Voeding voor spieropbouw, energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Voeding voor spieropbouw, energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 20:13

Hallo bokkers,
Ik kon helaas met de zoekfunctie niet precies vinden wat ik zocht: namelijk, het geschikte voer voor mijn Shet. Ik weet dat het een Shet is, en vaak word dan alleen een vit. brokje aangeraden, maar dit is niet voldoende voor haar merk ik nu. Ze word elke dag vrij intensief getraind, zijn vooral bezig met spieropbouw en rechtrichten, ook uithouding. En eens in de week een lekkere poetsbeurt (rustdag). Ze staat helaas wel wat te dik, maar we zijn bezig met afvallen, wat eigenlijk super goed gaat. Ze mist tijdens het werk behoorlijk wat impuls en ook krijgt ze ondanks dat we spieropbouwgericht trainen, geen spieren. (We krijgen les) Dit jaar gaan we ook beginnen met menritten die ik wil opbouwen naar zo’n 20 km. Ik ben opzoek naar voer wat:

- meer energie geeft
- spieropbouwend
- niet teveel dikmakers erin

Nu heb ik uiteraard al wel wat zoekwerk gedaan, en mijn voorkeur gaat uit naar wat haver, spelt en een olie. Maar, gaat deze combi het gewenste effect geven? Moet ik er nog iets aan toevoegen? Ze krijgt uiteraard gewoon vit. erbij, ik zoek puur wat wat ons gaat helpen bij bovenstaand.

Alvast bedankt!

When you love what you have, you have everything you need.


Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Voeding voor spieropbouw, energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:15

Wat krijgt ze nu aan hooi/gras/brok?

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 20:18

Ze staat nu 24/7 buiten, op het gras. Echter ontplofte ze deze zomer bijna, dus staat ze sinds zo’n 2 maanden met graasmasker op, waardoor ze alleen hooi kan eten, het gras is te kort, dus dit past net niet door het gat.

Qua brok kreeg ze alleen luzerne met vit. hier ging ze heel erg van schuren. Ze krijgt nu Pavo Nature’s Best, maar ook hier kan ze niet tegen (Pavo reageert ze niet zo prettig op). Ook Hippostar kruidenmuesli gegeven, vond ze onwijs lekker, maar deed helemaal niks qua energie etc.

edit: en havens basis sportbrok heb ik ook nog een tijd gevoerd, hier merkte ik ook vrij weinig van. Maar las op internet al dat dit bij meerdere paarden net niet werkt.

When you love what you have, you have everything you need.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Voeding voor spieropbouw, energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:27

Hoeveel kg hooi en hoe veel brok/muslie? Wat is de kwaliteit van het hooi?


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:29

Voor mijn IJslanders zocht ik hetzelfde. Ook die van mij zijn (waren) aan de dikke kant, ook bezig met kilometers opbouwen en dressuur aan de hand. Per (trainings)dag voer ik:

- Voor conditieritten ca. 100 gr zwarte, gepunte haver van Pavo.

Na de training:
- ca. 150 gr Agrobs Mash (slobber) om onderstaande mee te mengen.
- 100 gr Agrobs Naturmineral (vitaminen en mineralen).
- 50 gr gemicroniseerd lijnzaad als oliebron voor energie en vacht.
- bovenstaande meng ik tot een brij en doe daar een hand Agrobs Grünhafer door voor de structuur (vezels), zodat ze flink moeten kauwen en het voer beter opnemen.

Verder krijgen ze nog magnesiumpoeder voor de spierontspanning en het humeur en wheypoeder van Vitella voor de spieropbouw.

Het is even een lijst, maar de laatste weken ben ik erg tevreden over hoe ze eruitzien en zich gedragen. Genoeg energie, geen spierpijn ondanks meerdere dagen achter elkaar trainen en ze blijven werkwillig.

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 20:31

Wijslander schreef:
Voor mijn IJslanders zocht ik hetzelfde. Ook die van mij zijn (waren) aan de dikke kant, ook bezig met kilometers opbouwen en dressuur aan de hand. Per (trainings)dag voer ik:

- Voor conditieritten ca. 100 gr zwarte, gepunte haver van Pavo

Na de training:
- ca. 150 gr Agrobs Mash (slobber) om onderstaande mee te mengen.
- 100 gr Agrobs Naturmineral (vitaminen en mineralen).
- 50 gr gemicroniseerd lijnzaad als oliebron voor energie en vacht.
- bovenstaande meng ik tot een brij en doe daar een hand Agrobs Grünhafer door voor de structuur (vezels), zodat ze flink moeten kauwen en het voer beter opnemen.

Verder krijgen ze nog magnesiumpoeder voor de spierontspanning en het humeur en wheypoeder van Vitella voor de spieropbouw.

Het is even een lijst, maar de laatste weken ben ik erg tevreden over hoe ze eruitzien en zich gedragen. Genoeg energie, geen spierpijn ondanks meerdere dagen achter elkaar trainen en ze blijven werkwillig.


Dit klinkt goed, bedankt, ik ga hier eens even naar kijken!

Newallure schreef:
Hoeveel kg hooi en hoe veel brok/muslie? Wat is de kwaliteit van het hooi?


Hooi is altijd onbeperkt, kwaliteit van hooi is goed, mooi arm en grofstengelig hooi. Voorheen altijd voordroog, daar kon ze niet zo goed tegen, nu met hooi merk ik wel al verschil qua mest.

Brok krijgt ze nu zo’n 250-300 gr.

When you love what you have, you have everything you need.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Voeding voor spieropbouw, energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:13

Ik vrees dat haver en spelt niet het gewenste effect gaan geven, het zijn granen en in de eerste plaats leveren ze vooral zetmeel (snelle energie). Ik zou eerder wat luzerne proberen, goed opneembare eiwitten, deels omdat je nog altijd probeert je shet te laten afvallen.

Verder heb ik goede ervaringen met de Build-up conditioning mix van Dodson&horrell. Zit vrij hoog in eiwit en vetgehalte. Op Pavo doet mijn paard eht ook niet goed, zelfs niet als ik alleen maar wat Daily plus door haar krachtvoer (van een andere fabrikant) meng.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C en 11 bezoekers