Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 13:31

Kan ik lijnzaad uit de supermarkt gebruiken voor mijn paard ter voorkoming van zandkoliek? Ik heb al een zandkuur van PaardNatuurlijk besteld maar deze is nog niet binnen en ik begin het liefst zo snel mogelijk aangezien mijn paard gisteren koliek had.

En zo ja, welke soort lijnzaad heb ik dan nodig? De gebroken variant of de ongebroken?


tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:39

Ongebroken. En ik zou even bij de welkoop oid kijken of die bij bv het vogelvoer een grotere zak hebben staan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:41

Die uit supermarket is duurder. Dierenwinkel heeft goedkopere.
Overigens maal ik de lijnzaadjes (in koffiemaltertje) en kook ze in de magnetron, dus gebroken kan dan ook prima.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:44

tamary schreef:
Ongebroken. En ik zou even bij de welkoop oid kijken of die bij bv het vogelvoer een grotere zak hebben staan.

Waarom ongebroken? Ik kook de gebroken variant.

ik haal het bij de Aveve, is 5 euro voor 3 kg en ik wed dat het in de supermarkt duurder is :Y)


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:53

Erger nog als ik brood bak en ik heb lijnzaad nodig, gap ik het van mijn paarden...

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:57

Ongebroken door de koffiemolen....kan je zo voeren...

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:57

Kan wel, maar is duurder.

Kijk eens bij de dierenwinkelzaken of diervoederzaken........voor een grote zak lijnzaad bij de vogelvoerafdeling.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:03

Indestal schreef:
Ongebroken door de koffiemolen....kan je zo voeren...


Die van mij vinden het zalig als prutsmurrie (ik iets minder, kleeft dan werkelijk overal), dus voldoe ik aan hun verzoek om er vooral prutsmurrie van te maken.
(als ik lui ben gooi ik het gewoon door het voer heen )

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 14:13

Oke. Heeft het gebroken lijnzaad ongekookt dan dezelfde werking?

Anoniem

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:21

Ja hoor, rauw gebroken lijnzaad doet hetzelfde als gekookt :-)

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:24

Ja, reactie met vocht uit het voer/speeksel maakt een slijmerige massa precies waar je het hebben wil, nl in de darmen. Het blauwzuurverhaal heeft zuurstof nodig en de spijsvertering van een paard is anaroob.

Je wil het wel zelf malen, omdat de andere waardevolle voedingsstoffen vrij snel oxideren en heel blijft het ook veel langer goed.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 15:06

Dus ik begrijp dat koken eigenlijk nooit hoeft?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:44

Nee, je kan best wel aardig wat rauw voeren, doen ze in Utrecht ook.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:22

Ik heb al een aantal keren naar de lijnzaad van de welkoop staan kijken, maar heb nog geen koffiemolentje. Dacht dat iemand zei dat Action hem had, maar niet gevonden. Hebben jullie dan een hand malertje of elektrisch? En echt alleen voor koffiebonen of gewoon een keuken machine?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:23

Ik heb een electrische 12 euro bij de Blokker (nou ja, de oude blocker, weet niet hoe het met de nieuwe blokker zit)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:24

Oke, gewoon echt koffie molentje? Niet iets waar je alle eten mee hakt? Mn moeder heeft nog zo een oude houten op haar kast staan, maar geen idee of die alle lijnzaad nog kapot krijgt.

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:32

Heb ook elektrisch koffiemolentje bij de blokker vandaan ooit. Die van mij krijg vers gemalen door een beetje warme slobber heen en smult ervan.

Die oude houten zijn vaak voor de sier dan moet je er echt een treffen die ook werkt. Hebben heel vroeg eentje gehad de echte goede gehad, maar ook de echte nepper die gewoon voor de sier is.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:37

Ik ga eens op zoek. Zag laatst wel een klein apparaatje die ijs kon malen en nootjes, maar dan moeten we een echt koffie molentje zoeken.

Die oude van mn moeder is echt oud en altijd gebruikt vroeger. Is nog van mn oma geweest die nu over de 100 moest zijn. Maar ik denk dat hij bot is en ik vind het een beetje zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:12

dorientjuh schreef:
Dus ik begrijp dat koken eigenlijk nooit hoeft?

Koken hoeft niet perse, ik voer mijn merrie al jaren per dag 100gr ongekookte lijnzaad en ik maal dit in een klein koffiemolentje (ook van Blokker).
Ik koop de lijnzaad ongebroken in vanwege de veel langere houdbaarheid ;-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 01:03

Ik zag gister bij de Lidl dat ze koffie molentjes hebben liggen. Ze waren 12 euro. Wilde er eentje pakken, maar was mn moeder kwijt en ben het daarna vergeten, omdat ze ergens anders over begon, stom, stom....Misschien morgen even.
Ik twijfel iets, omdat er al wat lijnzaad in het voer zit en we nu rijstolie bij voeren.

Zou je er meer mee kunnen? Dan haal ik het gewoon en gebruik ik het sowieso. Koffie zet mijn man inmiddels weer ouderwets, dus met poeder.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 04:41

Was het niet zo dat je de gele variant moet hebben, en niet de rode? Ik dacht dat die laatste giftig is (blauwzuur). Het koken zou dit neutraliseren.

Paarden hebben opinies. Maar zover ik weet, niet over de kleur van je laarzen.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:46

Lijnzaad dat je vermaalt met zo'n molentje, doet dat hetzelfde als gekookt, het afvoeren van zand? Of gebeurd dat dan in mindere mate?

Anoniem

Re: Lijnzaad uit supermarkt voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:08

Geen idee eigenlijk, maar volgens mij maakt dat niks uit. Als je gemalen lijnzaad in water legt wordt het ook een slijmerige pap. Net als dat je het gekookt hebt.
Ook heb ik heel zaad al eens in water laten weken, dat werd ook gewoon een papperig geheel, idem aan de gekookte vorm eigenlijk. Dus volgens mij blijft de werking hetzelfde. Je hebt er alleen zelf veel minder werk en troep van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Xhiske en 7 bezoekers