Royal Canin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:58

Goed, ik vraag me al een enige tijd af: Waarom wordt Royal Canin door velen zo opgehemeld? Velen zijn er helemaal weg van, de schappen staan in winkels helemaal vol.
Nu hoor ik juist dat RC helemaal niet zulk goed voer produceert als men denkt. Al langere tijd.
Ligt dit aan de samenstelling?

Onze hond doet het ivm zijn dikke onderhuid die snel jeukt goed op Acana Sensitive. Ik maak het topic dan ook niet aan omdat we zelf RC zouden gebruiken, maar omdat ik in een dierspeciaalzaak werk en merk dat mensen snel naar RC happen...

Het is niet de bedoeling dat er een discussie over kvv vs. brokken wordt gehouden in dit topic, het gaat er echt om waarom die bekende merken zo hoog staan als ze helemaal niet zo geweldig blijken te zijn.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:09

Ik denk dat het bij royal canin zo is omdat het ook bij veel dierenartsen te koop is. Ik gok dat mensen dan redeneren van: oh de dierenarts verkoopt het dan zal het wel goed zijn. Verder is het natuurlijk ook zo dat deze brokken (royal canin, whiskas purina) ook op reclame te zien zijn. De brokken die wij hebben voor de kat of die jij nu noemt voor de hond zijn onbekende merken voor het publiek.
En ik denk dat het de laatste tijd ook steeds belangrijker wordt en dat mensen zich in voer voor huisdieren gaan verdiepen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 18:11

Klopt, maar hoe 'slecht' is het dan echt? Want er zijn vrij weinig voeders die echt als goed kunnen worden geprezen.

Ook geloof ik dat een hond of kat het prima kan doen op RC of een goedkoper merk, maar beter is beter, klinkt logisch.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:27

Nou ja ik denk niet dat het per definitie slecht is. De katten van mijn schoonmoeder krijgen gewone brok van de supermarkt. Dat zijn ook geen brokken die ik zou geven maar daar de katten doen het prima op.
Even puur naar mijn katten kijkend. Zijn eten niet alles en kunnen niet alles eten. In het begin kregen ze wiskas. Of ja Kito kreeg dat. Ik wist niet beter. Tot hij over ging geven en minder begon te eten. Dus op zoek naar andere brok. Uitgekomen bij de applaws. Ook kitten erbij ging goed.
Ander smaakje Zika aan het overgeven. Toen opeens aten ze die brokken niet meer. Verder gekeken want ik wilde graanvrij voer. Brok gevonden ging een paar maanden goed en hoppa weer overgeven.
Eerlijk is eerlijk als ze niks binnen gehouden hadden had ik misschien ook gewoon royal canin geprobeerd. Maar dan kijk ik wel puur naar mijn dieren. Ze moeten er niet ziek van worden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:39

Ach, die eeuwige discussie over brok kwaliteit.
De realiteit is dat de meeste brok gewoon prima hondenvoer is.
Een véél grotere factor in hondengezondheid is de hoeveelheid die je er van voert......

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:58

Ik heb een oudere kat van 17 die altijd Royal Canin te eten heeft gekregen, eerst de sensitive en toen de aging 12+. Omdat ik hier las dat her helemaal niet zulk goed voer was ben ik overgestapt op ander merken voer, orijen, acana, applaws. Ook met mijn hondje ben ik overgestapt. Mijn hondje is enorm opgeknapt op het orijen voer maar de kat helemaal niet.
Hij was begin dit jaar er helemaal niet zo goed aan, veel overgeven, mager, slechte vacht. Dierenarts kon niets vinden. Hij at ook steeds slechter tot helemaal niet meer. Heb hem toen vlees gevoerd maar ook nog overgeven. Nu weer terug op Royal Canin 12+ en hij knapt weer enorm op. Hij eet het heel graag en krijgt het goed weg omdat het zacht is van binnen, geeft niet meer over en komt weer wat aan. Het blijft een oude kat maar ik ben wel blij dat hij weer opgeknapt is.
Ik denk dat het niet per definitie slecht voer is. De een zal het er goed op doen en de ander niet.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:00

RC is iets wat vroeger Beneful o.a ook had. Het is bekend, het klinkt groots en het is aan de prijs. Daarnaast is er voor ieder hondje wat. Is altijd leuk om je Chihuahua op de verpakking te zien staan :')
Volgens de Europese normen is het een prima voeding en daarnaast wordt het door vele Dierenartsen ook aangeprezen (niet vertellende dat hun er een slaatje uit slaan natuurlijk, logisch!) Er is voor ieder probleempje wel iets als zijnde hypoallergeen voeding. Iets wat een dierenspeciaalzaak niet mag verkopen. Kortom ... klantenbinding.

Als ik, met het geen wat ik geleerd hebt op verschillende aspecten, een zak hondenvoer omdraai kijk ik naar de samenstelling. Iets wat 9 van de 10 klanten niet doet; pas als er iets mis is gaat men kijken hoe dit kan. Op zich ook logisch. Er zijn voldoende honden die het prima op RC doen (maar goed, wellicht wel beter op bijvoorbeeld een Acana ;) Maar waarom proberen als het gewoon goed gaat?)

Even als stom voorbeeld de RC Medium Adult te voorschijn getoverd:

Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïsmeel, maïs, tarwemeel, dierlijke vetten, gedehydreerd varkenseiwit, tarwe, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, bietenpulp, visolie, sojaolie, gist, mineralen, hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sacchariden)

Dikgedrukt is een type 'graan'. En het enige dierlijke wat er aan te pas komt is van vocht ontdaan (logisch) gevogelte-eiwit. Hoeveel? En welke type gevogelte? En waarom geen andere eiwitbron?(ter voorkoming van eenzijdig dieet).

Een ander stom voorbeeld, Orijen Original (ook een adult voeding):
Vers kippenvlees (22%), gedroogd kippenvlees (15%), *verse kippenlever (4%), *verse hele haring (4%), *vers kalkoenvlees (4%), gedroogd kalkoenvlees (4%), *verse kalkoen lever (3%), *verse hele eieren (3%),*verse gefileerde snoek (3%), *verse hele zalm (3%), *verse kippen hartjes (3%), kippen kraakbeen (3%), gedroogde haring (3%), gedroogde zalm (3%),  kippenlever olie (3%), rode linzen, groene erwten, groene linzen, zongedroogde alfalfa, yams, erwtenvezels, kikkererwten, pompoen, muskaatpompoen, spinazie, wortelen, Red Delicious appelen, Barlett peren, veenbessen, bosbessen, zeewier, zoethout, engelwortel, fenegriek, goudsbloem, venkel, pepermunt blad, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.

Een eerlijke en een duidelijke uitleg omtrent wat voor type vlees is gebruikt. Vers of gedroogd (vers mag er enkel en alleen op staan als het binnen 24 uur verwerkt is in een brok). Hoeveel procent enzovoort.
Kortom; met een allergische hond kan je hier duidelijk mee uitsluiten waar een hond allergisch voor is (of eigenlijk gewoon intolerant)

Nee mijn honden krijgen geen Orijen noch Royal Canin. En nee mijn honden zijn ook geen wolven :')
Feit blijft wel dat ik graag wil weten wat er in een brok verwerkt zit en of dit nu wel of niet nodig is. Betaal liever die 50 euro voor vlees dan 50 euro voor een zak konijnenvoer.



Ik vind het in ieder geval altijd reuze interessant om dit soort dingen van andere kanten te horen. Nooit te oud om te leren of bij te schaven. Vijf jaar geleden was RC het helemaal namelijk ;)

Edit: Ik ben niet anti-RC, maar voer graag zelf iets anders en adviseer ook liever iets anders.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:05

Ik volg even, heb net een grote zak Royal Canin gekocht voor onze binnenkat die steeds dikker wordt (teveel eet ivt haar beweging). Mijn moeder voert het ook aan haar dikke kat, en die is er heel veel door af gevallen. Dus gekocht om ook te proberen. Maar ik ik begon wel een beetje te twijfelen toen ik de achterkant las... Nu krijgt onze kat ook gewoon een beetje vlees, maar ben wel benieuwd...

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:15

Wij geven hier eenmaal daags royal canin broek en eenmaal daags renske vlees.

Wij kregen haar als pup op royal canin. Op andere brokken kreeg ze gelijk jeuk problemen. Wij hebben door jaren heen heel wat geprobeerd en de enige waar ze jeuk vrij op bleef was deze. Daarnaast vind ze het echt enorm lekker en het is echt moeilijke eter.

En dat vind ik toch allerbelangrijkste hoe de hond het erop doet. Ze zit mooi in de vacht en energiek. Liefst zou ik ook meer vlees hebben maar dat werkt niet voor haar

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:42

Royal Canin heeft zijn kracht zitten in dat hij relatief goedkope ingrediënten dusdanig bewerkt dat ze zeer goed verteerbaar zijn. Daarnaast gaan er vrijwel alleen droge ingrediënten in, waardoor je niet het gevoel gegeven wordt dat je veel meer vlees voert dan dat je werkelijk doet. Want "vers" klinkt leuk, maar slechts 15-35% van die hoeveelheid is werkelijk product, de rest is water.

Van vocht ontdaan klinkt logisch, maar het feit dat het van vocht ontdaan is en alsnog vooraan staat geeft aan dat het oorspronkelijk een behoorlijke grote hoeveelheid vlees is. Aangezien kip met vel bestaat uit 19% eiwit en 10% vet (en 69% water, dus 2% mineralen), moet je het dus x5 doen wil je naar de werkelijke oorspronkelijke hoeveelheid vlees komen, het is immers alleen het eiwit.

Ze gebruiken 3 eiwitbronnen: Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, gedehydreerd varkenseiwit en hydrolysaat van dierlijke eiwitten. Dat laatste ingrediënt klinkt onaangenaam, maar betekent simpelweg dat het voorverwerkt is zodat het geen allergische reactie meer oproept en de aminozuren veel gemakkelijker beschikbaar zijn dan bij gewone eiwitten.

Overigens is slechts 1 dierlijke eiwitbron geen probleem, mits de aminozuurcompositie passend gemaakt is voor honden in verschillende levensstadia. De kracht van royal canin zit erin dat ze dit meten en daardoor ook weten. Zodat ze geen 10 verschillende buffers hoeven in te bouwen om het risico op een ongebalanceerd dieet zo klein mogelijk te maken. Dat laatste is namelijk de reden waarom er steeds meer diersoorten "verplicht" binnen een x-aantal weken gevoerd moeten worden volgens rauw-voerders. Was dat eerst nog 4 diersoorten inclusief vis, tegenwoordig hoor je vaak 5 diersoorten excl. minimaal 1 vissoort en bij voorkeur 6 diersoorten.

De gewone RC-voeren zijn inderdaad niet geschikt voor voedselallergieën, maar daar hebben ze andere voersoorten voor. Bij gevogelte zie je vaak kruisreacties waardoor als een hond niet goed tegen kip kan, kalkoen regelmatig ook een probleem is. Doordat ze aangeven dat het gevogelte en varken is, weet je dat als je hond een allergie heeft tegen rund, je het veilig kan voeren.

Het is inderdaad niet zo diepgaand als Orijen, maar het kost dan ook maar de helft. Des te gespecificeerder je de voeding maakt, des te duurder het product wordt. Het is namelijk niet langer mogelijk om iets te schuiven met de ingrediënten waardoor het voer minder gevoelig is voor prijsschommelingen. Er wordt overigens zover ik weet niet met de analyses geschoven.

Spoiler:
En als je denkt dat ik overdrijf met de helft: Orijen kost minimaal 6.14€/kg (zooplus bij 2 zakken 11.4kg, www.food4pets.be bij 1 zak), terwijl RC medium adult nu 2.78€/kg kost bij zooplus (1 zak, 15+3kg).


Daarnaast doet RC nog iets anders. Het doet namelijk ontzettend veel onderzoek om zo passend mogelijk voer te leveren. Ze doen daar een hoop diervriendelijke dierproeven voor (ik ben er geweest: het is echt no-kill, de verblijven zijn gigantisch en dierstimulerend ingericht, de dieren worden met de clicker getraind om ze mentaal extra te stimuleren en er wordt op het terrein mee gewandeld). De rasgerichte voeren lijken onzin, maar als je er verder naar gaat kijken is dat eigenlijk helemaal niet zo waar. Wat ze gedaan hebben is gekeken naar de rasgebonden problemen (erfelijke gebreken) en uitdagingen (snel dik of juist mager) gecombineerd met behoeftes en passende brokvorm.

De labrador-variant is daar altijd een simpel voorbeeld van. Wat zal de gemiddelde labrador-eigenaar eerder kopen als hij voor het vak staat:
- Labrador sterilised
- extra light koper-arm zink-rijk voer

Want bij labradors komt koperstapeling voor en is overgewicht (samen met honger) een eeuwige strijd. Maar zeker het eerste moet je wel weten, wil je voor dat voer kiezen. Plus dat veel mensen hun hond niet echt te dik vinden, zeker bij labradors als ze eigenijk al obees zijn.

Maar wat dacht je van duitse dog brokken die zeer geconcentreerd zijn en zeer groot, waardoor de brokken niet in de wangzakken gaan zitten, het kauwen gestimuleerd wordt en de maag minder gemakkelijk zeer vol kan komen te zitten, ter vermindering van torsie?

De gedachte dat honden veel vlees nodig hebben komt uit de onjuiste gedachte dat honden een wolvenspijsvertering hebben. Honden kunnen veel beter (voorbewerkt) zetmeel verteren dan wolven, ondanks dat er maar kleine veranderingen zijn geweest. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat de oerhond ontstaan is door te gaan zwerven rond menselijke vuilnisbelten. En vlees was absoluut niet zo ruim voorradig en belandde dus zelden op de vuilnisbelt. De dieren die een verhoogde zetmeelvertering hadden konden zich dus het meest succesvol voortplanten.

Daarnaast is zeer veel vlees voeren aan honden niet eerlijk als je kijkt naar de milieubelasting die vlees heeft. Ik geloof wel dat je een voer veel gemakkelijker veilig krijgt als er wat vlees in zit, en als ik niets van een merk af weet ga ik voor het merk met het hoogste vleesaandeel over het algemeen (na gekeken te hebben naar het eiwit, vet, calcium en fosforgehalte), maar dat betekent niet dat een hond het nodig heeft.

Uit persoonlijke overweging, blijk ik ook weer steeds terug te komen bij royal canin of bij nutro's choice als een dier geen voedselallergieën heeft. Deze twee merken doen de dieren het nu eenmaal heel vaak erg goed op. Terwijl ik juist met acana wel problemen heb gehad, en orijen deed de hond het nog slechter op (veel ontlasting onder andere, ironisch genoeg. Maar toen ik rond ging vragen bleek zo'n 10% van de honden rare problemen op orijen te hebben. Waaronder dus rare ontlasting, maar ook opeens jat/vreet-gedrag dat ze nooit eerder hadden vertoond en ook weer verdween toen ze op andere brok over gingen).

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:51

Ik geef mijn twee katten rc tegen blaasgruis, omdat mijn kater dit heeft gehad. Ze doen het er prima op en vinden het lekker. Katten blij, ik blij.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:56

Dankjewel Mizora voor je interessante en uitgebreide uitleg ;) Van de onderzoeken weet ik inderdaad. Heb een aantal cursussen bij en door RC gevolgd.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:26


mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:29

Ik geef het zelf niet aan mijn honden, zou er ook niet voor kiezen.

Maar mijn vriendin heeft een klein pinchertje van 14 jaar.
Dat hondje was er zowat niet meer geweest, leverproblemen.
Nu met Royal Canin (een speciale dieetvoeding) gaat het weer heel erg goed, hondje is helemaal opgeknapt en leeft er alweer een jaar langer mee. :)

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:36

Interessante discussie, ik volg :)

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:58

Mijn oudste hond had onstabiele darmen toen hij bij ons kwam wonen toen hij net een jaar was. Waarschijnlijk door een 'slechte' jeugd. Allerlei soorten voer uitgeprobeerd en alleen op de gewone doorsnee rc ging en gaat het goed. Hij wordt begin december 15.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:50

Ik ben ook RC gaan voeren omdat mijn Maine Coon dat ook kreeg bij de fokker.

Maar ik wil wel advies.

Ik heb een Maine Coon van net 1 jaar die in de groei is.
Qua gewicht zit ze perfect. Ziet er goed uit en eet goed.

Daarnaast heb ik een huis tuin en keuken kat uit het asiel die behoorlijk wat overgewicht heeft.
Ong 12 jaar en gecastreerd

Ik voer nu RC 12 + aging. En Maine Coon brokken.
Ik mix dit door elkaar omdat ze toch van elkaar eten.
Het zijn beide binnen katten.

Welk advies zouden jullie mij geven?
Enerzijds moet een kat afvallen en de ander er van groeien O:)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 01:32

Ik zou ze apart voeren, de ene afgepast en/of een dieetbrok en de ander de Maine Coon brok als die het daar goed op doet.
Betekend wel dat je meerdere voermomenten moet inlassen of bijv met sureflap voerbakken moet gaan werken.

Leandra

Berichten: 1592
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 03:58

Mijn kat is allergisch voor Royal Canin, net als voor Origen, wiskas, sanimed en nog meer merken voer, goedkoop en duur.
Het enige waar ze het goed op doet en geen kale, jeukende plekken van krijgt is Hill's.

Of een voer goed of slecht is voor een dier ligt er voornamelijk aan hoe het dier het op een voer doet.
Ik werk bij een dierenarts, het enige onderhoudsvoer wat wij verkopen is Sanimed. Van Hill's en Royal Canin alleen dieetvoeding. Wij zeggen altijd dat je moet voeren waar je dier het goed op doet. Dus of het nu het goedkoopste supermarkt voer is of het duurste merk met veel vlees, als je dier er goed uit ziet en gezond is is dat het belangrijkste.

En of Royal Canin goed of slecht is zal altijd een discussie blijven, net als bij andere merken.

XwendyX
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 04:01

Oh dit volg ik even.
Ik voer mijn labrador teefje van 2.5 PROFINE light lamb & patatoe.

dit zou de samenstelling zijn
SAMENSTELLING: gedroogd lamsmeel (30%), aardappelen (30%), maïs, gedroogde appels, bietenpulp, kippenvet (geconserveerd met tocoferolen, een bron van vitamine E), brouwers gist, gehydrolyseerde kippenlever, garnalen (1,5%), zalmolie (1%), zeealgen (0,5%), psyllium (0,5%), glucosaminesulfaat (0,02%), cichoreiwortels (een bron van mannan-oligosachariden 0,018%), kruidenmengsel (venkel, basilicum, salie 0,018%), fructo-oligosachariden (0,012%), Yucca schidigera-extract (0,01%), chondroïtinesulfaat (0,012%).

ANALYTISCHE BESTANDDELEN: ruw eiwit 25,0%, vetgehalte 9,0%, ruwe celstof 3,5%, vochtgehalte, ruwe as 7,0%, calcium 1,5%, fosfor 1,2%, omega-3-vetzuur 0,17%, omega-6-vetzuur 0,62%.ME: 3400 kcal/kg.

NUTRITIONELE TOEVOEGINGSMIDDELEN PER 1KG: vitamine A (3a672a) 18.000 IE, vitamine E (alfatocopherol) (3a700) 500 mg, vitamine D3 (E671) 1.600 IE, cholinechloride (3a890) 700 mg, biotine (3a880) 0,7 mg, niacine (3a314) 15 mg, calciumpantothenaat (3a841) 12 mg, vitamine B12 (cyanocobalamine) 0,05 mg, vitamine B2 (riboflavine) 4 mg, vitamine B1 (3a820) 1 mg, vitamine B6 (3a831) 1,5 mg, foliumzuur (3a316) 0,6 mg, ijzer (E1) 90 mg, jodium (3b201) 0,7 mg, organisch koper (E4) 18 mg, organisch zink (E6) 100 mg, organisch mangaan (E5) 45 mg, organisch selenium (3b8.10) 0,2 mg, DL-methionine (3c301) 15 mg, L-lysine (3.2.3) 3 mg.

iemand hier ervaring mee?
ik ben er wel tevreden over. Ze doet het goed, zit mooi in haar vacht.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:56

Mizora,mijn complimenten voor je zeer uitgebreide en interessante uitleg.

Petpa

Berichten: 1678
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:01

Mijn honden krijgen al 17 jaar Royal Canin (de labradorvariant).

De eerste zak kocht ik op advies van de dierenarts. Hierna nooit meer ander voer gebruikt.

Waarom? Tja, omdat zowel mijn eerste als mijn tweede labrador het goed doen op dit voer.

Daarnaast heb ik 2x telefonisch contact opgenomen met Royal Canin in verband met specifieke vragen.

Ik had het gevoel dat men wist waarover men sprak. Ik kreeg adviezen waar ik wat mee kon. Dat is voor mij belangrijk.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:19

Zelf heb ik onze honden nooit gevoerd met RC maar sinds kort heb ik 1 van de honden op de Trail 4300 staan.
Mijn hond was te mager en kwam nergens van aan.
Na advies ingewonnen te hebben op een stand op het NK ben ik deze brok gaan voeren. Hond is nu in 5 weken ruim 4 kg aangekomen en doet het super op de brok. Voor deze hond zal ik niet meer overschakelen op een ander merk aangezien het nu goed gaat.

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:32

Hier ook absoluut geen Royal Canin/Purina fan, Royal Canin niet vanwege wat xDenies schrijft, Te veel graan en bijna geen vlees.
En veel te veel marketing, Voor elk ras is er wel een voer en dat is in mijn ogen complete onzin, Een gezonde brits korthaar heeft echt geen andere behoeftes dan bvb een siamees

En purina komt er al helemaal niet in, daar valt best veel onder oa whiskas, kittekat gourmet, purina one, bonzo, pedegri, frolick en zo zijn er nog een paar.

Purina is een onderdeel van nestle en mars! het bedrijf achter oa kitkat, rolo, maggi en wagner pizza's, waar denk je dat het afval van die producten vaak heen gaat? Naar purina om daar fijn honden en kattenvoer van te maken.

Kijk deze aflevering van keuringsdienst van waarde maar eens, Ze mogen geen eens filmen in een van de fabrieken van purina en komen alleen de fabriek van prins hondenvoer binnen en die is dus niet aangesloten bij purina.

https://www.youtube.com/watch?v=5OeJv7p0Swc


Hier kregen ze eerst orijen maar dat is helaas slecht verkrijgbaar en ben nu overgestapt op purizon en daar doen ze het super op.

kimmie261

Berichten: 19211
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:55

persoonlijk staat mij het gebruik van de kankerverwekkende stof BHA aan wat in RC zit tegen ,wat RC dan wegmoffelt onder het mom van "een hond/kat wordt niet oud genoeg er last van te krijgen".

met toch al kankergevoelige rassen die hier lopen,is dit niet iets wat ik dan zou voeren,zeker niet omdat er zat ander droogvoer te vinden is waar geen BHA/BHT of Ethoxyquine gebruikt wordt.

áls ik een korrelvoer zou gaan voeren dan zou ik gaan voor bv Primum brokken,dat staat mij kwa samenstelling meer aan,ook wat meer smaken in te krijgen, kan je nog een beetje leuk afwisselen :D