De wereld redden: hoe kan je het verschil maken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

De wereld redden: hoe kan je het verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 08:42

"De wereld redden" klinkt altijd een beetje overdreven, maar het is wel iets wat vrijwel iedereen wil. De meeste mensen proberen dan zelf ook daaraan bij te dragen (minder/geen dierlijke producten eten, energie besparen, afval scheiden etc.). Dat is natuurlijk echt heel erg goed, maar soms als ik zoiets doe heb ik het gevoel dat het toch geen zin heeft. Want zo lang de rest van de wereld het niet doet en zolang er bijvoorbeeld geen nieuwe wetten komen zal er imo niet echt een significant verschil zijn door de relatief kleine dingen die wij doen.

Dus ik vroeg me eigenlijk af hoe we nou echt een verschil kunnen maken :j . Moeten we de regering overladen met brieven? Moeten we massaal gaan protesteren? Wat is er voor nodig om íedereen in te laten zien dat we de aarde aan het vernietigen zijn en dat we dat nu nog om kunnen draaien? Is dat uberhaupt mogelijk? Of moeten we de hoop maar opgeven?

It does not do to dwell on dreams and forget to live. - Albus Dumbledore


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: De wereld redden: hoe kan je het verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:51

Wel, door de eeuwen heen hebben mensen eigenlijk altijd graag geloofd dat het einde der tijden nét om de hoek was.
Tot nu toe mee gevallen. En er zijn natuurlijk processen aan de gang die gevaarlijk zijn, maar meer dan zelf je best doen en het beste er van hopen kun je niet. En als iedereen dát doet maakt de mensheid wel een kans ( om wereld/natuur hoef je je geen zorgen te maken, die hebben heftiger dingen overleeft). En zo niet nou, ja, dan gaan we dezelfde weg als de dinosaurussen, met dat verschil dat wij het zelf hebben gedaan, en dus niet beter verdienen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:52

Ik verplaats je topic even naar [NM] Nieuws en Maatschappij, daar past het beter.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:32

Het huidige kabinet geeft sowieso niets om milieu en natuur. De beste kans voor Nederland is de komende vier jaar zoveel mogelijk inwoners bewust maken van de klimaatproblemen en tegen die tijd zorgen dat een groene partij aan de macht komt. Maar dan, stel dat dat lukt, dan ben ik bang dat een klein landje als Nederland nog steeds nauwelijks iets kan veranderen in de wereld. Als je al bedenkt dat bijna half Amerika op Trump heeft gestemd dan zie ik het somber in.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:37

Ik ga er altijd vanuit dat mensen geïnspireerd geraken door het zien van andere mensen die moeite doen. Ik ben zelf ook vegetariër geworden doordat veel vrienden en mijn zus ook al vegetariër waren. Je moet jezelf eigenlijk gewoon omgeven met mensen die ook de planeet aan het redden zijn en dan kom je veel verder. De groene ideologie verspreidt zichzelf zo veel gemakkelijker en zal zo uiteindelijk wel in het beleid doorsijpelen.

En ik zeg ook altijd dat we de planeet aan het redden zijn wanneer ik geen zakje wil :+ Of iets van "er zit al genoeg plastic in de zee" of "nee daar sterven de walvissen van"


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:47

_Laura_ schreef:
"De wereld redden" klinkt altijd een beetje overdreven, maar het is wel iets wat vrijwel iedereen wil. De meeste mensen proberen dan zelf ook daaraan bij te dragen (minder/geen dierlijke producten eten, energie besparen, afval scheiden etc.). Dat is natuurlijk echt heel erg goed, maar soms als ik zoiets doe heb ik het gevoel dat het toch geen zin heeft. Want zo lang de rest van de wereld het niet doet en zolang er bijvoorbeeld geen nieuwe wetten komen zal er imo niet echt een significant verschil zijn door de relatief kleine dingen die wij doen.

Please: trap niet in deze valkuil!
Stel jezelf de vraag: als alle 7 mijlard mensen op deze aarde 'minder/ weinig/ geen' vlees zouden eten etc - welk verschil maken we dan...?
En als jij denkt dat een goede ontwikkeling is: DOEN!!!
Citaat:
Dus ik vroeg me eigenlijk af hoe we nou echt een verschil kunnen maken :j . Moeten we de regering overladen met brieven? Moeten we massaal gaan protesteren? Wat is er voor nodig om íedereen in te laten zien dat we de aarde aan het vernietigen zijn en dat we dat nu nog om kunnen draaien? Is dat uberhaupt mogelijk? Of moeten we de hoop maar opgeven?


Tja, deze week stormde een categorie drie orkaan af op Europa.
Gelukkig is ons zeewater nog geen 27 graden, dus zwakte ze af.
Maar we plukken nu de wrange vruchten van de uitstoot van dertig jaar geleden....

Nee, alles is nog niet verloren. (Net het Poolse volkslied...)
Maar het is wel de hoogste tijd.

De politiek bestoken is geen gek idee. Ze laten het lelijk liggen (Rutte III had in de planning die er voor de zomer lag 'Parijs' niet eens gehaald. Zonder groenlinks zullen we het van D66 en de ChristenUnie moeten hebben...)

Trouw publiceerde de groene/ duurzame top 100.
Van waka waka tot de vegetarische slager, maar ook lui die totaal onbekend zijn in medialand, maar wel als kweker maken dat de woestijnen niet zo hard oprukken omdat hun pot-bomen een kans van 90% hebben om aan te slaan en te overleven in dat barre klimaat. (En aan het werk in 10 landen...!)
Dat geeft bakken inspiratie (= er zijn heel veel mensen mee bezig!) en ook practische informatie: dit bestaat, hier kun je aan meedoen, etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: De wereld redden: hoe kan je het verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:52

Ts, als iedereen zijn kans om te verbeteren liet liggen omdat "de rest"het niet doet dan kwam nooit iets van de grond.

Alle beetjes helpen en bewustwording duurt een tijdje.
Maar als je een massa-actie opzet, dan zul je zien hoeveel mensen jouw idee steunen maar het zelf niet deden omdat ze dezelfde gedachtengang hadden. (In mijn eentje maak ik toch geen verschil)

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:58

Jij schrijft dat vrijwel iedereen dit wilt, nu denk ik juist dat het probleem is dat de mensen die hier het meeste invloed op hebben dit toch niet zo belangrijk vinden. Anders ging dit wel beter.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik hier blijkbaar zelf ook te egoïstisch voor ben. Het liefst zou ik al heel lang vegetarisch worden, maar 'lukt' mij dit niet. Met de simpele reden dat ik vlees nog te lekker vind. Hoezo egoïstisch? :n

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: De wereld redden: hoe kan je het verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:03

Opvallend hoe dit soort zaken zo graag op vegetarisme/vegan wordt toegespitst.
Dieet is maar een kleine factor in de verspillende westerse levensstijl die zo goed als iedere bokker heeft.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 10:10

Janneke2 schreef:
Trouw publiceerde de groene/ duurzame top 100.
Van waka waka tot de vegetarische slager, maar ook lui die totaal onbekend zijn in medialand, maar wel als kweker maken dat de woestijnen niet zo hard oprukken omdat hun pot-bomen een kans van 90% hebben om aan te slaan en te overleven in dat barre klimaat. (En aan het werk in 10 landen...!)
Dat geeft bakken inspiratie (= er zijn heel veel mensen mee bezig!) en ook practische informatie: dit bestaat, hier kun je aan meedoen, etc.


Van die top 100 had ik nog niet gehoord, die ga ik eens bekijken, dankje!

Verder ook iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad ook dat de politiek hier veel meer aan zou moeten doen. In het nieuwe regeerakkoord schuiven ze het ook alleen maar voor zich uit. Ik heb niet veel verstand van politiek, maar waarom voeren ze niet nu al strengere maatregelen in? Waarom pas over een aantal jaar als zij zelf al niet meer regeren?

@droversrun, waar een wil is is een weg :) ik was ook altijd gek op vlees maar eet nu ongeveer 1,5 jaar bijna compleet vegetarisch. Tegenwoordig zijn er zoveel lekkere vleesvervangers die je bijna niet kan onderscheiden van echt vlees. Ik moet zeggen dat ik het zelf totaal niet mis. En je hoeft trouwens niet 100% vegetarisch te eten, een paar keer per week minder vlees kan ook.

It does not do to dwell on dreams and forget to live. - Albus Dumbledore

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:17

droversrun schreef:
Jij schrijft dat vrijwel iedereen dit wilt, nu denk ik juist dat het probleem is dat de mensen die hier het meeste invloed op hebben dit toch niet zo belangrijk vinden. Anders ging dit wel beter.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik hier blijkbaar zelf ook te egoïstisch voor ben. Het liefst zou ik al heel lang vegetarisch worden, maar 'lukt' mij dit niet. Met de simpele reden dat ik vlees nog te lekker vind. Hoezo egoïstisch? :n

;)
Vraag het Jaap Korteweg. De smaak en voedselsensatie van vlees hoef je niet op te geven (dank zij hem) .
Dus 'stop beating up yourself' - en naast vlees zijn er nog 100 andere bijdragen die je kunt leveren.

Zet je geld op de "derde weg bank" Triodos;
investeer in zonnepanelen (http://www.zonnepanelendelen.nl) vanaf 25 euro,
begin een compostbak in je kamer (goed uitgevoerd ruikt het naar bosgrond - niet iedereen heeft een tuin)
word kenner van het openbaar vervoer (de combi trein plus ov fiets doet erg veel, maar er kan meer)
"ga van het gas af" (Groningen blij!)
eet groenten van het seizoen uit de buurt (inclusief tamme kastanje voor eiwit, etc. Een spannende speurtocht naar vergeten groenten)
koop Max Havelaar koffie en 'doe Rotterzwam' ;) met de koffiedrab

(de lijst is langer...!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:17

Met de groei van de bevolking over heel de wereld dan is deze niet meer te redden is mijn mening.
Wij scheiden bijvoorbeeld afval, hebben 4 verschillende containers daarvoor.
Elders flikkeren ze alles bij elkaar en verbranden het. Dus wat voor nut heeft het????
Alle beetjes helpen??? Vertel ze dat maar eens

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:21

Popstra schreef:
Met de groei van de bevolking over heel de wereld dan is deze niet meer te redden is mijn mening.
Wij scheiden bijvoorbeeld afval, hebben 4 verschillende containers daarvoor.
Elders flikkeren ze alles bij elkaar en verbranden het. Dus wat voor nut heeft het????
Alle beetjes helpen??? Vertel ze dat maar eens

Niet zo depri. Die groeisnelheid van de wereldbevolking neemt momenteel sigificant af. Populatiewetenschappers gaan er van uit dat het niet lang duurt ( ik meen dat rond 2050 geschat wordt) dat de wereldbevolking gaat af nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:28

minikatje schreef:
Ts, als iedereen zijn kans om te verbeteren liet liggen omdat "de rest"het niet doet dan kwam nooit iets van de grond.

Alle beetjes helpen en bewustwording duurt een tijdje.
Maar als je een massa-actie opzet, dan zul je zien hoeveel mensen jouw idee steunen maar het zelf niet deden omdat ze dezelfde gedachtengang hadden. (In mijn eentje maak ik toch geen verschil)


Helemaal mee eens. Als iedereen bewuste beslissingen neemt en 'de wereld' in zijn achterhoofd heeft dan kan dat echt een groot verschil maken.

Punt is dat dat lastig is. Want die kleding van de Primark is zo goedkoop, vliegen is zo makkelijk, vlees is zo lekker, en die regenwouden die gekapt worden voor palmolieplantages die zie je niet als je een pot pindakaas koopt. Het is makkelijk om het te vergeten, en moeilijk om een andere (soms duurdere, of meer tijd kostende) optie te kiezen.

Wat (denk ik) helpt is het goede voorbeeld geven, en dat kan op zoveel manieren. Zelf bewuste keuzes maken als het gaat om waar je je geld aan uitgeeft. Je inzetten voor je buurt/dorp/stad/land/wereld. Rekening houden met een ander. Vriendelijk zijn voor de buschauffer/kassameisje/wie dan ook. Je tuin niet bestraten maar inplanten. Hulp aanbieden als je ziet dat iemand hulp nodig heeft. Reizen met fiets en OV. Goed uitzoeken op wie je gaat stemmen. Isoleer je huis. Steun acties waar je achter staat (online en offline). Breng je geld onder bij een bank die niet investeert in wapens en olie, maar in zonnepanelen. Vertel (als het gesprek er op komt) waarom je bepaalde keuzes maakt, je hoeft niet te overtuigen maar als je kan inspireren is dat mooi!

Het zijn allemaal kleine dingen, en het voelt pietluttig. Redt je nou de wereld door te kiezen voor de Tony's chocola tov het huismerk? Nee, die ene reep zal geen wereldschokkend verschil maken. Maar als iedereen dat doet wel.

edit; voor de mensen die wel vegetarisch wille eten maar het te moeilijk vinden, ook met een flexitarisch dieet (2 of 3x per week geen vlees) maak je al een verschil. Probeer eerst eens om één dag extra het vlees te laten staan tov van wat je nu doet, en als het bevalt doe je een dagje meer etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-17 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:29

Popstra schreef:
Met de groei van de bevolking over heel de wereld dan is deze niet meer te redden is mijn mening.

Of dat meen je niet, of je gaat subiet hemelen.
Citaat:
Wij scheiden bijvoorbeeld afval, hebben 4 verschillende containers daarvoor.
Elders flikkeren ze alles bij elkaar en verbranden het. Dus wat voor nut heeft het????
Alle beetjes helpen??? Vertel ze dat maar eens

Kom op zeg!
Wat jij doet heeft "so wie so" nut.
Dat een ander stommiteiten begaat wil niet zeggen dat jij dat ook maar moet doen.
In de Randstad (wat mij betreft: dat is elders) wordt het restafval nog steeds verbrand maar de warmte gaat naar de Rotterdamse stadsverwarming en de kooldioxide naar het Westland (= de kassen).
En het restant |( wordt asfalt.
Ik vind dat erg nuttig. (...dat asfalt wat minder.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:45

TS de meeste mensen willen niet de wereld redden, ze willen hun rijke leventje niet opgeven/aanpassen. Zijn dan bang dat ze in "armoede" moeten leven. Ze willen het hele jaar rond van alles eten, halen eten van ver weg. Willen lekker ver weg op vakantie het zij met vliegtuig dan wel cruise schip in alle luxe die er maar is, want hé vakantie het mag wat kosten. Laat staan alle luxe die er maar in huis te halen is, want o zo makkelijk, dat er vervuilende processen aan te pas komen om het te maken en vaak ook nog eens met mensonterende omstandigheden. Vergeet vooral het stroomverbruik niet wat omhoog gaat. De meesten willen het het jaar rond 22 graden hebben, want anders word het koud :brr: Ze willen lekker in T-shirt blijven lopen.

Nee, wat ik doe doe ik voor mij zelf en uit respect voor moedertje Aarde.
Ik vermeerder mij niet, heb een 25 jarige diesel die amper olie lekt en nog eens een CO2 uitstoot heeft die 3 x lager ligt dan een nieuwe benzine auto. Mijn stroom verbruik is gewoon lachwekkend, maar 386 KWH verbruik afgelopen jaar en nieuwe termijn is wel 1 hele euro :') Kachel brand hier ongeveer 4 maanden per jaar en dan maar 4 uur per dag, tenzij met erg vochtig en koud weer dan word het wat langer. En het is hier geen 22 graden het jaar rond, nee vind 16 graden meer dan warm genoeg. Bij producten wat ik koop let ik op verpakkingsmateriaal, hoe minder plastic hoe liever. De fabel van oa de milieu centrale dat voedsel verpakt in plastic beter zou zijn ....... _-:( Nee, doe ik niet aan mee :n Ook kijk ik naar lokale gewassen, anders niet verder dan de EU landen. Ik hoef geen producten die van heinde en ver gehaald moeten worden. Of uit kassen komt. Waterverbruik let ik ook erg op, zo vang ik douche water op en spoel daar de wc mee, is toch zonde om daar goed drinkwater voor te gebruiken waar veel mensen op aarde niet eens toegang tot hebben? Afval word zoveel mogelijk gescheiden en gerecycled waar kan, kleding dvd's cd's hebben dingetjes komen van kringloop winkels.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:58

@Aikon; Ik ben het op zich met je eens, maar denk dat als je het zo verwoord het mensen heel erg afschrikt. 16 graden in huis is voor de meeste mensen niet comfortabel, en hoewel ik het knap vind dat je zo weinig stroom verbruikt is dat in veel huizen denk ik niet haalbaar.
Natuurlijk is meer doen altijd beter, en ik bewonder je inzet :j Maar ik denk dat de meeste mensen niet veel gaan doen als ze het gevoel hebben er persoonlijk op achteruit te gaan. Het risico is dat ze dan zo afgeschrikt raken dat ze andere dingen, die weinig moeite kosten maar óók veel impact hebben, ook niet meer willen doen/opzoeken.

Wat voor veel mensen wel haalbaar is, is om bijvoorbeeld over te stappen op een andere bank. Kleine moeite, als het eenmaal geregeld is merk je er niks van en toch heeft het een grote impact. Of denk aan Co2 compensatie bij het vliegen, ik denk dat mensen daar eerder toe bereid zijn dan helemaal niet meer vliegen.

Het voelt misschien een beetje halfbakken, en laten we eerlijk zijn, dat is het ook :j Maar beter veel mensen die zulke maatregelen wél nemen, dan een handjevol dat bloedfanatiek is terwijl de rest zijn kop in het zand steekt wegens 'te moeilijk'.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:05

Als het 20 graden in huis is zit ik nog steeds met t-shirt met lange mouwen en daarover een fleece tui/vest.
Ik ben nu eenmaal een koukleum.
Dus in 16 graden zitten doe ik niet.

Kinderen zijn er bewust niet, er zijn al teveel mensen op deze aardbol.
En dat is denk ik wel de grootse vervuiler, de mensen op zich waarvan de meeste ook weer "nafok" hebben dus het probleem mens steeds groter word.

Stroom gebruiken we op zich ook niet erg veel.
Spaarlampen zijn alleen aan waar we zijn, was word zoveel mogelijk buiten gedroogd.
Zonder kinderen is was er toch al minder.

Vliegen heb ik nog nooit gedaan. Trekt me ook niet.
Verre vakanties algemeen niet. Dus ook geen vervuilende auto vakantie.

Sorteren doen we alles al, gaat ook gemakkelijk bij de afvalbakken bij de supermarkt.

Gewassen kopen we ook uit nederland.
Eerlijk, niet uit milieu oogpunt maar omdat ik de buitenlandse rommel er niet in wil hebben zitten.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:17

Blijheid, die 16 graden is een kwestie van gewenning. ;)

Stroomverbruik is in veel huizen een probleem door alle (overbodige) luxe die er is. Maar er is ook zoiets als zonnen en wind energie opwekken op eigen huis en zelfs balkon. Eigen warmte winning zodat de kachel lager kan. Er is heel veel mogelijk, helaas kost het veel mensen te veel moeite om daar in te gaan verdiepen. Ze willen het op een blaadje gepresenteerd krijgen zonder veel moeite doen en zo goedkoop mgelijk. Of (word hier ook al aangehaald) de regering het op laten lossen met wetten.

Sorry, het is een verantwoordelijkheid die de mens zelf moet nemen en niet door middel van wetten van een overheid die er niet eens in is geïnteresseerd. Die vangen namelijk zelf veel van deze wegwerp maatschappij.

Zelfs de gewilde "super foods" bevatten erg veel gif, en nog zijn ze erg gewild, want "het is zo gezond" :')

Wat ik zelf helemaal het toppunt vind is dat er in landen een te kort is aan rijst en wij westerlingen maken er honden en katten voer van 8)7 Waar zijn we mee bezig? >;)

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De wereld redden: hoe kan je het verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:19

Nee 16 graden is niet alleen gewenning.
Het heeft ook met je stofwisseling te maken.
iemand met een snelle stofwisseling heeft het eerder warm.
Ik dus met een traag werkende schildklier heb het eerder koud en dat hebben meerdere mensen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:25

@Aikon; volgens mij mis je mijn punt een beetje :)
Het gaat me er niet om of 16 graden haalbaar is of niet maar om hoe het klinkt. De eerste associatie is 'Koud, wil niet, kan niet'. Het is te extreem, waardoor mensen denken dat 'iets goeds doen voor de wereld' een minder prettig leven betekent. En dan doen ze dus niks meer. Kans gemist.

Zoals je zelf ook al zegt, mensen willen weinig moeite doen en het op een presenteerblaadje aangeboden krijgen. Daar kan je tegenin gaan, maar wat brengt je dat? Dan zit je in je eentje de wereld te redden zonder gebruik te maken van de mogelijkheden van een grote groep. Volgens mij is het dus juist slim om dingen wél op een presenteerblaadje aan te reiken, en makkelijke opties aan te dragen :j Als een grote groep daardoor wél iets doet, ook al is het misschien minder dan je zou willen, dan heb je toch veel meer bereikt dan wanneer je in je eentje iets doet?

Vandaar dat ik zeg; bied haalbare opties, maak het (ook in je taalgebruik) aantrekkelijk/makkelijk om iets te doen voor de wereld. Het staat iedereen vrij om dat zo ver door te voeren als ze zelf willen, en op welke terreinen. Het belangrijkste in eerste instantie is, volgens mij, om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen om iets te doen, hoe klein dat iets ook is.

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:29

Persoonlijk denk ik dat de beste kans voor de aarde en de daarop levende wezens het uitsterven van de mens is..

Maar ja..
Dat is best drastisch........

Dus zolang het nog niet zo ver is doe ik mijn best maar om een respectvol, integer en betrokken mens te zijn.........


Iedereen een Connemara!!


.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:30

Ik probeer wel mijn steentje bij te dragen, een redelijke bank, energiebedrijf.
Verder zo min mogelijk dierlijke producten eten (ook voor mijn gezondheid), veel tweedehands en afval scheiden.
Belangrijkste is voor mij geen kinderen, zowel om de aarde de last te besparen als om de kinderen de ellende die ik vermoed dat er komt te besparen.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:35

Laura schreef:
Ik denk inderdaad ook dat de politiek hier veel meer aan zou moeten doen. In het nieuwe regeerakkoord schuiven ze het ook alleen maar voor zich uit. Ik heb niet veel verstand van politiek, maar waarom voeren ze niet nu al strengere maatregelen in? Waarom pas over een aantal jaar als zij zelf al niet meer regeren?


Nu, dit is een uitstekende vraag: waar wachten ze op...?
Niet op het bedrijfsleven. Die zijn allang bezig.

Soms denk ik dat ik veel van politiek weet :o , maar ik snap er werkelijk geen snars van.

Misschien is de beste politieke weg wel de omweg via het bedrijfsleven dat vervolgens de vvd eens goed bewerkt.
(Aan het cda heb ik al lang een hekel en de chu regent Sybrand van Haersma Buma maakt het niet beter. Je kunt ook een dubbele naam hebben en de huidige problemen onder ogen zien.)
D66 en ChristenUnie willen wel.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:36

Ben je bekend met het principe van het Butterfly effect: alles wat jij doet, hoe klein ook, heeft gevolgen. Elke keuze die je bewust maakt, is ook een keuze om iets anders niet te doen.

Wit beyond measure is man's greatest treasure


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sasja0705 en 3 bezoekers