Aften, ik word er gek van!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 14:33

Beste Bokkers,

Voor de 3de keer in 2 maanden tijd heb ik weer last van een verschrikkelijk zweertje in mijn mond: een aft. Ik heb er ooit maanden geen last van en ooit heb ik ze weken achter elkaar. Ze zitten op verschillende plekken, afwisselend van formaat en heb er momenteel echt last van tijdens het eten en tandenpoetsen. Na wat googelen kan ik geen precieze oorzaken vinden waar een aft vandaan komt en wat er tegen te doen is. Ik heb zelf nog niks gevonden om ze tegen te gaan of om ze sneller te genezen.

Meer mensen die hier vaker last van hebben en tips hebben? Ik moet toevallig komende maandag naar de tandarts dus dan ga ik het zeker aankaarten ook :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:35

Mond spoelen met warm water en zout, en de dag erna is het veel beter. Of gewoon rechtstreeks wat zout op, prikt even maar voelt daarna echt beter :j

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:36

Zout inderdaad, direct erop en dan laten branden een tijdje. Werkt het beste.

Anoniem

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:41

Mij is altijd verteld dat aften ontstaan door een tekort aan vitamine C, maar nu ik er lang over nadenk kan dat ook een trucje van m'n ouders geweest zijn om me meer fruit te laten eten.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:41

Ik heb ooit eens +30 aften tegelijk gehad naar aanleiding van klierkoorts. Ik heb toen echt alle middeltjes geprobeerd, maar waar ze het allersnelste weer mee weggaan, is met salietinctuur. Een twintigtal druppels in heet water doen, lang in de mond houden en spoelen.

Ik heb nu nog heel af en toe een aft, maar zo zijn ze binnen de 36 uur weg. Zout werkt ook, maar salietinctuur is veel minder pijnlijk!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:42

zou idd samengaan met wat verminderde weerstand en vitaminentekort...

mss eens bloed laten prikken om te zien of je tekorten hebt?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:59

Ik heb ze ook sporadisch. Hoop geprobeerd en vooral niks werkt. De tip van Bhriseis is wel een goede, zelf nog niet geprobeerd. Dat het van een te kort ergens is niet compleet bullshit, maar niet het gehele verhaal kan ook door stress en bepaalde stoffen komen zoals tandpasta Aquafresh. Ik let altijd goed op genoeg groente en fruit en alsnog krijg ik ze af en toe. Soms ook erg groot als ik per ongeluk op mijn lip heb gebeten en soms uit het niks.

Het enige wat voor mij helpt om door te pijn heen te komen is asparine/paracetemol laten smelten op de aft. Dan heb ik er echt een uurtje of 2 geen last van en geneest het sneller omdat ik er niet aan ga zitten e.d.

Sterkte :(:)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:00

Met welke tandpasta poets je? :)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:06

Ik ben 3 weken geleden gestopt met roken, 10 jaar geen last van gehad, zit nu helemaal onder! Wat een drama!
er zitten er al een stuk of zes aan de binnenkant van mijn bovenlip, 1 op de zijkant van mijn tong en een paar kleintjes op mijn onderlip.
Ik word echt helemaal niet goed :+

Ik ben inmiddels gewapend met:
- Pyralvex
- Geconcentreerd bessensap
- Perio-aid mondspoeling
- Vitaminetabletten
- Geplette paracetamol om erop te smeren.

En als je dan denkt dat je het ergste gehad hebt, komt de volgende op het toppunt *\o/*
Ik ga vanmiddag naar de tandarts, gelijk maar vragen wat we er nog meer aan kunnen doen.

To be continued

Edit: oorzaken en oplossingen weet niemand.
Het enige wat helpt is uitbranden/ verdoven zodat het eten wat makkelijker gaat.
Mensen met darmproblemen en/of een lage weerstand schijnen ze nog al eens te hebben.
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 23-10-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 15:07

Dankjewel voor de reacties allemaal!

Ik heb inderdaad vaker gehoord dan het kan liggen aan verminderde weerstand of vitamine te kort. Momenteel ben ik wel net verkouden geweest, maar ook als me helemaal top voel krijg ik ze nog.

Bhriseis, 30? -O- wat moet dat verschrikkelijk zijn geweest zeg! Super bedankt voor de tip in ieder geval. Heb het genoteerd en ga woensdag even naar de reform winkel, eerder helaas geen tijd.

Paracetamol smelten heb ik ook ooit gedaan, maar deed ook erg veel pijn volgens mij. Maar klopt, volgens mij was d pijn wel redelijk verdoofd daarna :)

Ghostattack, ik poets altijd met Prodent (de paarse variant).

Verschrikkelijk Tuigje, houd ons op de hoogte!

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:07

In belgie heb je een middel tegen aften.
Is een wattenstaafje met een product in. Die hou je er even tegen en s'morgens is het al weg. Doet wel even enorm zeer maar na een uurtje is de aft al pijnloos en begint al weg te trekken.
Normaal heb ik het zelfde product in zo'n pipet zitten, maar dit is eigenlijk handiger.
Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:12

Birgit__ schreef:
Dankjewel voor de reacties allemaal!

Ik heb inderdaad vaker gehoord dan het kan liggen aan verminderde weerstand of vitamine te kort. Momenteel ben ik wel net verkouden geweest, maar ook als me helemaal top voel krijg ik ze nog.

Bhriseis, 30? -O- wat moet dat verschrikkelijk zijn geweest zeg! Super bedankt voor de tip in ieder geval. Heb het genoteerd en ga woensdag even naar de reform winkel, eerder helaas geen tijd.

Paracetamol smelten heb ik ook ooit gedaan, maar deed ook erg veel pijn volgens mij. Maar klopt, volgens mij was d pijn wel redelijk verdoofd daarna :)

Ghostattack, ik poets altijd met Prodent (de paarse variant).

Verschrikkelijk Tuigje, houd ons op de hoogte!


Heb je al eens geprobeerd alleen nog maar te poetsen met Zendium? Dat is voor mij de oplossing geweest. Doodsimpel, maar het werkte wel.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:16

Ik krijg nog spontaan de kriebels en al mijn armhaartjes gaan rechtstaan als ik denk aan pyralvex, ik proef gewoon de smaak als ik er aan denk! Ik heb toen dus twee flesjes volledig opgebruikt op twee weken tijd :\ Misschien dat het werkt als je één of twee aftjes hebt, maar ik zag enkel iets van resultaat als het ienie mienie kleine aften waren.

Yep, +30 was een absolute hel, ik heb toen overleefd op milkshakes en pijnstillers. Dat is ook echt een goede tip als je niet kan eten: wat vanille ijs, een banaan en een scheut melk blenden. Het ijs verdooft een klein beetje :(:)

Wat je ook kan doen is tussendoor (afgekoelde?) kamillethee drinken, en daar ook mee spoelen. Dat hebben velen wel in huis en is weldadig voor de mond. Als het een hele grote is en je hebt niets anders, kan je er een scheutje baking soda opstrooien, maar dat brandt wel flink :(:) Ik heb ook gelezen dat alcohol drinken (en daarmee spoelen) helpt. Het doet alleszins niet super veel pijn, dus het proberen waard.

Ik ben ook overgeschakeld op niet schuimende tandpasta, maar heb sowieso wel nog af en toe eentje. Maar alleen al het idee dat je aften kan krijgen van gewone tandpasta :')

Als je er regelmatig van hebt, zeker weten kijken naar die salietinctuur, is echt een wondermiddel tegen aften.

Sterkte hoor TS! :(:)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:20

Doet even zeer, maar helpt enorm goed, aanstippen met Corsodyl. (liefst na het tandenpoetsen en daar na zeker een uur even niets eten of drinken).

Gelukkig zelf bijna nooit last meer van, volgens mijn tandarts is het iets met lage weerstand en kan extra inname van vitamine c ook helpen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 23-10-17 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:21

Ik heb heel vaak last van aften. Zeker 2 keer in de maand heb ik er minstens eentje in mijn mond.
Ken de pijn heel goed verdragen ook. Mocht hij toch op een vervelende plaats zitten bijt ik ze soms ook af (pijnlijk, maar het helpt wel... Als dit een slimme oplossing is? Dat denk ik dan weer niet :D ).
Ik doe er ook vaak dit product op:
http://www.apotheek-decorte.be/UserFile ... 256550.jpg
Vormt een witte laag bovenop je aft, kan je zonder problemen eten,... En hij verdwijnt ook veel sneller.

Bij mij krijg ik een aft wanneer ik enkele dagen te weinig geslapen heb...

s_casper

Berichten: 488
Geregistreerd: 13-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:39

Ik poetste altijd met Aquafresh, maar de tandarts raadde Sensodyne aan. Die zo'n drie weken gebruikt en eigenlijk al heel snel begon ik last te krijgen van aften. Het duurde even voordat ik het aan het veranderen van tandpasta linkte, dacht eerst dat het gewoon toeval was. Maar na het overstappen (op Zendium) was het al heel snel weer helemaal weg.
Op internet staat inderdaad een verband beschreven tussen aften en SLS in tandpasta / schuimende tandpasta.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:46

Bij de apotheek kun je een middel genaamd lidocaïne halen. Dat is een aanstipvloeistof die de aft tijdelijk verdooft.
Ik krijg steevast aften in de aanloop naar mijn ongesteldheid, en heb dus altijd een flesje staan. Hiermee kan ik tenminste eten.
Misschien is dat iets voor jou en de andere aftenbezitters :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:48

Ik spoel altijd met mondwater van listerine, met alcohol erin. Dan is ie de volgende dag weg!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:50

Bosbessenjam eten.
Verder spoelen, zorg dat je je tandenborstel regelmatig vervangt.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:51

Ik had daar vroeger ook vaak last van, maar ben er achter gekomen dat ik dat krijg van bepaalde vruchten. Nu eet ik geen annanas, aardbeien en kiwi's meer en heb er echt bijna nooit meer last van.
Is wellicht voor jou het proberen waard.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:59

Ghostattack schreef:
Birgit__ schreef:
...


Heb je al eens geprobeerd alleen nog maar te poetsen met Zendium? Dat is voor mij de oplossing geweest. Doodsimpel, maar het werkte wel.

:j Zendium, helpt echt!
Merk het meteen als ik weer andere tandpasta gebruik.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:01

Op de fb pagina " natuurlijk gezond leven" zie ik heel vaak tips voorbij komen die helpen

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:12

Oh wat vreselijk :(:) ik had ze vroeger heel veel en dan na elkaar, had ik de ene bijna klaar kwam er een volgende aan. Maar 30 :oo Oh dat is echt niet normaal.
Bij mij helpt ook zendium, sindsdien heb ik er geen last meer van.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:13

Ik had er ook altijd heel veel last van, maar nadat ik ben gaat poetsen met Zendium heb ik bijna geen last meer! Als er dan toch een keer eentje zit dan gebruik ik Pyralvex ( :r ). Ik krijg ze van verschillende fruitsoorten, o.a. sinaasappels en mandarijnen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26309
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:20

Hier ook iemand die lang en vaak veel aften had. Bij mij lag het probleem bij het eten/ drinken van citrusfruit (manderijn/ sinaasappel/ mineola enzovoorts). En uiteraard ook de sapjes/ ranja, etc, kortom alles waar dit in zit. Dan was t bij bij dikke bingo. Sommige ananasdingen heb ik ook last van. Heb ik onverhoopt zoiets gehad of iets met citrus erin, dan is het gelijk volgende dag raak.

Oplossing is simpel: gewoon dit niet meer eten/ drinken. En anders merk ik het gelijk.