volgens mij een running martingale. Een german is wat ze hier een tiedemanteugel (of zo iets)noemen. Vooral de laatste zou ik zo min mogelijk gebruiken.

Groetjes,

Jolande

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-01 17:26

10 punten voor jolande

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-01 17:27

DONT JUST RIDE****PLEASURE WITH PRIDE

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 20:40

He Blaze, thanks!!!! Mijn paard heet Sunflowers Pride maar zijn stalnaampje is gewoon Pride. En ja, je kan er heel veel pleasure mee hebben. Party!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 20:41

Citaat:
Op 2001-06-18 20:40, schreef cornelie:
He Blaze, thanks!!!! Mijn paard heet Sunflowers Pride maar zijn stalnaampje is gewoon Pride. En ja, je kan er heel veel pleasure mee hebben. Party!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 12:44

naar aanleiding van dit.
Ik heb een keer een westernammazone gezien die met dus draw reins reed.
Deze liepen net als een slof, maar volgens mij klopte er iets niet.
Ging dus tussen de voorbenen door, dan door het bit naar de hand, maar de normale reins zaten er niet aan, waardoor het paard puur op de draw reins gereden werd.
Dit lijkt me net als met engels rijden niet gebruikelijk Verward Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 12:51

Liever een German dan Draws, German is iets vriendelijker dan draw reins.
Helaas zie ik heel veel mensen op draws rijden, om het ff uit te leggen aan het paard. Er wordt alleen te vaak vergeten dat ze ook af moeten. Zo wordt het een dwangmiddel om je paard in elkaar te sjorren, dat heeft weinig meer met paardrijden te maken.
Als je er mee om kan gaan, dan kun je er mee rijden, anders niet.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-01 19:45

rawreins zijn perfect om de schouders van je paard te leren voelen,ook kun je heel goed leadchanges oefenen ermee.MAAR niet meer dan 2x per week en niet langer dan 2 a 3 maanden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 21:39

euhm... leg uit pls.
Leadchanges???

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-01 21:52

galop wissels

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 22:11

hahaha, owh, ik zat helemaal moeilijk te denken, is het zo simpel *zucht*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 22:18

Ik heb helaas moeten mee maken hoe een hele lieve quarter van 4 jaar steeds periodes van weken niets mee gedaan werd en vervolgens een uur (was knettergek) aan een scherp bitje gelongeerd werd en vervolgens aan de longe met persoon erop met draw reins in elkaar getrokken vooruit moest. Nou mooi niet dat ze leadchanges aan het oefenen waren, volgens mij deed ze het eerder omdat ze aan de longe niet met de Bosal kon rijden.
Inmiddels is het beest 5 en ze zijn op deze manier nu al wel een jaar bezig.
Mensen zeggen vaak dat het western er zo vriendelijk uitziet, nou op deze manier zeker niet!! iig niet erg paardvriendelijk.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-01 22:24

als je een goed getraind paard hebt ziet het er allemaal heel vriendelijk uit,maar helaas worden ze niet zo geboren je zult er wat voor moeten doen,en sommige schuwen geen enkel middel ,sharp twisted bit.tie downs.rawhide nosebands een paard opgebonden een paar uur laten lopen enz. Boos!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 22:39

Ze hebben best een scherp bitje in met longeren zou weleens die 'sharp twisted' kunnen zijn, dun beetje gebogen en draaiend.
Ze rijden dus meestal met een Rawhide Bosal, echt flink ding, omdat hij op een bitje niet te houden is.

Verder vroeg ik me af of het normaal is dat bij het aanleren van een spin het paard zo duizelig word en bijna omvalt?
Vervolgens draaien ze hem direct de andere kant op in en spin.

Ze zeggen dat ze serieus de sport in willen maar ondertussen kun je je paard toch niet eens in de 6 wk zo behandelen en verwachten ergens te komen?

Ik heb zelf 1x western gereden, lekkere zadels....mijn man rijd western en het is leuk om te zien, misschien wil ik zelf ook weleens de basishulpen leren om zijn paard ook eens een leuk rondje te sturen.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-01 22:47

ik train 6 maal per week.en voor dat ik een beginners wedstrijd rij heeft mijn paard 6 maanden training achter zich.voor een goede spin ben je 1 jaar bezig.
een bosal is niet zo erg werkt in op het neusbot maar als het paard zegt*fiets you* dan heb je niet meer te vertellen.bosal wordt meestal gebruikt als een paard wisseld(tanden) soms wordt ook een sidepull gebruikt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 23:02

Idd dat klinkt normaal, maar deze mensen zijn gewoon niet goed bezig, doordat zij de enige westernruiter op die stal is geeft het een vertekend beeld.
Dingen die wel leuk om te zien waren waren oa de clinic van Chris Knol die hier gegeven werd en de Flevo Trail en officiele Open WRAN, dit was een weekend met oa Cutting demonstratie met jonge stieren met Paul.
Goede accomodatie maar vanwege 'kinderziektes' weinig opkomst.
Ook een europees kampioen was er een oude schimmelhengst.

Altijd wel grappig was een meid die met haar Hengst en Paint kwam rijden, haar Arab was volgens haar 3x mijn paard (we hadden het over smalle arabieren *LOL* )... die paint echt net een koe om te zien.
Iig die hengst reed ze met een vlecht in zijn staart en hoe het netjes ging hield hij zijn staart rustig, hoe ze hem moest corrigeren ging hij slaan met zijn staart vervolgens komt de vlecht dus tegen zijn benen waardoor paard zich ergert...
Heel mooi paard is dat trouwens, helemaal een gespierd voorhoofd ook, vos zonder aftekeningen.

Ik ga off-topic, maar goed....om het weer even on-topic te maken, haar heb ik nooit met draw reins zien rijden. Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 07:53

Huh? sta jij met je paard bij stal Holtslag??? Zit je wel erg dicht in de buurt.