10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 20:42

Hallo,
Ik zou mij eerst even netjes voorstellen :P
mijn naam is geert 21 jaar oud en woon in het koude noorden 'friesland'.
vanaf jongs af aan al in de weer met paarden. in mei mijn eigen tuiger verkocht naar engeland.
vanaf jongs af gewerkt bij een ruststal met voornamelijk harddravers.

in december ben ik begonnen met het rijden van een 10 jarige merrie 'tygo x farmer'
Cilanka is de naam.
Toen het punt kwam dat mijn 6 jarige tuiger toch verkocht moest worden de keuze gekregen om deze merrie te kunnen kopen rechtstreeks van de fokker.
Hier was het al niet een zeer rustig paard maar niet zo ernstig.
Tot heden word ze steeds 'heftiger'.
Cilanka is onder het zadel zeer fijn te rijden en bokt of steigert niet.
Als ze aan het werk is vooral aan de longeerlijn heeft ze weinig puf, onder het zadel is dit minder.
met opzadelen barst zij van de energie lijkt het.
tevens in de box is zij zeer onrustig, ze heeft een soort van weven maar dan langs de lange stalwand.
Ook maalt zij dan weinig om naar voer en likt ze veel tegen de betonwand en drinkt ze uitermate veel.
Maar nu word het wel aardig vervelend, en het minste is nog dat ik haar niet goed in haar vel en haar krijg en blijft ze zeer 'mager'. wij voeren onderhoudsbrok en tevens krijgt zij extra magnesium.
Mijn verstand bij paarden is wel aardig te noemen maar hier ben ik momenteel een beetje mee aan.
Ook geeft het haar niet als we een ander paard of pony naast zetten.
Mijn vraag luid nu ook is dit nu ook een reden om er toch een DA bij te halen of zit ik fout.

Alvast bedankt,

Geert
Laatst bijgewerkt door geert1996 op 16-10-17 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: 10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:43

Hoeveel komt ze buiten? Hoe is haar gedrag daar?

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:45

Wat krijgt ze te "eten"? Hoe is ze in de "groep"? Wat is haar werkgeschiedenis (vanaf welke leeftijd en op welke manier getraind en "ingereden"?)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 20:50

Cilanka gaat tussen 7 en 8 uur sochtends naar buiten en gaat vaak 7 uur weer naar binnen.
Ze krijgt 1,5 kilo brok per dag met magnesium erbij. In de groep is ze goed te doen maar laat haar niet kennen.
Ze is als 4 jarige merrie beleerd en met een jaar of 5 aan de kant gezet jammer genoeg.
Wij hebben dit weer rustig opgepakt en ze heeft me er altijd keurig oplaten zitten.
ook kan mijn nichtje van 12 gewoon op haar rijden.
Wat ons wel opvalt is dat ze ontzettend stijf en houterig is op de rechterhand.
Maar gelukkig is mijn nicht paardenfysio en zou haar dan ook z.s.m. behandelen.
Als we bij haar box staan is het even goed maar ze begint dan zo weer.
Laatst bijgewerkt door geert1996 op 16-10-17 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:54

Krijgt het paard ook ruwvoer? Anders zou ik daar eens mee beginnen. Zeker weten dat je haar zult zien opknappen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:55

Standaard 1e rijtje bij gewichts en eetproblemen : tandjes, zand, wormen, maagzweer.
Mager + niet willen eten + niet echt graag bewegen, gaat voor mij richting een inwendig probleem. Merriebrok met dus een hoog zetmeel gehalte is dan een slechte optie. Is dit ook wat ze slecht eet? Want dat kan heel goed op maagzweer wijzen, zetmeel/krachtvoer eten is dan pijnlijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:57

Maagzweer is idd het eerste waar ik aan dacht, vandaar dat ik al vroeg wat het paard te eten krijgt. Zo te lezen alleen merriebrok. De oplossing lijkt mij voor de hand liggend.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 20:59

tamary schreef:
Standaard 1e rijtje bij gewichts en eetproblemen : tandjes, zand, wormen, maagzweer.
Mager + niet willen eten + niet echt graag bewegen, gaat voor mij richting een inwendig probleem. Merriebrok met dus een hoog zetmeel gehalte is dan een slechte optie. Is dit ook wat ze slecht eet? Want dat kan heel goed op maagzweer wijzen, zetmeel/krachtvoer eten is dan pijnlijk.



ze krijgt onbeperkt hooi van eigen land.
Ook is ze 2 weken geleden bij de tandarts geweest en had ze 1 wolfstandje voor de rest niks ernstigs.

Maar met wat jij mij nu zegt begint mij een balletje te rollen, wat mij is opgevallen is dat ze met aansporen wel eens een raar geluid uit haar buik wilt maken een soort knorrend/boerend geluid.
Het is inprincipe gewone onderhoudsbrok.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:00

Kan je van stal wisselen?Je paard klinkt zeer gestrest op stal.Soms staat een paard niet graag in een bepaalde stal kan soms aan de buurman of vrouw liggen of aan het licht in de stal.
Paarden die erg gestrest zijn eten ook slecht.Om te eten moeten ze zich (veilig)voelen.

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 21:05

beatje schreef:
Kan je van stal wisselen?Je paard klinkt zeer gestrest op stal.Soms staat een paard niet graag in een bepaalde stal kan soms aan de buurman of vrouw liggen of aan het licht in de stal.
Paarden die erg gestrest zijn eten ook slecht.Om te eten moeten ze zich (veilig)voelen.


Klopt.. vaak meegemaakt vroeger en deze man wist er ook altijd raad mee.

we hebben haar al diverse malen geplaatst en met of zonder buurman geprobeerd maar dat mocht niet baten. Het klinkt mischien alsof ik wat een beginnend paardenhouder ben maar 'mijn ouders' zitten al jaren in de paarden zelfden geldt ook voor opa die altijd nog aanwezig is met zijn tuigpaarden.
Natuurlijk krijgt cilanka ruwvoer zoveel als ze wilt en eet dit graag.
Ook is ze niet heel erg aanhankelijk van andere paarden.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:06

Afgezien van maagproblemen zou ik bij merries met buikgeluid ook even naar de baarmoeder laten kijken. Misschien zuigt ze lucht aan.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:07

%) Krijgt ze nou onderhoudsbrok of merriebrok?

Hoe is de stal waar je nu staat vergeleken met waar je eerst stond? Kan ze bij voorbeeld gestresst zijn doordat ze aan een gangpad staat waar veel mensen en paarden langs lopen, of doordat het een grote stal (met veel paarden dus) is of dat ze bijv. nu in een binnenbox staat en eerder altijd een buitenbox had?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 21:15

Koper schreef:
%) Krijgt ze nou onderhoudsbrok of merriebrok?

Hoe is de stal waar je nu staat vergeleken met waar je eerst stond? Kan ze bij voorbeeld gestresst zijn doordat ze aan een gangpad staat waar veel mensen en paarden langs lopen, of doordat het een grote stal (met veel paarden dus) is of dat ze bijv. nu in een binnenbox staat en eerder altijd een buitenbox had?


gewone onderhoudsbrok. Waar ze nu staat is het rustig ze staat bij mijn vriendin thuis op stal waar 3 boxen staan, ze staat met een shetlander. Waar ze weg kwam stond een 4 jarige merrie die veel weg was op wedstrijd dus alleen staan is ze wel gewend. ze staat nu binnen met uitzicht naar buiten via het raam en ook de radio staat aan voor wat afleiding. Dierenkliniek Wolvega zit hier 2 kilometer verderop en is het ook helemaal geen ramp om daar heen te gaan. alleen wat mijn vraag was, is het zorgwekkend of doe ik toch iets verkeerd.


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: 10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:21

Hoe doet ze het als ze 24/7 buiten kan staan?

koeien op de weg...

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 21:25

GDG schreef:
Hoe doet ze het als ze 24/7 buiten kan staan?


In de zomer heeft ze dag en nacht buiten gestaan.
Daar is ze ook vrij fanatiek aan het bewegen, maar verder geen op of aanmerkingen.
Maar ook hier krijgt ze niet haar kleur en blijft ze mager.
Laatst bijgewerkt door geert1996 op 16-10-17 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:29

Zou het niet fout zijn gegaan bij de fokker waar ze juist veel alleen heeft gestaan, doordat haar stalgenooot vaak weg was?
Wat ze nu heeft is eigenlijk een soort stalgebrek en lastig op te lossen. Ze raken vaak in een soort trance tijdens dat heen en weer lopen (net als bij weven).
Niet makkelijk op te lossen helaas. Rust op stal, weinig verloop in de boxen naast haar en zoveel mogelijk naar buiten (als ze het daar niet doet). Sommige paarden doen het ook in de wei of paddock.

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 21:39

setteke schreef:
Zou het niet fout zijn gegaan bij de fokker waar ze juist veel alleen heeft gestaan, doordat haar stalgenooot vaak weg was?
Wat ze nu heeft is eigenlijk een soort stalgebrek en lastig op te lossen. Ze raken vaak in een soort trance tijdens dat heen en weer lopen (net als bij weven).
Niet makkelijk op te lossen helaas. Rust op stal, weinig verloop in de boxen naast haar en zoveel mogelijk naar buiten (als ze het daar niet doet). Sommige paarden doen het ook in de wei of paddock.


Het zou kunnen de fokker woont hier een straat verder en help hem vaak met zijn paarden etc.
Mij is het nooit opgevallen dat hij dit specifieke gedrag daar ook toonde.
Mijn gevoel zegt dat er toch iets niet goed met haar zit..

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:43

Het lijkt me duidelijk dat er iets niet goed zit. En wat dat is, daar proberen mensen je bij te helpen om er achter te komen. Met de beperkte informatie die er is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:49

Stijf en houterig schrijf je. Ik zou toch eens een bezoekje brengen aan Wolvega. Ik weet niet hoe lang ze dat weven al doet en in welke mate maar ik zou haar eens laten onderwerpen aan een uitgebreid kreupelheidsonderzoek om te beginnen. Vertel je verhaal zo compleet mogelijk.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:52

Als ze vrijwel doorlopend hooi heeft, wat ik begrijp uit jouw post, is het vrijwel zeker geen maagzweer. Het zenuwachtige gedrag is lastig, dat hebben sommige paarden overigens vooral als er mensen rondlopen, het zou een idee kunnen zijn om een cameratje op te hangen, zodat je kunt zien of ze het ook doet als het gewoon rustig is.
Soms zie je dan wonderbaarlijk genoeg dat ze niets meer doen ;-) op zich niet raar want dan is het rustig :-) maar het verschil is soms echt heel groot.

Als ze ondanks dat ze doorlopend hooi heeft toch heel mager is zou ik eerder denken aan tandarts erbij, kan wereld van verschil maken. En dat kan dan ook een gunstige invloed hebben op het onrustige gedrag. Want dat gedrag is heel logisch als ze gewoon honger heeft...

Houterig en stijf kan daar ook van komen ivm het weven. Maar als je daar nu wat aan zou willen doen kun je er een osteopaat of fysio bij halen. Maar zou beginnen bij de tandarts, dan een week of 2, 3 aanzien (hoop dan dat ze dan wat voller wordt) dan kijken of je dat stijve met gericht longeren / werken (iom instructie?) wellicht soepeler kunt krijgen evt later osteo erbij afhankelijk van hoe het zich ontwikkelt.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Re: 10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 22:00

@VanHuisUit
Ze krijgt zoveel hooi als zij wilt, de camera gaan we van de week nog even ophangen.
Ook is de tandarts onlangs geweest 'spencer schuurman' en ook dik tevreden over zijn werk, dit is zo'n 2 weken geleden.
Fysio is al op de hoogte en zodra zij tijd heeft komt ze langs.
Morgen ga ik even langs de DA uit het werk om toch even te vragen, gelukkig zijn wij goed bevriend met 1 van de artsen :D

Is het een optie om toch een bloedonderzoek te doen of?

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: 10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:05

Hoeveel is ' zoveel hooi als ze wil ' , een paard met maagzweren eet weinig ruwvoer dus kan best zijn dat onbeperkt dan weinig is uiteindelijk :) .

Heeft ze moeite met door haar vacht komen? Dek op?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:22

geert1996 schreef:
@VanHuisUit
Ze krijgt zoveel hooi als zij wilt, de camera gaan we van de week nog even ophangen.
Ook is de tandarts onlangs geweest 'spencer schuurman' en ook dik tevreden over zijn werk, dit is zo'n 2 weken geleden.
Fysio is al op de hoogte en zodra zij tijd heeft komt ze langs.
Morgen ga ik even langs de DA uit het werk om toch even te vragen, gelukkig zijn wij goed bevriend met 1 van de artsen :D

Is het een optie om toch een bloedonderzoek te doen of?


Spencer doet handmatig toch.. effe een tandarts laten komen die electrich doet. ( had hem eerder ook tot ik verschil merkte toen ik over ging)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

geert1996
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-10-17

Re: 10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 06:57

We zorgen ervoor dat er altijd hooi is. En om 11uur savonds krijgt ze nog voor de nacht.
Ze staat ook met het deken op in het land.
En heeft ze zowel mogelijkheid om in de rijbak te staan of in het land met gras.

Persoonlijk ben ik wel gek van spencer maar goed meningen verschillen.

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:07

Een tandarts kan handmatig nooit zover komen als een tandarts die elektrisch werkt.
Al is het maar omdat ze dan al beter in de mond kunnen kijken en beter kunnen werken.
Ik zou denk eerst de tandarts laten komen en mocht dat niet voldoende zijn even naar Wolvega gaan. Niet te lang mee blijven medderen.
En als jij het gevoel hebt dat er wat mis is is dat ook wel zo. Een paard is een gewoontedier en jij kent het paard het best
geert1996 schreef:
We zorgen ervoor dat er altijd hooi is. En om 11uur savonds krijgt ze nog voor de nacht.
Ze staat ook met het deken op in het land.
En heeft ze zowel mogelijkheid om in de rijbak te staan of in het land met gras.

Persoonlijk ben ik wel gek van spencer maar goed meningen verschillen.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers