Manen behouden bij halsdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Manen behouden bij halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 13:57

:wave:

Wat voor manieren hebben jullie om manen te behouden bij het gebruik van een (losse) halsdeken?
Gisteren is mijn merrie op haar nek geschoren, dus een halsje heeft ze nu wel nodig.
In de zomer had ik een vliegendeken met een vaste hals met als resultaat dat de onderste helft van haar manen uitgedund/weg is. Ook de huid lag 'bloot', dus een groot deel van de manen was weggeschuurd.

Ik wil dit voorkomen met het komende winterseizoen. Gisteren heb ik vlechtjes in haar manen gelegd (lekker penny :Y) ), maar ik vroeg me af of er nog meer ideeën zijn om te voorkomen dat ik een ongewilde pleeborstel op stal heb staan aan het eind van de winter. Ik hoor graag jullie tips! Ik heb expres al een deken met een losse hals gekocht in de hoop dat dat wat minder schuurt.



Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Manen behouden bij halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:05

Zorgen dat je een gladde binnenvoering in het halsstuk hebt scheelt al de helft. Verder de manen goed in de anti klit houden scheelt ook al een stukje. Helemaal voorkomen doe je het niet. Bij mijn paard zijn de manen nu na de zomer ook een stukje korter, jammer maar helaas. Maar ze zijn nog wel even dik als daarvoor.

Ik gebruik ook nu halsdekens en heb de ervaring dat ze in de winter weer langer worden, doordat ze niet slijten op de stof van de vliegendekens

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Manen behouden bij halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:09

Een halsdeken met een gladde binnenvoering is het beste. Ik doe zelf ook de manen extra insmeren met Cowboy magic detangler zodat de haren ook nog eens glad zijn waardoor ze minder snel breken.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:10

Mijn ervaring bij manenverlies bij halsdekens is vooral op basis van te veel warmte onder de hals voor de manen. Gevolg: de haren vielen sneller uit. Mijn paard heeft voorin wat dikkere manen en richting de schoft word het wat dunner en piekeriger. Vorig jaar voor het eerst weer zonder hals en nu is het eindelijk weer een beetje normaal.

Mijn ervaring met vlechten is dat het alleen maar erger wordt qua uitval omdat de warmte daardoor meer op één punt komt (als je begrijpt wat ik bedoel?).

Nu staat mijn paard gewoon zonder hals. Is wel meer poetswerk, maar ja, dat moet dan maar... Voor het behoud van de manen :D



"The more you use the reins, the less they use their brains."

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:11

Voorlopig nog geen hals? Mijn merrie is ook helemaal geschoren maar die staat zonder halsstuk buiten. Vanaf dat het overdag kouder dan 5 graden is, gooi ik een deken met hals op. Deze heeft een gladde binnenvoering. Vorig jaar geen manen verlies (gelukkig maar, het is een tinker met lange manen dus ik ga huilen moesten ze plots weg zijn).

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 14:12

Check, gladde hals aan de binnenkant dus. :)

Dan moet ik die vlechtjes er misschien dan maar weer uithalen. Bij Fie was het inderdaad ook vooral des te dichter bij de schoft, des te dunner het wordt.. Ik durf haar niet zonder hals te zetten, ben bang dat ze het geschoren dan echt te koud krijgt.. Ongeschoren voelde haar hals al lauwig aan. Als het poetswerk was geweest had ze zonder blijven staan. :j

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Manen behouden bij halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:15

hals met gladde binnenvoering, die niet afzakt en in een "rimpel" gaat liggen en daardoor een rand vormt die kan schuren. Verder als het kan, manen nog wassen zodat er niet te veel manenvet in de hals gaat afzetten, want dat kan echt een plakkerige laag geven naar het einde van de winter toe...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:16

Voor de kou hoef je het op dit moment nog echt niet te doen hoor :D

Helemaal niet als ze wel 'n deken op heeft. Staat ze 's avonds op stal? Dan is het namelijk het koudst, maar heeft ze de warmte van de stal.

Voor de manen is het belangrijk dat ze goed kunnen luchten. Meen dat er ook een bokker was die daarom in de koudste periodes overdag wel hals had, maar 's nachts af omdat ze dan toch op stal stonden. Dus geen volle wind e.d. hadden.

Edit; hier bij een geschoren lijf/hals/koppie dus ook gewoon deken zonder hals. Helemaal deze tijd van het jaar kunnen ze nog prima adapten.



"The more you use the reins, the less they use their brains."

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:22

Bij mijn paard is het ook drama met de manen. Vorige winter heb ik alleen met echt gure en natte dagen een hals op gehad, Rambo 0 grams hals, maar helaas alsnog de helft van der manen weg. Ze zijn nu eindelijk een beetje aan het bijgroeien. Dus dit jaar probeer ik der zonder hals te laten staan en scheer ik de hals maar wat vaker bij als het nodig is.
Ik heb altijd begrepen dat paarden aan de hals het minste warmte verliezen, dus krijgen ze het van een blote hals niet zo snel koud.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Manen behouden bij halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 15:01

Ik ben een beetje huiverig om haar zonder hals te zetten.
Het heeft anderhalf uur geduurd om haar hals te doen en ze kwam door een volle spuit tranquigel heen dus ik heb liever iets te vaak een hals om dan te weinig..

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:18

upendo schreef:
Ik ben een beetje huiverig om haar zonder hals te zetten.
Het heeft anderhalf uur geduurd om haar hals te doen en ze kwam door een volle spuit tranquigel heen dus ik heb liever iets te vaak een hals om dan te weinig..


Ja dan snap ik dat je een hals wilt. Mijn paard is gelukkig inmiddels heel braaf met scheren. Was niet altijd zo hoor, daar moet eerst ook een hele spuit in. Maar is nu zonder spuit een mak lammetje.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Manen behouden bij halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 15:19

:))
Ik heb goede hoop voor de toekomst.. Toch maar een klein scheerapparaat aanschaffen en te pas en te onpas oefenen. :P


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers