Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 14:31

Ik weet niet zo goed hoe ik het moest omschrijven... Maar ik hoor en lees steeds meer over de diëten om paarden te ontzuren, basischer te krijgen etc. Op stal wordt het ook toegepast, als onderhoud en bij bevangenheid.
Nu heb ik zelf een Haflinger met flink zomereczeem. De deken helpt geen zier, alleen schuurt ze zichzelf dan niet helemaal open, dus draagt ze hem toch maar. Ik ben meer aan het lezen over de basische voeding, maar k was eigenlijk op zoek naar ervaring uit eerste hand, en dan bij voorkeur bij dieren met eczeem. Het meeste wat ik kan vinden is namelijk als review op sites van mensen die het dieet hebben voorgeschreven, dus dan kan je twijfelen aan de objectiviteit van de reviews.

De Blauwe Hengst wil wel een dieet aanmeten, maar dan ben ik direct 200 euro verder voor alleen het advies, dus ik wilde hier ook even peilen naar de ervaringen.

Ik ben vooral op zoek naar diëten die vergelijkbaar zijn met wat ze hier op stal voeren en wat ik veel voorgeschreven zie worden: Wat er bij hen precies inzit heb ik zo even niet paraat, maar sowieso het volgende:
- veel brandnetel
- diverse koolsoorten
- kurkuma met zwarte peper
- bicarbonaat

Achtergrond informatie over het paard:
Haflinger van 16 met al jaren eczeem (en elk jaar een beetje erger, vorige zomer beter omdat ze van het gras afging, maar afgelopen seizoen was drama). Stond vroeger op gras, nu op de paddock met hooi. Eerder in een weidegebied, maar nu sinds twee maanden in een bosrijk gebied (met in de schemer erg veel vliegjes, dus dat is sowieso iets waar ik wat mee moet vrees ik, maar ook in een vlieg-armere omgeving heeft ze erg veel last). Echter schuurde ze ook al fanatiek voor de verhuizing naar het bos.
Bloedonderzoek in het verleden toonde geen bijzonderheden, behalve magnesium op de ondergrens. Toevoegen van magnesium hielp wel met afvallen, maar niet tegen de jeuk. Inmiddels is ze op een stabiel goed gewicht.
Het schuren begon afgelopen jaar pas in juli trouwens. In de winter schuurt ze eigenlijk niet. De jeuk zit ook niet alleen op manen, staart en buik, maar eigenlijk overal. Ze heeft geen luizen, mijten of schimmels. Ontworming gaat op mestonderzoek, maar ik merk voor of na ontwormen geen verschil. Laatste vaccinatie was 2 jaar terug. Dat is altijd in november, maar ook daar merk ik met de jeuk geen verschil op (sterker nog, vorig jaar toen ze wel gevaccineerd was, was de jeuk minder dan dit jaar zonder vaccinatie).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:05

Je twijfelt over wat je leest, maar reacties op Bokt zijn ook onbekenden en 9 van de 10 keer echt niet van experts op voeding of medisch gebied.

Om toch advies te geven, zou ik beginnen met een detox/drainage. Daarna pas weer iets gaan bijvoeren en op de reactie letten. Gezondheid komt altijd van binnenuit en dan is de darmflora de nr1 die je aanpakt.

De vliegjes zijn vreselijk. Ik word er zelf gek van tijdens schemer, dus dan kom ik al niet eens meer. We hebben geen eczeem paarden, maar mn ruin kan weleens zijn staart schuren. Ik smeer die al 2 jaar in met shapley's MTG en soms de manen ook. Dan schuurt hij sowieso dagen niet en gaan er geen vliegjes in zijn manen en staart zitten. De rest heeft er minder last van.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:11

Mijn eczemer doet het heel goed op Bye Bye Itch, een supplement met: Gekookt lijnzaad, biergist, carbo vegetabilis, boekwijt, brandnetel en diatomeeënaarde.

https://www.medpets.nl/hilton-herbs-bye-bye-itch/

Ik heb ook wel eens gedacht om zelf met dat soort ingrediënten te gaan mixen, maar dit is uitgezocht en kant en klaar te koop, scheelt me een hoop geëxperimenteer. Ze is beduidend rustiger nu ze dit krijgt, maar heeft nog steeds jeuk en nog steeds een deken op.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 17:19

superpony schreef:
Je twijfelt over wat je leest, maar reacties op Bokt zijn ook onbekenden en 9 van de 10 keer echt niet van experts op voeding of medisch gebied.
.

Ik zoek ook juist geen mening van een expert, maar juist een objectieve ervaring van een consument. Op websites en facebook worden de negatieve reacties vaak verwijderd.
Zo stonden er over 2 personen die readings en haar analyse deden uitsluitend positieve ervaringen op internet, maar bij mij sloegen ze de plank behoorlijk mis en konden me niets concreets melden waar ik wat mee kon. Dus ik wil het met alle liefde proberen en er in investeren, maar als ik nergens positieve verhalen kan vinden, dan kan ik die paar honderd euro beter in iets anders investeren. Alleen kan de reguliere diergeneeskunde ons ook niet helpen, die hebben alleen nog de optie om repidexon te spuiten of prednisolon te voeren, en dat is voor mij echt een laatste redmiddel en niet iets wat je een half jaar achter elkaar gaat doen vind ik. Daarvoor is mijn paard ook niet 'ongelukkig' genoeg met de jeuk.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:20

Kijk eens op de site van Gerrit Smit: http://www.paardenschoenen.nl/voeding
Hij helpt paarden met bijvoorbeeld hoefkanker en eczeem. Gaat inderdaad over ontzuring, dieet lijkt op wat jij schrijft. Ik heb mijn haflinger ook op zijn dieet gehad (overigens gratis advies, voor €12 natriumbicarbonaat en magnesium geloof ik).
Ik heb dit dieet ook geprobeerd voor mijn eczemer, maar ben er uiteindelijk mee gestopt. Mijn haflinger werd bijna boos als ik haar kool voerde :') Die at het dus echt niet. Stalgenootje had een tinker met hoefkanker en bij hem zag je de tumor gewoon slinken. Super interessante gedachte en ik geloof er zeker in! Lastige in NL is dat de grond ook onwijs verzuurt is, Gerrit Smit haalt zijn hooi zelf uit Frankrijk / Hongarije (toentertijd in ieder geval).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:26

Ja, dat snap ik. Daarom is het ook lastig waar je info vandaan te halen. Hier op Bokt krijg je wel gebruikers ervaringen, maar let er wel op dat omstandigheden ook heel veel invloed hebben en je daarom niks kan vergelijken.

Op fb heb je bijv de groep denken over paarden. Redelijk fanatiek over natuurlijk, maar ook goede dingen over zuiver voer. Daar zou je zo een vraag ook goed kunnen stellen, omdat een aantal zich echt verdiepen in de werking.

Zelf heb ik in de voeding gezeten ( en nog ) maar wil me verder verdiepen in de kruidenleer. De reguliere medicijnen zijn me al vaker minder goed bevallen, dus dan ga je op zoek. Bij kruiden vind ik wel de verhoudingen erg belangrijk, dus wil dat niet zomaar zelf samen stellen voor ik het exact weet.

In jouw geval zou ik naar vd Hoek gaan, Steffi vd Laarse of toch de blauwe hengst. Grote kans dat je goed op weg geholpen wordt en dan uiteindelijk minder kwijt bent, dan hier en daar steeds wat kopen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:26

Iedereen die beweert dat je de pH van een lichaam (paard, mens, hond, wat dan ook) kunt veranderen, mist een stuk basisbiologie. De pH van mens en zoogdier is strikt gereguleerd tussen de pH 7,2 en pH 7,4. Daar kan je geen fluit aan veranderen - en zou je ook niet moeten willen.

Ga je zuren voeren, wordt de urine zuur (hé, zou dat komen omdat het lichaam de overmaat aan zuur weg wil werken?), ga je basisch voeren, wordt de urine basisch (goh, dat komt omdat het lichaam ook die overmaat base weg wil werken)

Sukkels die denken dat je hele lijf zuur of basisch is omdat de urine zuur of basisch reageert zijn, wel, sukkels dus.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 17:32

superpony schreef:
In jouw geval zou ik naar vd Hoek gaan, Steffi vd Laarse of toch de blauwe hengst. Grote kans dat je goed op weg geholpen wordt en dan uiteindelijk minder kwijt bent, dan hier en daar steeds wat kopen.


Ik kan het inderdaad ook op Denken over Paarden gooien. Vind dat alleen altijd zo onoverzichtelijk, maar kwaad kan het niet.
De Blauwe Hengst heb ik contact mee gehad, maar die rekenen de hoofdprijs voor het geven van advies (175 euro). En dan heb ik dus alleen een advies, en nog geen producten. Op zich niet erg, maar dan zou ik wel graag goede ervaringen lezen met eczeem, en die heb ik nog niet echt kunnen vinden in een objectieve vorm.

Ibbel schreef:
Iedereen die beweert dat je de pH van een lichaam (paard, mens, hond, wat dan ook) kunt veranderen, mist een stuk basisbiologie. De pH van mens en zoogdier is strikt gereguleerd tussen de pH 7,2 en pH 7,4. Daar kan je geen fluit aan veranderen - en zou je ook niet moeten willen.

Ga je zuren voeren, wordt de urine zuur (hé, zou dat komen omdat het lichaam de overmaat aan zuur weg wil werken?), ga je basisch voeren, wordt de urine basisch (goh, dat komt omdat het lichaam ook die overmaat base weg wil werken)

Sukkels die denken dat je hele lijf zuur of basisch is omdat de urine zuur of basisch reageert zijn, wel, sukkels dus.

Nou ja, dat dus een beetje... Ik studeer zelf diergeneeskunde, en ik heb dan ook echt niet de illusie dat mijn paard in zijn geheel minder zuur wordt (gelukkig niet, want dan gaan ze dood....).
Maar ik kan me voorstellen dat kruiden etc wel iets kunnen doen met de balans in het lichaam. Dierenarts Roos Stoop was ook positief over kruiden voor mijn merrie, en verwees me door naar de Blauwe Hengst (die dus al 175 euro vragen voor alleen een advies). Op zich wil ik dat best proberen, maar meer ervaringen op dit gebied zijn dan altijd welkom.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:34

Dat vind ik ook wel erg veel geld voor alleen een advies. Eigenlijk een beetje schandalig tarief. Maar goed, uiteindelijk ben je minder kwijt als je in 1keer goede spullen koopt en niet 6x een supplement wat niet werkt. Die overigens ook erg duur zijn.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 17:41

superpony schreef:
Dat vind ik ook wel erg veel geld voor alleen een advies. Eigenlijk een beetje schandalig tarief. Maar goed, uiteindelijk ben je minder kwijt als je in 1keer goede spullen koopt en niet 6x een supplement wat niet werkt. Die overigens ook erg duur zijn.

Nee dat is zeker zo. Ik ben alleen erg benieuwd waarom zij 175 euro vragen en de dierenarts 35 euro voor een consult. Moet wel zeggen dat het consult van de Blauwe Hengst ongeveer 2 uur in beslag zou nemen en dat mijn paard dan evt ook direct lymfe drainage kan krijgen. Ik heb alleen totaal geen indicatie dat er iets mis zou zijn met het lymfesysteem. Dier heeft nog nooit een dikke poot oid gehad. Stalgenootje heeft wel lymfedrainage gegeven, maar ook daar merkte ik geen verschil qua jeuk oid.
Telefonisch vragen ze overigens 62,50, maar mijns inziens kan je geen goed voedingsadvies geven zonder de status van de patient te beoordelen en een blik op het ruwvoer etc te werpen, dus ik wil sowieso dat iemand langskomt.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:46

Ik vraag me echt af - heeft iemand énig idee hoe zuur een paardenmaag is, en enig idee welke gigantische hoeveelheden je nodig zou hebben van een zwakke base om de maaginhoud (éénmalig!) basisch te maken? Liters en liters dus. Terwijl dat a) niet nodig is, want de pancreas doet dat in de 12-vingerige darm, en b) het zuur van de maag is domweg nodig voor de eerste vertering. En daarna gaat het proces licht basisch verder (krijg je gratis en voor niets kado van de pancreas, hoef je niets voor te doen) en ook dat is noodzakelijk. Verderop komen er nog helemaal gratis en voor niets wat galzouten bij om de vetten af te breken, en hé, je paard heeft z'n bouwblokken voor spieropbouw en energie.

Alles wat je er aan de voorkant in stopt, is halverwege de darm omgezet in suiker (glucose), aminozuren, en vetzuren. Er komen nog wat vitamines binnen, en wat electrolyten en spore-elementen, en that's it.

Het hele idee 'ontzuren' kan niet. En alle goeroes die dit verkopen spekken hun portemonnee over de hoofden van goedgelovigen.

En de enige manier om ook maar íets aan de darmflora te veranderen, is poeptransplantatie. En paarden doen dat helemaal spontaan zelf, als ze denken dat er iets niet goed is. Tenzij de bazen ze niet de gelegenheid geven om poep van een ander te eten natuurlijk.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 17:51

Eens Ibbel. Ik heb zelf ook een verslag geschreven over kurkuma in paarden, en wetenschappelijk gezien kan het niet werken (in paard of mens), maar toch zweren mensen er bij.

Ookal kan ik het voor mezelf niet uitleggen waarom het zou werken, als het zou werken, dan zou er eindelijk een einde komen aan de wanhoop. Die eczeem is gewoon zo ellendig, en ik vind het echt vreselijk om mijn paard zo te zien. Ze is wel vrolijk, maar ze heeft erg veel jeuk en haar oortjes doen ook gewoon zeer... Zo sneu.
Ik kan alleen gewoon niets vinden wat helpt. Zelfs de deken niet die ze echt 24/7 aanheeft. Met rijden (wat afgelopen zomer incidenteel was) spuit ik haar helemaal vol met Bremse Bremse. Ik stink 4 dagen later nog, maar dan zijn de vliegen even weg. Alleen dit werkt dus niet lang genoeg om haar daarmee het seizoen door te trekken of ik moet meerdere keren per dag spuiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:04

Tja, het zijn hun prijzen dan, maar ze zijn wel erg hoog. Als je als idealistisch bedrijf paarden echt wil helpen, zou je het iets toegankelijker verwachten. Maar goed, het zal het uiteindelijk wel waard zijn.

Toch zou ik voor vd Hoek of Steffi kiezen. Zij zullen ook beginnen bij de darmflora.

Ik ben zelf niet zo heel goedgelovig altijd, dus was naar Steffi en had echt een mening over acupuntuur. Maar een paard kent geen placebo effect en ik zag het paard echt ontspannen. Hij had wat problemen en kreeg ook chinese kruiden. Mijn moeder zei nog; wat een klein beetje geef je voor zo een heel paard. Maar de problemen verdwenen, dus ik ben anders gaan kijken en denken.
Zelfde als dat een giftige plant een heel paard kan neerleggen, is het ook logisch dat een plant iets goeds kan doen. Bij een paard is dat effect er gewoon wel of niet.

Mijn ene ruin heeft nog wat darm probleempjes en eet helaas geen mest van een ander. Als mens heb je toch de zorgplicht, dus kijk je verder en onderneem je wat.

Kijk eens naar de shapley's MTG. Dat is vrij vettig, dus blijft echt een aantal dagen in de manen en staart zitten. Zonder dat schuurt mn ene ( andere ) ruin ook wat. Het kan wat afgeven op lichte manen, denk ik, maar wij hebben donkere manen. Je stinkt er ook heel erg van en als je het op huid smeert, is het beter dat ze niet in de volle zon komen, maar bij alleen manen en staart, kan het wel.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 18:08

Ik kan Steffi idd ook wel proberen. Ik zit alleen bij Zwolle en heb momenteel geen vervoer. Dat zit wel in de pijplijn, maar dat duurt nog even. Indien het een therapie zou zijn die langdurig geven moet worden of er is inderdaad een disbalans in het lichaam, dacht ik dat ik dat van de winter mooi kon opbouwen als ze geen jeuk heeft en dan volgend jaar kritisch kijken. Maar goed, ze jeukte dit jaar dus pas vanaf juli ongeveer. Qua zomereczeem is dat minder logisch, omdat de beestjes er al eerder waren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:18

Voor 1 ritje moet dat wel te regelen zijn, toch? Op zich is het va Zwolle goed te doen.

Ik zou ook nu al beginnen. Sowieso vind ik dat je de beestjes best lang ziet tegenwoordig en de winters niet koud genoeg lijken. Vorige week stond ik me nog dood te ergeren in de schemer en had ik zelf rode plekjes van de kamikaze mugjes die tegen mn hoofd aan vliegen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 19:01

superpony schreef:
Voor 1 ritje moet dat wel te regelen zijn, toch? Op zich is het va Zwolle goed te doen.

Ik zou ook nu al beginnen. Sowieso vind ik dat je de beestjes best lang ziet tegenwoordig en de winters niet koud genoeg lijken. Vorige week stond ik me nog dood te ergeren in de schemer en had ik zelf rode plekjes van de kamikaze mugjes die tegen mn hoofd aan vliegen.


Ik ben zelf bezig met een auto (had er een, maar die bleek stuk, het drama staat hier ook op bokt helaas, haha), maar ik ben dus zoekende naar een andere. Dus dat komt wel van de winter, dus dan zou ik dat evt alsnog kunnen doen inderdaad.
Heb nu sowieso een aantal mensen aangeschreven, en ik kijk ook even wat zij zeggen. Onder andere een voedingsadviseur. Ik heb hen niet specifiek naar dit dieet gevraagd, maar meer naar een algemene aanpak voor onze uitdaging.

Afgelopen winter hebben we inderdaad maar 1 dag redelijke vorst gehad ofzo... schiet niet op. Maar toch vind ik het dan gek dat mijn paard tot en met juni zonder deken kon lopen en het pas in juli misging.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:40

superpony schreef:
In jouw geval zou ik naar vd Hoek gaan, Steffi vd Laarse of toch de blauwe hengst. Grote kans dat je goed op weg geholpen wordt en dan uiteindelijk minder kwijt bent, dan hier en daar steeds wat kopen.

Nou, Steffi heeft er weinig zin in volgens mij. Ik vroeg haar of zij kon helpen omdat mijn reguliere arts niet verder komt, maar kreeg een vrij flauw antwoord. Jammer... we zoeken verder naar iemand die wel wil helpen dan... ;)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:49

Je hebt paarden met onverklaarbare jeuk en paarden met allergie.
De eerste groep zijn de succesverhalen na een voerwissel en smeersels.
Een allergie voer je echter niet weg. Dat zou mooi zijn, dan kunnen mensen gewoon wat kool eten en ze gaan spontaan niet meer dood door een pinda.

Waarom probeer je geen immunotherapie?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:55

Waarom zou je kool aan je paard willen voeren? Het lijkt mij een ideaal recept voor gaskoliek

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:08

eilleen333 schreef:
Ik ben alleen erg benieuwd waarom zij 175 euro vragen en de dierenarts 35 euro voor een consult. Moet wel zeggen dat het consult van de Blauwe Hengst ongeveer 2 uur in beslag zou nemen en dat mijn paard dan evt ook direct lymfe drainage kan krijgen. Ik heb alleen totaal geen indicatie dat er iets mis zou zijn met het lymfesysteem. Dier heeft nog nooit een dikke poot oid gehad. Stalgenootje heeft wel lymfedrainage gegeven, maar ook daar merkte ik geen verschil qua jeuk oid.
Telefonisch vragen ze overigens 62,50, maar mijns inziens kan je geen goed voedingsadvies geven zonder de status van de patient te beoordelen en een blik op het ruwvoer etc te werpen, dus ik wil sowieso dat iemand langskomt.

Lymfedrainage werkt ondersteunend. simpel uitgelegd: Bij een paard met eczeem wordt o.a. het inwendige afvalverwerkingsysteem overbelast. Met lymfedrainage breng je dit weer op gang (het lymfesysteem voert het afval af) en kan het lichaam wat meer afval kwijtraken per keer dan normaal.
Daarom denk ik dat bij die prijs ook inderdaad een LD-massage is inbegrepen. En die kan van een half uur tot een uur duren.
Met voeding alleen kom je er namelijk niet snel vanaf. Het lichaam heeft ook extra hulp nodig om van al die door oorzaak eczeem veroorzaakte afvalstoffen af te komen.
Bij de opleiding voor LDM werd uitgelegd dat het bij eczeempaarden helpt, maar dat dit wel een langduriger proces (lees meerdere behandelingen) is voordat je effect krijgt, omdat juist bij die paarden vaak jarenlang afval is opgehoopt. Dat ben je niet in 1 behandeling kwijt.
Bij beginnende HB daarentegen werkt het juist supersnel, vaak al na 1 behandeling verschil.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:07

Sizzle schreef:
Je hebt paarden met onverklaarbare jeuk en paarden met allergie.
De eerste groep zijn de succesverhalen na een voerwissel en smeersels.
Een allergie voer je echter niet weg. Dat zou mooi zijn, dan kunnen mensen gewoon wat kool eten en ze gaan spontaan niet meer dood door een pinda.

Waarom probeer je geen immunotherapie?


Dat ligt er ook maar net aan in welk stadium je zit. Ons jonge paard had steeds vreselijke bulten en de veeartsen konden niks betekenen, pompte hem vol met prednison en niks hielp.

Toen we bij Steffi kwamen, heeft zij acupuntuur gedaan en ons chinese kruiden gegeven. Het hielp behoorlijk snel. We hebben dat echt maanden gegeven, maar het is nooit meer teruggekomen, waar hij toch een behoorlijk reactie had en het continu terug kwam. Hij had een allergie, maar een allergie test is bij paarden nog steeds onbetrouwbaar.

Allergie kan erger worden, dus als je vrij snel reageert, kun je het wel iets beperken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:10

eilleen333 schreef:
superpony schreef:
In jouw geval zou ik naar vd Hoek gaan, Steffi vd Laarse of toch de blauwe hengst. Grote kans dat je goed op weg geholpen wordt en dan uiteindelijk minder kwijt bent, dan hier en daar steeds wat kopen.

Nou, Steffi heeft er weinig zin in volgens mij. Ik vroeg haar of zij kon helpen omdat mijn reguliere arts niet verder komt, maar kreeg een vrij flauw antwoord. Jammer... we zoeken verder naar iemand die wel wil helpen dan... ;)


Oke, let wel op dat je een echt goede voedingsspecialist hebt, want het is hot en iedereen noemt zich zo, waar meeste info van internet komt. Iemand moet echt naar heel veel info vragen omtrent je hele paard.

In mijn ervaring reageren mensen vaker zo per mail of telefoon, maar zijn ze in de praktijk gewoon vriendelijk. Tegenwoordig wordt je als bedrijf echt doodgegooid met mailtjes, appjes en vele vragen, nu alles zo toegankelijk is. Dat is echt ene dagtaak erbij om iedereen lang en uitgebreid te beantwoorden.

Ik app bijv bijna niet met klanten, want ik ben er niet goed in, dus vraag om te mailen of te bellen bij vragen. Gewoon een klein dingetje kan per app, maar krijg je kort gericht antwoord terug. En vaak ook niet direct als ik bezig ben.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 01:23

Ik heb bewust meerdere mensen aangeschreven met verschillende invalshoeken. En dan moeten we het kaf van het koren scheiden vrees ik.
Iedereen heeft wel een mening of theorie, maar ik zie ook zoveel misgaan bij mensen de denken geniale ideeën te hebben. En ook bij ‘grote namen’ die wonderen zouden verrichten. Dus ik probeer zoveel mogelijk info over de diverse invalshoeken te verzamelen.

Ik krijg alleen vaak het idee dat men je niet serieus neemt als je maar 1 haflingertje hebt en er niets bijzonders mee doet. Dat heb ik in het verleden vaak zat meegemaakt met de dierenarts, hoefsmid etc. Kan ik echt heel slecht tegen.
“Het zadel is niet perfect, maar voor wat jij ermee doet kan het wel.” Is het nou goed of niet?! Dat ze geen Grand Prix loopt en 15 miljoen waard is wil niet zeggen dat ze geen goed tuig verdient... of goede behandeling...

Met de eczeem is het net zo. “Moet ie naar de keuring?” Eh nee, maar hij heeft jeuk, kom in elk geval met iets, of geef eerlijk toe dat je geen idee hebt. Ze hebben het allemaal over een deken en vliegenspray, en als dat niet helpt moet ze naar de kust... 1 dat is achterhaald, 2, dat hielp ook niet... “oh ja, vervelend”

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dieet met kool, bicarbonaat, kurkuma, brandnetel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:40

O, herkenbaar ja. Wij hebben een shet, New forest en 2 quarters. Voor ons zijn ze dus alle 4 even belangrijk. De shet heeft onze zoon gekregen toen hij 3 was en is al 17jr bij ons, dus die is echt wel belangrijk. Toen we hem lieten opnemen en opereren in Utrecht wel de nodige commentaren gehoord. Zelfde als dat wij onze paarden 24/7 buiten laten lopen. Dat kan, omdat wij geen wedstrijden rijden en onze paarden niet in zware training staan. NOu..............als we morgen weer een jonge kopen, gaat hij er zo bij.

Elk paard is er een en elk paard heeft zelfde behoefte en gevoel. Geen enkel paard weet wat voor ras hij is of dat hij voor de sport geboren is or whatever.

Wat betreft de adviezen, ik heb ook alle voedingsleer gedaan en heb voer voorheen verkocht. Het nadeel is dat alle info ook op internet staat en mensen die een beetje lezen allerlei berekeningen erop los kunnen gooien. Maar je hebt heel veel info nodig voor je iemand kan helpen. Zeker omdat de meesten geen medische achtergrond hebben. Verdiepen en ervaring is goed, maar de vraagstelling verraadt alles.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:42

TS ... je studeert diergeneeskunde( tweede jaar master Paard!!) ... en dan stel je dit soort vragen?
Onbegrijpelijk, nog afgezien van het feit dat het protocol van het instituut waar je je opleiding volgt, dit soort heksenbezemerij resoluut afwijst.
En kool voeren aan een paard: doen! Ben je zo van je SME af.. -O-
Er is overigens een studiegroep SME geweest aan de school, wellicht steek je daar beter je licht op.