Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 23:11

Zoals de titel al zegt...

Wie heeft er ervaring met stoppen met de pil? Niet om zwanger te worden, maar om gewoon de pil niet meer te willen slikken. Wat gebeurde er met je lichaam? Hoelang heeft het bij jou geduurd voordat je je eigen cyclus en menstruatie weer op de rit had?

Vanavond slik ik voor het eerst sinds 4 jaar doorslikken de pil niet meer. Ik ben hem beu. Ik wil niet meer. Buiten het feit om dat ik volgend jaar zowiezo wilde stoppen ivm kinderwens, wil ik hem nu al niet meer. Ik heb gehoord dat het lang duurt voor het uit je lichaam is en het gemiddeld een half jaar tot een jaar duurt voordat je eigen hormoonstelsel weer in orde is.

Waarom ben jij gestopt met de pil (en dus helemaal anti-conceptie) en wat gebeurde er met jouw lichaam zonder al die hormonen?

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:16

Ik ben een jaar geleden gestopt omdat ik hem ook zat was. Ik zat al heel lang niet zo lekker in mijn vel, en was benieuwd of dat zou veranderen wanneer ik zou stoppen met de pil. Als ik dan zwanger zou raken was dat ook welkom :j ik merkte binnen anderhalve maand al een wereld van verschil. Ik kon weer vrolijk zijn ipv dat ik altijd last had van negatieve gedachten. Nu ben ik inmiddels ook zwanger, maar ik ben sinds die tijd nooit meer zo 'down' geweest als dat ik toen bijna altijd was. 2 jaar die troep geslikt, maar voor mij nooit weer!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 23:19

Jeetje, dat klinkt goed! Ik zit met het zelfde probleem. In 4 jaar ook 20 kg aangekomen, dat kan ook te maken hebben met het stoppen met paardrijden, maar ik geef de pil ook een beetje de schuld. (Iemand moet de schuld krijgen, in ieder geval niet ik of de Mac Kroket!)

Ik ben vaak om niets ineens boos of gefrustreerd, ik dacht na 4 jaar dat het een karakter eigenschap was. :') We zullen het mee maken.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:20

Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt, ook niet om zwanger te worden.
Met de cyclus veranderde niets, ik had iets meer last van buikpijn, dat wel. Ik ben direct na stoppen ook wat aangekomen in gewicht. Verder beb ik weinig wezenlijke verschillen gemerkt. Oh, mijn vriend wel trouwens; ik schijn sindsdien ineens een stuk chagrijn te zijn als ik ongesteld ben _O-

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:20

Toen ik stopte was ik 3 weken later zwanger dus duurde het behoorlijk lang voor ik daarna ooit weer normaal was :')

Erna een tijdje zonder geweest maar dat gaf alleen maar irritante stemmingswisselingen dus snel maar weer begonnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 23:22

Oh. Feest... :+

Spoiler:
Iemand ook nog ervaringen op het gebied van libido? + of -?

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:23

Ik ben er 2x mee gestopt en wat er gebeurde?

Geen buikpijn meer, geen rugpijn meer, minder huilbuien en minder pijnlijke menstruatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:24

Libido bleef hier gelijk toen ik stopte met de pil. Ik ben zo'n drie maanden gestopt geweest en toen was ik zwanger.

Die drie maanden flink veel buikpijn en migraine en veel meer bloedverlies gehad (ineens van de kleinste naar de grootste! tampon). Na de zwangerschap toen het mocht ook gelijk weer begonnen met de pil. Wat een hel zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:24

Ik ben ook hormoon vrij.
5 kilo aangekomen maar dat was meer dan welkom (plus dat het op een goeie plek zit *D )
Verder ben ik veel meer mezelf.
De pil vlakte mij heel erg af, merkte ik later.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:25

Hier geen ervaring met stoppen met de pil, maar The Hormone Diaries van Hannah Witton is misschien ook wel leuk om te kijken. Loopt over de periode van een jaar (en begint bij het stoppen met de pil).
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ZLYPmaAGlE

Iedereen reageert uiteraard anders, dus er zullen veel verschillende ervaringen te vinden zijn.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:26

Ik ben gestopt,
Ik wilde niet meer en was nieuwsgierig wat er gebeurde als ik stopte.
De eerste 2 maanden was echt een hel! Ik zat onder de puisten. En dat terwijl ik eigenlijk een hele mooie en goede huid heb. Ik werd de eerste 3 maanden niet ongesteld. En toen zo hevig dat ik er ziek van werd, maar mijn humeur was wel veel beter. Ik heb het doorgezet maar na 7 maanden was ik nog steeds ziek van de ongesteldheid. En ook mijn cyclus kwam er niet lekker in. Dus ben ik maar weer begonnen met de pil. En afgesproken hem niet door te slikken en dat gaat echt heel goed. Ik voel mij gewoon goed geen negatieve gedachten en ben ook niet meer ziek vsn ongesteldheid. Ooit wil ik misschien wel weer stoppen voor een kinderwens. Maar ga dan wel in overleg met de HA en niet meer in een keer stoppen.
Laatst bijgewerkt door Lau op 20-10-17 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:26

Ik!
Pas geleden gestopt met de nuvaring.
Mijn 1e menstruatie nog niet gehad. Maar oh wat voel ik mij beter in vel!

Libido 100x hoger :+

Van de week eisprong gehad. Dat was wel echt heel heel naar. Ik lag krom van de pijn. Heb die vroeger ook altijd gevoeld. Maar dit was wel heel extreem. Laten we het houden op dat het komt omdat het de 1e was in ruim 15 jaar ofzo :+

Benieuwd of ik over 1,5 week mijn menstruatie heb. Zo ja. Dan zit ik eigenlijk vrijwel direct op een normale cyclus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:27

Ik ben ruim 2 jaar geleden ook gestopt met de pil (na 12 jaar) omdat ik richting depressief ging doordat ik niet meer tegen de hormonen kon.
Binnen 3 weken echt veel verschil, voelde mij een stuk rustiger worden en minder snelgeirriteerd.
Mijn libido werd ook beter trouwens

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 23:28

mooney schreef:
Hier geen ervaring met stoppen met de pil, maar The Hormone Diaries van Hannah Witton is misschien ook wel leuk om te kijken. Loopt over de periode van een jaar (en begint bij het stoppen met de pil).
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ZLYPmaAGlE

Iedereen reageert uiteraard anders, dus er zullen veel verschillende ervaringen te vinden zijn.



Dankje! Ga ik kijken!

Anoniem

Re: Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:32

Ik gebruik zeer onregelmatig de pil. Gebruik m soms een maand, dan weer niet en dan weer een paar maand.

Ik word van de pil een vreselijke heks met Emo buien. Zonder pil lig ik minstens twee dagen krom van de pijn door mijn heftige menstruatie. Het is voor mij kiezen tussen twee kwaden, een fijn alternatief heb ik nog steeds niet gevonden...

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:33

Ik vind dit wel interessant om te lezen. Speel zelf ook met de gedachte, omdat ik zo slecht tegen de hormonen kan. Maar ik ben als de dood voor m’n menstruatie, omdat die voor de pil zo heftig was...

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:37

Ik ben ook anderhalf jaar geleden gestopt. Minder emotionele wisselingen, zelfde libido, nog steeds een prima cyclus maar wel heftigere menstruatie. Ik had elke keer doorbraak bloedingen en wilde geen hormonen meer slikken :j

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:42

Ik ben jaren geleden al gestopt met de pil! Wat een verademing.... zonder hormonen sliep ik beter, voelde ik me beter, had mijn humeur geen pieken of dalen meer.... rust!

Ik heb laatst ivm IVF de pil geslikt. 5 maanden! Ik hield vocht vast, had hoofdpijn, sliep slecht.... was drama! Ik heb tegen mn man gezegd dat hij er maar n knoop in doet! Maar ik ga niet meer aan de pil om zwangerschap te weren.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:45

Zelf jaren geleden gestopt met de pil. Werkte toch niet, was altijd ongesteld en kreeg het maar niet op gang. Cyclus nooit terug gekregen en had maanden erbij waar ik iedere dag bloedingen had.

Nu 1 jaar geleden op een Duitse pil overgestapt. Eerst al mijn hormonen laten testen en zo efficiënt kunnen kijken waar ik het meeste aan zou hebben met minimale negatieve bijwerkingen. Duitsland heeft veel meer hormonen in de pil zitten dan Nederland en slik nu al een jaar door. Heerlijk. Geen pijn meer, geen bloedarmoede meer.

Maar als je een kinderwens hebt is stoppen altijd een optie. Hierboven meld iemand dat ze zo nu en dan de pil gebruikt, maar dit wordt echt afgeraden, ik moest zelfs een formulier ondertekenen in Duitsland waarin stond dat ik minimaal 1 jaar de pil ( maakte niet uit welke en kon tussendoor wisselen als het nodig zou zijn ) zou gebruiken. Na dat jaar wordt de kans op stollingen weer normaal, tijdens dat jaar hoger.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:56

Eerste keer gestopt omdat ik niet meer ongesteld werd. Heeft toen bijna 8 maanden geduurd voordat ik weer ongesteld werd, toen wel extreem heftig. Later wel weer aan de pil begonnen omdat ik absoluut geen kinderwens heb. Een 9 maand geleden opnieuw gestopt. Kreeg veel te veel bijwerkingen. Achteraf meer dan dat ik door had (oa vermoeidheid en allergie tegen alles wat prikt ook brandnetels ed). Sindsdien 1 keer minimaal ongesteld geweest. Wanneer mijn lichaam weer reboot geen idee. De pil komt er nu niet meer in. Nog steeds in dubio over spiraaltje.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:03

Ik ben 30 jaar geleden gestopt met de pil toen op advies van de gynacoloog,ik had cystes ,migraine en was ondanks de pil erg onregelmatig ongesteld.
Ondanks dat ik eigenlijk niet zwanger kon worden ,toch zwanger geraakt en alle kwalen verdwenen .Nooit geen last van migraines meer gehad of cystes op mijn eierstokken.Ben nu ruim in de overgangsleeftijd en heb daar ook geen last van,ik denk toch doordat ik relatief kort de pil heb geslikt.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:13

Jaren geleden gestopt met de pil. Na al een keer gestopt te zijn geweest kon ik geen pil meer vinden waar ik me goed bij voelde. Na 3 verschillende te hebben geprobeerd was ik het zo zat. Ik wilde mijn eigen lichaam weer voelen zonder dat de boel op z'n kop werd gezet door een klein rot pilletje!

Zonder voel ik me prima. Ik had direct een heel regelmatige cyclus. Geen opgeblazen lijf meer, heerlijk. Nu de laatste jaren kamp ik met veel menstruatie pijn... Maar de pil, die komt er nooit meer in! ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:19

Ik ben nu 32 en heb 2 kinderen. Na de komst van de tweede heeft mijn man zich laten steriliseren en ben ik gestopt met de pil. Inmiddels is dat al weer 7 jaar geleden.

Eigenlijk merk ik er vrij weinig van :') Nu had ik ook geen klachten van de pil, maar ik was die onnodige hormoontroep beu. Ik voel mijn eisprong heel duidelijk, al is het natuurlijk vrij logisch dat je die niet voelt als je de pil slikt :+ En ik heb een hele regelmatige cyclus.
De eerste dag van mijn menstruatie heb ik wel echt last, maar dat had ik met de pil net zo. Hier merk ik geen verschil in.
Ook qua humeur, libido, huid e.d. merk ik eerlijk gezegd weinig verschil. Al had ik toen ik de pil gebruikte hierover ook geen klachten. Maar het is gewoon fijn om nu niks meer te hoeven slikken en mijn lichaam gewoon lekker haar gang te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:19

Ik was nadat ik gestopt was binnen een maand niet meer depressief! :7 zat veel beter in m'n vel, voelde me beter. Dat rotding komt er bij mij niet meer in, bah, wat een troep.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ervaringen gezocht betreft stoppen met de pil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 00:25

Wat een hoop verschillende verhalen! Bij de een springt het libido omhoog en wilt nooit meer anders, terwijl de ander geen verschil merkt!

Blijf maar door komen met jullie ervaringen. :j