16 jaar en een tussenjaar.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 17:13

Hoi allemaal.
Ik heb een vraag aan jullie, misschien is het heel makkelijk op het internet te vinden maar ik raak echt verward.
Mag je als je 16 of 17 bent, een tussenjaar nemen en een jaar wachten tot je aan een studie begint??
Of moet je dan al meteen beginnen en mag je pas op je 18e minimaal stoppen?
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik heb een groot plan voor in de toekomst, deze kan ik ook uitleggen haha.

Toen ik 8 was heb ik 3 jaar in curacao gewoond, waar ik me erg thuis voelde maar we zijn terug naar nederland gegaan. Nu wil ik na mijn eindexamen (als ik dan nog hetzelfde hiervoor voel) graag een jaar naar curacao om daar stage te lopen en te werken. (Onderdak etc is dan al geregeld, hier graag geen vragen over !! )
Dan zou ik graag terug willen om met mijn ervaringen een opleiding te beginnen.

Er zijn natuurlijk veel meer keuzes, zoals havo gaan doen en afmaken, en dan gaan (Dan ben ik wel 18).
Of op curacao studeren (Wat sinds kort volgendsmij kan).
Maar dat brengt weer meer gedoe met zich mee.
Dit is maar een schets van een plan in mijn hoofd, en moet natuurlijk toestemming ouders hebben etc.
Maar ben pas bijna 15 dus nog wel wat tijd om na te denken!

Hebben jullie een goede site met alle antwoorden op mijn vragen? Of weten jullie wat?

MVG

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:19

Vanaf vmbo mag dat normaal gesproken niet, je bent dan nog leerplichtig. Als je havo, vwo of MBO niveau 2 (startbewijs) hebt gehaald mag het wel.

Je kunt natuurlijk wel kijken of ze een uitzondering willen maken omdat je daar stage wilt lopen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 17:21

melody7 schreef:
Vanaf vmbo mag dat normaal gesproken niet, je bent dan nog leerplichtig. Als je havo, vwo of MBO niveau 2 (startbewijs) hebt gehaald mag het wel.

Je kunt natuurlijk wel kijken of ze een uitzondering willen maken omdat je daar stage wilt lopen.


Oke dankjewel!

Ik had gelezen dat een halfjaar daarheen makkelijker was dan 1 jaar, omdat je dan nog als "toerist" gezien word en dus geen verblijfsvergunning of iets nodig had.
Dat is dus ook een optie, een half jaar vind ik ook al een tijd.
Als ik dan klaar ben met studeren ga ik er proberen voorgoed heen te verhuizen, maar dat duurt wel even!

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:27

Ik had in het eerste jaar van mijn opleiding ook een jongen van 17 in de klas. Hij is gestopt met de opleiding en als minderjarige een tussenjaar genomen. Dit was al de tweede opleiding die hij begon en uiteindelijk niet zijn opleiding bleek. Hij heeft met de leerplichtambtenaar kunnen regelen dat hij een tussenjaar mag om te kijken welke opleiding hem nou wel echt ligt. Nou is dit natuurlijk een heel ander geval, maar in overleg is het dus wel mogelijk. Wellicht kun je contact opnemen met de leerplichtambtenaar uit jouw regio?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:29

Kan je daar niet een soort high school jaar doen? Dat mag namelijk wel van de leerplicht over het algemeen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 17:31

LoveBodin schreef:
Kan je daar niet een soort high school jaar doen? Dat mag namelijk wel van de leerplicht over het algemeen.


Dat klinkt wel gaaf.
Maar ik weet daar niets van af, alleen dat een kennis van mij een jaar naar amerika ging om daar een jaar high school te doen, maar volgendsmij moet je dan otch nog op school zitten? En ik heb dan mijn mavo al afgerond!

Dankjulliewel trouwens! Ik ga is kijken!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:34

Heeft iemand hier ervaring met zon highschool jaar?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:40

Ik zelf heb geen high school gedaan, maar mijn moeder wel. YFU was de organisatie die dat toen regelde en ik geloof dat ze dat nog steeds doen. Maar er zijn er meer.

Als je dat zou kunnen doen is dat wel een onwijs gave kans. Ik heb zelf gestudeerd in Amerika (Northwestern University in Chicago) en ik heb de tijd van mijn leven gehad!

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:40

Arabier schreef:
LoveBodin schreef:
Kan je daar niet een soort high school jaar doen? Dat mag namelijk wel van de leerplicht over het algemeen.


Dat klinkt wel gaaf.
Maar ik weet daar niets van af, alleen dat een kennis van mij een jaar naar amerika ging om daar een jaar high school te doen, maar volgendsmij moet je dan otch nog op school zitten? En ik heb dan mijn mavo al afgerond!

Dankjulliewel trouwens! Ik ga is kijken!


Nee, na de mavo (en vaak zelfs havo!) kan je gewoon nog. Na VWO kunnen ze zeuren, maar da's niet belangrijk haha

Ik heb zelf een high school jaar gedaan op m'n vijftiende :). Aangezien je gewoon ingeschreven staat op een school heb je geen problemen met leerplicht. Je gaat immers nog gewoon naar school.

Grote organisaties zijn AFS, YFU en EF. Ik weet niet of ze Curacao ook doen, maar anders kan je altijd contact opnemen. Er is vaak veel te regelen!

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:54

Ik heb ook een tussenjaar willen nemen (als je wilt weten waarom kun je me even een pbtje sturen), maar dit was met de leerplicht echt niet mogelijk. Heel veel gedoe gehad met leerplicht dus uiteindelijk ingeschreven op een school, maar ik ben daar niet heen geweest. Leerplicht wist hier toen van maar vond het toen ineens wel goed want ik stond wel ingeschreven :?

Ik geef je 1 tip, zorg echt dat je het goed uitzoekt en weet, want er staat anders echt een hoge boete op.

Wel echt een super leuk plan! Hopelijk lukt het je toch! :o

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:58

Gimme_Spurs schreef:
Ik zelf heb geen high school gedaan, maar mijn moeder wel. YFU was de organisatie die dat toen regelde en ik geloof dat ze dat nog steeds doen. Maar er zijn er meer.

Als je dat zou kunnen doen is dat wel een onwijs gave kans. Ik heb zelf gestudeerd in Amerika (Northwestern University in Chicago) en ik heb de tijd van mijn leven gehad!


Ja maar dan moet je wel t geld hebben haha!
Heb jij ook echt gestudeerd? Een mbo of hbo? of universiteit?

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:59

LoveBodin schreef:
Dankjulliewel trouwens! Ik ga is kijken!


Nee, na de mavo (en vaak zelfs havo!) kan je gewoon nog. Na VWO kunnen ze zeuren, maar da's niet belangrijk haha

Ik heb zelf een high school jaar gedaan op m'n vijftiende :). Aangezien je gewoon ingeschreven staat op een school heb je geen problemen met leerplicht. Je gaat immers nog gewoon naar school.

Grote organisaties zijn AFS, YFU en EF. Ik weet niet of ze Curacao ook doen, maar anders kan je altijd contact opnemen. Er is vaak veel te regelen![/quote]

Een jaar naar amerika of iets lijkt me ook cool!! Is wel iets anders dan in gedachte maar ben ook 2x in amerika geweest, lijkt me ook een unieke kans.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:00

RosaZorro schreef:
Ik heb ook een tussenjaar willen nemen (als je wilt weten waarom kun je me even een pbtje sturen), maar dit was met de leerplicht echt niet mogelijk. Heel veel gedoe gehad met leerplicht dus uiteindelijk ingeschreven op een school, maar ik ben daar niet heen geweest. Leerplicht wist hier toen van maar vond het toen ineens wel goed want ik stond wel ingeschreven :?

Ik geef je 1 tip, zorg echt dat je het goed uitzoekt en weet, want er staat anders echt een hoge boete op.

Wel echt een super leuk plan! Hopelijk lukt het je toch! :o


Dankjewel! Wou jij toen ook stage gaan doen of niet?
Heb ergens gelezen dat je met een Stage meer kans hebt op toestemming.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:12

Een high school jaar kan eigenlijk niet fout gaan hoor! Omdat je gewoon ingeschreven staat op school en dat moet als je leerplichtig bent!

Ik zou persoonlijk niet naar USA gaan, maar dat is meer omdat ik van alle mensen erachter kwam dat USA-gangers vaak het meeste spijt hadden van hun keuze :).

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:57

LoveBodin schreef:
Een high school jaar kan eigenlijk niet fout gaan hoor! Omdat je gewoon ingeschreven staat op school en dat moet als je leerplichtig bent!

Ik zou persoonlijk niet naar USA gaan, maar dat is meer omdat ik van alle mensen erachter kwam dat USA-gangers vaak het meeste spijt hadden van hun keuze :).


Waar zou jij heen gaan?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:34

Dat is altijd een persoonlijke keuze en geheel afhankelijk van jou.
Ben je in of outgoing, wat zijn je hobbies, wat wil je bereiken in zo'n jaar etcde uitzendorganisatie kan ne hier ook bij helpen!

Ik ben overigens zelf naar Finland gegaan.

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:22

Arabier schreef:
RosaZorro schreef:
Ik heb ook een tussenjaar willen nemen (als je wilt weten waarom kun je me even een pbtje sturen), maar dit was met de leerplicht echt niet mogelijk. Heel veel gedoe gehad met leerplicht dus uiteindelijk ingeschreven op een school, maar ik ben daar niet heen geweest. Leerplicht wist hier toen van maar vond het toen ineens wel goed want ik stond wel ingeschreven :?

Ik geef je 1 tip, zorg echt dat je het goed uitzoekt en weet, want er staat anders echt een hoge boete op.

Wel echt een super leuk plan! Hopelijk lukt het je toch! :o


Dankjewel! Wou jij toen ook stage gaan doen of niet?
Heb ergens gelezen dat je met een Stage meer kans hebt op toestemming.


Nee maar ik denk dat je daar inderdaad een kans hebt op toestemming.

Anoniem

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:18

Een high school year in de USA zou ik persoonlijk niet doen. Het kost echt ongelofelijk veel geld en het is misschien wel een vette ervaring, maar je moet maar net geluk hebben. Alle mensen die ik ken die het hebben gedaan zijn echt in de middle of nowhere terecht gekomen waar ze mega afhankelijk waren van hun gastouders om ze met de auto overal heen te brengen. Amerika is sowieso al een land waar je veel met de auto moet doen, en als je niet zelf kan rijden en een auto tot je beschikking hebt is het soms best saai. Als je in een grote stad terecht komt misschien niet, maar de kans dat dat lukt is echt heel klein.

JoviManoe

Berichten: 362
Geregistreerd: 01-01-13
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:26

ik mocht, toen ik 16 werd en een vmbo niveau 3 diploma haalde, geen tussenjaar nemen aangezien je daar niet volwassen genoeg voor bent. Je kan altijd je gemeente opbellen voor toestemming. je mag wel als je minderjarig bent met een havo diploma een tussenjaar nemen

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: 16 jaar en een tussenjaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:21

Ik ben een jaar in de VS geweest op uitwisseling.

Je zegt dat huisvesting al geregeld is. Heb je onderdak bij een gastgezin oid? Ken je die mensen? Zo ja, dan is het wellicht ook wel zelf te regelen om daar een jaar high school te doen. Dat kan na de mavo nog prima.

Genoemde organisaties zijn erg dure organisaties. Ik ben destijds met de Rotary een jaar weg geweest en dat was gelukkig een flink stuk goedkoper aangezien dat op vrijwilligers draait. Maar of je daar specifiek mee naar Curacao kunt betwijfel ik.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 17:08

miccamaaike schreef:
Ik ben een jaar in de VS geweest op uitwisseling.

Je zegt dat huisvesting al geregeld is. Heb je onderdak bij een gastgezin oid? Ken je die mensen? Zo ja, dan is het wellicht ook wel zelf te regelen om daar een jaar high school te doen. Dat kan na de mavo nog prima.

Genoemde organisaties zijn erg dure organisaties. Ik ben destijds met de Rotary een jaar weg geweest en dat was gelukkig een flink stuk goedkoper aangezien dat op vrijwilligers draait. Maar of je daar specifiek mee naar Curacao kunt betwijfel ik.


Nee, meer dat als ik zou gaan ik weet dat ik bij kennis kan wonen.