Stuk lever afstaan

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 11:39

Heeft iemand er ervaring mee ?
Ik overweeg om een stuk lever af te staan aan mijn mama die momenteel enkel nog gered kan worden met een levertransplantie.
Ergens ben ik bang om mijn eigen gezondheid hiermee in gevaar te brengen. Mijn mama is 67 jaar. Momenteel is ze volledig in de war en kan ik het met haar niet bespreken. Wel gaf ze paar weken terug aan dat ze graag nog enkele jaren zou willen leven. Ze beginnen maandag met de voorbreidingen voor een eventuele transplantie.

uva uvam vivendo varia fit


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41341
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:42

Iedere operatie brengt risico, kun je in gesprek met de huisarts/het transplanterende ziekenhuis?

Het mooie van de lever is dat deze volledig teruggroeit. Bij zowel donor als ontvanger.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:42

Ik verplaats je topic naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport, omdat je vraag over een medische procedure gaat.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

wyoming

Berichten: 2479
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:43

Wat lief van jou dat je er in ieder geval over nadenkt!

Voor vragen over je eigen gezondheid zou ik gewoon een arts benaderen hoe en wat?

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:50

Wat onwijs lief van jou dat je dit voor je moeder wilt doen. Een lever kan zich inderdaad erg goed herstellen, maar dan moet er wel genoeg gezond leverweefsel zijn om dat te kunnen doen. Als je hiermee je moeder kan redden/ terug kan krijgen zou ik de mogelijke risico's en gevolgen voor jou met het ziekenhuis bespreken.

Ik vind het al top dat je er uberhaubt voor open staat! +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:53

Heftig hoor, een doodzieke moeder!

Lief om te overwegen een deel van je lever af te staan. Als je van de artsen groen licht krijgt groeit hij gewoon weer aan.
("De oude Grieken wisten dat al". Het verhaal van Prometheus is geen gezellig verhaal, maar beschrijft wel dat de lever weer aangroeit.)

En psychisch lijkt het me heel zwaar, als je voelt dat je voor de keuze staat : "het leven van mijn moeder of mijn eigen gezondheid" :(:) :(:) :(:) .

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:13

Als ik daarmee m'n moeders leven zou kunnen redden, zou ik er geen moment over twijfelen......
net wat al eerder aangegeven wordt, een lever groeit weer aan.
Heel veel sterkte met het maken van je keuze en zo ja, hoop ik van harte dat het voor beide heel voorspoedig verloopt en ze nog vele jaren van het leven mag genieten!!!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:13

Ik begrijp je twijfels.
Momenteel zit ik in het traject om mogelijk een nier af te staan aan mijn vader.

Als ik mijn hart volg zou ik het morgen direct doen.
Maar als ik mijn verstand laat spreken zie ik zoveel apen en beren op de weg.

Het is een beslissing die alleen jij kan maken. Heb je goede begeleiding vanuit het ziekenhuis?

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:16

betadine schreef:
Heeft iemand er ervaring mee ?
Ik overweeg om een stuk lever af te staan aan mijn mama die momenteel enkel nog gered kan worden met een levertransplantie.
Ergens ben ik bang om mijn eigen gezondheid hiermee in gevaar te brengen. Mijn mama is 67 jaar. Momenteel is ze volledig in de war en kan ik het met haar niet bespreken. Wel gaf ze paar weken terug aan dat ze graag nog enkele jaren zou willen leven. Ze beginnen maandag met de voorbreidingen voor een eventuele transplantie.

In de war in de zin van? Mijn dochter heeft een volledige levertransplantatie ondergaan. Ben jij überhaupt wel geschikt of moet dat nog blijken?

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 16:53

In de war in de zin van niets meer begrijpen van waar ze is. Er komt momenteel ook geen zinnig woord uit. Heel moeilijk om ze zo te zien.
Ik weet nog niet of ik geschikt ben. Ik ben 29 jaar en over het algemeen wel gezond. Ik heb wel een nierafwijking, maar daar heb ik geen last van. Ik heb het verder nooit laten onderzoeken, maar heb oftewel dubbele nieren of dubbele urineleiders. Ze kunnen op echo daar niet zo veel van zien buiten een verdikking, maar het was bij mijn geboorte al bekend.
Kentaro: je zegt dat je niet zou twijfelen, maar ik twijfel helaas wel. Ik ben jong en houd van het leven. Zo een operatie is niet zonder risico.
Ik ben sceptisch over haar kansen, want ze stelt het momenteel echt niet goed. De dokter zei dat ze zonder transplantie nooit meer naar huis kan en toen we verder vroegen zei hij dat er desnoods een stuk lever van een van de kinderen kan genomen worden waarover ik momenteel nadenk want ik denk niet dat er zo veel levers vrijkomen en het gezien haar huidige toestand snel zal moeten gaan. Begin volgende week zal ik meer weten, maar ondertussen is het afwachten en piekeren.

uva uvam vivendo varia fit

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:04

Hoe groot zijn haar kansen op herstel met nieuwe lever? zou ze dan psygisch ook meer in orde kunnen komen? dat zou voor mij wel mee spelen in de beslissing ook.

En verder ja..een hele moeilijke beslissing lijkt me..ik snap jouw angsten en zorgen wbt je eigen leven ook goed en je hebt maar een lichaam, nog een heel leven voor je. En dat is gezondheid door te kunnen brengen is toch wel erg belangrijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 17:13

Haar geestelijke toestand is een gevolg van haar slechte lever. De dokter sprak ook over een niertransplanatie, maar dat moet volgende week duidelijk worden.
De dokter zei dat de veranderingen na een geslaagde levertransplantatie spectaculair zijn. Dit is waar ik op hoop. Een gezonde mama, maar bereid me al voor op het ergste.

uva uvam vivendo varia fit

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:25

Hebben jullie wel dezelfde bloedgroep?

Bij onze dochter was het voor de artsen geen optie om van 1 van de ouders een deel van de lever te transplanteren. Zij vonden het risico te hoog, vergis je hier niet in. Voor hun was het een NoGo omdat de kans gewoon bestaat dat beiden het niet redden.Zeker gezien wij nog een kind hebben vonden ze dat risico onaanvaardbaar. Hoe staat het met jouw naasten TS? Hoe staan die daar tegenover?

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:54

betadine schreef:
Haar geestelijke toestand is een gevolg van haar slechte lever. De dokter sprak ook over een niertransplanatie, maar dat moet volgende week duidelijk worden.
De dokter zei dat de veranderingen na een geslaagde levertransplantatie spectaculair zijn. Dit is waar ik op hoop. Een gezonde mama, maar bereid me al voor op het ergste.


Dan zou ik serieus met de artsen in gesprek gaan, eerst maar eens kijken of er wellicht een lever beschikbaar is en anders kijken wie in de famillie wellicht geschikt is en wat de risico's van zo'n operatie zijn. Volgens mij kun je pas echt een beslissing maken als je alle inn's and outs weet..en dan nog, als je zelf een stuk van je lever wilt geven moet je er 100% achter kunnen staan zelf.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:04

Wat moeilijk, TS. Ik begrijp je angsten. Zorg dat je heel goed weet waar je aan begint. Dat je zeker weet dat je er zelf heel goed en gezond uitkomt. Anders zit je moeder met een onmenselijk schuldgevoel.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:09

Maar als er ook al over een niertransplantatie gesproken wordt, hoe reëel is dit samen dan eigenlijk? Alleen al een nieuwe lever is echt al enorm ingrijpend en een heel zware operatie. Is dit in haar toestand wel een serieuze optie?


Lynn_Nikita

Berichten: 25425
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:25

maar zou je niet eerst kijken of je überhaupt in aanmerking komt voor je begint te twijfelen en denken. als je al geen goede match bent houd het sowieso al op

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 22:12

DatBenIkNou schreef:
Maar als er ook al over een niertransplantatie gesproken wordt, hoe reëel is dit samen dan eigenlijk? Alleen al een nieuwe lever is echt al enorm ingrijpend en een heel zware operatie. Is dit in haar toestand wel een serieuze optie?


Geen idee, maar als de dokters er zelf over beginnen veronderstel ik dat ze het wel beter zullen weten. Volgende week zal het misschien al duidelijker zijn wat ze wel of niet willen gaan doen.

@Lynn_nikita: misschien wel, maar als je er dokters over bezig hoort denk je er natuurlijk ook zelf aan. + dat ik me echt afvraag in hoeverre een levende leverdonor weer hersteld. Het word nog niet zo heel erg lang gedaan dus veronderstel dat sommige getuigenissen soms kunnen afwijken van dokters hun ervaringen.

uva uvam vivendo varia fit

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:34

Als jullie bloedgroep niet overeenkomt, houdt het sowieso op hé? Weet je die?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:54

Een vriend van me heeft een paar maanden geleden een stuk lever afgestaan aan een onbekende ontvanger. Hij heeft de operatie goed doorstaan, het herstel ging best snel. Het was wel een heel traject en lange operatie.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:59

TS ik zou me echt eerst heel goed laten voorlichten over wat de risico's voor jou zijn. Eventueel met een second opinion van een ander (universiteits) ziekenhuis. Op basis daarvan moet je eerst afwegen of je dit wilt en of het risico voor jou klein genoeg en aanvaardbaar is. Zeker als jijzelf al een nieraandoening hebt, ben je dus niet 100% gezond en zou ik ook vragen naar mogelijke gevolgen voor je eventueel al bestaande aandoening.

Hoe groot is de kans dat het slaagt bij je moeder? Bij een transplantatie komt veel kijken en dat is niet klaar na de operatie. Daarna begint het pas, aanpassing van het lichaam, levenslange medicatie, mogelijke afstoting. Het is een zware ingreep. Kan je moeder dat lichamelijk maar ook geestelijk wel aan?

Lastige keuze, ik zou me hier heel goed in laten begeleiden, juist nu al bij het maken van keuzes. Er zijn daarvoor vast goede instanties die je kunnen helpen en waar de artsen je naar kunnen verwijzen.

Blijf ook kritisch over de artsen. Als zij zeggen dat het kan, wil dat niet zeggen 100% goede afloop. Hoe graag willen zij dit doen, waarom doen ze het, hoe schatten zij de risico's in etc.

Sterkte!

Love - language - leadership

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:59


miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 06:20

Heel eerlijk. Als er al een lever en een nier moet worden afgestaan. Waar houd het op? Wat heeft je mama dat beide organen achteruit gaan? Kan het zijn dat er meer organen worden aangestast?
Hoe groot is de kans dat zij psychisch hersteld?
VRAAG EEN SCND OPINIE AAN
Zeker gezien jij zoveel twijfelt ( helemaal terecht!) en je een nierafwijking heeft.
Sterkte, lijkt me niet makkelijk. Besef wel hoe gemeen het klinkt, sorry , zei is 67 en jij 29. Hoeveel jaar extra heeft ze als ze een orgaan krijgt ? En hoe groot is het risico dat jij er wat aan overhoud?

Ik kan het makkelijk zeggen, maar ik zou het ook heel moeilijk vinden als je voor zon keuze staat

Naomie

mirim

Berichten: 4390
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stuk lever afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:06

Misschien een hele vreemde vraag en je hoeft hem hier niet te beantwoorden, maar kan hem zelf in je overweging meenemen:
Heeft haar zieke lever te maken met een leefstijl die zij er op na hield/ houdt.
Als iemand altijd heel bewust ongezond heeft geleefd, dus een eigen keuze daarin heeft gehad, vind ik het een andere kwestie worden .
Is een lichaamsdeel ziek puur door ziekte en onmacht zou het voor mij heel anders worden.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:28

mirim schreef:
Misschien een hele vreemde vraag en je hoeft hem hier niet te beantwoorden, maar kan hem zelf in je overweging meenemen:
Heeft haar zieke lever te maken met een leefstijl die zij er op na hield/ houdt.
Als iemand altijd heel bewust ongezond heeft geleefd, dus een eigen keuze daarin heeft gehad, vind ik het een andere kwestie worden .
Is een lichaamsdeel ziek puur door ziekte en onmacht zou het voor mij heel anders worden.


Van het moment dat je het leven van je bloedeigen moeder in handen hebt en je hier zelf serieus over nadenkt, denk ik dat dat niet meer echt de kwestie is. En een lever kan slecht worden door zo veel oorzaken, vind het een klein beetje ongepast om dan die richting op te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, EmptyWords en 20 bezoekers