Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 14:24

Mijn hond is erg bang voor knallen en nu overweeg ik een Thundershirt.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen en ook met name vanwege de maatvoering.

Mijn witte herder weegt ongeveer 29 kilo en haar borstomvang is 76 centimeter.
Nou staat er dat de maat L tot 29 kilo en 76 centimeter past, en dat maat XL vanaf 30 tot 50 kilo past en vanaf een borstomvang van 76 centimeter.

Welke maat moet ik dus hebben? :? Met maat L loop ik het risico dat het misschien net te krap zit, en bij maat XL misschien te groot?

Help? :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:31

wat is haar ruglengte?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:34

Mijn hond heeft een anti anxiety shirt van Kong (was goedkoper en kon ik passen in de winkel).

Mijn hond wordt direct rustig zodra ik m om doe. Hij ploft neer, je kan m op pakken, neerleggen, dingen op hem stapelen. Alles is best.

De pure angst (bij mijn hond vreemde mensen) gaat er natuurlijk niet door uit. Maar de rust is er eerder en de drempel naar paniek ligt hoger. Ik vind het absoluut een aanrader. :j

Mocht je m overwegen, neem een flinke grotere maat dan je denkt nodig te hebben. Ik heb een Cattle dog van 19kg en die draagt L. Maar je kan m meten en de shirts zijn erg rekbaar.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:34

Wij hadden zo'n shirt voor onze hond (hond leeft helaas niet meer). Ze durfde zonder shirt niks en was enorm bang voor onweer en vuurwerk. Met het shirt aan durfde ze zelfs naar buiten op oudjaarsdag. Ze was echt een stuk rustiger!

De maat weet ik helaas niet meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 14:47

kirri schreef:
wat is haar ruglengte?


Pfoe, geen idee. Er stond dat ik haar borstomvang moest meten en daarbij kwam ik op 76 cm uit?
Zal ik de ruglengte nog even meten? Heb je ervaring met een thundershirt?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:54

Ja, persoonlijk zeer goede ervaring! Wat ik heb gedaan is de ruglengte na te kijken bv mijn husky haar ruglengte is 55 centimeter en haar borst is 70 centimeter dan zou ik voor een maatje M gaan.

edit: zij is 59 centimeter hoog en zo'n 22/23 kilo

De kleine thuis is ontzettend bang voor vuurwerk, toen ik nog thuiswoonde heb ik er 1 aangeschaft. Hij kan nu zelfs zonder :)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:05

Cayenne schreef:
kirri schreef:
wat is haar ruglengte?


Pfoe, geen idee. Er stond dat ik haar borstomvang moest meten en daarbij kwam ik op 76 cm uit?
Zal ik de ruglengte nog even meten? Heb je ervaring met een thundershirt?


Ik zou voor een XL gaan, gezien herders toch vaak wat aan de "lange kant" zijn, zal een L wellicht wat kort vallen?

Anoniem

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:08

Ik heb hier nog nooit van gehoord, mag ik vragen wat het precies doet? :) Wij hebben ook een golden met enorme vuurwerk/onweer angst

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:11

Met de maat kan ik je niet helpen, maar voor mijn hond die vuurwerkangst heeft heb ik er ook één, en het werkt perfect. Als je vooraf wilt testen of zo'n shirt wat is, kan je je hond een keer bandageren in een 8-vorm rond de nek en borst. Dat heeft hetzelfde effect, nl druk op de solar plexus.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:31

Onze bull terrier hielp het helaas niets :(

Je kan ook zelf zo'n shirtje maken he, dan heb je hem meteen op de goede maat.
Als je 'zelf thundershirt maken' intypt bij google afbeeldingen krijg je een paar voorbeelden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 17:06

Kirri: Ik heb haar rug net gemeten en dat zit op 75 centimeter. Hoe lang is de rug van jouw hond?

MissYvette4u, ik ben helaas niet zo creatief :P

Ibbel, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ga even googlen!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:44

Anoniem schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord, mag ik vragen wat het precies doet? :) Wij hebben ook een golden met enorme vuurwerk/onweer angst


Het is een soort inbakeren voor honden. Door de druk worden ze rustig. Een soort T touch principe.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:03

Helaas hier minder goede ervaringen. Onze hond is heel bang. Maar helaas werkt bij haar een thundershirt niet. Wij gaan dit jaar kijken naar oordoppen voor haar en training.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:14

Cayenne schreef:
Kirri: Ik heb haar rug net gemeten en dat zit op 75 centimeter. Hoe lang is de rug van jouw hond?

MissYvette4u, ik ben helaas niet zo creatief :P

Ibbel, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ga even googlen!


van schoft tot einde rug ongeveer 62 centimeter heb ik net weer nagemeten :Y)

Als zij op 75 zit met 76 borst, dan zou ik ook voor de XL gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:14

Ah ok, aangezien die voor honden tot 50 kilo is, was ik even bang dat die misschien niet voldoende zou aansluiten waardoor het niet werkt.
Bedankt voor de info!

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:17

maj0 schreef:
Helaas hier minder goede ervaringen. Onze hond is heel bang. Maar helaas werkt bij haar een thundershirt niet. Wij gaan dit jaar kijken naar oordoppen voor haar en training.


Training ben je eigenlijk al laat mee, was beter geweest om daar in januari al mee te beginnen. ;)

TS; denk ook eens aan counter conditioneren. Bij onze herder helpt het shirt niet, andere dingen ook niet, maar door CC ligt ze nu geen 3 weken meer onder de kerstboom verstopt, maar komt steun bij mij halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:21

Wat houd dat precies in? We zijn al wel weken bezig met filmpjes met vuurwerkgeluiden, maar daar reageert ze eigenlijk amper op. De knallen die echt buiten zijn vind ze daarentegen wel echt eng (ook bijvoorbeeld geweerschoten van jagers).

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:27

MyWishMax schreef:
maj0 schreef:
Helaas hier minder goede ervaringen. Onze hond is heel bang. Maar helaas werkt bij haar een thundershirt niet. Wij gaan dit jaar kijken naar oordoppen voor haar en training.


Training ben je eigenlijk al laat mee, was beter geweest om daar in januari al mee te beginnen. ;)

TS; denk ook eens aan counter conditioneren. Bij onze herder helpt het shirt niet, andere dingen ook niet, maar door CC ligt ze nu geen 3 weken meer onder de kerstboom verstopt, maar komt steun bij mij halen.


Bij die van ons gaat het toch niet over. Daar gaan we ook niet voor. We gaan er voor dat ze wat minder heftig reageert.

Wat houd counter conditioneren precies in?

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:28

Cayenne schreef:
Wat houd dat precies in? We zijn al wel weken bezig met filmpjes met vuurwerkgeluiden, maar daar reageert ze eigenlijk amper op. De knallen die echt buiten zijn vind ze daarentegen wel echt eng (ook bijvoorbeeld geweerschoten van jagers).


Ik kan onze teef ook niet foppen met filmpjes/geluiden idd. Jammer genoeg alleen het echt werk. Als je op het hondenforum zoekt is er een heel lang topic over. Je probeert de associatie te veranderen, eigenlijk.

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 01:09

Ik heb een thundershirt voor de kat. Deze lijkt wel verlamd met dat shirtje, wilt niet meer lopen en gaat enkel maar liggen.
Bij de laatste oud en nieuw heb ik ze een houten stokje gegeven waar ze beetje suf van worden, te krijgen bij de dierenwinkel.
Kat was zo stoned dat ze voor t raam vuurwerk ging kijken :') :') :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 07:51

Mijn hond traptvook niet in cd geluiden helaas. Ik vond site met bandageren ga ik testen voor ik shirt koop.

wel voor veiligheid alvast anti ontsnappingstuig gekocht.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:22

Voor de mensen die nu nog op zoek zijn naar mogelijkheden om angst te proberen te verminderen, hier link naar uitleg zelf hond 'inbakeren' .. zelfde principe als Thundershirt maar goedkoper en direct uit te voeren / uit te proberen : http://www.dierenartsveendam.nl/page/he ... rwerkangst

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:43

Sjolvir schreef:
Mijn hond traptvook niet in cd geluiden helaas. Ik vond site met bandageren ga ik testen voor ik shirt koop.

wel voor veiligheid alvast anti ontsnappingstuig gekocht.


Voor mijn hond werkt het shirt redelijk, haalt net de scherpe kantjes eraf, maar... moet zeggen heb meer gedaan. (had bandageren keer geprobeerd voordat ik hem bestelde, deze hond sloopt nog wel eens iets wat haar niet aanstaat :+ :Y) of ze kunnnen averechts reageren, ging toen goed, dus maar bested)

CD tot in het oneindige aangehad (zodat ik er gek van werd), maar zij weet helaas feiloos het verschil tussen echt vuurwerk en een vuurwerk CD.
Gebruik gemaakt van de jagers eind verderop die precies ver genoeg weg waren, zodat ze nog wel luisterde en commando's nog opvolgde en beloningen aanpakte en zo wat getraind.
Thundershirt nu aan, gisteren en eergisteren daarvoor even gestest.
Gisteren en vandaag nog wel naar haar favourite bosje geweest, uiteraard aan vieligheids tuig en aan de lijn met haar beste hondenvriendinnetje die niet bang is voor vuurwerk.
Zit hier met de radio op max volume, TV idem, en alle lichten aan.

Normaal vuurwerk gaat redelijk, harde knallen dan wordt ze echt trillerig, hijgerig, onrustig, alert, gapend, likkend, intentie pootje e.d. Maar veel rustiger dan vorig jaar toen wist ze echt niet waar ze heen moest lopen of kruipen, nu hangen we samen (of met zijn 3en kat zit er ook) op de bank.
Shirt geeft naar mijn idee iets meer rust om op haar plaats te blijven, wat voor mij weer fijn is, anders wordt je echt loco van zo'n bange hond.

Nog paar uur en dan is het weer voorbij, pffttttt.
Eergisteren.
Afbeelding
Vanavond nadat ze mijn voortuintje bijna opbliezen.
Afbeelding
Half uur later.
Afbeelding

Oh, qua maat voering mochten mensen hem willen kopen, volgens maatvoering zou mijn hondje een L moeten hebben, maar denk dat ze ook nog wel in een M had gepast, nu overall alles op zijn strakst moeten trekken anders veels te ruim. Had L genomen vanwege de lengte.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Thundershirt voor angst bij vuurwerk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:09

Hier had mijn hond nu voor het derde jaar haar thundershirt aan - pas 5 voor 12 aangetrokken ook - en ze begint zo langzamerhand vuurwerk niet meer eng te vinden. Ik heb echt het idee dat het niet alleen acuut helpt om de hond rustig te houden, maar dat het ook een trainingseffect heeft. Hond voelt zich best wel lekker met dat hemd aan, en begint dat 'best wel lekker' te associëren met vuurwerk, lijkt het wel. Vroeger reageerde ze op ieder knal, ook in de dagen voor oudjaar, en nu doet ze gewoon haar ding, ook zonder hemd. Wat dat heeft ze dus alleen rond 12 uur aan gehad.