ben ik te zwaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

ben ik te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 13:19

Als mijn zusje op haar verzorgshet rijd begint hij altijd erg te hijgen, en nu zijn we erachter gekomen dat hij dat niet doet als hij met m'n "bijrijdertje" van 7 jaar, ik denk dus dat zij te zwaar is voor hem dus hebben we besloten dat ze er niet meer op rijd.

Nu heeft mijn verzorgshet een tijdje stilgestaan, en nu loopt ze weer goed en wil ik weer beginnen maar ik begin me nu toch af te vragen of ik dan ook niet te zwaar wordt.
Zij hijgt nooit en is heel erg lief en braaf met rijden, maar misschien doet ze dat gewoon omdat ze gehoorzaam wil zijn...... Verward

Ik weeg ong. 53 kilo en de shet is ruim 1 meter.....

Ik rij er nooit veel op, meestal maar een kwartiertje/20 minuten maar ik wil haar geen pijn doen,. Schijnheilig
Dat meisje van 7 durft nog niet op haar te rijden en ze is ontzettend dik dus wil haar toch op een of andere manier wat meer op conditie brengen.

Denken jullie dat ik beter ook kan stoppen met rijden op haar of hebben jullie andere adviezen zeg het dan maar effe

Party!! Party!! Party!! Party!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:35

Als de shet nog gezond is en genoeg energie heeft zou het wel kunnen. Een grot maat shetalnder kan ongeveer 50 - 55 kilo dragen. Maar je kunt er niet uren op gaan rijden maar dat wilde je ook niet gaan doen.

Gewoon een kwartiertje jij en dan je bijrijden waar jij bij bent ofzo??
Je kunt ook gaan wandelen of fietsen (als je haar vertrouwt) met haar.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 13:52

hey!
ja ik was niet van plan lang te rijden, vind het eigelijk ook niet echt lekker rijden........
Dat bijrijdertje druft er nog niet op want ze wil nog weleens stijgeren, maar misschien over een tijdje wel.
Fietsen doe ik liever niet met haar want als je met haar aan de hand loopt en je wilt bijvoorbeeld in draf dan moet je haar echt mee trekken anders denkt ze: doei! maar het probleem is als je haar dan een beetje meetrekt dan wil ze al snel gaan stijgeren, vertrouw het dus niet echt op de fiets!

thnnx voor je reactie!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:54

een shetlander kan makkelijk meer dragen dan 50 kilo, maar als je intensief rijdt belast je hem misschien wel meer.....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:58

Ik denk ook wel dat het kan hoor.
En een beetje stappen en af en toe wat rondjes draven, dan kun je zeker 20 min. aanhouden volgens mij dan.

En jah, wat is hijgen? En waarom doen ze het?
Sommige pony's omdat ze geen conditie hebben (die hijgen dus ook als er een KLEIN meisje op rijdt).
Sommige pony's hijgen omdat ze wat verkouden zijn en daarom de conditie ook slechter is.

Wat je nog meer kunt doen is bijv. longeren?
Veel succes! Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:15

waarom ga je de shet niet aangespannen beleren? Ik wil als ik in Groningen woon, naast Banjer en een nog nieuw te kopen paardje, ook een shetje voor de sulky hebben... valt lekker op..... Haha!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 14:17

jah dat lijkt mij ook vet cool maar ik heb geen karretje/sulky! dus dat gaat niet door, hope dat er sneeuw valt dit jaar, dan kunne ze voor de slee Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:24

jaaaaaaaaaaaa de slee..... daar had ik nog niet aan gedacht..... hihi.... Ik zie me in de winter dan al door het dorp sjezen.....
op www.marktplaats.nl staan wel eens betaalbare menspullen te koop........ en anders zou je hier eens een oproepje op Eenmaal...... kunnen plaatsen?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 14:27

tja maar het zijn wel me verzorgshetjes he, en om nou zoveel uit te geven aan menspullen? en dan moet ik het ook iedere keer weer mee naar huis nemen want daar word altijd alles gestolen, denk dus niet dat het een goed idee is maar wel leuk bedacht, enne ik zie mezelf ook al door de sneeuw sjezen hoor hihi Lachen

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:29

dat is leuk hoor, op de slee!!!!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 10:15

Nee joh, niet te zwaar, mijn vorige verzorgpony (ook een shetlander) die hijgde ook ontzettend, en dan wou ze nog alleenmaal hrder lopen, als ze er hijgt gewoon ff stappen en daarna de draad wel op pakken.
Ik rijd ook buitenritten op een shetlander en weeg 48 kilo kan ze makkelijk houden en we gaan altijd keihard crossen en ze wil er altijd vandoor Lachen Daar merk je ook wel aan dat ze je wel kan houden!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:14

Als je er zo over denkt, kun je beter stoppen. Je rijdt toch ook niet lekker als je constant denkt dat het shetje het misschien te zwaar vindt? 53 kilo valt best mee, maar ga er geen buitenritten van 2 uur mee maken. Waarom spannen jullie die shet niet aan?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:18

als je stapt en klien stukje draaft, en je pony heeft wel conditie, kan hij dat rustig een uurtje volhouden, misschien wel langer

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:32

Waarschijnlijk heeft die shet gewoon een slechte conditie, omdat je toch al zegt dat ie lang heeft stil gestaan.
Jammer dat dat meisje van 7 er nog niet op durft.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:23

Ik rijd af en toe ook op 2 van mijn shetlandmerries (1.03m en 1.07m), omdat ze mijn verzorgers er wel eens af kieperen. Ik rij ddan een kwartietje ongeveer, soms korter, soms langer. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze er niet tegen kunnen. Ik weeg 65 kilo.
En dat hijgen, dat kan door slechte conditie komen. En dan zal ie dus eerder met meer gewicht gaan hijgen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:30

ik rij ook op mijn hengstjuh, en die is 1 m en ik ben nu 55 kilo.
hij houd me makkelijk probeert soms wel eens met me op de loop te gaan, hij heeft er ontzettend veel plezier in Haha!.
ik race ontzettend veel met hem echt crossen Tong uitsteken vind ie prachtig

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:41

Ik hobbel ook weleens op 'n shet van 1m, ik weeg zo'n 55 kilo en ben ong. 1.60m. Hij heeft niet echt problemen, ook niet als we er ff op racen, alleen na 'n paar lage sprongetjes staat hij wel gigantisch te hijgen...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:45

Je hebt een verschil tussen ff zitten(en een stukje stappen) en echt werken. Maar buitenritjes en wat je zegt(15 toto 20 min rijden) kan makkelijk.
Ik rijd echt op een shet van 94 cm en weeg zelf ong 42 kg. Ik ben wel te lang maar dat is minder erg dan te zwaar.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 20:25

XoNo schreef:
Als je er zo over denkt, kun je beter stoppen. Je rijdt toch ook niet lekker als je constant denkt dat het shetje het misschien te zwaar vindt? 53 kilo valt best mee, maar ga er geen buitenritten van 2 uur mee maken. Waarom spannen jullie die shet niet aan?


We hebben geen karretje, en ja de eigenaar daar hoef ik natuurlijk nieteens bij te proberen........

Dat meisje van 7 heeft er vandaag ook op geprobeerd te rijden maar ze is zo vredelijk koppig maar ja het zal wel goed komen, zelf heb ik er ook even op gereden, ze ging niet hijgen ofzo ze doet niks waardoor ik denk dat ik te zwaar ben maar als je al die reacties hoort langs de weg als je erop rijd dan denk ik er altijd toch wel over na dati k misschien wel echt te zwaar ben, maar goed morge fotos van mij op de shet, misschien dat jullie daar wat van kunnen afleiden!

ps thnnx voor jullie reacties!