Pepperspray legaliseren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:35

Als het topic verkeerd staat, dan mag het uiteraard verplaatst worden.

Beste bokkers,
Hoe denken jullie over de stelling:
'Pepperspray moet in Nederland gelegaliseerd worden'?

Pepperspray is in Duitsland gelegaliseerd, en na de aanrandingen in Keulen (nieuwjaarsnacht 2016) is er in Duitsland weer veel pepperspray verkocht. Ook aan nederlanders.

In Nederland is pepperspray verboden omdat het valt onder Catagorie II van de Wet Wapens en Munitie. Dit betekent dat alleen aangewezen personen (krijgsmacht, politie, enkele semi-overheidsbedrijven) dit wapen mogen gebruiken. Een in nederland legale 'zelfverdedigingsstof' is X-marker. Ook bekend als smurfenspray. Dit is een stof/schuim die op het gezicht van de belager kan worden gespoten waardoor deze wordt verrast. Dit schuim laat een blauwe kleur achter op de huid welke er lastig af te krijgen is. Hierdoor wordt een belager dus 'gemarkeerd'.

Na de zaak van Anna Faber is er weer een discussie over het legaliseren van Pepperspray. En ik ben benieuwd hoe jullie bokkers er over denken!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:37

Nee absoluut tegen. Al is het maar voor het misbruik van grapjassen die even lollig het spul bv gebruiken in een bus of trein. En je moet de tijd hebben spray te pakken, mikken enz. Je wilt het niet in je eigen gezicht hebben.

Die blauw marker ja dat is wel een goeie. Ook niet gevaarlijk voor jezelf

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:38

Ik vraag me af hoeveel nut het heeft. Als een ''eventuele slachtoffer'' pepperspray legaal op zak mag hebben, mag de ''eventuele dader'' dat dus ook. Dus wat schiet je er dan mee op? Dan slaat de dader eerst toe met het sprayen van pepperspray en heeft de pepperspray voor het slachtoffer dus geen toegevoegde waarde mee (die is dan wellicht al te laat).

Ik ben wel benieuwd naar eventuele succesverhalen/bronnen uit een land zoals Duitland.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:41

En in Amerika dragen ze wapens om zichzelf te verdedigen..

Ik vind het vooral jammer dat een zaak als Anne Faber gebruikt wordt door zoveel mensen voor eigen belangen. Er worden facebookpagina's opgericht met complottheorieen, de bekende complotdenkers gaan weer los,(ook aan facebookpagina's wirdt geld verdiend) mensen sturen foto's rond van medewerkers van de kliniek. En nu denken we ook nog dat pepperspray de oplossing zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:43

Eens met Denise_Storm :j

Zo kan je wel steeds meer wapens gaan toestaan voor zelfverdediging, je ziet aan het aantal wapenincidenten in de VS wel dat dat geen goed idee is.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:08

Ik woon in Duitsland en ja ik heb pepperspray op zak. Ik vind het wel een goede zaak, aangezien je als vrouw zijnde 9 van de 10 keer echt niet op kunt tegen een volwassen vent. Of je de kans krijgt om het te gebruiken is natuurlijk vraag 2, maar het geeft mij in ieder geval een veiliger gevoel.
Het tegenargument dat het ook misbruikt kan worden, vind ik persoonlijk zwak. Álles kan misbruikt worden, maar dan zou je niets meer kunnen hebben of gebruiken. En ik hoor maar weinig hier over misbruik van pepperspray als ik eerlijk ben.
Het vergelijken met het dragen van vuurwapens vind ik ook appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:20

Siesjuh schreef:
Het tegenargument dat het ook misbruikt kan worden, vind ik persoonlijk zwak. Álles kan misbruikt worden, maar dan zou je niets meer kunnen hebben of gebruiken.

Alles kan misbruikt worden, maar sommige dingen zijn makkelijker om te misbruiken of zullen een grotere aantrekkingskracht op misbruikers hebben.

Niemand gaat voor de lol met een keukenmes de treincoupe rond om wat mensen neer te steken, maar een paar jolige studenten die even wat pepperspray gebruiken in een nachttrein zou mij niet verbazen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:24

Maar die lollige student kan nu ook aan traangas komen. Zo moeilijk is dat niet.
Een dader heeft nu vaak al illegale dingen, dus dat tegenargument gaat ook niet op.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:25

Tegen, ik persoonlijk zou me juist minder veilig voelen.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:28

Absoluut niet... want dan geeft je de criminelen ook weer een 'wapen' om hun slag te slaan.. :x :x

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:31

Ik vind wel dat er iets mag veranderen.

Bv in belgie al meermaals mensen veroordeeld die een inbreker verwonden in hun eigen huis....

Dat slaat toch nergens op?

Als ze inbreken in je huis,zou je toch in je recht moeten staan als je je verdedigd,ook al raakt die inbreker gewond(tuurlijk moet je ze niet vermoorden,maar dat zal ook niet de intentie zijn van menig mens).

Ze moeten maar uit andermans huis,eigendom,.... Blijven.

Van mij mag het zeker,natuurlijk in combi met regelgeving wanneer dat het gebruik toegestaan is en niet.(voor de fun iemand die je niet moet ff spuiten lijkt me duidelijk een niet verhaaltje)

Edit,criminelen lopen nu winkels en huizen binnen met wapens....ook al mogen ze niet,dus dat criminelen hun wapen aan de kant gaan leggen en overvallen gaan plegen met pepperspray vind ik larie.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:34

karuna schreef:
Nee absoluut tegen. Al is het maar voor het misbruik van grapjassen die even lollig het spul bv gebruiken in een bus of trein. En je moet de tijd hebben spray te pakken, mikken enz. Je wilt het niet in je eigen gezicht hebben.

Die blauw marker ja dat is wel een goeie. Ook niet gevaarlijk voor jezelf


Dit inderdaad. Dronken studenten om wat groot te doen, wat stoere mannen onderling, of zelfs gewoon de 'onschuldige vrouw' die aan haar schouder gegrepen wordt en uit reflex haar 'belager' pepper in zijn gezicht spuit, om dan achteraf door te hebben dat het eigenlijk een brave huisman was die mevrouw wilde wijzen op het feit dat haar portemonnee uit haar zak gevallen was, maar dat ze hem niet hoorde roepen door de muziek in haar oren....

Pepper doet niet 'eventjes' een 'beetje' pijn. Ik heb al heel grote stoere mannen op de grond weten wenen, omdat ze gepepperd waren. Dat, plus het feit dat mensen soms héél domme dingen kunnen doen als ze pepper in hun gezicht hebben gehad. Bij gebruik door politie, is decontaminatie door het spoelen van water (en dat is 20-25min, makkelijk) verplicht. Stel je voor dat zo'n idioot het geniale idee heeft om toch zonder decontaminatie achter het stuur van zijn auto te kruipen?

De "oplossing" voor dingen zoals Anna Faber ligt'm niet in de bewapening van de bevolking, maar wel in verandering van de politiek. De politiek en de magistratuur moet wat serieuzer gaan omgaan met criminelen....

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:38

tengeltje11 schreef:
criminelen lopen nu winkels en huizen binnen met wapens....ook al mogen ze niet,dus dat criminelen hun wapen aan de kant gaan leggen en overvallen gaan plegen met pepperspray vind ik larie.


Weet dat als je legaliseert, dat politie dan ook geen poot meer heeft om op te staan om die spullen in beslag te nemen. Je wil niet weten hoeveel kleine "illegale wapens" (boksbeugels, pepper, wapenstokken, messen, teasers,...) er op dagbasis in beslag worden genomen bij crimineel gespuis dat gecontroleerd wordt of uit het verkeer gehaald wordt. Wat je kan in beslag nemen, hebben ze op zijn minst al niet meer.... Legaliseer, en ze mogen het gewoon bij houden.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:41

Pepperspray is in Duitsland legaal, maar officieel ter verdediging van (wilde) dieren. En als dierverdedigingsmiddel is het toegestaan het bij je te dragen. En als je hem toevallig bij hebt als je aangevallen/lastig gevallen wordt door een mens is het niet verbodem om hem te gebruiken.

Voor pepperspray gelden dezelfde regels als al het andere wat je bij hebt (tas, sleutels, pen, drinkflesje ect) als je het als een wapen gebruikt wordt het ook gezien als een wapen. En als je dat doet terwijl je niet daadwerkelijk lijfelijk bedreigd werd wordt het dus al wapengebruik gezien i.p.v. zelfverdediging.

Daarnaast is het in Duitsland verboden om het mee te nemen naar publieke gelegenheden zoals discotheken, concerten, restaurants of bijvoorbeeld demonstraties.

Goed, tot zover... Vind ik dat het in NL ook legaal mag worden? Waarom niet. Ik hoor heel weinig berichten over oneigenlijk gebruik van pepperspray in Duitsland. Waarschijnlijk omdat het gebruik ervan in niet-dreigende situaties even zwaar wordt gezien als het rondzwaaien (en raken) met keukenmes of honkbalknuffel. En in D zijn er net zoveel "kwajongens" als in NL.

Heeft het veel zin? Tja psychologisch zal het wel nut hebben omdat men zelfverzekerder zal lopen met een busje in de tas. Maar dat heeft in een echte situatie niet veel zin, want ga in een bedreigde situatie maar eerst eens even rustig in die bodemloze put grabbelen op zoek naar je busje pepperspray.

Maar pepperspay heeft zijn pro's en contra's en daar moet je ook goed bewust van zijn als je het wil gebruiken. Het heeft niet het gewenste effect als je jezelf ook uitschakelt of je belager volledig mist (en een welwillende omstander raakt?)

En ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je belager pepperspray bij zich zal gaan dragen. Die neemt dan liever iets met minder risico voor zichzelf en waarom zou hij het gebruiken (want dat is dan wapengebruik) terwijl hij een lichamelijk overwicht heeft en ook zonder hulpmiddelen kan bereiken wat hij wil?. Daarbij ga ik even uit van man vs vrouw principe.

Maar ik denk dan ook niet dat wij "europanen" hetzelfde omgaan met wapens als bijv. in Amerika. Sowieso zijn ook de situaties niet te vergelijken. Wij hebben een heel ander referentie kader, geschiedenis ect. Ik ben zelfs met versoepeling van de wapenwet niet bang voor cowboy taferelen, dus met pepperspray ook niet.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 17-10-17 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:43

Ok,maar als ze nu je huis leegroven,mag je enkel toekijken.

Wij wonen bv in de grensstreek.politie bellen haalt niets uit,tegen dat ze er zijn,zijn de vogels al lang gaan vliegen.
En iets doen uit verdediging is ook niet toegestaan,dan wordt je zelf nog veroordeeld....

Wat moet je dan doen?
Je huis bv laten leegroven en toekijken/wegrennen?
Is dat de juiste manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:44

bruintje123 schreef:
Maar die lollige student kan nu ook aan traangas komen. Zo moeilijk is dat niet.
Een dader heeft nu vaak al illegale dingen, dus dat tegenargument gaat ook niet op.

Als die jolige student daadwerkelijk aan traangas komt, iets dat ik sterk betwijfel dat dat makkelijk te doen is, dan is die jolige student in overtreding van de wet wapens en munitie en kan hij gearresteerd en opgesloten worden met een strafblad.

Als je pepperspray toestaat kan de politie helemaal niets doen tot hij het onterecht gebruikt waarna er een rechtszaak zal komen of het ook daadwerkelijk onterecht was, of een ongeluk, of wat.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:46

Ook tegen. Want waar trek je de grens om het dan wel/niet te gebruiken?

Moeten al die mensen die wel eens iemand na fluiten dan ook ineens gaan uitkijken? Want eenmaal op zak word het wel heel makkelijk te gebruiken.

Nee hoor, mensen een zelfverdedigingscursus aanbieden lijkt mee een stuk effectiever.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:46

Ja op zich is dat wel de veiligste manier voor jezelf.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dus probeer je de dief te pakken zal hij in de verdediging gaan.
En die heeft wel meer mee dan wat pepperspray, die schiet je wel kapot.

Dat ik het vind kloppen, nee.
Maar goed, wij mogen ze nu eenmaal niet kapot schieten in ons huis. Dus is braaf kijken en ze wijzen waar het ligt het veiligste.

Raak word je bijvoorbeeld in veel sectoren aangeleerd die er vaak mee te maken hebben.
Rustig blijven
Aanvaard de bevelen en volg deze snel en kalm op
Afgeven van het geld of de goederen waarom wordt gevraagd
Kijk goed en probeer een signalement op te nemen voor de politie


tengeltje11 schreef:
Ok,maar als ze nu je huis leegroven,mag je enkel toekijken.

Wij wonen bv in de grensstreek.politie bellen haalt niets uit,tegen dat ze er zijn,zijn de vogels al lang gaan vliegen.
En iets doen uit verdediging is ook niet toegestaan,dan wordt je zelf nog veroordeeld....

Wat moet je dan doen?
Je huis bv laten leegroven en toekijken/wegrennen?
Is dat de juiste manier?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:47

enzino schreef:
bruintje123 schreef:
Maar die lollige student kan nu ook aan traangas komen. Zo moeilijk is dat niet.
Een dader heeft nu vaak al illegale dingen, dus dat tegenargument gaat ook niet op.

Als die jolige student daadwerkelijk aan traangas komt, iets dat ik sterk betwijfel dat dat makkelijk te doen is, dan is die jolige student in overtreding van de wet wapens en munitie en kan hij gearresteerd en opgesloten worden met een strafblad.

Als je pepperspray toestaat kan de politie helemaal niets doen tot hij het onterecht gebruikt waarna er een rechtszaak zal komen of het ook daadwerkelijk onterecht was, of een ongeluk, of wat.

Je rijd 2 km over de grens en je hebt het.
Ik woon dicht aan de grens dus over een half uur heb ik het als ik wil.

rechtzaak, ja 2 uur schoffelen, dat was de straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:50

tengeltje11 schreef:
Ok,maar als ze nu je huis leegroven,mag je enkel toekijken.

Wij wonen bv in de grensstreek.politie bellen haalt niets uit,tegen dat ze er zijn,zijn de vogels al lang gaan vliegen.
En iets doen uit verdediging is ook niet toegestaan,dan wordt je zelf nog veroordeeld....

Wat moet je dan doen?
Je huis bv laten leegroven en toekijken/wegrennen?
Is dat de juiste manier?


Dit heeft te maken met de manier van straffen en het voorkomen dat mensen eigen rechter gaan spelen. het heeft niets te maken met pepperspray.

Als je mensen, zoals in Amerika, gaat toestaan geweld te gebruiken op eigen terrein dan kan ik je vertellen dat ik geen pepperspray nodig heb. Maar dat is een andere discussie.
(bovendien zou ik je nooit aanraden pepperspray in je eigen huis te gebruiken, al helemaal niet als je je in dezelfde ruimte bevind).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:51

bruintje123 schreef:
Je rijd 2 km over de grens en je hebt het.
Ik woon dicht aan de grens dus over een half uur heb ik het als ik wil.

rechtzaak, ja 2 uur schoffelen, dat was de straf.

Hebben we het nu over traangas of pepperspray?

Anyways, als het zo makkelijk is en je toch geen echte straf krijgt, waarom zou het dan nog gelegaliseerd moeten worden? Dan haal je het toch over een half uur en is de discussie toch klaar?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pepperspray legaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:55

pepperspray.
Ja er zijn ook genoeg mensen die het al hebben.
In duitsland is het vrij verkrijgbaar.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:56

Siesjuh schreef:
Ik woon in Duitsland en ja ik heb pepperspray op zak. Ik vind het wel een goede zaak, aangezien je als vrouw zijnde 9 van de 10 keer echt niet op kunt tegen een volwassen vent.


Als jij in elk geval over jezelf vindt dat dit zo is:
vernietig de pepperspay en leer zelfverdediging.
Als jij niet tegen een volwassen man op kan, wordt die pepperspay jou afgepakt en/of tegen jou gebruikt.

En vergeet niet: minstens driekwart van het sexueel geweld gebeurt door bekenden. |(
Dus hoe verschrikkelijk het lot van Anne Faber ook was: alleen daar op focussen is struisvogelpolitiek...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-10-17 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:57

Froukje schreef:
Nee hoor, mensen een zelfverdedigingscursus aanbieden lijkt mee een stuk effectiever.


Is dat? Wordt in mijn ogen overrated. Hoe goed het ook is voor je zelfverzekerdheid... na 1 cursus ben je echt niet voor de rest van je leven getraind. Dan moet je het continu bijhouden of bijvoorbeeld jaarlijks herhalen. Ik vraag me af hoe vaak dat gebeurd.

En nee, als men zich ervan bewust is dat het gebruik van pepperspray even zwaar beoordeeld wordt als het gebruik van een mes of honkbalknuppel als zelfverdedigingsmiddel dan verwacht ik niet dat men ermee in het wilde weg gaat sprayen op een "hey meisje" of "psst lekker ding"

Ik ben zelf altijd vrij kritisch over "de andere mens" maar zelfs ik verwacht niet dat de mensenmassa hysterisch en labiel gaat handelen bij dit soort dingen.

Overigens denk ik dat de politie nog steeds pepperspray in beslag kan nemen als duidelijk is dat het niet bedoeld is voor zelfverdediging. Hetzelfde met de gebruikelijke honkbalknuppel achter de voordeur of naast het bed.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:00

Ondanks dat ik zelf in het bezit ben van diverse busjes zeer sterke pepperspray én een taser/stungun, vind ik niet dat dit zomaar gelegaliseerd moet worden.

Dan denk ik inderdaad aan lolbroeken/ettertjes die hier erg vervelend mee gaan doen. Het is geen geintje, het zijn gevaarlijke wapens; met pepperspray kun je iemand redelijk gemakkelijk blind voor het leven maken.
Met de taser/stungun gaat iedere boom van een kerel zo op de grond, maar mensen met een zwak hart of een pacemaker lopen de kans nooit meer op te staan.....


Shoot me, dat ik het wel in bezit heb en vrijwel altijd bij mij draag...... Maar helaas heb ik al téveel meegemaakt. Als in naar de weide ga ging het 's avonds altijd mee, en op stal ligt een extra busje.
Maar gezien wat er vorige week allemaal gebeurd is, neem ik het boeltje nu ook overdag mee.
En de politie? Die vind het niet eens zo heel erg raar ook nog........

Het is onwijs jammer dat het nodig is. Maar ik kan niet meer anders, in mijn eigen rustig klein dorpje notabene. ;(

Mensen die a la Michael P. absoluut niet los horen rond te lopen, maar door laksigheid van de instelling met regelmaat ontsnappen en dan de boel op stelten zetten.... En dat was zeker niet de eerste keer, en ook niet de eerste keer dat ik bij iets dergelijks betrokken was.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 17-10-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt