Waarom is ze nou zo chagerijnig ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Waarom is ze nou zo chagerijnig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 22:51

Ik wordt er zelf chagerijnig bij Frusty . Echt niet normaal, vooral de laatste maand is Guinness niet te genieten, vooral op stal, zo knuffelig als ze in het begin was, zo afstandelijk is ze nu. Ze komt alleen even bij me om te kijken of er nog wat te halen valt en zo niet (ze krijgt normaal alleen iets als ze er ook daadwerkelijk wat voor gedaan heeft) dan draait ze meteen weer weg en gaat met haar kont naar me toe staan of loopt gewoon weg (in paddock of wei). Gemeen doet ze absoluut niet, geen enkele neiging tot trappen of bijten hoor ! En rijden enzo gaat ook prima al vind ik haar daarbij ook wat ongeinteresseerder de laatste tijd. Zou ze toch een maatje missen of is dit meer een dominantie probleem ? Heeft er iemand tips om haar weer wat geinteresseerder en vrolijker te krijgen.

Ik rijd ongeveer 1-2 per week, altijd buitenritten, zelden dezelfde route, ca. 1-2 x per week doen we wat anders, tegenwoordig zijn we vooral met de spaanse pas bezig (vind ze trouwens wel erg leuk, tja, krijgt ze natuurlijk ook lekkers voor he ) Longeren doe ik bijna niet meer, want ze is niet vooruit te branden, vond ze geloof ik alleen de eerste 3x wel leuk, maar toen was de lol er al snel af. Slapen

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:38

Is er misschien de laatste maand iets veranderd? Voer, stal, stalgenootjes o.i.d.? En wat doet ze de dagen dat je niet rijd? Komt ze dan wel buiten?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:42

Ailin had dat vorig jaar ook. ze was net onder het zadel, dik aan t verharen en ze had gewoon wat extra's nodig. in de wei speelde ze nooit meer mee, tijdens t rijden was ze niet vooruit te branden terwijl ze altijd erg voorwaarts was. ik heb haar toen musli bijgevoerd (krijgt ze nu nog steeds) en daar doet ze t heel goed mee. ze speelt weer lekker en ze glimt als een spiegeltje.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 13:57

Ze staat normaalgesproken hele dagen buiten, of in de wei (is nu natuurlijk wel helemaal kaal) of in de paddock. Voer is natuurlijk wel veranderd: 's zomers ca. 6 uur per dag op de wei, 's ochtends en 's avonds bix en musli en nu 's ochtends en 's avonds hooi + bix + musli + wortelen, meestal krijgt ze 's middags ook nog wat hooi voor het knabbelen.
Ze komt wel altijd naar me toe en blijft bij me staan, maar zodra ik haar wil aaien lijkt ze wel boos te worden ofzo (maakt niet uit waar ik haar wil aaien) terwijl ze het van de zomer altijd heerlijk vond als ik haar door de manen of bv onder kaak krabbelde. Verward

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:24

Mijn paard was een maandje terug ook een beetje depri. Als ik hem van stal haalde liep hij heel sloom mee en hij was ook niet vrolijk.
Toen heb ik een shet advies van iemand opgevolgd dat ik met rijden minder op de teugels moet letten (dus meer ontspannen en minder strak aan de teugel enzo). En gewoon de hulpen die niet nodig zijn weglaten. Bij mij was dat teveel getrek in de mond en teveel geduw met de kuit.
Volgens mij heeft hij nu een stuk meer plezier gekregen in het dressuren en springen. En hij loopt nu ook graag met mij mee en niet meer zo sloom.

Maar ik weet natuurlijk helemaal niet weet waar het bij jouw paard aan zou kunnen liggen dus echt advies kan ik je verder ook niet geven.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:58

probeer toch buiten steeds een andere route te nemen en op verschillende plaatsen te galopperen(dit omdat anders sommige paarden weten waar ze mogen galoperen).
afwisseling helpt ook goed, bv balkjes lopen, aan de lange lijnen werken. voltes oefenen, wijken , spelletjes, wandelen etc. hopelijk heb je er wat aan!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:32

Ik denk dat ze een beetje een winter depressie heeft, is ook niet zo gek in deze tijd van het jaar!! Laat haar daarom alleen met licht buiten staan, en probeer het licht op stal ook zo lang mogelijk aan te houden.(een soort lichttherapie), misschien heeft ze ook wel iets extra van voer nodig, probeer anders eens MaxH, ik geef het sunny nou 2 en halve week ofzo, en ik merk wel verschil!! Ze is veel fitter!! Ze is nog wel erg chagerijnig, maar dat heeft een andere oorzaak, dat we binnenkort met neijtherapie gaan onderzoeken waar het vandaan komt, en wat we ertegen kunnen doen!!
Maar ik denk dat die van jou het weer niet helemaal lekker vind, mocht dit niet helpen, laat er dan een dierenarts bij komen. Marloes-joy heeft ook zoiets gehad, maar dat had wel een oorzaak. PB anders eens met haar om te vragen wat zij precies gedaan heeft!

Succes..

groetjes Marielle