Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 14:08

Hoi bokkertjes,

omdat hier zo'n breed publiek is toch maar op bokt deze vraag.

We zijn een brasserie in Bussum die erg goed in de markt valt m.b.t. catering. We cateren dan ook voor diverse grote bedrijven en verschillende gemeenten. Omdat we eigenlijk geen cateringbedrijf zijn en de vraag ons boven het hoofd groeit willen we gaan uitbreiden en gaan we een loods huren voor puur catering.

De ervaring is er al, de eigenaar heeft ruim 40 jaar ervaring, ikzelf bijna 20 jaar. Maar omdat we beiden de laatste 12 jaar niet echt actief meer zijn geweest in de catering (los van de opdrachten die we nu krijgen) zijn we toch erg benieuwd wat men vandaag de dag graag ziet bij een cateringbedrijf.

Uiteraard is kwaliteit, service en prijs iets waar we al rekening mee hebben gehouden en dus niet ter sprake. Maar probeer eens te denken aan volgende punten:
- Wat zou ik op tafel willen hebben?
- Wat is mij wel of juist niet bevallen aan cateringen in het verleden
- Wat mis ik? Bijvoorbeeld catering voor kinderpartijtjes, of last minute catering?
- Extra service zoals bijvoorbeeld decoratie met bloemen of gepersonaliseerde uitnodigingen.
- Etc.

Wat wij willen weten is: Wat kunnen wij eventueel anders doen dan al de andere cateraars en welke punten vindt men vandaag de dag het belangrijkste.

Mijn ervaring is dat het luisteren naar de klant/gast vaak de beste ideeën oplevert, dus als bokt mee zou willen denken zou dat heel fijn zijn. Brand maar los, zelfs al vind je jouw idee gek. We staan overal voor open!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:11

Vegatarische hapjes mis ik vaak.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:13

Volgens mij is de laatste tijd 'biologisch/duurzaam' eten ook erg in trek.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 14:25

Een vegetarische lijn komt er sowieso, we hadden inderdaad opgemerkt dat daar toch vrij veel vraag naar is.

Biologisch/duurzaam is op het moment wat lastiger omdat mensen toch echt het beste voor de laagste prijs willen en biologisch/duurzaam voedsel toch duurder is. Maar wellicht kunnen we het wel aan gaan bieden als extra optie. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:28

Anoeska schreef:
Volgens mij is de laatste tijd 'biologisch/duurzaam' eten ook erg in trek.


Maar Nederlanders blijven geen Nederlanders als alles op zijn goedkoopst mogelijk moet haha. *D
Biologisch is redelijk duur! Wat ik mis is veganistisch en/of vegatarisch.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:30

Een heel goede en complete lijst met allergenen, dan wel lactose gluten en eventueel suikervrij eten. Daarmee maak je een hoop mensen blij. Niets zo frustrerend als een voedsel makend bedrijf dat geen idee heeft wat ze in hun eten gedaan hebben

Anoniem

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:40

Vegetarisch sowieso, en ik zou zo veel mogelijk van die opties zelfs veganistisch maken eigenlijk. Op die manier neem je die groep ook gelijk mee met vaak minimale aanpassingen. Verder zou ik de allergenen goed aanduiden en de optie open houden voor het weghouden van bepaalde allergenen op aanvraag.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:43

Wat karuna zegt idd!
Duidelijk zijn in wat mogelijk is voor de standaard dieeten, bv als je broodjes leverd, zet er ook bij wat veilig is voor zwangere vrouwen oa (dat konden wij voor onze bruiloft echt nergens vinden, en als niet alle ingredienten er bij staan, wat best logisch is opzich, kun je dan voor rare verrassingen komen)

Waar wij zelf heel blij mee waren en wat ondertussen door familie ook al gedaan is, was quiches van de catering. Je ziet het niet veel, maar is veel varieteit mogelijk, en ook qua prijskwaliteit voor de klant voordelig en ik vermoed voor de cateraar ook. Wij waren uiteindelijk erg blij met de quiches en salades, het rook heerlijk en de leftovers zijn nog meerdere dagen te eten ook.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:59

Wil je alles maken of per thema?
Italiaanse hapjes, Spaanse hpjes, Turkse hapjes.
Aankleding in themastyle doen is wel leuk denk ik.

Allergenen vermelden is fijn.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 15:38

Allergenen vermelden, das een goeie, dat is al verplicht bij menukaarten en mensen zijn daar dankbaar voor, bij catering moet dat inderdaad ook gewoon kunnen. En voor zwangere vrouwen, ook een goeie +:)+

Quiche doen we inderdaad ook al is dat op het moment nog via een extern persoon (die overigens alles zelf maakt).

Thema's is een plannetje dat ik in mijn hoofd heb, deels ook omdat ik zelf heel creatief ben (bloemschikken, tekenen, schilderen, digitaal tekenen, aankleding etc). Maar de baas is nog niet helemaal overtuigd. Maar aangezien ik het voortouw neem voor de uitbreiding heb ik minstens met zo veel zeggenschap ~~}> dus dat gaat er zo goed als zeker bij komen.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:40

ik stuur je een PB! :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:11

Nogmaals, in aansluiting op de anderen, echt meer vegetarische of veganistische opties. Met minimale aanpassingen kunnen sommige gerechten dat al worden, en ook vleeseters eten vegetarische dingen! Soms staan er dingen op tafel waarbij ik denk: waarom zit hier nou in vrédesnaam vlees doorheen. Totaal onnodig eigenlijk, en veel meer mensen kunnen het eten als het er niet in had gezeten. Zo ook bijvoorbeeld bami met groenten... In oestersaus. Aardappels in room... Met hele kleine stukjes spek.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:53

@Sheran, herkenbaar hoor, vlees toevoegen is makkelijk en geeft vaak net even dat extra kleurtje wat bij de presentatie toch mooi meegenomen is maar dat kan ook op een andere manier gedaan worden.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:27

Ik zeg ook vegetarisch/veganistisch! En dan iets creatiever dan een salade geitenkaas of een pasta pesto.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 18:33

Ik ben zelf niet zo thuis in veganistisch eten, met een beetje common sense kom ik er natuurlijk wel, maar ik ben benieuwd, wat is nou echt populair onder de vegetariërs/veganisten?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:33

Ik vind de meeste cateringbedrijven nogal vlakke smaken serveren. Van mij mogen de smaken altijd meer uitgesproken.

Verder vegetarisch en dan niet vlees weglaten maar gewoon een echt vegetarische optie.

En het is veel Italiaans en Indisch wat de klok slaat. Erg lekker daar niet van maar Thais of Koreaans is ook erg leuk.

En graag kwaliteit voor kwantiteit.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat zien jullie graag (anders) bij een cateringbedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:39

En ik denk dat je nu mooi kan meeliften op de hype van koolhydraatarm .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:40

beatje schreef:
En ik denk dat je nu mooi kan meeliften op de hype van koolhydraatarm .

Zeker opties voor hebben inderdaad, maar juist met catering doen imo gerechten met iets als rijst of pasta het erg goed. Makkelijk klaar te maken in grotere hoeveelheden en goed lekker te houden in een niet-fantastische situatie.

Oh, en misschien is het leuk om iets van een saladebar in te richten? Waar mensen zelf verschillende elementen van hun salade kunnen pakken met verschillende dressings bijvoorbeeld.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:47

Je maakt het onderscheid voornamelijk in de kwaliteit. Echt mals vlees, vers stokbrood en lekkere sausjes, kruidenboter etc.
Keuze uit verschillende thema's spreekt aan en maatwerk moet ook mogelijk zijn uiteraard.
De service is heel belangrijk, het brengen en neerzetten maar ook het weer ophalen op de afgesproken tijd en vragen naar de ervaringen.
Wij maken vanuit het bedrijf weleens gebruik van een catering en hebben vorig jaar hele goede ervaringen opgedaan met een tapas catering uit Zeist. Was echt super. Van het contact tot het vlees, salades en de bezorging.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:55

Snap ik!

Vorig jaar hadden we met ons werk ook een cateraar die bij iedereen in de smaak viel, en die alles op het buffet in principe vegetarisch had en vlees apart kwam brengen. Dat was dan ook nergens in verwerkt, maar was echt goede kwaliteit steak, burger etc. Dit deden ze ook voor de vegetariërs, die hadden op dezelfde manier vegetarische snacks :D Beviel iedereen super. Het buffet bestond onder andere uit:

Gepofte aardappel met knoflooksaus en kruiden
Quiche
Couscoussalade
Pastasalade
Caprese
Warme maïskolven
Bietensalade
Selderijsalade
Aardappelsalade
Pizzabroodjes

Een van de weinige keren dat ik echt het gevoel had dat ik serieus genomen werd bij een cateraar :)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 23-10-17 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:01

Ik ga mee met karuna, kan zelf niet tegen suiker en vaak is het heel standaard wat er staat en zijn er voor mij weinig opties. De opties die er wel zijn zijn weinig creatief (droge sla zonder de dressing, alleen het verse fruit zonder het ijs of de slagroom). Ook is vaak niet duidelijk wat er in de producten zit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 19:09

@NatasjavE, we zijn in de eerste plaats een brasserie, van daaruit is de catering ontstaan met bijbehorende kwaliteit. Dat is ook wat onze huidige klanten verwachten van ons en zullen we ook zeker voortzetten. Vlakke smaken zijn bij ons gelukkig niet van toepassing!

Ik ben inderdaad al wezen kijken naar turks en marokkaans, maar ook skandinavisch, engels, frans en nog wat andere zaken. Ik vind het heerlijk om dat allemaal uit te zoeken! Thais en koreaans nog niet naar gekeken maar is geen gek idee +:)+ .

@Beatje, zou inderdaad een optie kunnen zijn, moet alleen even kijken hoe dat zit en of dat in het beginstadium wel toe te passen is, het moet natuurlijk niet vergaan voordat het uberhaupt besteld wordt/goed leverbaar zijn.

@Emmaa_, rijst en pasta hebben we inderdaad, waaronder ook een aantal koude (vegetarische) pastasalades. Ik vind een saladebar een heel goed idee!

@Suzanne F., Kwaliteit en service staat bij ons op de eerste plaats, contact is bij mijn weten ook goed (doe ik zelf niet) en flexibiliteit ook. Ook hier weer, we zijn in principe een brasserie en willen dezelfde kwaliteit leveren in catering. De feedback die we krijgen van onze klanten (catering) is altijd erg positief als het om kwaliteit en service gaat. Er van uit gaande dat ze de waarheid spreken zitten we gelukkig wel goed. Ons vlees komt bij een topslager vandaan, niet bij de groothandel (zoals hocras of deli). Zelfde geldt voor vis. Ben blij dat je thema's ook noemt, daar is nog een beetje onenigheid over :+. Verder maken we in principe alles zelf, inderdaad tot de kruidenboter aan toe. Ligt een beetje aan waar het om gaat, sommige dingen (zoals de quiche) besteden we weer uit (in ieder geval op dit moment).

We zitten op het moment nog met ruimtegebrek. Dit is echt een issue. Maar het is de bedoeling dat we met een tussenstap (pand per uur huren) door gaan naar het huren van een loods. Maar eerst even nog het klantenbestand uitbreiden d.m.v. reclame.

@Sheran, thanks! Helpt me al in de goede richting! En ik begrijp wat je bedoelt hoor, vaak zijn de echte cateraars ouwe rotten in het vak. Mensen die al jaren in de horeca zitten en toch wel boven de 40 zijn. Die hebben vaak zoiets van joh, wat is dat nou zo'n onzin, al die allergieën en dat vegetarische, dat was vroeger ook geen issue dus nu moeten ze niet zeuren! (Even bot gezegd, zo komt het er niet uit hoor :p). Maar ik vind dat men mee moet gaan met de tijd, of je er nou achter staat of niet. En dat je zeker mensen serieus moet nemen. Dat er ooit geen kennis over was wil niet zeggen dat het nooit een issue is geweest.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:11

Xyris schreef:
@NatasjavE, we zijn in de eerste plaats een brasserie, van daaruit is de catering ontstaan met bijbehorende kwaliteit. Dat is ook wat onze huidige klanten verwachten van ons en zullen we ook zeker voortzetten. Vlakke smaken zijn bij ons gelukkig niet van toepassing!

Ik ben inderdaad al wezen kijken naar turks en marokkaans, maar ook skandinavisch, engels, frans en nog wat andere zaken. Ik vind het heerlijk om dat allemaal uit te zoeken! Thais en koreaans nog niet naar gekeken maar is geen gek idee +:)+ .



Ohh leuk klinkjt als een avontuurlijke keuken :9

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:13

Saladebar met inderdaad verschillende ingrediënten en dan verse, doen het vaak erg goed dan kan je natuurlijk vlees en vegetarisch toe voegen. Daar kan je ook nog met thema's mee werken.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:19

Sheran schreef:
Nogmaals, in aansluiting op de anderen, echt meer vegetarische of veganistische opties. Met minimale aanpassingen kunnen sommige gerechten dat al worden, en ook vleeseters eten vegetarische dingen! Soms staan er dingen op tafel waarbij ik denk: waarom zit hier nou in vrédesnaam vlees doorheen. Totaal onnodig eigenlijk, en veel meer mensen kunnen het eten als het er niet in had gezeten. Zo ook bijvoorbeeld bami met groenten... In oestersaus. Aardappels in room... Met hele kleine stukjes spek.



Herkenbaar.

Dan baal ik als een stekker, want de spekjes kunnen ze zelf apart bij gaan doen als ze er spekjes doorheen willen.

Dus graag gerechten waar mensen die geen vlees eten ook ervan mee kunnen genieten, door bijv. de spekjes of vlees apart bij te gaan leveren zodat men het alsnog erdoorheen kunnen doen.