Eerste en tweede klas in de trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Eerste en tweede klas in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 22:53

Voor mijn opleiding zit ik ongeveer 4x in de week in de trein op het traject Assen-Zwolle. Vooral de trein van half 8 is altijd stampvol, het eerste wat ik doe als ik binnenkom is, als die mogelijkheid er nog is, een oranje zitje naar beneden trekken en zo een plaatsje bemachtigen op het balkon. De trein ingaan om dan een plekje te zoeken doe ik al niet meer, na 5 minuten komt iedereen namelijk teruglopen en moet dan op het balkon staan. Drie kwartier dus. De meesten gaan dan maar op de grond zitten.
Als het nog wat drukker is komt het wel eens voor dat je in het halletje naast de 1e klas komt te staan. Waar nog allemaal zitplaatsen vrij zijn.
Maar je mag er niet gaan zitten, hebt immers maar een kaartje tweede klas. Het komt vaak genoeg voor dat, zelfs oudere mensen, uit de eerste klas gezet worden omdat ze een 2e klas kaartje hebben, terwijl de hele trein stampvol is.
Eigenlijk vind ik het belachelijk dat er zoveel plek gereserveerd wordt voor de 1e klas. Er wordt lang niet genoeg gebruik van gemaakt en die lege 1e klas zitplaatsen zorgen er dus voor dat er in de 2e klas meer mensen moeten staan.

Belachelijk. In een tijd dat het reizen per trein in de spits al veevervoer is laten ze treinen reizen die op sommige plaatsen overvol zijn en op andere plekken in de trein gewoon LEEG. Verward

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:04

tja, NS he... Frusty

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 23:08

Jeeeeeee...typ ik daar zo'n lang verhaal voor??

Wat bedoel je met "tja, NS he..." Schijnheilig

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:14

Vind t ook belachelijk. Ik heb gelukkig de mazzel dat ik maar 10 min in de trein hoef te zitten van en naar mn school, maar ook dan moet ik wel eens staan zeker 's morgens vroeg. Voor mij niet erg natuurlijk maar voor de oudere mensen is het gewoon vervelend. Zo'n trein beweegt toch altijd en oude mensen kunnen lastig blijven staan. Snap niet waarom die dan niet voor een keer 1e klas mogen zitten Verward

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:17

ow zucht, vertel mij wat over die kl*te ns. vandaag ook weer. het was bij ons ook mega druk in de trein (heeft hij eerst 30 minuten vertraging, is er niet eens plaats) en inderdaad bij de 1ste klas is nog alles leeg! ziek word je er van, die van onze school die gaan daar altijd gewoon zitten, en als ze worden gecontroleerd gaan ze weg, en gaan er vervolgens weer terug zitten (het schijnt dat ciossers nogal asociaal zijn Haha!)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:18

Ik heb hier vaak zat gehad dat ze zeiden bij een stamvolle trein 'maak ook van de eerste klas gebruik' maar idd eerst vragen aan de conducteur, want als ze het niet gezegd hebben en je zit er dan heb je een probleem.
Een lieve glimlach werkt vaak Haha! Of je bent door je enkel gegaan (een decoratie kruk is dan erg handig) Schijnheilig

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:14

Sjimmy schreef:
Ik heb hier vaak zat gehad dat ze zeiden bij een stamvolle trein 'maak ook van de eerste klas gebruik' maar idd eerst vragen aan de conducteur, want als ze het niet gezegd hebben en je zit er dan heb je een probleem.
Een lieve glimlach werkt vaak Haha! Of je bent door je enkel gegaan (een decoratie kruk is dan erg handig) Schijnheilig


Tja een beetje lastig om de hele tijd met een kruk te slepen.
Maar mijn ervaring is ook dat je vaak wel 1e klas mag zitten.
Verder ben ik het er volkomen mee eens dat de ns een zooitje is hoor maar ik moet zeggen dat ik van veel conducteurs wel 1e klas mocht reizen!

En inderdaad een beetje lief lachen helpt altijd Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:16

Ik ben het hierin wel met je eens Cody! Er is idd teveel plaats gereserveerd voor de eerste klas! Had er nog niet eens bij nagedacht! Maar *applausje*!!!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:24

Ja Cody, dan zitten wij in dezelfde trein af en toe. Ik ken het probleem.. Lips are sealed
Ik ga nooit eerste klas zitten, maar een tijdje geleden was de trein stampvol en stond ik op het balkon en stond er een meneer tegenover me die nogal uit zijn giechel stonk... Misselijk Lips are sealed
Toen ging ik voor de eerste klas roken staan, daar was het rustig en er zaten twee mensen in die coupe waar ik voor stond en die zaten me aan te kijken van: wat doe je hier? Rot op. Gadver, dan zou ik willen dat ik een rijbewijs had, dat kleine stukje file voor zwolle is dan nog wel te overzien. En geen onaangename geurtjes... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:39

Als je hier 's ochtends de trein richting Eindhoven neemt heb je zelfs meestal in de 1e klas geen plaats. Dat is ook super banketstaaf vooral voor oudere mensen die speciaal een 1e klas kaartje kopen voor een zitplaats.
Ze moeten gewoon meer treinen inzetten.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:43

Meestal is het maar 1 op de 5 a 6 treinstellen dat 1ste klas is. En daarnaast heeft de NS wel een point. Als er iemand gaat zitten omdat de trein vol zit, begint de rest te klagen dat zij dan eigenlijk ook wel 1ste klas hadden kunnen gaan zitten. Ik vind gewoon dat de NS 1ste klas moet afschaffen, omdat er toch bijna geen verschil is qua comfortabiliteit. Het gaat puur om status.. en omdat er al zo weinig van gebruikt wordt. Weghalen en extra 2de klas treinstel erbij is veel efficienter Lachen

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:45

Tja Marije.... volgende keer zou ik gewoon gaan staan in de eerste klas.... wie zegt namelijk dat je dat niet mag doen daaro? Knipoog Enneuh.... ik zou gewoon gaan zitten in de eerste klas hoor als er geen zitplaats over was in de tweede klas.... pfffff.... ik zou het allang niet meer pikken om genoegen te nemen met een staplaats als ik dezelfde prijs zou moeten voor een kaartje. Ik ben haast in staat om naar het loket te gaan en een sta-kaartje te vragen omdat ik het gewoonweg niet meer pik om te staan in de trein.... ik zou haast voor willen stellen om de derde klas weer in te voeren. Derde klas staat voor sta-plaats.... Pfffff... ben ik ff blij dat ik een auto heb Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 01:36

Tja, Maarten, het repliek zal waarschijnlijk zijn dat je een plaatsbewijs hebt en geen zitplaatsbewijs. Maar, ik kan me er inderdaad ook altijd aan ergeren dat de eerste plaats vrij leeg is en dat ik moet proppen om in de tweede klas te kunnen zitten. Vind Sypheron's idee eigenlijk zo slecht nog niet. Afschaffen de tweede klas, alles eerste klas maken Knipoog (maar wel voor dezelde prijs)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 01:47

Wmijn schreef:
Vind Sypheron's idee eigenlijk zo slecht nog niet. Afschaffen de tweede klas, alles eerste klas maken Knipoog (maar wel voor dezelde prijs)


Euh ik zei dus alles tweede klas maken in feite, maargoed eigenlijk is er weinig verschil, alleen een beetje een ander model stoel en andere bekleding.. Je hebt dezelfde beenruimte etc..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 02:10

Ik reis regelmatig grote afstanden met de trein richting Limburg en ga op die lange stukken juist 1e klas. Zeker in de spits is het een ramp in de 2e klas (als je daar al in komt).
Met een voordeelurenkaart scheelt het niet veel met 2e klas reizen voor vol tarief en aangezien ik toch meestal veel meesleep (zeker voor een weekend) vind ik het wel de moeite waard.
Maar ik heb al een paar keer gehad dat ik met een 1e klas kaartje op het balkon stond, dan was ook de 1e klas vol...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:32

Ik reis altijd 1e klas in de trein en het komt zeker op de kortere afstanden in de spits regelmatig voor dat ik ook daar moet staan.
Op langere afstanden kan ik vrijwel altijd zitten. Wat dat betreft is het mij de meerprijs zeker waard, en zoals marije ook al zei, met een kortingskaart is het verschil niet zo heel groot meer. Voor de rust en ruimte heb ik graag dat beetje meer geld over.
Overigens zijn de stoelen in de 1e klas wel ruimer dan 2e klas, alleen bij de allernieuwste treinstellen niet. Maar ja, daar heeft de NS er toch niet zo veel van Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 12:20

Wat Wmijn zegt:
Je koopt inderdaad een vervoersbewijs, geen zitplaatsbewijs.
Daar pakken ze je dus op.
Ben wel eens uit de eersteklas weggestuurd, kan er wel gaan zitten maar moet toch weer naar de tweede klas.
Laatst bijgewerkt door Cody op 13-11-02 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:13

Ik kan altijd op lange afstanden zitten in de 2de klas en hoef maar heel af en toe.. als het echt druk is.. te staan in de 2de klas. En ik reis altijd van Limburg naar Midden Nederland en terug. Ok in de Randstad zal het vast drukker zijn, maar toen we richting Texel gingen vond ik het eigenlijk ook wel meevallen. De NS moet er gewoon voor zorgen dat ze genoeg treinstellen hebben rijden op een verbinding. En voor de kosten van een 1ste klas treinstel kunnen ze er vast en zeker 3 tweede klas laten rijden, gewoon omdat de productiekosten voor 1ste klas al een stuk hoger zijn.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:30

HUH??? Als tweede klas helemaal vol zit mag je toch eerste klas gaan zitten? Dat heeft toen een conducteur tegen mij gezegd!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 13:35

Dat verschilt per conducteur.
Hier in het Noorden doen ze er erg moeilijk over.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:39

HAHAHA ... gewoon "staanplaats" vragen in het vervolg! Zoals bij 't voetbal! Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:09

Hee, dat is gewoon handel.. In de eerste klas moeten staan zou helemaal erg zijn. Als vraag groter is dan aanbod in de 2e klas, dan moet men maar staan. Wat zou jij denken als je een 1e klas kaartje kocht en moest gaan staan omdat er wat van die 2e klassers komen zitten? Daarnaast heb ik ook al dat lawaai van die tweede klassers niet nodig. In de 1e klas zit ik, omdat ik dan rustig kan kompjoeteren en lezen..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:22

joostvangestel schreef:
Wat zou jij denken als je een 1e klas kaartje kocht en moest gaan staan omdat er wat van die 2e klassers komen zitten?


Maaaaar die 2de klassers hebben wel net zoveel recht om te zitten als jij, zij hebben er tenslotte ook voor betaald. Dan zou ik zeggen, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:26

Doet me denken aan parkeerplaatsen. Dan staat alles stampvol, maar het gedeelte voor vergunninghouders is leeg Boos!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:33

Ho ho, markteconomie.. wie hier de uitsmijter bij de kroeg eerder betaalt, komt ook eerder de kroeg binnen...of zijn jullie stiekum communist aan het worden?

Dus: als je een kaartje Eindhoven-Amsterdam koopt bij de trein en de trein is vol, dn mag je met hetzelfde kaartje het vliegtuig pakken? NOT