VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:29

Mok kan je naast de zalf ook het beste van binnenuit aanpakken, zodat de afweer beter wordt en het systeem het zelf op kan ruimen.
Ik heb hier een pony met vrij heftige en langdurige mok gehad inclusief dierenarts, antibiotica en speciale zalf van de da. De eerste keer hielp het, maar de tweede keer ging het met de speciale zalf niet over en ook niet met allerlei andere smeersels en tips zoals sudo creme oid.
Ik ben toen uiteindelijk cure mok pillen gaan voeren door de slobber samen met Foeneknof zeewier en omega olie gold van de paardendrogist en gaan smeren gegaan met grand national mokcreme.
In eerste instantie was ik wat sceptisch, maar wonder boven wonder werd het langzaam beter en is hij daarna mok vrij gebleven. Ik voer in de wintermaanden standaard foeneknof zeewier, omega olie gold en 6 curemok pillen per dag door zijn slobber en ondanks de nattigheid geen mok meer en een gezonde opa! :)
Misschien heb je daar wat aan en helpt het ook mee voor de schimmel, omdat je algemene weerstand verhoogt.

[o]


emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 17:35

rocky_1995 schreef:
Mok kan je naast de zalf ook het beste van binnenuit aanpakken, zodat de afweer beter wordt en het systeem het zelf op kan ruimen.
Ik heb hier een pony met vrij heftige en langdurige mok gehad inclusief dierenarts, antibiotica en speciale zalf van de da. De eerste keer hielp het, maar de tweede keer ging het met de speciale zalf niet over en ook niet met allerlei andere smeersels en tips zoals sudo creme oid.
Ik ben toen uiteindelijk cure mok pillen gaan voeren door de slobber samen met Foeneknof zeewier en omega olie gold van de paardendrogist en gaan smeren gegaan met grand national mokcreme.
In eerste instantie was ik wat sceptisch, maar wonder boven wonder werd het langzaam beter en is hij daarna mok vrij gebleven. Ik voer in de wintermaanden standaard foeneknof zeewier, omega olie gold en 6 curemok pillen per dag door zijn slobber en ondanks de nattigheid geen mok meer en een gezonde opa! :)
Misschien heb je daar wat aan en helpt het ook mee voor de schimmel, omdat je algemene weerstand verhoogt.


Bedankt voor de tip! Omdat het de eerste keer is dat Lotje ooit mok heeft gehad, ga ik het toch even met de zalf proberen. We zijn er super vroeg bij want na het wassen met Betadine shampoo waren alle korstjes weg en de huid was erg glad. Als het niet werkt dan kan ik nog altijd verder kijken. Dan houd ik je tips in gedachten!

Ik heb haar nu niet kunnen zien stappen dus ook niet kunnen beoordelen of ze stijf was. Maar toen ik haar weer in de wei deed ging ze van stap naar draf naar galop en alle gangen waren zeer goed! Dus voorlopig ook geen supplementen nodig voor de artrose denk ik *\o/* .

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:43

Super dat je er zo vroeg bij bent! Dat is belangrijk! :-)

Fijn dat je na de eerste wasbeurt al meteen resultaat ziet! Let er op dat je enkel de korstjes er af haalt die loszitten zodat het zeker niet gaat bloeden. Heel belangrijk is en blijft, de gevoelige plekjes goed droog houden/wrijven en dan de zalf er op smeren. Dagelijks wassen hoeft inderdaad niet :-)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:42

Je kan er ook elke dag een laag sudocreme op smeren. Of acederm spray

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 16:13

Bedankt voor de tips! Ik ben morgen ochtend weer thuis en dan ga ik kijken hoe het er nu uit ziet. Mijn verzorgstertje is goed bezig geweest deze week.

Weet iemand misschien waar ik dit frontriem kan halen? Die zat namelijk op Lotjes oude hoofdstel die ik mee had gegeven aan die vrouw. Helaas krijg ik die niet meer terug. Haar oude hoofdstel was blauw onderlegd en nu heb ik een blauw onderlegd bitloos hoofdstel kunnen vinden. Deze heb ik hier volgens mij al laten zien. Maar nu mis ik ook de frontriem die ik had. Misschien weten jullie waar die van komt?
Afbeelding

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:47

Als je die foto via google afbeeldingen invoert? Miss vind je hem dan terug?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 17:58

eclair98 schreef:
Als je die foto via google afbeeldingen invoert? Miss vind je hem dan terug?


Ik heb de foto toevallig van Google. Echter komt die van bol.com en is die niet meer leverbaar |( .

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:02


Instagram: @Wiske_the_friesian_horse

Youtube: Esra Pennings

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 18:24

Esra_P schreef:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... e=lr&pos=2

Hier staat hij op marktplaats 2e hands, wel in maat Full. Ik heb even met je meegezocht maar verder niks gevonden in webshops.


Bedankt voor het zoeken! Ik zal wel een berichtje sturen over hoe lang die is. Misschien valt de maat wel mee :j

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 22:36


heidinuyten

Berichten: 232
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Rucphen.

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:51

Heel benieuwd naar het volgende leuke nieuws.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 11:51

heidinuyten schreef:
Heel benieuwd naar het volgende leuke nieuws.


:D :D :D :D :D :D Jullie mogen echt nieuwsgierig gaan worden, want het is wel erg gaaf nieuws! :D :D :D :D :D :D

In het topic van gisteren vroeg Riel over hoe het met Lotjes mok ging, ik zal hier de update daarover geven.

Riel schreef:
Wat een top update! Wat ziet Lotje er blij uit! Net een blij ei! Super dat jullie weer samen zijn en kunnen genieten van heerlijke ritjes!
Ik wens jullie een fijne zondag toe samen! *\o/*

Hoe is het met de mok?


Helaas is de mok snel verslechterd. Ik schrok er eigenlijk wel van. Mijn smid zegt dat er misschien een kans is dat het geen mok is, maar iets anders. Echter moet ik daarvoor een biopsie laten nemen door een dierenarts. Wat denken jullie als jullie deze foto's zien?

Twee weken terug was er niks aan de hand. Vorig weekend was er dit:
Linksachter
Afbeelding
Rechtsachter
Afbeelding

Ik heb de volgende dag meteen betadineshampoo en mokzalf gehaald. Toen ook meteen behandeld en bij het wassen kwamen bijna alle korstjes er best gemakkelijk af. Het waren ook maar dunne huidschilfers.

Nu de foto's van gisteren:
Linksachter voor het wassen:
Afbeelding
Linksachter na het wassen:
Afbeelding

Rechtsachter voor het wassen:
Afbeelding
Rechtsachter na het wassen:
Afbeelding

Zoals jullie zien is het veel erger geworden. Bij het wassen kreeg ik de korstjes ook bijna niet weg en ik wilde niet zelf gaan pulken want dan krijg je wondjes. Ik kreeg als tip van de staleigenaar om haar voetjes vandaag in warm water met soda te zetten, dan zouden de korstjes misschien wel loskomen. Want nu zijn die korstjes zo dik dat ik het idee heb dat de mokzalf zijn werk niet kan doen.

Als jullie de foto's zo zien, denken jullie nog steeds aan mok? Ik heb het centrale topic over mok gezien en daar zak ik foto's net als bij Lotje. Maar mijn smid zegt dat hij mok anders vindt. Dus ik weet het echt even niet meer.

Een biopsie laten doen wil ik liever nog niet. Ik krijg nog de rekening van Lotjes tweede entingen en dan nog een rekening van die noodgeval met haar verstopte slokdarm. Ik sta niet te springen om voor zoiets weer een DA te laten komen aangezien het niet iets heel ernstig is. Maar als jullie toch wel denken dat er iets ergers aanwezig is, dan komt de DA uiteraard wel.

Ik vind het zo vervelend dat ik nog maar in de tweede bachelor zit van diergeneeskunde. Want ik heb constant het gevoel dat ik deze dingen zou moeten weten, maar wij hebben tot nu toe nog geen pathologie oid gehad. |(

PS. Ik ga vanmiddag proberen met warm water wat meer korstjes weg te krijgen. Ik zal vanavond daar foto's van posten.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:56

Goed in de gaten houden dat de mokbenej niet dik worden en ze geen koorts krijgt. Inderdaad even goed wassen met warm water en betadinescrub om de korstjes los te weken en liefst insmeren met een mengsel van sudocreme en droogzetters. Die droogzetters kun je hij je dierenarts krijgen. Wanneer de benen echt dik worden en/of ze koorts krijgt, vraag dan een kuurtje cubarmix aan je dierenarts.

Verder na het wassen heel goed afdrogen met een schone droge rulle handdoek. Zorg dat ze buiten op een droog stuk staat en binnen op een schone en droge bodem.
Wanneer meer paarden last hebben van mok op je stal en de ingang van de wei echt blub is, zou ik haar een paar dagen droog op stal houden en zelf loslaten in een droge paddock of zoiets. Als er meerdere paarden lopen met mok dan kan het door de blub en de bacteriën van de andere paarden erger worden, ze besmetten elkaar dan iedere keer wanneer het om een bacteriële huidinfectie gaat.

Even droogzetters ophalen dus die je door de sudocreme heen kunt mengen en indien nodig cubarmix. Dat is niet zo heel kostbaar en werkt als een tierelier.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 16:24

Bedankt voor de tips!

Ik heb net haar benen laten weken in warm water met soda. Ze deed dit erg braaf. Ik ben ondertussen de korstplekjes gaan masseren zodat de weke korstjes loslieten. Daarna de benen zo goed mogelijk afgedroogd en zalf op gedaan.

Hier foto's van na het wassen:
Linksachter
Afbeelding
Rechtsachter
Afbeelding

Ik hoop dat het helpt!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:13

Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze ook in de week minstens 1 uitgebreide behandelbeurt krijgt (wassen + heel goed drogen + mokzalf). 5 dagen zonder is lang aangezien het aan het verergeren is. Ik maak mij wel zorgen dat je hoefsmid heeft gezegd dat het misschien iets anders kan zijn. Heeft hij ook gezegd wat het kan zijn? Welke tip gaf hij je?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 19:40

Riel schreef:
Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze ook in de week minstens 1 uitgebreide behandelbeurt krijgt (wassen + heel goed drogen + mokzalf). 5 dagen zonder is lang aangezien het aan het verergeren is. Ik maak mij wel zorgen dat je hoefsmid heeft gezegd dat het misschien iets anders kan zijn. Heeft hij ook gezegd wat het kan zijn? Welke tip gaf hij je?


Het liefst wil ik ook dat ze wat uitgebreider behandeld wordt. Maar ik ben blij genoeg dat mijn verzorgstertje zowat dagelijks even langs gaat. Maar ze heeft de tijd niet om de benen te laten weken in water ect. Bovendien is met een been in een emmer staan niet ongevaarlijk, dus doe ik het liever zelf.

De smid vond het niet een typisch geval mok. Maar hij wist het niet zeker. Hij zei dat het ook iets van schurft kan zijn? Ik weet niet of ik het goed gegrepen heb. Ik vind het zelf niet op schurft lijken. In het centraal topic over mok staan ook foto's waarvan ik ze gelijkaardig vind met die van Lotje. Maar zoals ik al zei, hij wist het echt niet en we hebben besloten om maar verder te gaan met het mok bestrijden. Het enige wat die als tip had was dat een DA de enige is die een echte diagnose kan stellen dmv een biopsie. Maar ik wacht daar liever mee...

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:09

Bij mijn pony begon het vorige winter ook zo onschuldig. Na een paar weken iedere keer wassen en mokzalf kreeg ze toch een super dik been. Dit kwam door de mijten, daar gaan ze op reageren en dan gaan de lymfebanen ontsteken in het been. Beste is dus te gaan behandelen tegen de mijten (je kunt hiervoor het beste aan de dierenarts spul vragen om te wassen (bijvoorbeeld sebacil) en na het wassen insmeren met een mokzalf met hydrocortiderm. Er zijn ook dierenartsen die een spuit geven met spul tegen de mijten. Ik zou hier niet te lang zelf mee blijven rommelen.....dan kan het behoorlijk erg worden. PS; ik ben geen dierenarts en kan dus niet de diagnose geven dat jouw paard idd last heeft van mijten, maar het lijkt op wat mijn pony had. Vandaar dit advies....


emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:22

emil01 schreef:
Bij mijn pony begon het vorige winter ook zo onschuldig. Na een paar weken iedere keer wassen en mokzalf kreeg ze toch een super dik been. Dit kwam door de mijten, daar gaan ze op reageren en dan gaan de lymfebanen ontsteken in het been. Beste is dus te gaan behandelen tegen de mijten (je kunt hiervoor het beste aan de dierenarts spul vragen om te wassen (bijvoorbeeld sebacil) en na het wassen insmeren met een mokzalf met hydrocortiderm. Er zijn ook dierenartsen die een spuit geven met spul tegen de mijten. Ik zou hier niet te lang zelf mee blijven rommelen.....dan kan het behoorlijk erg worden. PS; ik ben geen dierenarts en kan dus niet de diagnose geven dat jouw paard idd last heeft van mijten, maar het lijkt op wat mijn pony had. Vandaar dit advies....


Bedankt voor het meedenken! Ik verwacht ieder moment een telefoontje van de DA. Dan gaan we overleggen! Ik wil graag voorkomen dat het erger dan normale mok wordt!

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:33

Goed bekeken, want als het erger wordt, dan ben je alleen maar verder van huis. Dan kan je als je een beetje pech hebt maanden behandelen. Ik zal toch ook eens nadenken en overleggen met de dierenarts of even wat extra vitaminen/kruiden voor de weerstand niet verstandig is. Gezien ze ook al een schimmel in de hoef had en nu waarschijnlijk mok, kan het best zijn dat dit komt door een verminderde weerstand. Gezien ze natuurlijk ook al wat ouder is en nu ook best een grote omschakeling heeft gemaakt van voer, huisvesting, omgeving, arbeid ect.
Absoluut niet om je op kosten te jagen, maar ik heb er hier 1 echt zien verbeteren daardoor en dan denk ik altijd maar: beter voorkomen, dan genezen. Ondanks modder ect heb ik hier nog geen mok weer gehad.

[o]

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:56

Ik heb net de DA gesproken. Mok kan het zeker zijn. En dat het bij Lotje op haar witte benen voorkomt is te verklaren doordat witte voetjes wat gevoeliger zijn ervoor. Dus gelukkig hebben we de juiste diagnose.

Waarschijnlijk is de mok zalf die ik heb niet sterk genoeg. Het is een commerciële van de boerenbond en zit dus niks van medicatie in. Aangezien het niet helpt is er voorgesteld om een sterkere te halen.

Wassen met Betadine shampoo mag inderdaad niet al te vaak. Maar in een emmer warm water en soda ook niet. Want je zorgt dan toch voor meer vocht op de benen. Bovendien haal je steeds het beschermend laagje van de huid weg en dat is niet goed.
Op zich allemaal dingen die we wel wisten.

Behandingsplan is opgesteld:
Een dikke laag vasaline (het liefst met aloë Vera) erop smeren, vervolgens afdekken met folie en het voetje met een bandage omwikkelen. Dit 24/36 uur laten zitten. Daarna kun je de korstjes er zo afvegen met een doek. Dan 2x daags insmeren met de nieuwe mok zalf.
Wanneer de korstjes weer terugkeren (is meestal tussen 2-4 dagen) dan weer de vasaline erop doen en omwikkelen. Zo door gaan tot de mok niet meer terug komt.

In de zalf zitten ook wat componenten die bokkers hier hebben voorgesteld. Oa droogzetters en cortisone ect. Dus als het goed is moet het zo wel goedkomen.

De reden dat ze nu in eens al die dingen krijgt kan inderdaad komen door al die wisselingen die ze heeft gehad. Die schimmel kwam doordat ze meer dan 3 maanden met dezelfde ijzers rondliep. Ook kan die rode bloedworm besmetting voor een verlaagde weerstand zorgen. Maar als het goed is zal het allemaal moeten herstellen.

Woensdag kom ik thuis en ga ik meteen beginnen met het behandelingsplan. Ik hoop dat ik hulp kan regelen die ervoor zorgt dat er 2x per dag mok zalf gesmeerd kan worden wanneer ik niet thuis ben.

We gaan er voor! Alles voor Lotje!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:00

Super dat je nu een behandelingsplan hebt opgesteld met je dierenarts! Top! Succes met de organisatie!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: VOLG: The Miracle Pony named Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:49

Staat ze in een weide met nat gras of krijgt ze kuil/voordroog? Wat voor voer krijgt ze verder?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 23:32

senna21 schreef:
Staat ze in een weide met nat gras of krijgt ze kuil/voordroog? Wat voor voer krijgt ze verder?


Overdag staat ze in de wei. Maar het is totaal niet nat. Het gras is ook relatief kort en om de dag krijgen ze een klein strookje erbij.

Op stal krijgen ze naast brokken ook voordroog. Het is niet dat natte kuilgras.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:48

Het kan zijn dat ze niet goed reageert op voordroog. Genoeg paarden die dat niet goed verdragen.

En gras is in deze periode van het jaar lang nat door de dauw.
Omdat ze zo gevoelig is en lage weerstand heeft, is het echt te overwegen om in ieder geval te stoppen met voordroog, en hooi te gaan voeren.
En als ze op een paddock kan, zou ik dat ook doen (of als tweede optie)
Er is een verzameltopic over mok. [MD] [CENTRAAL] mok
Daar kun je veel informatie halen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 23:54

senna21 schreef:
Het kan zijn dat ze niet goed reageert op voordroog. Genoeg paarden die dat niet goed verdragen.

En gras is in deze periode van het jaar lang nat door de dauw.
Omdat ze zo gevoelig is en lage weerstand heeft, is het echt te overwegen om in ieder geval te stoppen met voordroog, en hooi te gaan voeren.
En als ze op een paddock kan, zou ik dat ook doen (of als tweede optie)
Er is een verzameltopic over mok. [MD] [CENTRAAL] mok
Daar kun je veel informatie halen.


Volgens mij is het voordroog. Of gewoon hooi. Het is in iedere geval geen natte kuilgras. Op de pensionstal waar we vroeger stonden was de kuil erg vochtig vergeleken met wat ze nu krijgt.

Ik volg het topic inderdaad!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eretria, Selente, Verara en 75 bezoekers