Vrijrijden plannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Vrijrijden plannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:26

Ik ga binnenkort een paard huren op de manege.
Van 10 tot 16.

Nu heb ik een planning gemaakt,
Dit wordt niet de definitieve planning maar je kan er altijd vanaf wijken.

Dit is mijn planning
10:00 spullen bij nashia's leggen.
10:15 nashia poetsen.
10:35 nashia opzadelen.
10:50 naar de bak toelopen.
11:45 afstappen en naar stal lopen.
11:48 afzadelen en na verzorgen.
12:00 naar de kantine en eten en drinken.
12:30 naar nashia en rondjes stappen.
12:45 nashia naar stal brengen.
12:48 nashia poetsen.
13:00 nashia opzadelen.
13:15 naar de bak toelopen.
14:00 afstappen en naar stal.
14:03 afzadelen.
14:15 naar de kantine en pauze houden.
14:30 rondje lopen met nashia.
14:45 opzadelen.
15:00 naar de bak en rijden.
15:45 afstappen en naar stal.
16:00 alles opruimen

In totaal rijd ik 2 uur en 25 minuten.
Dit kan zowel in de buiten en binnenbak zijn.
Ik wil een uur echt aan het werk met dressuur trianen, onderanderen wijken schouderbinnenwaarts en nog meer van zulke oefeningen.
En ik wil ook een keer zonder beugels rijden maar daar wil ik ook aan het werk.
En een uur een beetje stappen en gewoon rondjes rijden.


Als jullie tips heb en wat beter kan in mijn planing dan hoor ik het graag.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vrijrijden plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:31

Mag je wel 3 keer rijden?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vrijrijden plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:32

Staat de eigenaar van het paard dit wel toe? Lijkt mij namelijk van de zotte om 3 keer te gaan rijden :n op 1 dag :n

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:34

FatCat schreef:
Mag je wel 3 keer rijden?



Ja je mag niet meer dan 3 uur rijden.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:35

Je planning is niet te doen. 3x rijden op 1 dag, telkens tussendoor op en af zadelen en poetsen.
Pff moet er niet aan denken.

Zou gewoon het bij 1x laten en dan lekker aan het werk gaan, trainen wat je wilt en dan bijvoorbeeld buiten uitstappen.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:35

Keet schreef:
Staat de eigenaar van het paard dit wel toe? Lijkt mij namelijk van de zotte om 3 keer te gaan rijden :n op 1 dag :n


Ja je mag niet meer dan 3 uur rijden en ik ga ook rustig opbouwen dus 15 minuten instappen en dan daarna ook 15 mintuen uitstappen en daarna nog wandelen

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:36

MarliesV schreef:
Je planning is niet te doen. 3x rijden op 1 dag, telkens tussendoor op en af zadelen en poetsen.
Pff moet er niet aan denken.

Zou gewoon het bij 1x laten en dan lekker aan het werk gaan, trainen wat je wilt en dan bijvoorbeeld buiten uitstappen.


We mogen niet buiten uitstappen van de manege.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:37

Pearls14 schreef:
Keet schreef:
Staat de eigenaar van het paard dit wel toe? Lijkt mij namelijk van de zotte om 3 keer te gaan rijden :n op 1 dag :n


Ja je mag niet meer dan 3 uur rijden en ik ga ook rustig opbouwen dus 15 minuten instappen en dan daarna ook 15 mintuen uitstappen en daarna nog wandelen


Dan lijk het me beter dat je 2 keer rijd ipv 3 keer. Geef het paard tussendoor een paar pauzes.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:38

Ik vind het persoonlijk niet eerlijk naar het paard toe om zo behandeld te worden op 1 dag :n in en uit de stal gerukt worden, geen rust, amper pauze :n

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:40

Jeetje dit is echt niet te doen hoor.. kan je niet drie dagen 1 uur huren? dan heb je er wat meer aan. Of twee dagen 1,5 uur rijden? Wat heb je eraan om 6 uur lang een paard te huren? En dan drie keer willen rijden. Kan me ook niet voorstellen dat dit een mogelijkheid is bij een manege. Heb je geen andere mogelijkheden? Dressuuronderdelen oefenen is toch ook veel leuker als je les krijgt?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:41

Pfoe.. pittig dagje voor paardlief. Waar is de tijd om lekker buiten te staan en met andere paardjes te scharrelen/spelen/grazen? Te rusten etc?

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:41

Vind het ook niet top, dus voor ik heel bokt over me heen krijg wil ik dat even duidelijk hebben :')
maar ik moet zeggen dat er genoeg manege's zijn waar een paard 3 keer op een dag loopt, tenminste ik weet niet hoe het deze tijden gaat maar toen ik 10 jaar geleden naar de manege ging was dit zo.

Kun je niet vragen of je het paard niet meerdere dagen kan rijden? Dat je er per dag niet langer als een uurtje erop gaat en gewoon maar 1 keer gaat rijden? Is fijner voor het paard en lijkt me leuker voor jezelf.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:41

Sjira schreef:
Jeetje dit is echt niet te doen hoor.. kan je niet drie dagen 1 uur huren? dan heb je er wat meer aan. Of twee dagen 1,5 uur rijden? Wat heb je eraan om 6 uur lang een paard te huren? En dan drie keer willen rijden. Kan me ook niet voorstellen dat dit een mogelijkheid is bij een manege. Heb je geen andere mogelijkheden? Dressuuronderdelen oefenen is toch ook veel leuker als je les krijgt?


Op die dag kun je een paard huren voor 6 uur

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:43

Keet schreef:
Ik vind het persoonlijk niet eerlijk naar het paard toe om zo behandeld te worden op 1 dag :n in en uit de stal gerukt worden, geen rust, amper pauze :n



Ik zal minder rijden en dan haar meer pauze geven

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:46

Kom op zeg jongens. Genoeg paarden die op manage's 3 uur op een dag gereden worden, waarvan vaak dan ook nog 2/3 uur aaneengesloten. 2,5 uur met telkens een uurtje rust ertussen is misschien niet ideaal, maar zal een ervaren manegepaard niets van krijgen.

TS: is er niet een wei of paddock waar je haar even in mag zetten? Denk dat ze even rollen en buiten staan ook wel lekker vind. Of misschien aan de hand grazen op het terrein van de manege?

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:48

ik zou 2x 1,5 uur rijden ipv 3x rijden. Scheelt ook gedoe met op- en afzadelen. Vindt zo'n paard ook niet leuk... :(

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: Vrijrijden plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:49

Ik zou minder vaak gaan rijden max. 1,5/2 uur, ja manegepaarden zijn echt wel wat gewend. Maar niet 3x op- en afgezadeld worden op deze manier.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:50

Eh tsja waar te beginnen. Ten eerste mijn conplimenten dat je een zo strak schema in elkaar gezet krijgt dat zou mij niet lukken.

Maar daarmee is ook alles gezegd, schema lijkt me niet echt realistisch. Niet voor het paard en niet ontspannen voor jezelf. Je legt jezelf flink wat druk op. Zie het al voor me. Lekker aan het rijden maar steeds moeten kijken o nog 6 minuten. Er zit even wat tegen bij op of afzadelen. Of je broodje is lekker en gezellig in je eetpauze.

Los nog van het niet eerlijk zijn voor het paard. Niet buiten op stal moeten wachten op wat komen gaat. En drie keer rijden in de bak op een dag zonder les. Dat zou ik niet eens willen toen ik en eigen paard had. Een keer goed lang rijden en mijn energie was wel op. Gezien het feit dat je niet een bosrit mag maken ( wel terecht trouwens) zou ik het bij een of hooguit twee keer houden op een dag.

Maar nog beter huur haar drie keer een uur op meerdere dagen. Lijkt me voor beiden leuker en fijner.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 15:01

Eef_Bam schreef:
Kom op zeg jongens. Genoeg paarden die op manage's 3 uur op een dag gereden worden, waarvan vaak dan ook nog 2/3 uur aaneengesloten. 2,5 uur met telkens een uurtje rust ertussen is misschien niet ideaal, maar zal een ervaren manegepaard niets van krijgen.

TS: is er niet een wei of paddock waar je haar even in mag zetten? Denk dat ze even rollen en buiten staan ook wel lekker vind. Of misschien aan de hand grazen op het terrein van de manege?


Ja er is een paddock ik was al van plan om haar even een half uurtje in zetten

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 15:02

karuna schreef:
Eh tsja waar te beginnen. Ten eerste mijn conplimenten dat je een zo strak schema in elkaar gezet krijgt dat zou mij niet lukken.

Maar daarmee is ook alles gezegd, schema lijkt me niet echt realistisch. Niet voor het paard en niet ontspannen voor jezelf. Je legt jezelf flink wat druk op. Zie het al voor me. Lekker aan het rijden maar steeds moeten kijken o nog 6 minuten. Er zit even wat tegen bij op of afzadelen. Of je broodje is lekker en gezellig in je eetpauze.

Los nog van het niet eerlijk zijn voor het paard. Niet buiten op stal moeten wachten op wat komen gaat. En drie keer rijden in de bak op een dag zonder les. Dat zou ik niet eens willen toen ik en eigen paard had. Een keer goed lang rijden en mijn energie was wel op. Gezien het feit dat je niet een bosrit mag maken ( wel terecht trouwens) zou ik het bij een of hooguit twee keer houden op een dag.

Maar nog beter huur haar drie keer een uur op meerdere dagen. Lijkt me voor beiden leuker en fijner.



Helaas mag je haar niet huren alleen op die dag dat ze alle lessen geschrapt hebben.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:17

Pearls14 schreef:
Eef_Bam schreef:
Kom op zeg jongens. Genoeg paarden die op manage's 3 uur op een dag gereden worden, waarvan vaak dan ook nog 2/3 uur aaneengesloten. 2,5 uur met telkens een uurtje rust ertussen is misschien niet ideaal, maar zal een ervaren manegepaard niets van krijgen.

TS: is er niet een wei of paddock waar je haar even in mag zetten? Denk dat ze even rollen en buiten staan ook wel lekker vind. Of misschien aan de hand grazen op het terrein van de manege?


Ja er is een paddock ik was al van plan om haar even een half uurtje in zetten


Goed idee. Als ik jou was zou ik anders gewoon in de ochtend 1 uur rijden, en einde van de middag ook 1 uur. Kan je haar begin van de middag even lekker in de paddock laten spelen :).

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:33

Wordt het paard hier blij van, of gaat het je meer om je eigen plezier?!

Ga dat beest lekker 2x over 2uur huren op verschillende dagen zeg....

Dat gesleep, gemuts, gepruts en gesjor....

Dat een manegehouder dit toestaat vind ik al schandalig (laat t paard dan 2 lessen achter elkaar lopen in de ochtend en heel misschien s'avonds nog een keer), maar dat jij als paardenliefhebber *excuses, paardrijliefhebber* dit ook nog graag wil doen, begrijp ik werkelijk helemaal niets van.

Wat voegt constant op- en afzadelen toe? Wat voegt naast het rijden ook nog rondjes wandelen toe?
En dan bedoel ik voor het paard he, niet voor jou.

In de stal, uit de stal, rijden, wandelen, in de stal uit de stal, in de paddock uit de paddock, etc etc.
Hoef je bij mijn zeer werklustige pony's niet te proberen hoor, daar krijg je dan een dikke middelvinger van... ofschoon ze prima uren achtereen kunnen werken, afhankelijk van wat je vraagt.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 15:41

JoyCiej007 schreef:
Wordt het paard hier blij van, of gaat het je meer om je eigen plezier?!

Ga dat beest lekker 2x over 2uur huren op verschillende dagen zeg....

Dat gesleep, gemuts, gepruts en gesjor....

Dat een manegehouder dit toestaat vind ik al schandalig (laat t paard dan 2 lessen achter elkaar lopen in de ochtend en heel misschien s'avonds nog een keer), maar dat jij als paardenliefhebber *excuses, paardrijliefhebber* dit ook nog graag wil doen, begrijp ik werkelijk helemaal niets van.

Wat voegt constant op- en afzadelen toe? Wat voegt naast het rijden ook nog rondjes wandelen toe?
En dan bedoel ik voor het paard he, niet voor jou.



Haha hier moet ik echt om lachen.

Ik zal het even uitleggen die rondjes lopen daarmee bedoel ik grazen of in de paddock en dit is een i dicatie want ik ga niet alles verwezelijken wat er op mijn lijstje staat

Biebz

Berichten: 5499
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vrijrijden plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:45

Is het niet leuker/makkelijker om bij een andere manege wat vaker een keer een paard voor 1 of 2 uurtjes te huren?
Ik vind 1 dag 6 uur huren wel een beetje apart :+ Ik doe echt niet 6 uur lang wat als ik op stal ben (tenzij ik blijf hangen om te kletsen _O_)
Snap dat je het graag wil en je tijd dan ook zoveel mogelijk nuttig wilt besteden! Maar dit lijkt mij niet echt een ideale dag..
Wat als het slecht weer is, druk is, paard zijn dag niet heeft waardoor je minimaal kan genieten?
Dan zou ik toch liever verspreid een paar keer een uurtje huren dan 1 dag 6 uur.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:46

Pearls14 schreef:
karuna schreef:
*knip*



Helaas mag je haar niet huren alleen op die dag dat ze alle lessen geschrapt hebben.


Dus de enige dag in de week dat er geen manege lessen zijn, de enige dag dat de paarden vrij zijn, moeten de dieren alsnog 3uur lopen omdat ze verhuurd worden?

Ben erg benieuwd welke manege dit is, arme paarden. :(