Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:06

Hahaha :')

Toos onderschriftloos


Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:34

Vandaag weer een sessie gedaan. Het schudden met de vinger voor het schudden pakte ze goed op. Wel wat onwennig maar een paar keer goed kunnen clicken. Op het achteruit met hand wuivend voor de borst en het commando terug doet ze nu een stap terug. Ze kent terug natuurlijk op druk dus dit is even wennen voor haar. Hoofd laag niet gevraagd. Het is mij nog niet duidelijk wat een passend commando zou zijn. Verder zijn we nog bezig met voedsel weigeren, de geduld oefening en targeting.

Wat doen jullie als ze onrustig zijn? Omdat ik het commando voor schudden dus heb aangepast is ze wat meer zoekend dan anders. Ze probeert dan van alles, soms ook dingen tegelijk. Ergens vindt ik dit erg leuk, ze is enthousiast en probeert te ontdekken wat ik bedoel. Maar als de oefening daardoor erg rommelig wordt, ookal is hij nieuw, click ik niet. Is dat terecht om maakt het dit onduidelijk?

Toos onderschriftloos

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:07

Ik zelf klik dan wel, omdat het nieuw is. Als hij het dan begrijpt, al is het een heel klein beetje, is het al supergoed! Probeer echt in kleine stapjes te denken, dan kun je het veel sneller uitbouwen

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

moonfish13
Berichten: 18221
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:07

Ik kijk of er iets in de buurt komt, click daar op en click na 2x ofzo dus niet meer voor het gedrag wat ik juist niet wil bevestigen.
Inderdaad behapbare kleine stapjes, en dat werkt fijn.
Ik wacht op een nieuw voerzakje voor het clickeren, en ik ben ongeduldig. :')
Wil m hebben. O:)

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:59

Bedankt voor de reacties; geeft stof tot nadenken.

Wat voor voetzakje heb je besteld?

Toos onderschriftloos

moonfish13
Berichten: 18221
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:43

Deze. :D
Mijn oude is echt versleten, er zit zelfs een scheur in en hij heeft heel wat overleeft. :')
En deze is ook een stuk groter. :D
Afbeelding

Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18221
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:51

Hebben jullie het intrinzen al voorbij zien komen?
Een soort dressuur op +R basis, spelenderwijs dressuren eigenlijk met speciale oefeningen voor de core stability.
Ik was er al mee begonnen nu mijn benen dat eindelijk trekken, maar ik wilde dit al veel langer met hem doen.
Maar dat intrinzen is dus wat ik ongeveer doe nu maar dan zonder de core stability oefeningen, maar dat ga ik nu ook meepakken.
Vind het wel leuke inspiratie, dit wat ik met mijn pony doe is nu ik dit doe echt alleen +R, met springen levert dat hilarische taferelen op.
Een pony die 25x langs je hindernis raced, of scheef, bedenk wat en het gebeurde. :')
Meneer houdt niet zo van springen, en hij begint nu zowaar de lol er van in te zien nu ik het combineer met clickeren.
Het vergt wel geduld met zo'n heerlijk eigenwijze pony die springen écht stom vond, maar hij vind wel vaker iets heel stom.
Voetballen zag hij ook het nut niet van in, maar dat kan hij nu ook wel waarderen.
Als ik even met een stalgenoot praat gaat ie gerust met die bal rollen, zo van: "hallo, gaan we nog wat doen of hoe zit het?!" *\%/*
Dus ik vermaak me wel met hem, ik heb sinds mijn project met dat andere paard echt zoveel kriebels om te blijven clickeren.
En zeker omdat mijn pony lang niet 100% fit was, en nu hij dat wel is gaat alles zoveel sneller, en heeft hij zoveel meer energie.
Vooral de spontane acties en het speelse is er veel meer, heel logisch en voor mij is het nog steeds of ik droom dat hij nu wel zo fit is.
Ik ken hem niet zo, dit had hij al bij aankoop en we hadden onze weg er goed in gevonden qua training, maar nu met de juiste ondersteuning gaat hij super.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:36

Wat een gave tas moonfish!! Heb je een linkje er van?

Verder heb ik geen idee wat je bedoelt met de core training Haha. Maar ik wil me er wel in verdiepen. Heb je hier literatuur van? Wat ik wel super vind om te lezen is hoeveel plezier jij en je pony er in hebben!

Toos onderschriftloos


Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:24

Ik heb geen idee van die training moonfish haha.
Maar het klinkt wel super interessant! Kun je er misschien wat meer van uitleggen?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

moonfish13
Berichten: 18221
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:14

Dit is de site van de methode:
https://www.intrinzen.horse

En het tasje:
https://www.ebay.co.uk/itm/Puppy-Obedie ... 2749.l2649

Ponybeest had einschuss, en na 5 dagen is hij eindelijk weer fitter en kan weer draven, hij is echt megadruk.
Hij bleef het liefst op stal afgelopen dagen, hij was flink moe en ziek.
Net een blije pony, dus hup lekker aan de gang.
Nu heb ik net met hem geclickert, en hij was zó übervrolijk. :')
Straks maar eens kijken of we samen weer kunnen beginnen met wat zijgangen in stap en dat soort geneuzel.
Even aan de bak met dat spook, hij schudde tig spagaten uit zijn hoef en hij bleef maar hinniken eerste 10 minuten. :')
Ik heb eerste paar minuten krom gelegen van het lachen, lekker dier.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:23

Ik heb ook een voertasje besteld. Wat super handig! Zal me eens verdiepen in de methode.

Toos onderschriftloos

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:12

Wat een interessante methode! Ga er zeker wel wat van meenemen. Heel leuk!

Toos onderschriftloos

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 18:06

moonfish13 schreef:
Hier trouwens een 'probleem', en ik ben benieuwd wat jullie zouden doen. :)
Het paard wat opnieuw beleerd is dmv clickeren is het onderwerp.
Lang verhaal kort, paard met tekorten en spierloos gekocht met een opstapprobleem.
Lees: paard had nul echt vertrouwen meer in mensen en was al gigantisch verpest.
Hij is probleemloos eigenlijk overal doorgerold, met geduld en clickeren de problemen opgelost en het bange paard is nu een lieve puber met zelfvertrouwen. :)
Ene dag zit er een bakspook wat extra aandacht vergt, andere dag is stilstaan met poetsen ineens een puntje, en vervolgens valt hij nu terug met opstijgen.
Maar telkens van die kleine dingen waarin hij de grenzen opzoekt, en hij werkt onderwerp voor onderwerp het lijstje af. :+
En eigenlijk zijn al die dingen zo opgelost tot nu toe, het blijft een jong paard en dat is het leerproces nou eenmaal..
Geven we die grenzen aan is het ook goed, maar soms kost dat veel geduld.
Ik heb een idee, dat schrijf ik zo op maar nu wat hij doet:

Hij loopt achteruit met opstijgen, ons ritueel was nu grof gezegd laat maar lopen, als hij stopt volgt de click en beloning, en de stap erna is opstappen en click plus belonen.
Als hij besluit dat ze erop mag echt geeft hij ook geen kick meer, en is het de normaalste zaak van de wereld, angst is het niet.
Het ging ook steeds vlotter, nu soms al na 8 passen hup stilstaan en dan kon ze er zo relaxed op, hij vindt het ook wel leuk allemaal het werk.
Nu vandaag ineens had hij besloten niet mee te werken, en het kostte 10 minuten om erop te komen.
Hij bleef maar achteruit drentelen, maar geen angst niks.
De momenten rust waren ook zó miniscuul, en met een additude van: nenennene! dat ik dacht hiervoor ga ik je niet belonen.
Uiteindelijk heb ik hem laten doen wat hij wilde, achteruit lopen, maar dan wel zo lang als ík dat wilde. :Y)
Hij stond hééél raar te kijken, de vraagtekens en |o stegen boven zijn hoofd uit.
Hij wilde stoppen en niet verder achteruit, kont in de krib.
Nog verder achteruit dus, en toen de houding positief veranderde heb ik dat direct beloond met clicks.
Toen rustig opnieuw opstappen, en op elk positief gedrag gelijk geclickt.
Daarna zat ze er ook binnen een minuut weer probleemloos op, en hebben hem de hemel in geprezen.

Nu zit ik te denken..
Ik wil kijken of ik hierop verder kan bouwen, en zo door of ik wil het anders doen.
Zorgen dat ik hem mentaal andere uitdaging biedt als rijden, gewoon omdat ik het
idee heb dat hij die afleiding kan waarderen.
Een andere optie vind ik gewoon even vakantie, maar dan wil ik hem eerst weer 100%
braaf hebben en dit oplossen.
Slechts alleen klikken op goed gedrag werd lastig, omdat zijn hele additude vandaag ineens op "lekker puh }> *\%/* modus stond.
Dus dat werd even een vleugje parelli erbij.

Hebben jullie nog crea bea ideeën? Gewoon nieuwsgierig. :)
Uiteraard is het allemaal goed opgebouwd en hij zette geen stap, maar de ego van meneer groeit stiekem net zo hard als zijn spieren. :D
Iets waar we van de instructie blij mee moeten zijn, want dit paard had echt nul vertrouwen in de mens, liep fysiek gezien 2,5 jaar achter en 0,0 spier.
Nu staat er een lief paard met soms iets teveel zelfvertrouwen, maar ontzettend dapper en vrolijk, plus hij is echt onverstoorbaar met enge dingen.
Nu is het dus als hij zijn pubermodus weer uit zet een mega goedaardige knuffel, maar tussen die twee paarden zit dus een flink verschil.
De ene moet je écht niet boos op worden of je stem verheffen, maar bij de tweede is je stem verheffen echt wel nodig bij wijze van.
Best een uitdaging, vind het ook wel leuk om er ff over te sparren hier. :D


Ik zou het gedrag wat meer wetenschappelijk benaderen: meer omschrijvend en minder 'labelen'. Beschouw alles wat je paard doet als 'informatie' en baseer je trainingstechniek vervolgens op die informatie. Dan zal je zien dat je weer met sprongen vooruit gaat, het klinkt alsof je een beetje in hetzelfde kringetje rondgaat.

-------------
Voor mensen die met paarden werken die alsmaar blijven schrikken van dezelfde dingen, hier is hoe ik dat oplost met R+ :) (delen mag!) https://hippologic.wordpress.com/2017/1 ... onfidence/

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:13

Het intrinzen topic heb ik gezien, wat weer een boel informatie! Niet negatief bedoeld, maar voor nu even te veel.
Ik ga eerst nog maar even gewoon door met het clickeren, stapje voor stapje. Parkeren rustig uitbouwen, targetten idem. Ik heb nu het boek van Nalanta over vrijheidsdressuur van de biep, ook super leuk en duidelijk. En al werken zij niet met de clicker, genoeg info over de opbouw van de oefeningen.

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:14

Ja precies, als je je realiseert dat de methode van Nalanta grotendeels op negatieve bekrachtiging is gebaseerd, kun je bepalen hoe je dezelfde trainingsstap met positieve bekrachtiging en de clicker voor elkaar gaat krijgen. Veel plezier!

Ik had gisteren de uitslag van de horse agility competitie van oktober in mijn mailbox. Eigenlijk gaat het erg goed, alleen wat punten aftrek door slordigheidsfoutjes :o Onze lastigste oefening is het in de hoepel stappen, daarbij is het me nog niet gelukt mijn pony te leren dat het echt meer oplevert om je voeten niet op de hoepel te zetten :D

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 06:30

Leuk Effects! Ik wil ook weer met HA bezig! Je inspireert!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:32

Oei, dan zie je maar weer dat ik een beginner ben Effects. Dat van grotendeels negatieve bekrachtiging bij Nalanta was me niet opgevallen. Bedoel je dan bv wegvallen van druk met halstertouw?
En ik heb ook het boek van Miriam Nieuwe Weme, (trouwens heel leesbaar en grappig geschreven). Zij clickert wel, maar heeft bv wel een beenlonge om voetjes geven te oefenen.
Overigens vindt "mijn" merrie het clickeren geweldig, ze loopt als een hondje achter me aan. "Touch" zit er nu goed in, al probeert ze wel of mijn mouw ook goed is als ze een stapje moet zetten om mn hand aan te raken. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:45

Effects schreef:
Ja precies, als je je realiseert dat de methode van Nalanta grotendeels op negatieve bekrachtiging is gebaseerd, kun je bepalen hoe je dezelfde trainingsstap met positieve bekrachtiging en de clicker voor elkaar gaat krijgen. Veel plezier!

Ik had gisteren de uitslag van de horse agility competitie van oktober in mijn mailbox. Eigenlijk gaat het erg goed, alleen wat punten aftrek door slordigheidsfoutjes :o Onze lastigste oefening is het in de hoepel stappen, daarbij is het me nog niet gelukt mijn pony te leren dat het echt meer oplevert om je voeten niet op de hoepel te zetten :D


Nalanta werkt juist heeeeeel erg positief hoor!!

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:38

Kimxblondie schreef:
Effects schreef:
Ja precies, als je je realiseert dat de methode van Nalanta grotendeels op negatieve bekrachtiging is gebaseerd, kun je bepalen hoe je dezelfde trainingsstap met positieve bekrachtiging en de clicker voor elkaar gaat krijgen. Veel plezier!

Ik had gisteren de uitslag van de horse agility competitie van oktober in mijn mailbox. Eigenlijk gaat het erg goed, alleen wat punten aftrek door slordigheidsfoutjes :o Onze lastigste oefening is het in de hoepel stappen, daarbij is het me nog niet gelukt mijn pony te leren dat het echt meer oplevert om je voeten niet op de hoepel te zetten :D


Nalanta werkt juist heeeeeel erg positief hoor!!


Positief en positief belonen is niet helemaal hetzelfde :)
Bij positief belonen voeg je enkel iets toe, Nalanta werkt ook met negatieve beloning, het wegvallen van de druk. Waarmee ik niet wil zeggen dat zij fout werken, maar in leertheorietermen is dat dan wel niet (enkel) positief belonen. :)

Groei samen met je paard.
http://www.equilishorsetraining.weebly.com

Voor een rustig en professioneel vervoer van uw paard: https://paardentaxi.be/
Voor al uw bedrukkingen: https://www.printhut.be/

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:09

Ja bijvoorbeeld Veldbloem, of op een been tikken tot het paard het optilt.
Leuk dat het zo goed gaat met clickeren!

En of je een methode positief of niet positief vind heeft inderdaad weinig te maken met of die methode positieve of negatieve bekrachtiging gebruikt om het paard iets aan te leren maar alles met wetenschappelijke termen inderdaad. Beide methoden hebben hun voor- en nadelen, hoewel ik vind dat positieve bekrachtiging meer voordelen heeft anders zat ik niet in dit topic :D

Mooi dat je je geïnspireerd voelt Sandra! :)

Mijn pony heeft helaas PPID en een selenium tekort ben ik sinds twee weken achter gekomen. Hij is de afgelopen week een beetje lusteloos geweest, maar gelukkig had hij wel lol in het trainen. Misschien dat dat hij zich dan ook wat beter voelt, net als dat zieke mensen er even niet eraan denken dat ze ziek zijn als ze een leuke activiteit doen. Gisteren hebben we even een nieuwe horse agility oefening gedaan, zijn linkervoet op een kleine cirkel zetten. Hij had de puzzel snel door :)

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:35

Hoi! Ik kom hier ook mee kijken :)
D.m.v. vrijheidsdressuur ben ik begonnen met clickertraining met mijn ex verzorgpaard.
Nu komt binnenkort mijn eigen paardje, en wil ik het clickeren meer gaan gebruiken. Het gaat om een 2,5 jarige, dus hij heeft nog lekker veel te leren! Bijvoorbeeld het vast staan ed. en later ook lekker met vrijheidsdressuur weer aan de slag.

Ik vroeg me ook af wat jullie als voedselbeloning gebruiken. Ik vind een brok het makkelijkst om te gebruiken, maar welke? Waar zit het minste suiker ed in.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:57

Aurelia, ik gebruik meestal simpele muesli (zonder haver en volgens mij ook zonder suiker, iig met heel weinig suiker) (ik heb nu een groene zak van ej) en dan ongeveer een heel klein handje per keer.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:57

Hoi

Ik kom weer even binnevallen. Lang niet geclickerd. Wil er weer meegaan beginnen. Mijn tinker is er heel enthousiast mee, doe alleen nog vrijheidsdressuur, het opstappen gaat echt heel goed, moet de teugels gewoon niet oppakken.

Maar nu vroeg ik mij af, met draven gaat ze altijd over der tempo zou ik haar tempo in draf kunnen clickeren en hoe zou ik dat kunnen doen. Ook longeren is drama bij der, ik longeer nooit maar misschien leuk om mee te beginnen. Onze bak is alleen drama grasbak en dan met deze regen is niet mijn ding.

Mijn fjord is echt niet gemotiveerd voor de clicker, of ben ik dat met haar, omdat Betsy stuk enthousiaster is

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:12

Ik gebruik bij mijn eigen pony vaak biks, maar probeer nu iets zonder granen te vinden omdat hij PPID heeft. Dus nu denk ik aan luzerne of grasbrok. Verder krijgt hij vaak appel, wortel en gras als beloning. Ook ben ik nu aan het experimenteren met andere groenten, courgette en ijsbergsla vind hij oké, dus gebruik ik als beloning met lage beloningswaarde. Als ik met andere paarden train, gebruik ik vaak een deel van het krachtvoer dat ze toch al krijgen.

JoycexEnya, leuke vraag en goed dat je je realiseert dat je hierbij de clicker zou kunnen gebruiken! Ze kent de clicker dus al van grondwerk, dan zou ik eerst gaan kijken of ze als je opstijgt ook nog klik=beloning snapt en de beloning van je kan aanpakken (hals naar je toe buigen). Maak een plan: waar wil je wél voor klikken en hoe ga je daar komen? Maar als ze over haar tempo heengaat, kan dat ook goed op een balansprobleem duiden, dus zorg er in elk geval voor dat je oefeningen doet die haar dressuurmatig sterker maken. Als ze dan meer balans heeft, zou ze vanzelf al minder snel hoeven te gaan. Dus ik zou je/een instructrice mee laten kijken om uit te vinden of dit een balansprobleem is en misschien krijg je dan al oefeningen aangedragen om dit op te gaan lossen.

Kom je er toch op uit dat je het draftempo als oefening zelf wilt trainen, dan zou ik er voor zorgen dat je klikt voordat ze 'de fout' in gaat. Dus als je aandraaft meteen klikken voor het tempo te hoog wordt en dan het aantal passen uitbouwen.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:29

Dankjewel denk wel dat het een balansprobleem is. Ze is 5 jaar er rijd haar heel af en toe en nu ook voornamelijk buiten.

Wij hebben helaas alleen een weiland als bak. Ga even opzoek naar iemand die les kan geven op eigen terrein.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers