Welk voer voor paard met jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 00:00

Goedenavond,

Mijn tinker merrie heeft last van jeuk in de manen/staart en de benen. Ben dit nu aan het behandelen met zalfjes en eventuele oorzaken zoals een natte stal aan het weghalen.
Nou las ik dat teveel suikers/zetmeel en eiwitten ook een oorzaak kunnen zijn van jeuk bij deze sobere rassen en dat in veel basis of sportbrok veel suikers zitten.

Toen zij bij mij kwam (ze was toen nog maar net in nederland vanuit engeland) had ze nergens last van dus het klinkt best logisch. In engeland heeft ze waarschijnlijk alleen op het land gestaan en nooit krachtvoer gehad.

Nou ging ik zoeken welk voer nou het meest geschrikt kon zijn en dan kom je uit op voer zoals bv. Pavo summerfit koeken of pavo liga speciaal voor de sobere rassen. Hier zit dan wel weinig suiker in (6%), maar wel 21% zetmeel?

Heeft iemand hier ervaring mee?
En welk voer zou ik anders kunnen voeren?

Merrie wordt recreatief gereden en staat niet op het land.


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:09

Zetmeel kan je voor dit soort paarden zeker zo bij de suiker optellen. En dan kom je veel te hoog uit,

Goede mineralenkorrel als vitalbix heb je veel meer aan, pavo en hoog zetmeel/suiker en jeuk lees ik vaker in 1 zin, zeker met sobere paarden.

Rassen met veel sok/behang zijn gevoelig voor mok/mijt/rasp/cpl. Jeukende benen bij zo'n ras is behandelen tegen mijt (cydectin).
Lees verder dit topic door, je bent (helaas) niet de enige met een tinker met jeuk.
[TI] Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:09

Ik heb (helaas) ervaring met mijn fjord die uiteindelijk ernstige jeuk had door te lang verkeerde voeding (hij was toen nog niet van mij). In veel voeders van Pavo zit nog aardig wat suiker en zetmeel inderdaad, maar je bent al op de goede weg. Je kunt kijken naar een vitaminebrok/balancer zoals vitalbix of jepaardgezondenfit en zo zijn er nog meer. Dit zijn puur vitamine/mineralen 'balancers' die de eventuele tekortkomingen uit het ruwvoer aanvullen. Verder zou hij dan (als hij verder oke is) niks nodig hebben naast zijn ruwvoer.

Is er verder al wel uitgesloten dat hij geen luis, mijt oid heeft?

Mike <3

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 05:46

Pavo zou ik afraden. Daar krijgen ze juist vaak jeuk van.
Ik voer marstall vito, een handje per keer, met wat vitaminebrok (marstall force). Die vind ik allebei erg fijn.
En verder kun je het beste hooi voeren, geen voordroog of kuil, en niet te veel gras. Die van mij gaan altijd met graasmasker op de wei.

Maar naast het voer is de kans ook heel groot dat je tinker mijt heeft. Dat komt vrij vaak voor bij tinkers, en daar kun je het beste gewoon tegen behandelen, ook als je het niet zeker weet.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 05:51

Hier ook een schuurder gehad waarbij paard compleet suikerarm werd gehouden..eigenaar ging er heel ver in..helaas t schuren bleef! Blijft een lastig probleem!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:04

Fibra anti itch!
Speciaal voor paarden die snel jeuken.


_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:45


Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:01

Als je echt goed advise wilt hebben mbt (zomer)eczeem neem dan eens contact met Sandy van den Goorbergh van Equilogic.
En wat _Penny zegt de oerbalans voeren! Daar werkt Sandy overigens ook mee.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:03

Mijn fries heeft er ook snel last van, ik heb mijn kippen de stal uit gesch*pt en ontsmet haar stal regelmatig. Sinds ik dat doe heeft ze geen last meer.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:24

Het kan inderdaad erg goed dat je paard jeuk krijgt van het voer dat hij krijgt. Voor sobere rassen moet je het suiker- en zetmeelgehalte eigenlijk zo laag mogelijk zien te houden. In het voer van Pavo zit over het algemeen relatief veel suiker en zetmeel waardoor het eigenlijk niet geschikt is voor sobere rassen.

Ik heb zelf goede verhalen gehoord over de merken Vitalbix, Fibra en Marstall. Wellicht zijn dat een aantal merken waar je eens naar kunt kijken en een vergelijking van kunt maken? Om een goede vergelijking te kunnen maken, kan je eventueel gebruikmaken van deze website: http://www.voervergelijk.nl

Een voer met een lager suiker- en zetmeelgehalte zal het probleem waarschijnlijk niet (direct) volledig oplossen, maar het kan er zeker aan bijdragen. Daarnaast zou ik ook zeker het bovengenoemde topic even doorlezen en indien je dingen herkent onderzoeken een van deze problemen misschien ook het probleem bij jou paard is.

Edit: handige website voor het vergelijken van verschillende voeders toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 25-10-17 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:29

Ik zou zeker kijken naar voer met een laag suiker- en zetmeelgehalte (hoe lager, hoe beter), maar ook bijv Detox en/of Glucobalance van Phytonics proberen. Detox haalt afvalstoffen weg, glucobalance helpt met het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Oy with the poodles, already

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 16:52

Dus ik kan haar beter alleen ruwvoer geven en een handje vitamine korrel van bv vitalbix of marstall force erbij? (Fibra anti itch heeft zeer laag suiker gehalte maar toch weer 14%zetmeel).

Ze krijgt per dag 2 goed gevulde grote hooinetten waarbij bij het vullen vaak nog wat in zit dus lang zonder ruwvoer zit ze nooit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:09

samvd1 schreef:
Dus ik kan haar beter alleen ruwvoer geven en een handje vitamine korrel van bv vitalbix of marstall force erbij? (Fibra anti itch heeft zeer laag suiker gehalte maar toch weer 14%zetmeel).

Ze krijgt per dag 2 goed gevulde grote hooinetten waarbij bij het vullen vaak nog wat in zit dus lang zonder ruwvoer zit ze nooit.

Gewoon de aanbevolen hoeveelheid vitaminekorrel, anders komen ze met een beetje pech toch te kort.
Vitalbix zit lucerne in wat vaak goed gaat maar ze kunnen er jeuk van krijgen (die van mij jeuken niet van de VB maar wel van losse of geperste lucerne) Marstall Force eten die van mij niet zo los dus die moet ik in de slobber doen.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:10

alleen hooi en gras geven, doen paarden het prima op.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:17

samvd1 schreef:
Dus ik kan haar beter alleen ruwvoer geven en een handje vitamine korrel van bv vitalbix of marstall force erbij? (Fibra anti itch heeft zeer laag suiker gehalte maar toch weer 14%zetmeel).

Ze krijgt per dag 2 goed gevulde grote hooinetten waarbij bij het vullen vaak nog wat in zit dus lang zonder ruwvoer zit ze nooit.

Ik zou haar inderdaad (onbeperkt) ruwvoer geven met daarnaast bijvoorbeeld Vitalbix Daily Complete (of Marstall Force als je voorkeur hier naar uit gaat). Het is dan wel van belang de aanbevolen hoeveelheid te voeren omdat je paard anders nog het risico op tekorten loopt en je dan de functie van het bijvoeren verliest.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 25-10-17 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 17:18

Hmm.. nu twijfel ik tussen de marstall force en vitalbix. Van de marstall mag ze maar 50 gram per dag en dat moet dan nog verdeeld worden in meerdere voerbeurten :')

@connie64
Ik wil haar graag toch iets geven ook al is het puur als beloning en als alle andere paarden biks krijgen dat ze toch iets krijgt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:19

samvd1 schreef:
Hmm.. nu twijfel ik tussen de marstall force en vitalbix. Van de marstall mag ze maar 50 gram per dag en dat moet dan nog verdeeld worden in meerdere voerbeurten :')

@connie64
Ik wil haar graag toch iets geven ook al is het puur als beloning en als alle andere paarden biks krijgen dat ze toch iets krijgt.


Kan je niet een paar handjes grasbrok bij geven als beloning/ voerbakvulling?
Die van mij reageren daar niet op.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:21

Ik heb zelf geen ervaring met Marstall Force dus daar kan ik je niet mee helpen, maar volgens mij is er iemand anders in dit topic die dit wel voert.

Wat betreft de Vitalbix: weet je zeker dat je goed gekeken hebt? Indien je paard geen arbeid verricht wordt er geadviseerd 50 gram per 100 kilogram lichaamsgewicht te voeren. Ik kan me haast niet voorstellen dat jou Tinker maar 100 kilogram weegt, dus je mag wel meer dan 50 gram voeren. :)

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 17:26

Herfstwind schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met Marstall Force dus daar kan ik je niet mee helpen, maar volgens mij is er iemand anders in dit topic die dit wel voert.

Wat betreft de Vitalbix: weet je zeker dat je goed gekeken hebt? Indien je paard geen arbeid verricht wordt er geadviseerd 50 gram per 100 kilogram lichaamsgewicht te voeren. Ik kan me haast niet voorstellen dat jou Tinker maar 100 kilogram weegt, dus je mag wel meer dan 50 gram voeren. :)


Ik had het verkeerd getypt haha. Van de marstall mag ze maar 50 gram.

Denk dat ik dan toch de vitalbix ga uitproberen dan heeft ze toch het idee dat ze wat krijgt en wordt de staleigenaar niet gek van me als ze 50 gram gedeeld door 3 voerbeurten moet gaan voeren haha

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:28

samvd1 schreef:
Hmm.. nu twijfel ik tussen de marstall force en vitalbix. Van de marstall mag ze maar 50 gram per dag en dat moet dan nog verdeeld worden in meerdere voerbeurten :')

@connie64
Ik wil haar graag toch iets geven ook al is het puur als beloning en als alle andere paarden biks krijgen dat ze toch iets krijgt.


Marstall Force heeft op zijn verpakking zeer lage doseringen staan. Een passendere dosering is 30g/100kg paard. Dus voor een tinker schat ik dat dit 120-150g zal zijn.

Marstall Faser Light is ook een goed product. Met 8.5% Z+S ook zeer laag in koolhydraten. 1.2kg faser light vervangt 100g marstall force. Een schep faser light is echter geen kg, ik schat dat 1.2kg faser light 2 scheppen voer is, maar het is lang geleden dat ik het voor het laatst gewogen heb.

Stel, het is inderdaad zo dat 1 schep 600g FL bevat en je tinker weegt zo'n 500kg, dan zijn er meerdere mogelijkheden:
2 voerbeurten:
- 2x 1 schep faser light en 1x 50g marstall force per dag
- 2x ½ schep faser light en 1x 100g marstall force per dag

3 voerbeurten:
- 3x 1 schep faser light per dag
- 3x ½ schep faser light en 1x 75g marstall force per dag

Het is dus 1 van de 4 opties, niet alle vier.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:57

samvd1 schreef:
Dus ik kan haar beter alleen ruwvoer geven en een handje vitamine korrel van bv vitalbix of marstall force erbij? (Fibra anti itch heeft zeer laag suiker gehalte maar toch weer 14%zetmeel).

Ze krijgt per dag 2 goed gevulde grote hooinetten waarbij bij het vullen vaak nog wat in zit dus lang zonder ruwvoer zit ze nooit.


Die van mij jeukte ontzettend door basisbrok. Toen heb ik haar overgezet op fibra premium en toen was het over. Ze glom ook gelijk als een tierelier.
De anti itch heeft een nog sterkere werking mbt anti jeuk ivm de extra anti oxidanten.


maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:01

Ik heb voor mijn eczemer subli dieetmix.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:39

Ik voer mijn paarden ongeveer 70 gram marstall force, en dat meng ik met een beetje andere brok (in mijn geval marstall vito) omdat ze het anders niet zo lekker vinden.
De dosering die op de zak staat lijkt me prima voor een paard dat goed in zijn vel zit en naast de brok ook nog hooi of gras eet. Dan krijgen ze uit hun ruwvoer normaal gesproken ook al vitamines binnen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:47

Fibra anti itch

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:48

Je kunt ook kijken naar Metazoa Broxxx, dat is ook een vitaminekorrel. Zit nog lager in suiker+zetmeel dan Vitalbix.

Kieck <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Camino_S, future_vet, Gigixponys, IASCrawler, Pinacolada, Trendiction, xAnthea en 52 bezoekers