Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
307 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 413


vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:22

Foto's bij het artikel van het AD bekeken, ik vind het eerder op een wolfsgrauwe Duitse herder of Saarloos lijken dan op een wolf.

Groetjes Jolanda


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:34

Ik vind het prachtige, beetje mystieke dieren echter in Duitsland en Italië zijn hele actie groepen tegen de wolf! Vreten daar het vee op namelijk. Meest gruwelijke foto's komen voorbij. Koeien die half aangevreten nog leven...veulens.... Ook van honden die letterlijk doormidden getrokken zijn.
Ik denk dat je als vee houder dus niet zo heel blij bent mochten er meer gaan komen maar zo een vaart zal dat niet lopen lijkt mij.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:39

De eerste romantische gedacht is mooi.
De tweede gedachte is 'hoe dan?'.

Met een shetlander in de wei op 50 meter van het bos weet ik niet of ik dit echt leuk zou vinden als dit 'ons bos' betrof.

je kunt met die wolven niet echt afspraken maken; wél de zwijnen, niet de shetten. Anders ga je zonder eten neer bed :n

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:46

pol013 schreef:
De eerste romantische gedacht is mooi.
De tweede gedachte is 'hoe dan?'.

Met een shetlander in de wei op 50 meter van het bos weet ik niet of ik dit echt leuk zou vinden als dit 'ons bos' betrof.

je kunt met die wolven niet echt afspraken maken; wél de zwijnen, niet de shetten. Anders ga je zonder eten neer bed :n



^)

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Bootsiebob

Berichten: 5509
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:49

Hier een mooi filmpje over hoe het wel goed kan gaan in grote (en dan ook écht grote) natuurgebieden


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:50

Wolven zijn prachtige dieren, beetje mystiek zelfs. Dat er meer wolven gespot worden in de Benelux tegenwoordig (ook al enkele keren in België en de Ardennen), betekent voor mij dat het goed gaat met het wolvenbestand. Helaas ben ik wel van mening dat een groot roofdier als een wolf niet thuishoort in een dichtbevolkt land als BE en NL. Een wolf ziet niet het verschil tussen een wild en gedomesticeerd dier, en ik voorspel dat het land op zijn kop zal staan als het eerste peperdure veulen door een wolf is gegrepen. Wilde kuddes dieren hebben een kans, onze 'huispaarden' worden gehouden in omheinde weides, en hebben aldus geen schijn van kans. In Canada zijn ze helemaal niet zo blij met de wolvenpopulatie. Vee, schapen, paarden, veulens en honden worden opgevreten. Een roofdier is een opportunist, die zal grijpen wat hem het gemakkelijkste lijkt. En dat zullen dan onze schapen, kalveren, honden en veulens zijn. Waarna er een heksenjacht zal ontketend worden op het arme dier enz enz.
Nee, voor mij is dit absoluut geen goede zaak...Temeer een wolf ook geen natuurlijke vijanden heeft, behalve dan de mens.
Zoals hier eerder al geopperd werd : wolven vormen al een probleem in de landen waar ze de plaats hebben zoals Zweden en Canada. Hoe mooi het dier ook is, hier is er helaas geen plaats voor de wolf...

Born to slide, forced to work

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:52

VivaLaVida schreef:
Anoeska27 schreef:


Vreemde plek om hond uit te laten? De driesprong is toch een hondenlosloopgebied?
En hij kwam op 5 meter afstand.. dat is wel heel erg dichtbij zeg.
Nee ik weet niet of ik daar blij mee zou zijn als ik met mn dochtertje van 3 en olijke labrador in het bos loop :+


De hond-uitlaatmelding (waar de foto's van zijn maar de exacte lokatie redelijk geheim gehouden wordt) is een andere dan die van de link van Ede stad. Dat was een fietser.
De fietser zag er een bij de Driesprong, is een kilometer bij ons vandaan (en daar geen hondenlos, bij ons achter wel). Ik vind het allemaal heel mooi, maar zo op wandelafstand van mijn geiten/schapen/koeien/paarden/kippen toch ook wel iets spannend. Gelukkig ook nog twee ezels die goede wolf-protectie schijnen te zijn :D
Maargoed, van die melding geen foto's, dus dan weet je ook niet of het echt een wolf was.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:02

Jammer dat er nu toch een locatie bekend is..

Maks :+:

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:08

Ach dat beest zit waarschijnlijk al lang en breed weer in Duitsland :D

Vrienden van mijn man waren eens gaan mountainbiken op de Veluwe (ze wonen in Barneveld) en op een gegeven moment zagen ze de wegbewijzering in het Duits staan, terwijl ze het bos niet uit waren geweest. Dikke kans dat deze wolf dus ook via bospaadjes gewoon weer richting onze oosterburen gegaan is.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:55

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 822&type=3
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 822&type=3

Geen idee of deze foto het doet zo, maar dus net weer een bericht over wolven die schapen hebben doodgebeten.
Hierbij het bericht zelf:

der Wolf und die 7 (8)tote Schäfchen -erneut Wolfsattacke in Taufers i.M Es war wohl einer der schlimmsten Tage für die Familie Höchenberger.Vor 14 Tagen holten sie ihre 15 Schafe mit 13 Lämmer zum Egghof,wo sie in den Bergwiesen ihre Ruhe genießten.Am Abend suchten sie in den nahegelegenen Wald Schutz.Doch am Donnerstag kam alles anders.Als sie am Morgen das starke Jammern der Mutterschafe hörten beschlossen sie nachzusehen.der Wolf tötete 7 Lämmer 70m oberhalb des Hofes 1nes ist immer noch unauffindbar,die Förster der Station Mals bestätigten heute morgen den Wolfsangriff.Die Angst spüren auch die Kinder die sich nun nicht mehr alleine zum Schulbus trauen.Egghof 1730 Tella

Dit soort berichten komen bijna dagelijks voorbij. Dat is dus als de wolf weer de ruimte krijgt.
Denk niet dat we hierop zitten te wachten. Ik niet in ieder geval.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:42

Ghosttown schreef:
Ik vraag me af of het niet gewoon "weer" een Saarlooswolfhond of Tsjechische wolfhond is geweest. :')

Ik vermoed dat eerder.Een wilde wolf die zich van zo dicht bij laat spotten door mensen roept toch vraagtekens op.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 06:30

Het gaat niets worden, want mensen worden al hysterisch als er een zeldzaam vogeltje landt. Met honderden fotografen wordt gejaagd op het vogeltje.

Ik kan je nu al voorspellen hoe dit gaat verlopen. De wolf wordt dagelijks gevoerd, zodat massa's fotografen een leuke foto kunnen maken.
Gevolg de wolf wordt steeds brutaler en op een dag bijt hij een fotograaf. Zijn doodvonnis is getekend. Het dier is te gevaarlijk geworden omdat hij te dicht bij de mensen komt en ze op zoekt.
Dier wordt afgeschoten in belang van volksgezondheid.


Zo gaat het hier ook met de vossen in de Amsterdamse waterleiding duinen. Vosjes worden gevoerd voor schattige fotos. En voila. De vossen liggen elke dag te wachten op massa's fotografen. Je kan ze gewoon aaien, zo mak zijn ze. En als ze te brutaal worden, worden ze afgeschoten. Arme dieren.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:54

beatje schreef:
Ghosttown schreef:
Ik vraag me af of het niet gewoon "weer" een Saarlooswolfhond of Tsjechische wolfhond is geweest. :')

Ik vermoed dat eerder.Een wilde wolf die zich van zo dicht bij laat spotten door mensen roept toch vraagtekens op.


Inderdaad.

Wolven zien jou, jij niet de wolf. Dus of het is geen wolf of het is een zieke of zwakke wolf...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:28

Quir schreef:
Inderdaad.

Wolven zien jou, jij niet de wolf. Dus of het is geen wolf of het is een zieke of zwakke wolf...

Vergeet niet dat de wolven die op eigen kracht naar Nederland komen, daarvoor in het ook behoorlijk drukbevolkte westen van Duitsland leefden. Die zijn echt heel wat meer gewend aan menselijke activiteit dan die uit dunbevolkte (oer)bossen en berggebieden in Oost-Europa en Scandinavië.
Als je de filmbeelden bekijkt van de (bevestigde en inmiddels dode) wolf die een paar jaar terug door een straat ergens in noordoost Nederland liep, dan is dat er echt geen uit de categorie 'hij ziet jou wel, maar jij hem niet'.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:58

oomens schreef:
Quir schreef:
Inderdaad.

Wolven zien jou, jij niet de wolf. Dus of het is geen wolf of het is een zieke of zwakke wolf...

Vergeet niet dat de wolven die op eigen kracht naar Nederland komen, daarvoor in het ook behoorlijk drukbevolkte westen van Duitsland leefden. Die zijn echt heel wat meer gewend aan menselijke activiteit dan die uit dunbevolkte (oer)bossen en berggebieden in Oost-Europa en Scandinavië.
Als je de filmbeelden bekijkt van de (bevestigde en inmiddels dode) wolf die een paar jaar terug door een straat ergens in noordoost Nederland liep, dan is dat er echt geen uit de categorie 'hij ziet jou wel, maar jij hem niet'.


Zag een poos terug een filmpje van een man die een roedel tegenkwam in Duitsland. Die waren dan zeker allemaal ziek of zwak? :?

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:09

safina schreef:
oomens schreef:

Vergeet niet dat de wolven die op eigen kracht naar Nederland komen, daarvoor in het ook behoorlijk drukbevolkte westen van Duitsland leefden. Die zijn echt heel wat meer gewend aan menselijke activiteit dan die uit dunbevolkte (oer)bossen en berggebieden in Oost-Europa en Scandinavië.
Als je de filmbeelden bekijkt van de (bevestigde en inmiddels dode) wolf die een paar jaar terug door een straat ergens in noordoost Nederland liep, dan is dat er echt geen uit de categorie 'hij ziet jou wel, maar jij hem niet'.


Zag een poos terug een filmpje van een man die een roedel tegenkwam in Duitsland. Die waren dan zeker allemaal ziek of zwak? :?


Nee, een roedel is sowieso wat anders dan een wolf alleen. Maar wellicht dat er wel verschil zit tussen waar, hier kom je echt niet zomaar een wolf alleen tegen...

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:08

De wolf is nu een kwartiertje van mijn woonplaats gezien, bij de schaapskooi in Heerde. Ben benieuwd welke richting hij uit gaat.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:24

Nynke1 schreef:
De wolf is nu een kwartiertje van mijn woonplaats gezien, bij de schaapskooi in Heerde. Ben benieuwd welke richting hij uit gaat.

Achter de schapen aan, waarschijnlijk.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:40

misterA schreef:
Nynke1 schreef:
De wolf is nu een kwartiertje van mijn woonplaats gezien, bij de schaapskooi in Heerde. Ben benieuwd welke richting hij uit gaat.

Achter de schapen aan, waarschijnlijk.


Ja gelukkig lopen er op de Veluwe ook alleen schapen in Heerde.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:26

misterA schreef:
Nynke1 schreef:
De wolf is nu een kwartiertje van mijn woonplaats gezien, bij de schaapskooi in Heerde. Ben benieuwd welke richting hij uit gaat.

Achter de schapen aan, waarschijnlijk.


Dat brengt dus centen in de la van de schaapsherder.

https://www.volkskrant.nl/opinie/met-ee ... ~a4522975/

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:37

Wat een onsmakelijke implicatie in dat artikeltje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 05:06

Ede is hier wel heel vlakbij. Ik sta er ook dubbel in. Aan de ene kant mooi dat dit zichzelf regelt, maar aan de andere kant wil ik hem niet tegenkomen als ik te paard een rondje over de Edese hei (of elders op de Veluwe) rijdt. Ook lijkt het me niet zo chill als hij oversteekt om op de Utrechtse Heuvelrug te komen buurten. Als hij alleen zwijntjes eet prima (zijn er zat van) maar dat zullen we de wolf denk ik niet uitgelegd krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:18

Ik woon letterlijk op de hoek van waar de wolf is gesignaleerd en ondanks dat ik niet bang ben dat ik hem in het bos/hei tegen kom (één wolf zal echt niets groots aanvallen) heb ik de overtuiging dat er voor de wolf in NL geen plek is. Zodra er sprake is van teveel schade zullen de boeren waarschijnlijk het recht in eigen hand nemen en mocht er een roedel komen en er wel mensen/huisdieren het slachtoffer worden dan zal geen regering onder de politieke druk zeggen 'sorry, maar dat hoort er bij'....

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:30



Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:46

In Nederland is er geen plek voor de wolf. Al zal het wel ten goede kunnen komen van de zwijnenpopulatie ;)

Ben trouwens wel benieuwd of het hier echt om een wolf gaat...


@Janouk: ik denk (hoop) niet dat ze hetzelfde rare beleid met deze wolf mogen uitvoeren als met de vossen in de Amsterdamse Waterleiding Duinen.

Daar heb je een punt
--> .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers