Agressief in de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ken je ook zo'n paard?

Ja
17 (60%)
Nee
11 (39%)

Totaal aantal stemmen: 28


Valerie_MxF

Berichten: 4
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Hellevoetsluis

Agressief in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 11:25

Hoi iedereen,
Er is een paard bij mij op stal en die vind het helemaal niet fijn in haar stal, dus als je binnen komt wilt ze je bijten en trappen. Je zou echt denken dat ze dan ook heel gemeen zou zijn tijdens het rijden, maar dan is ze net een engeltje!
Haar oude verzorgsters hielpen me met opzadelen de vorige keer toen ik op haar reed. Die keer daarvoor moesten er in totaal 6 mensen bij komen om dat paard te vangen in haar stal...
Een medewerker van de manege pakte wat kuil en schoof toen snel het halster om haar hoofd. Ik heb haar toen met halster om in de stal geborsteld en opgezadeld. De volgende keer toen ik op haar moest stonden haar oude verzorgsters dus bij haar toen ze haar buiten hadden gezet. Wat denk je: ze vond het geweldig om buiten te zijn! Gisteren, toen ik weer op haar reed, had ik haar buiten gezet en was ze dus weer zó rustig! Ik moet alleen wel wat lekkers meenemen anders duurt alles wel wat langer... ;)

Drenthe, De Reeënwissel


Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Agressief in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:29

Ik had het in het begin heel erg met mijn merrie.
Ze was toen 1 jaar en de eerste paar weken toen ze bij mij was, was ze echt gemeen!
Dreigen, oren plat, bijten en als je verkeerd stond of haar aanraakte voorbij haar buik kreeg je een klap.
Het had heeeeeel heeeeeeel veel tijd nodig en geduld. Het zit wel een beetje in haar karakter want tegen vreemden is ze nogsteeds niet de liefste maar zodra er vertrouwen, rust en regelmaat is gaat het goed.

Valerie_MxF

Berichten: 4
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 12:00

Bedankt voor je antwoord!
Dat gaat bij mij dan denk ik wat langer duren, het gaat over een manegepaard in mijn geval en iedereen die op haar rijd, rijd anders. En ik kom maar 1x in de week naar de manege.

Drenthe, De Reeënwissel

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:12

Ik hoop voor het dier dat ze snel een prive paardje wordt. Dit paard heeft vaste mensen om zich heen nodig. Daar kan jij niets aan doen. Doet ze dit overigens bij alle mensen die ze niet goed kent?
Laatst bijgewerkt door Riel op 29-10-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13119
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:13

Staat ze veel op stal?Komt ze dus buiten?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Anoniem

Re: Agressief in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:23

Paarden horen lekker buiten te staan. En niet hele dagen in een stal en af en toe een uurtje buiten. Weet niet hoe de situatie daar is?

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:07

Helemaal eens met Riel..

Mijn paard was presies zo toen ze nog manege paard was ..
Sinds ik haar gekocht heb en op een andere locatie gezet heb met weidegang en rust is het een heel ander paard geworden ..

Sommige paarden zijn niet zo geschikt om met heel veel mensen om te gaan , zoals ze zeiden van mijn paard " is een 1 manspaardje "..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Agressief in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:12

Ik ken ook een oud manege paard dat dit gedrag vertoonde, in stal écht vals. Bijten, dreigen te trappen etc. Menig manege-klant durfde niet naar binnen, en diegene die wel naar binnen gingen deden dit doorgaans boos zodat het paard toch indamde. Onder het zadel was het dier rustig, niet vals maar wat lui.

Ze is toen verkocht aan een nieuwe eigenaar, nu schijnt het gedrag compleet voorbij te zijn en is het een lief dier.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:39

Ooit heb ik in een ver verleden ook met een manegepaard samengewerkt die het gedrag vertoonde. Ik deed heel veel met hem (ook in de week kwam ik hem geregeld gewoon poetsen als hij op stal stond (de dieren stonden geregeld de hele week op de wei en dan liet ik hem rustig staan)) en daarom deed hij het na lange tijd niet meer omdat ik in het contact met hem heb geïnvesteerd. Het was een eenmanspaard en ik zag aan hem dat hij niet blij werd van het contact met andere mensen die op een oppervlakkige manier met hem omgingen. Als iemand anders op hem reed en ik stond aan de kant dan vertraagde hij zelfs als hij mij passeerde. Daarom stond ik niet aan de kant als hij met iemand anders aan het werk was. Ik wilde niet de oorzaak zijn dat hij elke keer weer een zweepslag kreeg of een hard been. Hij was wel heel braaf verder. Het dier was echt een eenmanspaardje dat contact wilde maken met zijn mens. Jammer genoeg heb ik hem toen nog niet kunnen overkopen omdat ik de middelen nog niet had (ik was nog maar een kind van 12) en is hij gestorven als manegepaard. Het was een topdier.

Beetje penny maar bon :o

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:35

Zo'n manege paard heb ik ook gekend, maar die had een verleden.

Als je met hoofdstel binnenkwam dan sloeg en beet ze je de tent uit. Met halster ging het wel aardig dus meestal deed je het halster om, schoof het dan om de hals en pakte dan het hoofdstel.

Dus dat deed ik zo en toen ik me omdraaide om het zadel te gaan pakken, beet ze me vol in de schouder en wilde toen wegduiken. Maar helaas ze stond vast aan het halster en dus kon ik haar even uitleggen dat ik daar niet van gediend was :-).

Sindsdien waren we vrienden en was ik de enige die zonder geweld en dreigen haar kon zadelen. Een paar anderen durfden ook wel op te tuigen maar dan met medeneming van een zweep.

Eenmaal buiten de box was ze een prima rijpaard.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:47

Valerie_MxF schreef:
Hoi iedereen,
Er is een paard bij mij op stal en die vind het helemaal niet fijn in haar stal, dus als je binnen komt wilt ze je bijten en trappen. Je zou echt denken dat ze dan ook heel gemeen zou zijn tijdens het rijden, maar dan is ze net een engeltje!
Haar oude verzorgsters hielpen me met opzadelen de vorige keer toen ik op haar reed. Die keer daarvoor moesten er in totaal 6 mensen bij komen om dat paard te vangen in haar stal...
Een medewerker van de manege pakte wat kuil en schoof toen snel het halster om haar hoofd. Ik heb haar toen met halster om in de stal geborsteld en opgezadeld. De volgende keer toen ik op haar moest stonden haar oude verzorgsters dus bij haar toen ze haar buiten hadden gezet. Wat denk je: ze vond het geweldig om buiten te zijn! Gisteren, toen ik weer op haar reed, had ik haar buiten gezet en was ze dus weer zó rustig! Ik moet alleen wel wat lekkers meenemen anders duurt alles wel wat langer... ;)


6 mensen in een stal om een paard te vangen (stal 3 bij 3), lekker gevaarlijke situatie. Vind het niet kunnen dat zo'n paard word ingezet als manege paard, dat is gewoon vragen om ongelukken. Op geen een manege is continue toezicht, moet er niet aan denken dat een keer een verdwaald kind dat paard zijn stal in loopt en doodgetrapt word.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:47

Ik denk misschien dat bij een aantal maneges er ook een gebrek aan horsemanship is? Ik weet nog van vele jaren terug dat je het geluk moest hebben een echte ervaren horseman/woman tegen te komen die je iets daarover kon leren. En het is misschien ook moeilijk zo'n ongeschikt manege paard te verkopen. De markt voor paarden is niet erg groot, niet iedereen heeft het geld, velen van ons kunnen net een dak boven ons hoofd houden en eten op tafel... Ik herinner me nog een manege in Elst (Utr), paard genaamd 'Ilona' dat berucht was om zijn neiging te trappen. We bleven er allemaal ver weg van... Horsemanship had dat gemakkelijk opgelost...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dvink en 51 bezoekers