ideeën over paddock - wandelpad of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 11:51

hoi!

Ik ben een beetje in dubio en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bij mijn nieuwe huis komen mijn paarden te staan (nu drie ijslanders, over anderhalf jaar zijn het er vier) en ik weet even niet wat ik moet doen qua paddock indeling en grootte. Het gaat me er vooral om of ze wel genoeg beweging kunnen krijgen in de winter met de afmetingen die ik voor ogen heb.

Ze krijgen een (schuil)stal van 50m2 waar ze in kunnen lopen en daarnaast wil ik een paddock maken van 20x40 (met een paadje naar de stal, waardoor ze kunnen afwisselen en bewegen). Nu zou dit wellicht voldoende kunnen zijn. Maar ik zat te denken of het niet toch beter is om ook nog een pad te maken waar ze kunnen lopen. Dit pad zou dan aan de paddock verbonden zijn, zodat ze vanuit de paddock dit pad op kunnen lopen en aan de andere kant weer de paddock in kunnen gaan.

Dit pad zou dan ook meteen kunnen fungeren als ovaalbaan. Alhoewel ik dat niet per se nodig heb, aangezien ik een hele lange oprit heb en ook nog eens aan een doodlopende weg woon. Dus wat betreft het rijden is het geen must.
En ik verlies er ook weer een stuk gras en ruimte mee, wat misschien voor de zomer weer minder fijn is.

Oh, naast de paddock van 20x40 heb ik nog twee kleinere paddocks; eentje van 12x9 en een ronde paddock van 14m. Maar die zijn niet aan elkaar verbonden via een pad, dus daar kunnen ze alleen een beetje in staan en dus niet echt in rennen.

Wat denken jullie? Wel pad, of geen pad :)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:54

Hier vinden ze een lang pad heerlijk. Hoewel een paddock van 20x40 ook al ontzettend veel speelruimte geeft. Het neemt wel wat gras in beslag, maar ook weer niet zoveel. 2m kan al breed zat zijn immers.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:07

Als je het niet alls rijbaan gebruikt zou ik eerder voor een gedraineerde baan gaan dan voor een paddock.

Ik heb wel een stuk van 20x40 en in een L vorm daar no een stuk van 5x10 aan vast. Maar merk echt dat dat vierkant niet uitnodigt tot lopen.
Als ik het echt alleen als huisvesting gebruikte zou ik veel liever een baan hebben met 2 paddockjes op de uiteinden. Dan ook voor een verschil in uitzicht kunt zorgen zal dat er voor zorgen dat ze veel meer van a naar b bewegen. Een schuur of aanplanting kunnen daar bij helpen.

Bij ons drentelen ze veel heen en weer tussen een deel van het 20x40 en 5x10 omdat ze daar steeds iets anders zien (de weg, de buren of ons) maar het had wat dat betreft ook 5x10 en 10x30 kunnen zijn. Echt rennen? Met 10 galopsprongen zijn ze aan de overkant als ze eens een sprint trekken. Dat kan ik geen rennen noemen.


Nu gebruik ik het ook als rijbaan en combineert het zo veel beter.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 14:26

het pad zou best lang worden; gewoon tot het einde van het weiland. Er past namelijk nog wel 40 meter aan (en dat is dus exclusief de paddock). Dus dat is inderdaad wel gewoon lekker voor ze, als ze willen rennen.

Maar dan blijf ik nog steeds met het probleem dat ik dan niet echt een heel groot stuk weiland overhoud, aangezien dat dan door midden is gebroken vanwege dat pad.

Heb dan wel een paar kleine weides, en ook eentje waar ze een flink stuk kunnen rennen (5x100), maar is dat genoeg? Is het niet fijner om echt een groot stuk land te hebben, in plaats van al die kleine stukjes?

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:31

Mizora schreef:
Hier vinden ze een lang pad heerlijk. Hoewel een paddock van 20x40 ook al ontzettend veel speelruimte geeft. Het neemt wel wat gras in beslag, maar ook weer niet zoveel. 2m kan al breed zat zijn immers.


Met IJslanders wellicht, maar met onze bloedpaardjes vind ik 2 m veel te smal. Zij hebben hier op zijn smalst vier meter en dat kan nèt.

Ts: ik vind een pad ook heel fijn, maar hou ook van grote weides waar ze echt de ruimte hebben. Voor je zelf is het daarnaast mooier als het niet zo hokkerig is vind ik.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:36

Ik heb een kwpn'er, groninger, quarter en tinker op de pp gehad (en een shet) en op een overren pad gaan smalle stukken prima. Zolang er maar een breder stuk aan het eind zit waar ze kunnen keren, bij voorkeur rond een hooibak o.i.d. of dat het weer uitkomt in de grote paddock. Ik heb ook wel eens op een wei gestaan waar het pad van de wei naar de paddock+schuilstal slechts 1m breed was, stonden 2 shetten, een spring-gefokte kwpn, een tuig-kwpn van 1.80, een draver en een noriker, ging ook prima, ook als ze elkaar tegemoed kwamen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:39

Ik zou persoonlijk niet voor een 2 m pad kiezen, maar dat is ook omdat ik oa een groep jonge hengsten heb.
Die zijn vaak toch net wat onhandiger en ruwer met elkaar dan een groep oudere merries bijv. :+

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:05

2 meter durf ik ook niet. Hier hou ik het liever op minimaal 4.
Al moet ik mij misschien niet aanstellen. Ze staan ook wel eens met 3en (1.70-1.60 en 85cm) in een stal van 2,5x3,5.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 15:07

@nikass, ja ook dat. Er komen dan zo veel extra palen en draden en dingen...En het is fijn om in de zomer echt ook een groot stuk weiland te hebben.

Maar in de winter is het weer fijn om ook even te kunnen lopen. AARGH haha

Waar ze nu staan doen ze het overigens ook prima met een pad wat zelfs smaller is dan 2m! En een paddock die nog kleiner is dan wat ik wil.

Maar dat is pensionstalling, en ik ga dat zelf dus anders doen :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:09

Kan het pad niet langs de waterkant, zodat je er een soort paddock paradijs van kan maken door het land ook in 2 of meer stukken te delen en deze straks bereikbaar zijn vanaf het pad?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:30

Ik zou ook niet direct alles heel zwaar afrasteren als je nog twijfelt over de lay out.
Wij hebben een vaste houten buitenomheining en daarnaast alles ingedeeld met groene prikpaaltjes, en koord. We zijn volledig flexibel door koord op een haspel dus kunnen een omheining in een paar minuten verplaatsen. Als het over een lang stuk gaat staat er op gezette afstand een houten paal tussen.
Zo kunnen we variëren en zetten heel makkelijk een winterwei uit, of breken alles af als we gaan hooien.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 15:45

cobiie schreef:
Kan het pad niet langs de waterkant, zodat je er een soort paddock paradijs van kan maken door het land ook in 2 of meer stukken te delen en deze straks bereikbaar zijn vanaf het pad?


ik heb geen waterkant :)

@pol013, probleem is dan alleen dat zo'n pad van zand is en ik dat dus niet heel makkelijk weer met gras kan inzaaien. Dus ik moet wel van tevoren de hele indeling gaan bedenken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:15

Heb je een plaatje? Pad langs de rand leggen zou ik doen, met een 'rotonde' aan het einde'.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:17

Oeh, leuk idee.. Ik volg!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:37

Ik ga even zoeken of ik een duidelijk plaatje kan vinden!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:50

Afbeelding


Afbeelding

De weide links boven is niet geschikt als paddock, omdat mijn ouders (met wie ik de woning heb gekocht, is dubbel woonhuis) liever niet tegen zand aankijken als ze aan komen rijden. Vandaar dat ik had bedacht om de paddock bij de stal te doen. En helaas kan die niet doorgetrokken worden naar de linkerkant omdat daar een aantal bomen staan...

Hoop dat de tekeningetjes ook beetje duidelijk zijn zo :)

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:52

Jennanne schreef:
@nikass, ja ook dat. Er komen dan zo veel extra palen en draden en dingen...En het is fijn om in de zomer echt ook een groot stuk weiland te hebben.

Maar in de winter is het weer fijn om ook even te kunnen lopen. AARGH haha

Waar ze nu staan doen ze het overigens ook prima met een pad wat zelfs smaller is dan 2m! En een paddock die nog kleiner is dan wat ik wil.

Maar dat is pensionstalling, en ik ga dat zelf dus anders doen :)


Ik ken het dilemma als de grond beperkt is ;)

Tja ieder moet het voor zich weten. Ik vind het gevaarlijk. Natuurlijk gaat het 100 x goed, tot het moment dat er een keer wat is en er ♪0én niet snel genoeg weg kan komen en een paar flinke tikken krijgt. Ja en ook in een stabiele kudde kan dat gebeuren. Ik hou altijd van ruimte met paarden. (en een veilige omheining!)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:54

Kun je de longeercirkel zo leggen dat ze daar omheen kunnen? Dan zou ik vanaf de paddock langs de onderkant en rechterkant naar de longeercirkel en daaromheen, zelfde route terug.

Onze paden zijn overigens minimaal 5 meter breed. Zo durven ze allemaal om elkaar heen en kunnen we overal hooi voeren (in palletboxen die we wel eens een paar meter verplaatsen).

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: ideeën over paddock - wandelpad of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:25

oh, dat is echt een heel goed idee Hilary! Zal ik zeker als optie bewaren!

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:45

Speelt de ondergrond nog een rol voor de indeling?
Bij ons ligt de ene helft van het land beduidend hoger dan de andere helft waardoor de ene kant veel natter is. Dit kan van invloed zijn op natuurlijk.

Mijn paardjes genieten erg van het lange pad. Galopperen er echt regelmatig vol overgave overheen.

Als de ondergrond overal gelijk is zou ik links onder een L pad maken.

Verder lijkt de longeerbak erg uit de route. Wil je ook kunnen rijden in de paddock? Dan zou ik persoonlijk de bak/paddock en de longeerbak bij elkaar plaatsen als dat kan?

Of een grote paddock en een deel ervan afzetten als je wilt longeren. Ik heb wel eens een container gezien met 2 catrollen erin waardoor je heel makkelijk een klein vierkant kon afzetten om in te longeren.
Maar of je dat wilt hangt af van hoe je gebruikt natuurlijk.

Heb je aan een mestplaats gedacht?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:49

zefiros schreef:
Speelt de ondergrond nog een rol voor de indeling?
Bij ons ligt de ene helft van het land beduidend hoger dan de andere helft waardoor de ene kant veel natter is. Dit kan van invloed zijn op natuurlijk.

Mijn paardjes genieten erg van het lange pad. Galopperen er echt regelmatig vol overgave overheen.

Als de ondergrond overal gelijk is zou ik links onder een L pad maken.

Verder lijkt de longeerbak erg uit de route. Wil je ook kunnen rijden in de paddock? Dan zou ik persoonlijk de bak/paddock en de longeerbak bij elkaar plaatsen als dat kan?

Of een grote paddock en een deel ervan afzetten als je wilt longeren. Ik heb wel eens een container gezien met 2 catrollen erin waardoor je heel makkelijk een klein vierkant kon afzetten om in te longeren.
Maar of je dat wilt hangt af van hoe je gebruikt natuurlijk.

Heb je aan een mestplaats gedacht?


grond is aan de rechterkant 1 centimeter hoger, dus scheelt niet echt heel veel.
Is trouwens zandgrond :)

Ik vind het persoonlijk niet zo erg als de longeerbak uit de route is. Vind het belangrijker dat ie er permanent kan staan en dat ik niet de hele tijd iets moet verzetten om een cirkel te creeëren. Vandaar dat ik die plek in gedachten had. En anders komt die ergens midden in de wei te staan en dat vind ik ook weer niet zo goed passen..
Paddock is inderdaad ook om in te rijden.

Mestplaats zit tussen de stal en de schuur in. Ben ik vergeten te tekenen, maar er staat nog zo'n schuur naast. Zit behoorlijk veel ruimte tussen!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:52

Nikass schreef:
Jennanne schreef:
@nikass, ja ook dat. Er komen dan zo veel extra palen en draden en dingen...En het is fijn om in de zomer echt ook een groot stuk weiland te hebben.

Maar in de winter is het weer fijn om ook even te kunnen lopen. AARGH haha

Waar ze nu staan doen ze het overigens ook prima met een pad wat zelfs smaller is dan 2m! En een paddock die nog kleiner is dan wat ik wil.

Maar dat is pensionstalling, en ik ga dat zelf dus anders doen :)


Ik ken het dilemma als de grond beperkt is ;)

Tja ieder moet het voor zich weten. Ik vind het gevaarlijk. Natuurlijk gaat het 100 x goed, tot het moment dat er een keer wat is en er ♪0én niet snel genoeg weg kan komen en een paar flinke tikken krijgt. Ja en ook in een stabiele kudde kan dat gebeuren. Ik hou altijd van ruimte met paarden. (en een veilige omheining!)


ja precies, ik vind het ook te klein waar ze nu staan. Zeker voor in de winter, met z'n zessen in een paddock van 30x30. Gaan wel twee uurtjes naar de weide per dag, maar toch. Heb dat bij mijn eigen plekje dan toch liever anders

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:52

Jennanne schreef:
grond is aan de rechterkant 1 centimeter hoger, dus scheelt niet echt heel veel.
Is trouwens zandgrond :)

》》 oh dat scheelt zeker!

Ik vind het persoonlijk niet zo erg als de longeerbak uit de route is. Vind het belangrijker dat ie er permanent kan staan en dat ik niet de hele tijd iets moet verzetten om een cirkel te creeëren. Vandaar dat ik die plek in gedachten had.

》》 :)
En anders komt die ergens midden in de wei te staan en dat vind ik ook weer niet zo goed passen..

》》 dat kan ik me voorstellen..

Paddock is inderdaad ook om in te rijden.

Mestplaats zit tussen de stal en de schuur in. Ben ik vergeten te tekenen, maar er staat nog zo'n schuur naast.
Zit behoorlijk veel ruimte tussen!


Al met al heb je redelijk op een rijtje wat je wilt volgens mij ;)
Ken je mensen in de buurt die je kunnen vertellen hoe de grond in de winter/ natte periodes is in de omgeving? Of dat je nog ergens rekening mee moet houden omgeving specifiek oid?
Verder is het toch een kwestie van kijken wat je zelf het handigst vindt en wat bij je paarden past.

Succes!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 22:04

zefiros schreef:
Jennanne schreef:
grond is aan de rechterkant 1 centimeter hoger, dus scheelt niet echt heel veel.
Is trouwens zandgrond :)

》》 oh dat scheelt zeker!

Ik vind het persoonlijk niet zo erg als de longeerbak uit de route is. Vind het belangrijker dat ie er permanent kan staan en dat ik niet de hele tijd iets moet verzetten om een cirkel te creeëren. Vandaar dat ik die plek in gedachten had.

》》 :)
En anders komt die ergens midden in de wei te staan en dat vind ik ook weer niet zo goed passen..

》》 dat kan ik me voorstellen..

Paddock is inderdaad ook om in te rijden.

Mestplaats zit tussen de stal en de schuur in. Ben ik vergeten te tekenen, maar er staat nog zo'n schuur naast.
Zit behoorlijk veel ruimte tussen!


Al met al heb je redelijk op een rijtje wat je wilt volgens mij ;)
Ken je mensen in de buurt die je kunnen vertellen hoe de grond in de winter/ natte periodes is in de omgeving? Of dat je nog ergens rekening mee moet houden omgeving specifiek oid?
Verder is het toch een kwestie van kijken wat je zelf het handigst vindt en wat bij je paarden past.

Succes!


hmm, nee..Maar ik heb in principe best prima contact met de huidige eigenaars, dus ik zal het hun even vragen! Zij hebben daar altijd schapen gehad, dus dat is natuurlijk wel iets anders :D

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:18

Wat nu als je een opening maakt naar de longeercirkel en in plaats van het pad rond naar je longeercirkel laat gaan? Ik heb een schets gemaakt over je perceelfoto heen.

Afbeelding

En de versie zonder achtergrond.
Afbeelding

Ik weet niet in hoeverre de schets die je hier geplaats hebt, de schets is waarmee je werkelijk werkt. Maar hij wijkt best wel wat af. Ik denk dat het handig is om je perceelfoto groot af te laten drukken met een grid eroverheen zodat je alles gemakkelijker in verhouding kan zien.