Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:13

Misschien kan ik hier nog wat tips halen :)

Mijn shetlander heeft nu een aantal keren lichte koliek gehad. Het zijn geen heftige aanvallen en ook niet altijd als koliek aangewezen kunnen worden door de DA, maar duidelijk is wel dat ze niet lekker is. Het is stiekem al heel lang geleden begonnen, ik gok wel 7 jaar terug heb ik er een DA bij gehad omdat ze zo opgetrokken en knijpend buikje had in de winter. Niets kunnen vinden, maar mogelijk was het te weinig drinken.

Hier een topic van 2015, met filmpjes van 2012 geloof ik. [MD] Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

Het is dus al een langer probleem, maar de afgelopen winters blijkt het niet bij knijpen maar voelt ze zich ook zichtbaar niet lekker en goed. Denk nu 1.5, 2 jaar dat het zich een aantal keer heeft geuit in vagere en hefigere klachten, dat we koliek hebben genoemd. Een keer dat ze enkel maar wilde liggen (DA kon toen niets vinden, maar ze heeft een hele nacht geslapen....), vorig jaar een moment dat ik na wandelen (met een heel blije pony) muesli gaf, ze daar opeens mee stopte, ging rollen op de tegels en rillend als een hoopje ging staan. 10 minuten later weer helemaal zichzelf, om later weer in elkaar te donderen, te gaan liggen en te rillen. Ook heeft zee een keer gehad dat ze steeds in de plashouding ging staan afwisselend met liggen. Een keer heeft een DA geconstateerd dat aan 1 kant de darmen wat minder werkte dan de andere kant, een andere keer was er niet echt iets noemenswaardig te horen. Van de prikken en eventueel colosan knapt ze wel zichtbaar op. Maar de reden? Dat is heel lastig te achterhalen. Het is nu voorgekomen in november/december en in maart/april. In die periode staat ze op de paddock en niet op het land. Dit jaar heeft ze ook niet echt op het land gelopen, maar stond ze op een postzegel met hooi.

Gisteren was het weer raak. Middags merkte ik al op dat ze wat knijpend ademende weer


Dit kan ook zijn omdat ze te weinig had gegeten. Maar toen ze na even op het land te hebben gestaan binnen 5 minuten 2 natte hopen neergooide en wat timide oogde vertrouwde ik het niet. S'avonds stond ze idd te knijpen en snel te ademen alsof ze een marathon had gelopen en had ze amper gegeten. Ik moest haar naar stal slepen, terwijl ze normaal heel makkelijk meedribbeld. Ook wat verhoging aanwezig. Van de colosan knapte ze aanzienlijk op, en vanmorgen was ze ook zichzelf. Nu weer langszaam porties aan het geven. Ze ademt rustiger, maar knijpt wel, al kan dat nu ook door een lege buik kunnen komen.

Edit; in alle gevallen blijft ze mesten. Ze mest sowieso best veel. Qua hoeveelheid hopen veel meer dan mijn grote merrie.

Hoe ze wordt gehouden? 24/7 buiten op de paddock, onbeperkt hooi in een net dat in een bak vast zit, op een hoek waar rubberen matten liggen. Dus geen hooi in het zand. Nu dacht ik vorige winter dat ze niet lekker was doordat ze op arm, gedorsen hooi stond. Ze at steeds slechter en niet veel, maar wat was daar het kip en ei verhaal? Ging ze veel minder eten omdat ze last had, of heeft ze last gekregen omdat ze minder at? (het is wel een shet die vies eten links laat liggen en zich laat uithongeren). Anyway, om die reden ben ik haar gewoon weidehooi gaan voeren. Maar ook daarop was het een keer raak. Nu had ik haar bij de grote lopen en deelden ze samen kuil. Maar blijkbaar krijgt ze daar dus ook klachten mee. Waar het nu precies van komt? Geen idee.

Ik weet wel dat ze slecht drinkt met vorst, dat probeer ik te ondervangen met zeer dunne slobber. Maar of dat nu ook meespeelde?? Verder is zand ook geopperd. Begin dit jaar heeft ze na een eerste koliekje een intensieve kuur gekregen op aanraden van de DA, maar toen die kuur afgelopen was had ze 1.5 week daarna ook weer last. Kon het dan nog wel zand zijn? Ik dacht begin dit jaar ook dat het haar kies zou zijn, maar die is eruit gehaald en de DA gaf aan dat zo iets eigenlijk niet die koliek heeft kunnen veroorzaken...

Hoe dit proberen te voorkomen voor een volgende keer?? Iemand meer tips?
Kan ik dat eventueel met een DA overleggen. Ik moet nu ook voorzichtig zijn met teveel verschillende dingen erin te gooien, ze moet eerst even weer rustig opknappen. Maar ik zou dit graag beter willen ondervangen.

Oh ja, naast onbeperkt ruwvoer krijgt ze een handje metazoa met wat muesli erdoor.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:53

Zand, wormen, gebit zijn de dingen die het eerste bij mij opkomen. Wordt dit gecontroleerd?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:58

Wormen worden gecontroleerd in de zomer en straks krijgt ze weer een kuur. Dat is standaard eind van het jaar. Gebit wordt gedaan. Begin april had ze ook koliekjes en eind april is er een kies uit gegaan. De DA gaf echter aan dat dit niet met de koliek samenhing. Ze moet binnenkort weer voor een controle. Zand werd idd geopperd, maar vraag ik mij ook af omdat ze 1.5 week na een intensieve zandweg kuur toch weer klachten kreeg :(

Vandaag overigens wel gelijk gestart met weer een kuur zandweg.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:07

Zelf denk ik ook aan mogelijk zand, dat kan heel lang blijven liggen als het veel is en het is als het nat is zwaar.

Dan ben je echt niet klaar met maar 1 kuurtje en het is beter het niet langer dan 7 dagen achter elkaar te doen en geef vooral goed droog hooi, dat helpt ook beetje bij beetje zand af te voeren. De zandkuur kun je 1 keer per maand 7 dagen achter elkaar geven.............of misschien vaker op advies van dierenarts.

Maar zolang het niet helemaal zeker is wat jouw pony heeft......is het lastig......beter is te weten wat het heeft zodat het gerichter behandeld kan gaan worden.

Verder zoveel mogelijk voorkomen dat ie nieuw zand binnenkrijgt door paddock of van de zanderige grond te laten eten.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:33

Filmpje bekeken; hierbij denk ik eerder aan de longen, oftewel zuurstof gebrek.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:36

Marin_ka3 schreef:
Filmpje bekeken; hierbij denk ik eerder aan de longen, oftewel zuurstof gebrek.



Dat lijkt mij ook als je het zo ziet ademen.

TS sprak over koliekgevallen.........dus.......daarom denk ik dan aan mogelijke zandkoliek.

En ze had nooit gesproken over iets met ademproblemen en of benauwdheid.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 18:58

Longen heb ik idd nog niet bedacht. Ook omdat die altijd goed klinken en de da die goed vind. Het is nu ook met kuil gebeurd terwijl ze hele zomer op hooi heeft gestaan? Vandaar dat ik die eigenlijk niet verdenk..... Maar wel iets om in mijn achterhoofd te houden.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:59

Hmm dit klinkt exact als mijn shetlander. Zelfde klachten en wordt op dezelfde manier gehouden. Ze knijpt ook zo als ze een aanval heeft. Daarnaast wijst inderdaad alles op koliek. Op aanraden van de dierenarts voer ik haar nu laxerend, dus natte slobber met veel olie en zeer regelmatig zandweg kuur.

Overigens is ze een aantal keer opgevoeld voor zover dat ging, maar het lijkt geen verstoppings koliek te zijn. De laatste keren waren de slijmvliezen ook duidelijk uitgedroogd. Overigens mest mijn pony niet zoveel en zie ik een aanval meestal aankomen doordat er dan hele kleine hoopjes mest liggen.

Al met al erg lastig om de oorzaak te achterhalen

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:30

Vervelend zeg dat je het herkent. Wat je er mee moet he?

Pony poept over het algemeen wel gewoon door. Een keer wat kleinere hoopjes, waren kleine beetjes. En een keer dat ze vaak moest plassen / in plasstand ging staan. Dat deed ze gisteravond ook, 3x in een half uur, dus ze is nog niet helemaal op en top helaas. Verder gaat het wel beter met haar. Vandaag weer volle portie hooi gehad, dus even kijken hoeveel ze heeft gegeten. Voor de zekerheid nog even een nachtje op stal.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:43

Bij ons op stal een enkel paard dat koliek gevoelig is bij wisseling vd wei; in veel gevallen bleek colonosan een eenvoudig middel om de boel af te wenden. Is verkrijkbaar bij boerenbond en je geeft t met een spuitje in de mond.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:07

racebiet schreef:
Bij ons op stal een enkel paard dat koliek gevoelig is bij wisseling vd wei; in veel gevallen bleek colonosan een eenvoudig middel om de boel af te wenden. Is verkrijkbaar bij boerenbond en je geeft t met een spuitje in de mond.


TS geeft dit al ;)
Misschien een tijdje preventief colosan erin?
Geen dennenbomen in de buurt?
Geen stalondeugendheden (denk aan kribbebijten, luchtzuigen)?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:08

Zou eerder denken aan iets als bronchitis. Mijn paard met COPD stond ook zo te knijpen en te pompen.
Zeker met dit wisselvallige weer is dat zo vreemd nog niet.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:28

Staan er in de omgeving coniferen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:53

Cayenne, maar gaat dat gepaard met andere klachten? Zoals niet eten, veel poesjes, liggen, trillen, steeds in plassend staan? Om die reden heb ik niet aan dr longen gedacht. Ook omdat ze normaal niet pompt of knijpt, en een mega goede conditie heeft dat ik kilometers kan draven. Mijn grote is een long patiƫnt en dat is heel anders....

Wat zouden coniferen kunnen doen? Wij hebben ze niet op het erf en volgens mij ook niet dichtbij de paddock maar zal ernstig gluren bij de buren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:55

Veel poesjes had mijn paard nooit last van :D :+
Maar nee, dat waren idd niet symptomen die bij mijn paard voor kwamen.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:00

Heb ooit ook lichte koliek gehad bij mijn fjord. Ze hadden in de omgeving coniferen gesnoeid en dit afval lag in de bermen, maar met veel wind waaide af en toe een mini stukjes de paddock in. Conifeer is licht giftig en kan lichte koliek verschijnselen veroorzaken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:14

Het strekken (staan alsof ze moet plassen) doet mij denken aan gaskoliek. Dat zou goed kunnen passen bij de overgang van wei naar stal (paddock) en andersom.

Test je regelmatig op zand? Is het ruwvoer altijd hetzelfde of wisselt elke baal van kwaliteit?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 11:02

Haha poesjes, leuk zo'n telefoon met fantasie! Poepjes bedoel ik natuurlijk :')

Coniferen hebben we niet direct in de omgeving.

Zand hou ik nu even als boosdoener dus krijgt ze een kuur momenteel. Qua ruwv oer stond ze van de zomer op hooi in combi met uren/dagen gras (masker). Sinds paar weken (2) overdag land en nacht voordroog naar 24/7 voordroog. Misschien toch teveel wisseling. Ze krijgt nu handje voordroog en verder het hooi dat ze van de zomer kreeg. Maar vind haartikel nog niet noemenswaardige hoeveelheden eten.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 08:21

Ze was weer opgeknapt en at weer als een dijker. Tot eergisteren dat ze weer minder had gegeten en weer wat kneep. Ze eet wel lekkere dingen maar omdat ik niet weet of de buikpijn de oorzaak ide durf ik haar daar ook geen grote hoeveelheden van te geven want dan wordt het juist misschien erger. Ook omdat ik dan weer wat anders geef (kuil ipv hpoi).

Ze heeft een flinke zandweg kuur gehad en was nu 1.5 week daarmee klaar. Maar dat spul mag je ook niet dagelijks blijven geven toch omdat de darmen dan te lui worden of iets? Pfff zo lastig.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:58

Maar kwam er zand uit elke dag of kwam er niets?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 15:34

Nee heb geen grote hoeveelheden zand gezien. De DA is geweest maar ze was nu natuurlijk weer toppie. Ze hoeste wel al even wat erger werd en daar heeft ze nu.medicatie voor maar niet voor de krampen omdat ze nu goed was. Wel is er mest meegenomen om op zand en wormen te testen.

Als ze zo vaag blijft vraag ik bij de kliniek waar we over 2 weken heen gaan voor gebit of zij nog een idee hebben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:01

Bij ons op stal krijgt een zandkoliek gevoelig paard standaard HAP brokjes omdat de Psylium kuren niet werken. Naast de dagelijkse dosering krijgt ze ook maandelijks 500 gram lijnzaad verdeeld over 5 dagen.
Sinds ze dit krijgt is de mest veel stabieler en geen ongemakken meer gehad zoals buikpijn. Ik ben een tijdje gestopt met de hap omdat het even niet leverbaar was maar toen toch weer slappe en echt dunne mest. Nu weer de hap en het gaat weer goed!
http://www.subli.nl/happelets/

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 16:07

Net uitslag van de mest en daar zat niets raars in. Geen zand, geen wormeneitjes.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 23:15

Even een update en wat hersenspinsels / bevindingen. Misschien dat er nog mensen zijn die mee kunnen denken :)

Sinds vorige week maandag eet ze weer niet echt geweldig, en heeft een knijpende, opgetrokken buik. Ze is wat gaan kuchen, en daar is ze aan behandeld.

Afgelopen vrijdag met haar naar de kliniek geweest ivm gebitscontrole en omdat ze toch ook foto's van haar kies gingen maken (die er nog prima uit zag) zijn er ook direct foto's van haar buik gemaakt om eventueel zand te detecteren. Zand kan worden uitgesloten, want dat zat er niet (nauwelijks) in *\o/*

Ik observeer haar wel veel om wat dingen op te merken, ze knijpt behoorlijk met haar buik maar voelt zich nu nog wel goed. Maar wat mij de afgelopen dagen opvalt:

Ze plast 100x op een dag. Zeker op stal gaat ze continu in de plasstand staan en komt er of een hele plas, een minibeetje of niets uit. Behoorlijk wat keren in korte tijd dat ze zo is gaan staan. Dit is dus iets wat ik morgen even met mijn DA ga overleggen. Misschien dat dat een oorzaak kan zijn van haar opgetrokken buik, dat ze iets aan haar urinewegen heeft? Of misschien toch buikkrampen wat weer op haar blaas werkt en haar het gevoel geeft steeds te moeten plassen? Zo lastig! Misschien dat iemand dit herkent?

Uiteraard denk ik ook aan hengstigheid, maar heb haar even bij andere paarden gezet/ laten snuffelen en daar reageert ze niet als een hengstig paard zou doen. Overigens heb ik haar ook niet vaak hengstig gezien in die 8 jaar dat ik haar heb. Maar wie weet is dat wel het probleem? Ik ben het iig aan het opschrijven, kijken of er een cyclus in zit.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Aantal keer lichte koliek (knijpende buik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:06

Mijn merrie toonde vergelijkbare symptomen op het plassen na, die staat nu onder behandeling voor een maagzweer.
Google daar eens op!