Paard leren galopperen (onder het zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 21:49

Goedenavond Bokkers!

Ik heb sinds een week mijn 4 jarige merrie weer onder het zadel en loop tegen het volgende probleem aan: Waar ze voor haar zomervakantie vrij makkelijk aansprong in galop, krijg ik haar nu, zowel onder het zadel als aan de longe, nauwelijks meer in galop.

Over 2 week ga ik weer met haar naar les, maar ik vroeg mij af of jullie al bruikbare tips voor mij hebben.

Het volgende gebeurt als ik haar de hulpen voor galop geef:

1: heel hard draven
2: bokken
3: uiteindelijk moeizaam aanspringen en vervolgens na een aantal passen weer terug in draf. (Uiteraard beloon ik haar enthousiast wanneer ze aanspringt!)

Tuigage ed past allemaal goed en ook verder mankeert ze niks.

Ik ben benieuwd of jullie tips voor me hebben!

Met vriendelijke groet,

Friesfanaat

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:58

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie nadat zij een tijd niet onder het zadel was geweest. Ik heb het opgelost door alsmaar opnieuw aanspringen, en natuurlijk mijn paard helemaal de hemel in prijzen als ze aansprong.

Misschien heb je hier iets aan, en het heeft bij ons 3 weken geduurd voordat het kwartje weer viel dat ze gewoon hele stukken kan galopperen

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:00

Als die ook aan de longe niet meer fijn wilt galopperen, zou ik eerder verwachten dat het paard mogelijk ergens wat vast zit in haar lijf.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:01

Even laag hindernisje opzetten van 10 cm en daar boven de hulp geven. Dan hebben ze al “sprong”. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:05

Galop even laten voor wat het is. Zo te lezen heeft je paard in de zomer vakantie gehad, dus alle spieren die ze had opgebouwd, zijn weer weg. Die hebben tijd nodig om weer op te bouwen en dat kost tijd. In de tussentijd: schakelen in stap en draf, korte stukjes en kwalitatief goed (niet over het tempo jagen, maar gewoon drie-vier passen naar voren rijden en dan weer terug).

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:06

BETUWE schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie nadat zij een tijd niet onder het zadel was geweest. Ik heb het opgelost door alsmaar opnieuw aanspringen, en natuurlijk mijn paard helemaal de hemel in prijzen als ze aansprong.

Misschien heb je hier iets aan, en het heeft bij ons 3 weken geduurd voordat het kwartje weer viel dat ze gewoon hele stukken kan galopperen


Ben ik inderdaad mee bezig, hoop dat wij ook snel weer op weg zijn!


cobiie schreef:
Als die ook aan de longe niet meer fijn wilt galopperen, zou ik eerder verwachten dat het paard mogelijk ergens wat vast zit in haar lijf.


Mocht het over een week of 2 nog niet beter zijn ga ik daar even naar kijken, dankjewel!


MarlindeRooz schreef:
Even laag hindernisje opzetten van 10 cm en daar boven de hulp geven. Dan hebben ze al “sprong”. :)


Thanks! Dit is een heel goed plan! Balkjes lopen kan ze wel dus het is het proberen waard! :D

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:07

Hilary schreef:
Galop even laten voor wat het is. Zo te lezen heeft je paard in de zomer vakantie gehad, dus alle spieren die ze had opgebouwd, zijn weer weg. Die hebben tijd nodig om weer op te bouwen en dat kost tijd. In de tussentijd: schakelen in stap en draf, korte stukjes en kwalitatief goed (niet over het tempo jagen, maar gewoon drie-vier passen naar voren rijden en dan weer terug).


Ze heeft inderdaad een kleine 4 maand vakantie gehad (onder het zadel iig) aan de hand nog wel getraind. Qua bespiering zit ze momenteel wel in een piek dus dat trek ik een klein beetje in twijfel. Wel bedankt voor de tip mbt schakelen tussen tempo's!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:12

Ah, verkeerde conclusie van mij dan. In dat geval zou ik het toch in lichamelijk ongemak zoeken en daar naar laten kijken :j

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:18

Wanneer een paard eerst wel en nu niet meer galoppeert, verwacht ik dat ze een lichamelijk ongemak heeft dus of spieren of een een even vastzittend gewricht.
Lijkt me raar dat een paard niet meer kan galopperen na 4 maanden rust. Of heeft ze alleen op een paddock gestaan waar ze nooit een rondje kon rennen.
Vooral dat bokken geeft wat mij betreft aan dat er iets niet helemaal lekker zit.

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:26

Aangenomen dat ze die 4 maand niet op stal heeft gestaan maar minimaal overdag buiten zou je denken: lichamelijk ongemak.

Bokken, niet aan willen galopperen, ook niet aan de longe. Duid bij mij niet op spierzwakte (of ze moet alleen maar op stal hebben gestaan).

Daarbij kan het best zijn dat een zadel voor een 4 jarige welke 4 maanden terug prima lag, nu voor problemen zorgt. Dat is het nadeel van een jong dier. Je kan niet aannemen wat een maand geleden nog allemaal klopte, dat dit nu nog zo is.

Even laten nakijken door een osteopaat en de zadelmaker voordat je er nog 2 weken mee rijdt.
Zou eerst uitsluiten, dan weer rijden.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:36

Eerste wat ik denk is ook lichamelijk ongemak. Vooral als ze eerst wel goed aansprong en wou doorgalopperen. Even laten checken, dan weet je het tenminste zeker.

Verder zou ik zeggen (mocht er niks dwars zitten waardoor ze niet kan galopperen), ga lekker het bos in. Daar kunnen ze rechtuit rechtaan ipv dat ze om de zoveel meter weer een bocht moeten maken, wat voor een jong paard vaak erg lastig is.
Dat over een sprongetje is ook een goeie tip, die ga ik onthouden!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:45

Hilary schreef:
Galop even laten voor wat het is.

Goede tip. Hoe gaat het in draf? Want wanneer je niet vanuit een ontspannen en nageeflijk paard kan aanspringen in galop is het logisch dat het niet goed gaat. Dus eerst aan de draf werken en als dat goed is rustig aangalopperen. Ook niet vergeten dat je na de galop terug in draf moet, als dat een paar keer onaangenaam geweest is voor je paard kan het zijn dat hij begint te stressen als hij aan galop denkt.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 10:11

justkid schreef:
Wanneer een paard eerst wel en nu niet meer galoppeert, verwacht ik dat ze een lichamelijk ongemak heeft dus of spieren of een een even vastzittend gewricht.
Lijkt me raar dat een paard niet meer kan galopperen na 4 maanden rust. Of heeft ze alleen op een paddock gestaan waar ze nooit een rondje kon rennen.
Vooral dat bokken geeft wat mij betreft aan dat er iets niet helemaal lekker zit.


Ze heeft uiteraard wel de mogelijkheid gehad vrij te bewegen, mbt lichamelijk ongemak zal ik de osteo nog eens raadplegen. Bedankt voor je reactie!


MarliesV schreef:
Aangenomen dat ze die 4 maand niet op stal heeft gestaan maar minimaal overdag buiten zou je denken: lichamelijk ongemak.

Bokken, niet aan willen galopperen, ook niet aan de longe. Duid bij mij niet op spierzwakte (of ze moet alleen maar op stal hebben gestaan).

Daarbij kan het best zijn dat een zadel voor een 4 jarige welke 4 maanden terug prima lag, nu voor problemen zorgt. Dat is het nadeel van een jong dier. Je kan niet aannemen wat een maand geleden nog allemaal klopte, dat dit nu nog zo is.

Even laten nakijken door een osteopaat en de zadelmaker voordat je er nog 2 weken mee rijdt.
Zou eerst uitsluiten, dan weer rijden.


Het zadel kan het probleem niet zijn aangezien deze net nieuw is, osteopaat zal geraadpleegd worden! :)


prugelpiet schreef:
Eerste wat ik denk is ook lichamelijk ongemak. Vooral als ze eerst wel goed aansprong en wou doorgalopperen. Even laten checken, dan weet je het tenminste zeker.

Verder zou ik zeggen (mocht er niks dwars zitten waardoor ze niet kan galopperen), ga lekker het bos in. Daar kunnen ze rechtuit rechtaan ipv dat ze om de zoveel meter weer een bocht moeten maken, wat voor een jong paard vaak erg lastig is.
Dat over een sprongetje is ook een goeie tip, die ga ik onthouden!



Rechtuit heb ik inderdaad geprobeerd en zoals jij hierboven al schetst gaat dat inderdaad vele malen gemakkelijker..



Sclimpre schreef:
Hilary schreef:
Galop even laten voor wat het is.

Goede tip. Hoe gaat het in draf? Want wanneer je niet vanuit een ontspannen en nageeflijk paard kan aanspringen in galop is het logisch dat het niet goed gaat. Dus eerst aan de draf werken en als dat goed is rustig aangalopperen. Ook niet vergeten dat je na de galop terug in draf moet, als dat een paar keer onaangenaam geweest is voor je paard kan het zijn dat hij begint te stressen als hij aan galop denkt.


Precies dit maakt dat ik het heel vreemd vind dat ze niet aan wil springen, zowel in stap als in draf is ze volledig ontspannen en loopt ze hartstikke fijn nageeflijk en voorwaarts neerwaarts.. Vandaar dat ik ook een beetje twijfels heb bij het 'lichamelijk ongemak' verhaal, want wat zou het kunnen zijn welke spieren ze in stap en draf niet gebruikt en welke in galop extra belast worden? Binnenachterbeen zet ze ruim voldoende onder de massa en ook draagt ze gewoon heel soepel..

Bedankt voor het meedenken allemaal in elk geval!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:32

Oude regel mbt de barokke rassen: eerst in stap en draf kracht opbouwen op alle daartoe strekkende manieren (overgangen, de overgang naar een langzamer gang op zit en gewicht, bij wijze van spreken een boog in de teugels - verder buiten rijden, heuvels klauteren, cavaletti lopen, schouderbinnenwaarts etc etc.)

Als proef geldt, dat het dier een lange zijde schouderbinnenwaarts moet kunnen laten zien - en dan pas galop.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 12:28

Janneke2 schreef:
Oude regel mbt de barokke rassen: eerst in stap en draf kracht opbouwen op alle daartoe strekkende manieren (overgangen, de overgang naar een langzamer gang op zit en gewicht, bij wijze van spreken een boog in de teugels - verder buiten rijden, heuvels klauteren, cavaletti lopen, schouderbinnenwaarts etc etc.)

Als proef geldt, dat het dier een lange zijde schouderbinnenwaarts moet kunnen laten zien - en dan pas galop.


Bedankt voor de tips! M.b.t schouderbinnenwaarts, heb je het dan over sb in stap of in draf?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:36

Eerst idd laten controleren of ze nergens vastzit.

Wat ik vroeger deed was de gangen aan een geluid koppelen.(bv klakje draf en kus-geluidje galop)

Kn zowel in vrijheid als aan de longe aangeleerd worden en eens ze die link goed leggen,is het makkelijk onder het zadel duidelijk te maken wat je wil,om er later de ander hulpen aan te koppelen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:39

Friesfanaat schreef:
Janneke2 schreef:
Oude regel mbt de barokke rassen: eerst in stap en draf kracht opbouwen op alle daartoe strekkende manieren (overgangen, de overgang naar een langzamer gang op zit en gewicht, bij wijze van spreken een boog in de teugels - verder buiten rijden, heuvels klauteren, cavaletti lopen, schouderbinnenwaarts etc etc.)

Als proef geldt, dat het dier een lange zijde schouderbinnenwaarts moet kunnen laten zien - en dan pas galop.


Bedankt voor de tips! M.b.t schouderbinnenwaarts, heb je het dan over sb in stap of in draf?


Oeps. Eh, allebei.
(In draf "verlaat het paard de aarde", die training heb je nodig om te galopperen.)

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:35

Allereerst zou ik ze - zoals hier boven vermeld- eens laten nakijken of ze fysiek helemaal in orde is.
Verder heb ik ook nog een techniek, waarmee je ze voornamelijk uit evenwicht gaat halen en waardoor ze eigenlijk in galop 'valt' dat is de volgende: (stapjes achter elkaar uitvoeren)
1. Heel hard gaan draven (paarden kunnen uiteindelijk het niet volhouden en gaan op een keer toch aangalopperen).
2. Op het binnenbeen gaan licht rijden (paard haal je uit evenwicht)
3. paard naar buiten stellen, zodat de binnenschouder vrij komt.
4. dit alles in een bocht uitvoeren.

De kans dat ze gaat galopperen in de juiste galop is vrij groot, deze werkmethode heeft al vele jonge paarden en manege paarden (die meestal maar langs 1 kant willen galopperen) doen galopperen in de juiste galop.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard leren galopperen (onder het zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:44

Ja, dat kan.

Maar persoonlijk wil ik liever een paard in evenwicht in de eerste galoppas.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:13

tengeltje11 schreef:
Eerst idd laten controleren of ze nergens vastzit.

Wat ik vroeger deed was de gangen aan een geluid koppelen.(bv klakje draf en kus-geluidje galop)

Kn zowel in vrijheid als aan de longe aangeleerd worden en eens ze die link goed leggen,is het makkelijk onder het zadel duidelijk te maken wat je wil,om er later de ander hulpen aan te koppelen.


Dit is een goede tip! Dankjewel voor het meedenken!

PerleB, bedankt voor je uitleg, maar ik ga met Janneke2 mee dat ik haar liever in evenwicht houdt. De merrie is van zichzelf redelijk sensibel en wil haar niet doelbewust "over de zeik" maken..

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:08

uiteraard eerst in stap, en als dat lukt zoals het hoort te zijn dan natuurlijk ook in de draf, en dan pas de galop natuurlijk.
Als er iets niet goed lukt in een tragere gang moet je niet de snellere gaan proberen, eerst traag en telkens opbouwen naar ........

Friesfanaat schreef:
Janneke2 schreef:
Oude regel mbt de barokke rassen: eerst in stap en draf kracht opbouwen op alle daartoe strekkende manieren (overgangen, de overgang naar een langzamer gang op zit en gewicht, bij wijze van spreken een boog in de teugels - verder buiten rijden, heuvels klauteren, cavaletti lopen, schouderbinnenwaarts etc etc.)

Als proef geldt, dat het dier een lange zijde schouderbinnenwaarts moet kunnen laten zien - en dan pas galop.


Bedankt voor de tips! M.b.t schouderbinnenwaarts, heb je het dan over sb in stap of in draf?