[FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

[FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 02:11

*bokt
Overige
Door aniek1985


Donderdag was er een korte perstour van de Spaanse Rijschool in Ahoy Rotterdam.

Afbeelding

De Spaanse Rijschool maakt gebruik van Lipizzaners. Alleen hengsten mogen meedoen aan de shows. De merries worden ingezet voor de fokkerij in Piber. Daar wordt vervolgens een strenge selectie gemaakt. Alleen de beste hengsten mogen naar de Spaanse Rijschool in Wenen.

Afbeelding

De training van de paarden begint op vierjarige leeftijd. Door een rustige trainingsopbouw kunnen de paarden lang mee op het hoogste niveau en zijn hengsten van 25 jaar geen uitzondering bij de Spaanse Rijschool. Op twaalfjarige leeftijd bereiken de paarden het hoogste niveau. De training gaat daarna nog steeds verder om de oefeningen te perfectioneren. Tot de leeftijd van twintig jaar noemen ze het paard bij de Spaanse Rijschool nog steeds een jonge hengst.

Afbeelding

De paarden van de Spaanse Rijschool hebben twee namen. De eerste naam staat voor de vaderlijn en de tweede naam is de naam van de moeder.

Afbeelding

Lipizzaners zijn er van origine in alle kleuren zoals zwart, bruin, vos en valk. Echter werd er zo'n 450 jaar geleden besloten om op schimmelkleur te selecteren bij het fokken. Vandaag de dag gebruiken ze bij de Spaanse Rijschool nog steeds voornamelijk schimmels. Echter hebben ze altijd een bruine hengst op stal staan. Ze geloven dat deze traditie geluk brengt.

Afbeelding

Veel ruiters en amazones dromen ervan om bij de Spaanse Rijschool te werken. Er solliciteren dan ook honderden mensen. Van al die sollicitaties worden iedere vijf jaar maar vier mensen toegelaten om aan het opleidingstraject te beginnen. De selectie is erg streng en de kans dat je erbij komt erg klein. Als je door de selectie heen bent ben je er nog niet. Dan begint de uitdaging pas echt om ook daadwerkelijk bij de Spaanse Rijschool te blijven. Een groot deel van de leerlingen haakt daarna alsnog af, omdat het te zwaar is. Er wordt veel van de ruiters verlangd.

Afbeelding

Hannah Zeilthofer is in 2008 op 21-jarige leeftijd toegelaten tot de Spaanse Rijschool. Tot die tijd waren er nog niet eerder vrouwen toegelaten tot de prestigieuze rijschool. Na het afronden van de opleidingen werd zij afgelopen jaar als eerste vrouw ooit bevorderd tot Bereiter.

Afbeelding

Andreas Hausberger is Oberbereiter bij de Spaanse Rijschool. Hij vertelt dat het erg belangrijk is dat de ruiters een goede band met hun paard hebben. Alleen dan kan er volmaakte harmonie ontstaan tussen paard en berijder. Hij zegt dat de Spaanse Rijschool voor hem zijn doel in het leven is. Hij ziet zijn werk niet als een baan, maar als een manier van leven.

Afbeelding

De opleiding van de ruiters kan zo'n tien jaar duren voor ze het hoogste niveau bereiken. Andreas zegt dat er drie woorden zijn waarmee je de opleiding kan samen vatten: 'bloed, zweet en tranen.'

Afbeelding

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Whizz
Berichten: 1035
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:19

Leuk topic, dank je wel. Ik ga vanavond, veel zin in! Zijn er meer bokkers die vanavond gaan?

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:23

Mooi topic. Ik ga zaterdag avond naar de show

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:51

Leuk verslag! Heb er ook ontzettend veel zin in, ga morgenavond. Ben al vaak geweest maar het verveelt nooit!

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:56

Ik word dan wel nieuwsgierig waarom het precies zo zwaar is voor de ruiters dat er bij de opleiding ook mensen afhaken.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:08

Nou ik denk omdat je als je echt goed wilt leren rijden je veel doorzettingsvermogen nodig hebt. Daarnaast is het ook een fysiek zware baan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:46

Blijft prachtig om te zien en ook best een intrigerend fenomeen die rijschool.

Koos paardloos :(

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:15

Majabeestje schreef:
Ik word dan wel nieuwsgierig waarom het precies zo zwaar is voor de ruiters dat er bij de opleiding ook mensen afhaken.


Los van het voor de hand liggende...

Wij zijn afgelopen jaar naar Wenen geweest en hebben een kijkje genomen in de stallen (en zijn bij de galavoorstelling geweest).
Wat er verteld werd is dat er heel veel nadruk ligt op de houding van de ruiters (Wat ik eigenlijk enorm toe juig) zoveel nadruk dat je het eerste (paar) jaar van je opleiding elke dag een half uurtje aan de longe moet rijden waar je leert zitten voor de rest doe je de stalwerkzaamheden. Pas als de instructeurs vinden dat je goed hebt leren zitten mag je los rijden en krijg je je eigen jonge hengst zodat je samen leert, samen je opleiding krijgt en samen opgroeit tot 1.

Er werd ook verteld dat ze liever mensen hebben die niet kunnen rijden dan mensen die wel kunnen rijden omdat de mensen die niet kunnen rijden bij de basis moeten beginnen en de mensen die wel kunnen rijden moet een hoop afgeleerd worden.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Leo

Berichten: 50097
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:18

Leuk verslag :j wij gaan vanavond heen, heel erg benieuwd om dit eens te zien en te beleven. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:21

2014 ... Alweer drie jaar geleden dat ik naar de show geweest ben! :oo Wat een mooie plaatjes, 't brengt me helemaal terug! :+:

Heel veel plezier aan iedereen die dit jaar de kans krijgt erbij te zijn!


eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:49

Interessant, ik ga zondag.

Vraag me alleen af hoe het met het dierenwelzijn is. Hoe worden de paarden gehouden en hoe worden ze getraind?

Niet als kritische noot, maar ben hier oprecht benieuwd naar.

Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:54

Wat een mooi verslag :j


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Fair
Berichten: 3555
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:57

Laetitia, er is recent een mooie docu over gemaakt. Gaat over de lippi en de spaanse rijschool. Ik moet even de titel opzoeken.

Edit: perfect horse heet de docu.
Komen veel stukken voor over de levensloop van de lippizaners van de SR.
Laatst bijgewerkt door Fair op 27-10-17 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:06

Dank je! Ga hem straks opzoeken :j

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:12

Helaas, van de eerste foto word ik niet blij... ;(

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:00

laetitia schreef:
Interessant, ik ga zondag.

Vraag me alleen af hoe het met het dierenwelzijn is. Hoe worden de paarden gehouden en hoe worden ze getraind?

Niet als kritische noot, maar ben hier oprecht benieuwd naar.

De paarden worden vrijwel elke dag getraind met op zondag een show.
Ze staan wel op stal helaas, maar er is ook een grote ovale stapmolen aanwezig. De paarden worden een aantal maanden getraind en gaan dan voor een paar maanden terug naar de grote stallen buiten Wenen waar ze dagelijks op de weide komen.
Voerbeleid ben ik erg over te spreken, ze krijgen allemaal een persoonlijk dieet.


Indestal schreef:
Helaas, van de eerste foto word ik niet blij... ;(

En wat moeten we met die informatie?

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:12

Tja wat je zelf wilt.

Maar zo een hoge school daar mag je een voorbeeld aan nemen toch? Nou niet als een paard in een enorme valse knik getrokken wordt, dat is niet bewonderingswaardig.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:16

Ik heb begin dit jaar een training van de Lippizaners in Wenen mogen bewonderen, erg bijzonder. Leuk dat ze nu in Nederland zijn.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:00

Indestal schreef:
Tja wat je zelf wilt.

Maar zo een hoge school daar mag je een voorbeeld aan nemen toch? Nou niet als een paard in een enorme valse knik getrokken wordt, dat is niet bewonderingswaardig.

Dit is een foto waar jij meteen een oordeel over geeft.
Ik heb in Wenen zowel de training als de gala show mogen zien en ik ben erg kritisch op het hedendaagse rijden... Maar ik heb daar geen 1 doorgeslagen stang gezien (merendeel zelfs de stangteugel in een boogje) geen ruiters die rukken en plukken en geen ruiters die zitten te porren (bewust of onbewust). Ik was juist enorm te spreken over de rijstijl.

Ik zou zeggen: Stap weg achter je beeldscherm en neem eens een kijkje in Wenen zelf.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:10

Whizz schreef:
Leuk topic, dank je wel. Ik ga vanavond, veel zin in! Zijn er meer bokkers die vanavond gaan?


Ik ga vanavond ook!

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:26

Ik ga zondag heen, kan niet wachten!

Kaneau is mijn grote liefde <3 | Diablo (Mini)
is mijn hartendief <3
| Ensueno (Elsa) is mijn prinsesje <3 | Benji is mijn maatje <3 | Instagram: @BestemanStables

tootje71

Berichten: 5094
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:46

Ben vanavond ook van de partij :D

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: [FOTO]Achter de schermen bij de Spaanse Rijschool in Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:47

Mdh...die foto spreekt voor zich, diegenen die ook zo rijden vinden vast van niet...not my cup of tee....

Lisitano

Berichten: 4930
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:11

Indestal schreef:
Mdh...die foto spreekt voor zich, diegenen die ook zo rijden vinden vast van niet...not my cup of tee....

Heb je ze weleens live gezien?
Is echt aan te raden. En ik denk dat je er dan ook wel anders over denkt. De rust en balans tussen ruiter en paard is echt bizar te noemen. Geen gepluk, getrek of gepor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fotolijstje, Sanniej_, Wings_love, xAnthea en 100 bezoekers