Mag dit zomaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 08:17

Situatie:
Refurbished Iphone gekocht bij een telefoonwinkel. Geen grote naam, gewoon een klein plaatselijk winkeltje die ook reparaties uitvoert & telefoon accesoires verkoopt.
Gaat om een Iphone 5S, voor €250.
Telefoon zag er perfect uit, geen krasjes. Kreeg hem mee zonder doosje.
Wel met 2 maanden garantie.

Na 1,5 maand begon de telefoon gek te doen, uit het niets uitvallen en plots startte die ook niet meer op.
Winkel gebeld, met wat moeite mocht de telefoon teruggebracht worden voor reparatie.

Week niets gehoord dus zelf maar gebeld. Telefoon was niet meer te repareren en kreeg een nieuwe Iphone aangeboden van de leverancier. (?)
Leek mij wat overdreven maargoed, wel fijn natuurlijk.

Ze zouden bellen als de nieuwe telefoon geleverd was.
Je raad het al, hoorde weer niets. Zelf weer gebeld.
Telefoon lag klaar!

Daar aangekomen bleek het niet om een nieuwe te gaan, zeer zeker niet, beeldscherm vol met gebruikserskrasjes.
Verder niks mis mee en om van het gezeik af te zijn, de telefoon meegenomen. Wederom zonder doosje.

Wel gevraagd hoe het nu zit met de garantie van de 'nieuwe' telefoon.
De garantie van de oude telefoon gaat over op de nieuwe.
Oftewel, 2 maanden garantie, ingegaan op 26 aug. > 26 okt. dus verlopen.
En dat terwijl de nieuwe telefoon pas sinds 20 oktober in bezit is.

Al met al vind ik het gewoon onzettend vaag. :') Vooral dat stukje met de garantie.
Nieuwe telefoon = nieuwe garantie van 2 maanden lijkt mij?
Wie weet hoe dit zit en of dit zomaar mag?

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:24

Ik had die "nieuwe " telefoon helemaal niet aangenomen en mijn geld terug geëist...

Ik had er al twijfels bij dat hij je niet beld , ineens je telefoon niet te redden is en je spontaan een gloednieuwe krijgt, die uiteindelijk ook al versleten is

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 08:49

Kabayo schreef:
Ik had die "nieuwe " telefoon helemaal niet aangenomen en mijn geld terug geëist...

Ik had er al twijfels bij dat hij je niet beld , ineens je telefoon niet te redden is en je spontaan een gloednieuwe krijgt, die uiteindelijk ook al versleten is


Achteraf.. ja. -O- Al denk ik niet dat ze daarin mee waren gegaan.
Op dat moment was ik alleen allang blij dat ik weer een andere had. Maar je hebt gelijk hoor!!

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:52

Gelukkig heb je nog een paar dagen om ermee terug te gaan.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 08:56

kimberly1995 schreef:
Gelukkig heb je nog een paar dagen om ermee terug te gaan.


Oh, echt waar? En wat zijn mijn rechten dan, kan ik dan geld terug 'eisen'?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:59

Je had ook een splinternieuwe iPhone 5s voor €300 kunnen aanschaffen, de prijzen van die telefoons zijn nu heel laag. (Ruim 2 jaar geleden kocht ik mijn IPhone 5S voor €305)

Ik zou teruggaan naar de winkel, telefoon inleveren en je geld terugeisen, van dat geld een echte nieuwe telefoon aanschaffen.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:11

Paris_ schreef:
kimberly1995 schreef:
Gelukkig heb je nog een paar dagen om ermee terug te gaan.


Oh, echt waar? En wat zijn mijn rechten dan, kan ik dan geld terug 'eisen'?


Wie niet waagt, wie niet wint. Je kan aangeven dat je overdondert was en dat je pas thuis zag dat het al een gebruikte telefoon is vanwege de krasjes. Dat je gewoon een nieuwe telefoon wil of je geld terug. Of een tegoedbon en dat je dan geld bij legt voor een fatsoenlijke telefoon, wat je wil. Desnoods bluf je met de consumentenbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Kan een van je ouders niet mee?

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:23

kimberly1995 schreef:
Wie niet waagt, wie niet wint. Je kan aangeven dat je overdondert was en dat je pas thuis zag dat het al een gebruikte telefoon is vanwege de krasjes. Dat je gewoon een nieuwe telefoon wil of je geld terug. Of een tegoedbon en dat je dan geld bij legt voor een fatsoenlijke telefoon, wat je wil. Desnoods bluf je met de consumentenbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Kan een van je ouders niet mee?


Je kan je geld wel terug eisen, maar het is service als een winkelier daar op in gaat. Hij is niet verplicht het geld terug te geven! De winkelier is wel verplicht een deugdelijk product te verkopen.
Je 1e mobiel hebben ze laten repareren.Een refurbished telefoon is vaak al kort van iemand geweest en wordt opgeknapt verkocht!
https://forum.t-mobile.nl/t-room-475/re ... euw-208538
Het kan gebruikerssporen hebben, daardoor zijn ze ook voordeliger dan gewone mobiels! Als dit mobieltje het niet goed doet, sta je in je recht dat ze het probleem oplossen. De krassen heb je geaccepteerd en alleen met hele vriendelijke argumenten kan je achteraf bij de winkel vertellen dat je die wel erg vind storen...en misschien dat ze daarin gelijk gaan geven. Maar dreigen met de consumentenbond, rechtsbijstand, of het juridisch loket is echt een aanpak, die in dit geval eerder averechts gaat werken.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:34

Ersina schreef:
kimberly1995 schreef:
Wie niet waagt, wie niet wint. Je kan aangeven dat je overdondert was en dat je pas thuis zag dat het al een gebruikte telefoon is vanwege de krasjes. Dat je gewoon een nieuwe telefoon wil of je geld terug. Of een tegoedbon en dat je dan geld bij legt voor een fatsoenlijke telefoon, wat je wil. Desnoods bluf je met de consumentenbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Kan een van je ouders niet mee?


Je kan je geld wel terug eisen, maar het is service als een winkelier daar op in gaat. Hij is niet verplicht het geld terug te geven! De winkelier is wel verplicht een deugdelijk product te verkopen.
Je 1e mobiel hebben ze laten repareren.Een refurbished telefoon is vaak al kort van iemand geweest en wordt opgeknapt verkocht!
https://forum.t-mobile.nl/t-room-475/re ... euw-208538
Het kan gebruikerssporen hebben, daardoor zijn ze ook voordeliger dan gewone mobiels! Als dit mobieltje het niet goed doet, sta je in je recht dat ze het probleem oplossen. De krassen heb je geaccepteerd en alleen met hele vriendelijke argumenten kan je achteraf bij de winkel vertellen dat je die wel erg vind storen...en misschien dat ze daarin gelijk gaan geven. Maar dreigen met de consumentenbond, rechtsbijstand, of het juridisch loket is echt een aanpak, die in dit geval eerder averechts gaat werken.


Dit.
Bij kopen in een winkel gelden andere regels als kopen in een webshop.
Daarbij had ts een gebruikte en heeft ze ook een gebruikte terug gekregen. Ze had de telefoon met krasjes direct kunnen weigeren en evt gele kunnen terug vragen ivm de krasjes dat ze daar niet mee akkoord zou gaan, mogelijk dat ze dan nog ergens een andere hadden liggen zonder krasjes. De garantie die er bij used products zitten zijn niet van de fabrikant maar van de winkelier zelf.

Het dreigen met juridische stappen zal betekenen dat er niet meer te praten valt met winkelier.
Volgens mij heeft t's de telefoon sinds 20 oktober.
Ik zou dus terug gaan met het verhaal dat je vind dat de telefoon teveel gebruikerssporen bevat. Het bedrag wat je betaald hebt daar mag je wel een mobiel voor verwachten die in bijna Nieuwstraat is. Aangezien de prijs van een nieuwe niet zo hoog ligt. Maar je bent op het moment akkoord gegaan dus de winkelier is je niets verplicht ;) maar als het een beetje eerlijke winkel is zullen ze wel proberen het met je op te lossen.

Anoniem

Re: Mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:18

Heel eerlijk, je had zelf ook al kunnen verwachten dat je voor dat geld niet een spiksplinternieuwe telefoon terug zou krijgen als 'tegemoetkoming'; dat zou mooi zijn, je koopt een refurbished en krijgt dan een gloednieuwe als ie het niet meer doet!

Je hebt uiteindelijk de telefoon aangenomen mét de krasjes, maar het is dus niet dat hij het niet doet; de schade is alleen voor het oog maar belemmert niet de functie van de telefoon.

Hoe dat qua garantie is weet ik niet exact, zeker omdat het om refurbished telefoons gaat.