Spieropbouw jong onbeleerd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 18:42

Vandaag is de osteopaat geweest en heeft geconstateerd dat paardlief (3,5 jaar) nog te slappe kniebanden/-spieren heeft in zijn achterhand. Ook het SI gewricht zat vast en de nekspieren waren wat verkleefd. Dit heeft ze opgelost met dry needling.
Ze gaf aan om te gaan trainen op de achterhand. Balkjes lopen, galopperen, overgangen, heuveltje op heuveltje af.
Ook weet ik dat kilometers maken op buitenritten heel goed zijn voor de ontwikkeling van een jong dier. Zou dit heel erg graag willen doen (dat is ook ons rijdoel uiteindelijk) echter is mijn paard nog niet ingereden en op advies van de osteopaat wacht ik daar nog mee tot het voorjaar volgend jaar.
Rug en nek waren prima evenals voorbenen.
Ik heb cavalettis dus die wil ik gaan inzetten voor training, we hebben de goede stevige bak die makkelijk loopt en een iets moeilijkere paddock. Paarden mogen helaas niet los in de bak lopen vanwege afzetsporen waar anderen last van hebben (niet mijn idee).
Ik wil beginnen met twee keer per week training. 1x balkjes lopen aan de longeerlijn en 1x aan de lange lijnen door de bak. De rest wil ik paard zoveel mogelijk losgooien in de paddock zodat ie toch elke dag galoppeert.

Zijn er nog andere ideeen voor training voor een onbeleerd paard. Paard is redelijk verkeersmak, echter loopt er voor onze nieuwe stal een 60 weg waar men 80+ rijdt.

We hebben geen trailer of auto met trekhaak ter beschikking. Ik wil binnenkort wel mijn rijbewijs halen om volgend jaar lente/zomer buitenritten te kunnen gaan maken maar voor nu is daarin weinig haalbaar helaas!



Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:45

Wandelen in flink tempo op verharde is de beste opbouw voor banden en pezen.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:45

Die van mij had dat ook half jaartje terug. Was al wel ingereden maar veel en veel verzet.
Toen ze 1 was heeft ze al flinke groei achterstand gehad en heeft ze nu nog.
Nadat we de oorzaak wisten heb ik haar 3 maand in het land gegooid en subli basismuslie gegeven met extra selenium en vitamine E. Kwam een compleet ander paard vandaag.
Qua training leerde ik wat ik als opinion kon doen is met dubbele lijnen en dan veel stelling vragen.
Voor haar was dit niet de optie maar misschien iets voor die van jou?

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:49

Voor slappe knieen moet je kleine voltes in eerste instantie vermijden, rechtuit is daarbij het beste. Eventueel licht verhoogde balkjes stappen.

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 19:25

Rechtuit lopen is helaas geen optie op dit moment. Ik heb niet echt de mogelijkheid om buiten het terrein te gaan wandelen ivm gebrek aan trailer en er ligt een zeer drukke weg voor onze stal. We hebben een buitenbak van normaal formaat. Eigenlijk wil je dat voorkomen met een paard met slappe knieën begreep ik, maar ik heb bijna geen keuze. Paard mag niet los in de bak dus ik moet hem hoe dan ook aan de longeerlijn hebben. Wellicht dat ik binnenkort toch ga proberen om te wandelen voor de stal op de weg. Heb daar wel een beetje bibbers voor.

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:29

RoyceMack schreef:
Rechtuit lopen is helaas geen optie op dit moment. Ik heb niet echt de mogelijkheid om buiten het terrein te gaan wandelen ivm gebrek aan trailer en er ligt een zeer drukke weg voor onze stal. We hebben een buitenbak van normaal formaat. Eigenlijk wil je dat voorkomen met een paard met slappe knieën begreep ik, maar ik heb bijna geen keuze. Paard mag niet los in de bak dus ik moet hem hoe dan ook aan de longeerlijn hebben. Wellicht dat ik binnenkort toch ga proberen om te wandelen voor de stal op de weg. Heb daar wel een beetje bibbers voor.


Dan zou ik gewoon om de dag gaan rijden. En dan lekker 'spelen'.
Opstappen, kort instappen, even draven, even galopperen en gewoon normaal trainen. Dus of cavaletti's of weet ik veel wat jij gepland had. Dan even lekker aan de lange teugel een stappen, wat mij betreft praat je gewoon met een ander of je paard, en pak je hem nog een klein stukje op. Niet teveel druk op leggen, wel heel correct in zijn, maar gewoon lekker ontspannen rijden. Dit kunnen ze prima aan, als je het maar kort en uitdagend houd. Dit kan in max. 20/25 minuutjes gedaan zijn. :)

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:33

Dan zou ik eerst gaan lange teugelen of aan de lange lijnen rechtuit veel tempowissel maken in stap en schijnovergangen. Is er ook een verharde parkeerplaats waar je op kan stappen?

Daarna inderdaad dan gaan rijden, dat is minder schadelijk dan het eeuwige longeren.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:57

Seventeen schreef:
RoyceMack schreef:
Rechtuit lopen is helaas geen optie op dit moment. Ik heb niet echt de mogelijkheid om buiten het terrein te gaan wandelen ivm gebrek aan trailer en er ligt een zeer drukke weg voor onze stal. We hebben een buitenbak van normaal formaat. Eigenlijk wil je dat voorkomen met een paard met slappe knieën begreep ik, maar ik heb bijna geen keuze. Paard mag niet los in de bak dus ik moet hem hoe dan ook aan de longeerlijn hebben. Wellicht dat ik binnenkort toch ga proberen om te wandelen voor de stal op de weg. Heb daar wel een beetje bibbers voor.


Dan zou ik gewoon om de dag gaan rijden. En dan lekker 'spelen'.
Opstappen, kort instappen, even draven, even galopperen en gewoon normaal trainen. Dus of cavaletti's of weet ik veel wat jij gepland had. Dan even lekker aan de lange teugel een stappen, wat mij betreft praat je gewoon met een ander of je paard, en pak je hem nog een klein stukje op. Niet teveel druk op leggen, wel heel correct in zijn, maar gewoon lekker ontspannen rijden. Dit kunnen ze prima aan, als je het maar kort en uitdagend houd. Dit kan in max. 20/25 minuutjes gedaan zijn. :)


Paard in kwestie is onbeleerd ;)

Dakota F12+1 / L1+4

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:13

Dan beleer je hem :+

Elke keer die voltes zou mijn keus ook absoluut niet zijn.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:18

Paard mag niet los in de bak, langs de weg kan niet, maar wandelen in de bak kan ook he :j
Je kunt dat dus ook gaan doen.
Gewoon aan de hand dus, dan kun je ook wat balkjes neerleggen :)

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:19

Als er zo weinig mogelijkheden zijn zou ik hem veel los laten lopen en bewegen en goed in correct voer zetten. Dan weer verder kijken als het 4 á 4,5 is.
Het lijkt met niet verstandig om op een paard te gaan zitten met slappe kniebanden.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:20

Voor de kar beleren?

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:31

Aan de lange lijnen kun je ook heel veel doen met balkjes, cavaletti's etc. en het geeft je de mogelijkheid om veel meer rechtuit te doen dan aan de longeerlijn. Daarnaast is het een super voorbereiding voor het beleren onder het zadel, je kunt vast het stuur installeren, zadeltje introduceren etc. Ik heb mijn nu 4-jarige ook als 3-jarige eerst tussen de dubbele lijnen gezet en met 3,5 jaar rustig gaan beleren onder het zadel. Het was een kwestie van opstappen en wegrijden bij wijze van spreken. We zijn nu vooral lekker rustige buitenritten aan het maken (lange stapritten) en af en toe wat stuurwerk in de bak. Daar worden ze inderdaad snel sterker en stabieler van.

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:38

Waarom wil je dat hij elke dag galoppeert? Wat voegt dat toe aan training van kniebanden (als je dat al kan trainen??)??

Een jong paard sterker maken zonder kans op blessures doe je vooral door rechte lijnen te doen (waarbij een bocht in een bak ook zo weinig mogelijk haaks wordt gedaan) en veel heel veel actief stapwerk. Dat kun je met allerlei soorten grondwerk doen, hoef je niet eens balkjes of allerlei aanverwante artikelen bij te gebruiken.

Dus dat wordt heel veel in de bak stappen of langs de stal etc. Mocht het nou allemaal zo'n probleem zijn die lange lijnen op jouw stal zou ik overwegen te gaan verhuizen, ik bedoel anders kun je niet trainen met je paard...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 14:53

Ik sta sinds augustus op deze stal nadat ik hemel en aarde heb bewogen om een goede stal te vinden binnen afzienbare tijd van mijn huis. Ik heb 8 stallingen bezocht in en om mijn woonplaats en deze is als enige goed uit de bus gekomen qua verzorging en vooral ook de betrokkenheid van de eigenaren. Hele lieve mensen. Paard komt elke dag buiten.

Voor de kar beleren vind ik niet zo'n goed plan. Ik zou niet weten waar ik de spullen vandaan moet halen en heeft ook niet mijn voorkeur.

Rijden kan dus niet, ook op advies van osteopaat nog niet doen de komende 3/4 maanden. Eerst trainen.

Ik ga zeker aan de slag met balkjes en lange lijnen. Baal er wel van dat er niet een mooi bos is of een dijk in de buurt. Als ik hem kon inrijden, was de stap om buitenritten te gaan maken veel makkelijker. Ik ga nu niet een trailer + trekauto huren om een klein stukje te wandelen. Ik ga nog even nadenken wat mn opties zijn qua naar buiten.

Als mijn vriend weer goed te pas is, zouden we samen met paard buiten kunnen wandelen wellicht. Vind ik toch wat veiliger samen.

De hoefsmid komt volgende week, ik ga hem vragen of het een optie is om paard binnendoor te bekappen.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:17

Ik zou zeggen: geef 'm gewoon nog een half jaar op de wei. En dan liefst een bergwei - dus een half jaar inscharen in een opfokgroep in de Eifel oid. Beste manier om spieren te kweken.

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:22

Is er geen brave stalgenoot waar je achter aan kan? Losgooien in een zware paddock zou ik zeker niet doen ivm kans op blessures! Dat ze daar zelf eens een rondje rennen prima maar als training zou ik zware bodems zoveel mogelijk vermijden!

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:29

Ibbel schreef:
Ik zou zeggen: geef 'm gewoon nog een half jaar op de wei. En dan liefst een bergwei - dus een half jaar inscharen in een opfokgroep in de Eifel oid. Beste manier om spieren te kweken.


Dat was ook mijn eerste idee..geef hem nog wat de tijd om zelf sterker te worden.

En daarna, ik heb wel goede ervaringen met slappe kniebanden trainen aan de dubbele longe maar dat is wellicht interesant voor een later stadium.

Mocht je toch wat willen doen, dan zou ik veel rechtuit gaan stappen..halthouden/ stappen en alvast achterwaarts/ wijken en schoudervoor aan de hand leren. In combi met lange lijnen oid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:49

Je kan misschien een instructeur zoeken en eens nakijken of rechtrichten aan de hand wat voor je is....

A horse is the projection of peoples' dreams about themselves -
strong, powerful, beautiful -
and it has the capability of giving us escape from our mundane existence.

-Pam Brown-

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 16:44

Logisch dat het slap is bij een onbeleerd paard. Beest heeft nog niks geen werk gedaan.
Dat word vanzelf sterk als je met het dier gaat werken. Zou hem zeker niet laten staan daarvoor

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Spieropbouw jong onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 23:36

Inscharen is voor mij geen optie. Hij heeft van enter af aan tot 3,5 in opfok gestaan en sinds augustus op pension bij mij om de hoek. Ideaal voor nu. Weinig stallingen in mijn omgeving dus vind ons plekje wel heilig. De paddock is prima te doen qua zand. De bak is helemaal prima. Goede kwaliteit.

Ben druk bezig met longeren, lange lijnen, los gooien, balken en ga deze week weer sprongetje bouwen.
Hopelijk versterken de spieren, alleen heb ik ook het idee dat de spieren zullen versterken als ik gewoon mag gaan rijden. Gewoon kilometers maken. Maar op advies is het nu te vroeg gaf ze aan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:18

RoyceMack schreef:
Inscharen is voor mij geen optie. Hij heeft van enter af aan tot 3,5 in opfok gestaan en sinds augustus op pension bij mij om de hoek. Ideaal voor nu. Weinig stallingen in mijn omgeving dus vind ons plekje wel heilig. De paddock is prima te doen qua zand. De bak is helemaal prima. Goede kwaliteit.

Ben druk bezig met longeren, lange lijnen, los gooien, balken en ga deze week weer sprongetje bouwen.
Hopelijk versterken de spieren, alleen heb ik ook het idee dat de spieren zullen versterken als ik gewoon mag gaan rijden. Gewoon kilometers maken. Maar op advies is het nu te vroeg gaf ze aan.

Ik zou hem gewoon beleren. Dat mensen daarmee wachten tot ze ouder zijn is vanwege een gevoel, niet omdat het persé beter is. Een paar jaar geleden is er een groot congres voor dierenartsen geweest waar een onderzoek werd gepresenteerd waaruit bleek dat wanneer je een paard jong beleerd, hij veel beter in zijn spieren komt. Dus in dit geval...

Hij heeft geen last van knieën die op slot gaan?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:42

Ik heb een aantal jaren geleden ook een grote slungel gehad met slappe knieën. Na overleg met DA en fysio een half jaar lang gelongeerd. Drie keer per week een half uur. Saai maar zeer doeltreffend. Wel balkjes en na verloop van tijd soms ook wat bijgezet (touwtjes). Paard werd steeds sterker en na 4 maand zadel er op gedaan, nog 2 maand later probleemloos aangereden. Toen was ie al 4,5 jaar overigens. Expres niet eerder zadelmak gemaakt, omdat het zo'n groot slap beest was.
Verder stond het paard in de wei en wandelde ik op het harde - jammer dat dat niet kan bij jullie.
Paard is een jaar later verkocht en gewoon Z-dressuur geworden.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:12

RoyceMack schreef:
Inscharen is voor mij geen optie. Hij heeft van enter af aan tot 3,5 in opfok gestaan en sinds augustus op pension bij mij om de hoek. Ideaal voor nu. Weinig stallingen in mijn omgeving dus vind ons plekje wel heilig. De paddock is prima te doen qua zand. De bak is helemaal prima. Goede kwaliteit.

Ben druk bezig met longeren, lange lijnen, los gooien, balken en ga deze week weer sprongetje bouwen.
Hopelijk versterken de spieren, alleen heb ik ook het idee dat de spieren zullen versterken als ik gewoon mag gaan rijden. Gewoon kilometers maken. Maar op advies is het nu te vroeg gaf ze aan.


Springen kun je beter niet doen voor het 4e levensjaar.
Ik weet niet wat druk bezig is betekent voor jou..maar max 2x p/w longeren en niet langer dan 20min zou ik meer dan genoeg vinden op deze leeftijd.

En verder heel veel vrije onbelaste beweging, dus los in de wei/ paddock hele dagen. Dat is altijd de beste remedie om ze gezond sterker te krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers