Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 19:56

Een vraagje .... wij gaan hoogstwaarschijnlijk verhuizen en de pony's verhuizen dan mee. Op dit moment staan ze ook aan huis alleen hebben we eigen akkerbouwgrond rondom onze boerderij liggen. De mest rijd ik gewoon op het land.

Als we straks verhuizen heb ik die mogelijkheid niet meer. Dan moeten we het echt af gaan voeren. Een container zetten en af laten voeren gaan we niet doen i.v.m. de kosten.
We kunnen het gewoon ook weer op hetzelfde land gooien, alleen zitten we er dan zo'n 3 km vandaan.

Nu heb ik niet zo in de gaten hoeveel mest het eigenlijk is in zo'n 2 weken, omdat ik de mest gooi tussen en rondom flinke hopen grond (die na het aardappels binnen rijden eraf is gevallen en terug gereden wordt), champignonmest en gemaaid gras. Het valt een beetje weg dan qua zicht, dus lijkt het niet zo veel :+

Het is de bedoeling dat er straks nog een D/E pony bijkomt, die natuurlijk ook mest :').
Een trekker lenen is geen probleem en de auto heeft een trekhaak.
Wat is handig om de mest in op te slaan tot we het weg kunnen brengen? Verder dan een aanhanger met verhoogde wanden kom ik niet. Een containerbak lijkt helemaal handig, maar we hebben geen vrachtwagen die hem op kan takelen.
De bedoeling is om het 1 keer in de week of liever nog 1 keer in de 2 weken weg te brengen.

Hoe doen jullie dit? Het afvoeren is dus geen probleem, het is meer dat we de meest praktische manier zoeken om de mest in te bewaren.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:59

Hier enkel paard + shetlander gehad en wij redde het al die tijd met een aanhanger met klep erop. Moesten dan eens in de 1,5 a 2 weken de kar legen bij een adresje die er belang bij had.

Nu hebben we alleen nog twee shetlanders en kunnen we een ruime 3 weken met een kar doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:01

Wij hebben een aanhanger met zijwanden, met loopplank, die kan kiepen. 2 d pony's, geen bodembedekking, doen we een week of 3 mee.
Hij kan voller maar wordt dan echt loeizwaar...
We hebben gewoon een zeil erover.

Edit : zoiets :

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ClauH op 27-10-17 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:02

Hoeveel dieren zijn het totaal? Kennis van mij had voor 2 dieren een heel aantal gft klikos van de gemeente. Werkte goed.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 20:17

Ohhh bedankt voor de antwoorden. Fijn om te lezen dat jullie het best redden in 2/3 weken. Als wij het 1x in de week of in de 1,5/2 weken moete lossen zijn wij al blij! Hier zullen ze wel op stro komen te staan.

Die aanhanger ziet er fijn uit! Gebruik je er dan ook zeil onder i.v.m. de levensduur van de aanhanger? Ruik je het erg goed of valt het qua stank erg mee?


rien10 schreef:
Hoeveel dieren zijn het totaal? Kennis van mij had voor 2 dieren een heel aantal gft klikos van de gemeente. Werkte goed.


2 shetlanders en 1 grote D/E pony (deze hebben we nog niet, maar komt er dan wel bij). Ik dacht dat je mest niet via het GFT afval af mocht voeren. Wij zoeken eigenlijk echt één groot ''iets'' :+ waar we de mest in kwijt kunnen en vervolgens heel makkelijk kunnen lossen.
De plek om de mest kwijt te kunnen hebben we al.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:19

Ik heb voor mij 2 E ponys een aanhanger die elke week leeg gaat.
Hij kiept een beetje dus is leeg te trekken, is nog wel te doen en ruimte voor een goede mestvaalt heb k niet.
https://boktimg.nl/img/m/4LlNyw.jpg

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:22

Delphi schreef:
De plek om de mest kwijt te kunnen hebben we al.


Hou je er rekening mee dat je geen mest op een wei mag opslaan? Je mag alleen mest opslaan is een bak met een waterdichte bodem en wanden. Ik zou die dan gewoon op je erf bouwen, en 1x per jaar een loonwerker de mest laten uitrijden. Scheelt een hoop boetes...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:22

Ik gebruik er geen zeil onder, ik spuit hem wel af en toe ff af.
Hij staat op een paar meter van ons zitje vandaan en als de wind verkeerd staat ruik ik hem wel.
Vandaar vandaag extra zeil gekocht om 1 wand ook dicht te maken.
Verder is dat open juist fijn, dan droogt het mooi.

Ik hoef niet leeg te trekken. Hij kan zo steil dat alles eruit schuift.

Heel blij mee!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:27

Zou je dan niet beter voor een andere bodembedekking kunnen kiezen? Ik denk dat je met vlas de helft minder mest zult hebben. Wij hebben een mesthoop gemaakt, groot genoeg voor 6 paarden om die 1x per jaar uit te laten rijden door de loonwerker op een stuk land van de boer.

Mest op het land opslaan kan vergaande gevolgen hebben voor een boer......

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 20:28

Ibbel schreef:
Delphi schreef:
De plek om de mest kwijt te kunnen hebben we al.


Hou je er rekening mee dat je geen mest op een wei mag opslaan? Je mag alleen mest opslaan is een bak met een waterdichte bodem en wanden. Ik zou die dan gewoon op je erf bouwen, en 1x per jaar een loonwerker de mest laten uitrijden. Scheelt een hoop boetes...


Hij zou niet op de wei komen te staan, maar in een hoek op het erf (bouwgrond) uit het zicht.
We willen niet een te grote bak en die heb je wel nodig om er een jaar mest in op te kunnen slaan. Wat zou het ongeveer kosten om de loonwerker ervoor te laten komen? Want we kunnen het gewoon gratis afvoeren op eigen land, alleen hebben we een afstand te overbruggen.

Ik heb ook al naar mestcontainers gekeken, maar die kunnen we helaas niet zelf vervoeren met een trekker. Die zijn natuurlijk wel waterdicht.

Het voordeel van zo'n container is dan weer dat je niet zo omhoog hoeft met je kruiwagen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 20:30

suffie schreef:
Zou je dan niet beter voor een andere bodembedekking kunnen kiezen? Ik denk dat je met vlas de helft minder mest zult hebben. Wij hebben een mesthoop gemaakt, groot genoeg voor 6 paarden om die 1x per jaar uit te laten rijden door de loonwerker op een stuk land van de boer.

Mest op het land opslaan kan vergaande gevolgen hebben voor een boer......


Hoe bedoel je dat laatste? Het wordt gewoon tussen de champignonmest gegooid en bijtijds ingewerkt.
Vlas zou ook nog een optie zijn. Moet ik alleen wel even opletten of mijn shetten en straks de nieuwe pony dit niet eten.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:32

De mest gooi ik met de shovel op een kieper en de mannen gooien die af en toe leeg op het land.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:35

Ik dacht dat vlas niet wenselijk was voor champignonteelt.

Onze buurman (die geen boerderij heeft) verzamelde altijd de mest op een aanhanger en kwam toendertijd deze iedere 2 weken bij ons legen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:38

Uit wat voor een grondsoort bestaat jouw land?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:42

Wij hebben twee kuubskisten staan die we eens in de twee weken met de shovel optillen en eind verderop bij de boer omkiepen op het land...maar dan is drie km misschien wel wat ver

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 20:52

Een shovel hebben we niet tot onze beschikking en willen we ook niet aanschaffen voor zo weinig pony's/werk. We zullen het dus gewoon met kruiwagens gaan doen.


suffie schreef:
Uit wat voor een grondsoort bestaat jouw land?


Gewoon zandgrond.


Vleddertje1 schreef:
Wij hebben twee kuubskisten staan die we eens in de twee weken met de shovel optillen en eind verderop bij de boer omkiepen op het land...maar dan is drie km misschien wel wat ver


Dat is inderdaad te ver ook al zouden we een heftruck wel kunnen lenen. Helaas moeten we over een drukke 60 km weg of fietspad dan en dat is geen optie helaas.
Het moet echt iets zijn dat we kunnen vervoeren met een trekker of achter de auto.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:19

Zandgrond; daar mag je mest op uitrijden van 1 februari tot 1 september. Je zult dus van 1 september tot 1 februari een oplossing moeten hebben om deze periode te overbruggen. Rijd je mest uit binnen deze periode, dan zijn de boetes niet mals...

Wanneer je de mest laat uitrijden door een loonwerker nemen zij de juiste machines mee zoals een shovel, trekker en kipper. Meestal komt dit op zo'n €70 per uur, incl. machines. Hoe makkelijker de mesthoop te bereiken is, hoe sneller ze klaar zijn. In jouw geval zullen ze met 1,5 à 2 uur al een heel eind zijn, ook gezien de afstand, maar dan moet je dus wel zorgen voor een goede opslag.

Vlas zou geen problemen moet opleveren voor de champignonenteelt, aangezien de teelt binnen plaats vindt en TS de mest op het land tussen de andere mest van de teelt gooit.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 21:26

suffie schreef:
Zandgrond; daar mag je mest op uitrijden van 1 februari tot 1 september. Je zult dus van 1 september tot 1 februari een oplossing moeten hebben om deze periode te overbruggen.

Wanneer je de mest laat uitrijden door een loonwerker nemen zij de juiste machines mee zoals een shovel, trekker en kipper. Meestal komt dit op zo'n €70 per uur, incl. machines. Hoe makkelijker de mesthoop te bereiken is, hoe sneller ze klaar zijn. In jouw geval zullen ze met 1,5 à 2 uur al een heel eind zijn, ook gezien de afstand, maar dan moet je dus wel zorgen voor een goede opslag.


Dan ligt het grenzend aan het land op een grote vloeistofdichte plaat die ook gebruikt wordt om de spuit met gewasbeschermingsmiddelen en water te vullen.
Al hebben we ook een bevriende veehouder waar we de mest ook altijd naar toe mogen brengen.

Die kosten vallen inderdaad mee. Alleen denk ik dat de hoogste kosten zitten in het maken van een goedgekeurde mestopslag of het plaatsen van een mestcontainer.
Ik vind het zo zuur om daar kosten voor te maken, terwijl wij het gratis af kunnen voeren.

Ik wil als opslag wel graag een zo praktisch mogelijke opslag, het liefst een legale manier. Bij voorkeur één waarin de mest afgevoerd kan worden i.p.v. dat het vanuit daar eruit gehaald moet worden om op te laden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:54

Dan zou ik gewoon een aanhanger regelen
Anders blijf je scheppen ...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:09

Op bouwland (bijvoorbeeld maisland) mag je in de winter wel mest opslaan, volgens mij. Althans, bij ons in de buurt (zandgrond) liggen overal bergjes stalmest en hopen slib uit sloten.

Zo'n kiepkar lijkt me het handigst, TS. Met verhoogde zijwanden en evt een goed zeil op de bodem en om er overheen te gooien (tegen regenwater).

Edit: als je op vlas op gehakseld koolzaadstro kan, zou ik dat wel doen. Je kunt dan vrij makkelijk een potstal maken, waardoor je relatief weinig mest hoeft af te voeren. Alleen af en toe de hele stal leegtrekken, maar dat kun je dan wellicht doen met een mestkar van een bevriende boer vlak voordat het bouwland weer in gebruik wordt genomen.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:33

Ik zou gaan voor een kiepcontainertje zoals deze: https://www.google.nl/search?q=kiepcont ... 9431382787
Je hoeft dan niet zo hoog op de gooien als op een kiepertje.
Als je geen shovel of heftruck tot je beschikking hebt komt er een palletdragertje voor in de hefinrichting bij.

Je kunt ze in verschillende uitvoeringen krijgen en je kunt er eenvoudig een zeiltje over spannen. Zelf hebben we er twee voor oud ijzer en rot fruit.

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Aan huis .. waarin je mest bewaren alvorens af te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:47

Wij doen het mest in kliko's. Passen er precies 7 in een 1 1/2 paards trailers en die gooien we één keer per week leeg op een mestbult van een boer. Dit komt precies uit met 2 pony's en een paard.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:54

je mag vaste mest het hele jaar door uitrijden, mits het op landbouwgrond is en direct ondergewerkt wordt.

Ik had zelf altijd een aanhanger met een zeil eroverheen. Wij hadden 2 paarden en brachten de kar 1x in de 2 wk weg. Wij hebben zelf toen een kar laten maken van een oud onderstel, maar als ik nu weer zoiets moest kiezen, dan zou ik idd voor een kar met een kiepmechanisme gaan. het leegscheppen is nogal arbeidsintensief ;)

Denk er wel om, dat vanwege de milieueisen er wel een zeil over de mest moet zitten, zodat het mestvocht niet in de bodem kan lopen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:57

Wij hebben via marktplaats een aantal jaar terug een oude grote kiepaanhangwagen gekocht en opgeknapt. Daarin past 1 maand mest op vlas van onze paarden. Met de trekker brengen we die maandelijks naar een boer verderop aan de weg. En kiepen hem daar leeg op de mesthoop. Super geamkkelijk.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:05

Ik heb 4 pony's een shet, b pony, d pony en een klein paardje. Ik heb een aanhanger van 1 bij 2. Ik leeg hem elke 2 weken. Ik heb een metalen aanhanger dus weinig onderhoud. Er zat houten bodem in. Toen die ging rotten hebben we een metalen plaat als bodem gemaakt. Ideaal.