Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 09:12

Naar aanleiding van een ander topic of je in de horeca geeft leek het me handig en interessant om in dit topic te bepraten waarom er eigenlijk fooi gegeven word aan de horeca en bezorgdiensten zoals eten enzo.
Zelf ben ik niet werkzaam in de horeca. Maar ik vind het eigenlijk wel belachelijk dat er vanuit gegaan word dat de serveerster fooi krijgt.
Waar trek je de grens?
Zelf geef ik af en toe fooi. Ik bestel eigenlijk nooit iets van eten of ga eigenlijk nooit uit eten. Afgelopen vrijdag wel. Maar daar vond ik de bediening niet echt goed. Qua prijsverhouding dan.
Misschien ben ik verwend door de Amerikaanse bediening.


Let op: er staat een moderatoropmerking op pagina 11:
Moderatoropmerking:
Ik zou jullie graag willen vragen om de algemene discussie over fooien in dit topic te houden: [LZP] Geven jullie fooi? en het in dit topic te houden bij het onderwerp "waarom geef je wel fooi in de horeca, maar ergens anders niet?". Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Murthul op 18-10-17 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: modopmerking toegevoegd

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:16

Ik geef nooit fooi. :) Krijg ik zelf ook niet dus zie er het nut niet van in..

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:16

Haha, deze discussie komt echt telkens eens in de paar jaar opnieuw terug op bokt. :D


LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:20

Tsja, ik geef vrijwel nooit fooi in de horeca, mijn vriend wel. Als wij uit eten gaan en ik betaal, betaal ik gewoon het bedrag dat ik moet betalen. Betaald mijn vriend, rond hij het meestal af. €28.30 word €28.50, €28.80 word €29.00...

Ik werk zelf in de supermarkt achter de kassa en ALS ik wat wisselgeld mag houden (meestal 5 of 10 cent, max 20) moet dit in de fooienpot. Mag niets zelf houden hoor.. :+ ik heb dan zo iets; ik werk hard voor mijn geld, wij hebben het ook niet breed en als we het ons dan eens kunnen veroorloven een keer uit eten te gaan, waarom zou ik dan extra 'betalen' omdat het een gewoonte is dan fooi te geven.. Ik betaal gewoon voor mijn eten, én de diensten.. Daar zijn ze een restaurant voor.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Anoniem

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:38

Ik sta in een tankstation en de fooien mogen we zelf houden. Al die €0.05 lopen uiteindelijk ook wel op hoor :j Soms krijg je eens €0.50 of €1.00. Maar dat is echt uitzondering. Soms vertrek ik toch met €2 of €3.00 naar huis :)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:45

Ik vind het vooral onduidelijk aan wie je fooi geeft.
De horeca daarvan is het bekend maar bij de benzinepomp? kapper ehhh waarom en hoe weet ik nou waarbij het wordt verwacht en waarbij niet.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 09:49

Maar waarom de horeca wel en de tankstations of postbode niet? We werken allemaal hard voor ons geld.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:50

Het mag in mijn ogen nergens verwacht worden. Het blijft een extra en geen verplichting. Ik krijg vaker geen dan wel fooi en het is eigenlijk haast nooit veel hoor. Maar het is wel leuk dat je wat krijgt. Zeker als je service verleend zoals voor de mensen tanken etc, dan ben je blij dat de extra moeite die je doet wordt geapriccieerd :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:50

Wij geven eigenlijk nooit fooi :) alleen op vakantie in USA omdat het daar anders gaat in restaurants.
De krantenkindjes krijgen 50 cent met kerst als ze netjes elke week de krantjes komen brangen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:50

daarom geef ik dus ook geen fooi...krijgen andere beroepsgroepen ook niet.
Maar belangrijker; in Nederland krijgt horecapersoneel gewoon een normaal uurloon (oke goed, dat is dan vaak minimumloon, maar toch; er zijn meer mensen die voor minimum staan te werken) en we hebben hier geen schofterige toestanden als in de VS waar bedienend personeel voor letterlijk een paar dollar staan te werken. Die in de VS (en ongetwijfeld meer landen) hebben dus echt de fooien nodig om van te kunnen leven, want met hun letterlijke hongerloontje lukt dat zelfs de allergrootste krent nog niet.
Maar hier in Nederland is dat niet van toepassing, dus nee; ik geef geen fooi.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:53

Ik geef nooit fooi, nergens. Ik krijg gewoon betaald en ander personeel ook. Wil je meer salaris moet je ergens anders gaan werken.

Hier is laatst ingebroken bij de dierenarts, Ja zegt ie, de fooienpot voor de assistentes is leeg.. Toen had ik echt even zoiets van huh? Wie geeft er fooi bij een dierenarts? Maar dat zijn er blijkbaar nog best veel.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:59

Dat bedoel ik, dat bedenk ik echt niet zelf.
Ik hou het maar bij de horeca denk ik.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:07

Froukje schreef:
Ik geef nooit fooi, nergens. Ik krijg gewoon betaald en ander personeel ook. Wil je meer salaris moet je ergens anders gaan werken.

Hier is laatst ingebroken bij de dierenarts, Ja zegt ie, de fooienpot voor de assistentes is leeg.. Toen had ik echt even zoiets van huh? Wie geeft er fooi bij een dierenarts? Maar dat zijn er blijkbaar nog best veel.


Precies :\ ik pin daar altijd :+ en meer dan genoeg, dus waarom fooi?

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Telpeva

Berichten: 14697
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:19

xxCYNNxx schreef:
daarom geef ik dus ook geen fooi...krijgen andere beroepsgroepen ook niet.
Maar belangrijker; in Nederland krijgt horecapersoneel gewoon een normaal uurloon (oke goed, dat is dan vaak minimumloon, maar toch; er zijn meer mensen die voor minimum staan te werken) en we hebben hier geen schofterige toestanden als in de VS waar bedienend personeel voor letterlijk een paar dollar staan te werken. Die in de VS (en ongetwijfeld meer landen) hebben dus echt de fooien nodig om van te kunnen leven, want met hun letterlijke hongerloontje lukt dat zelfs de allergrootste krent nog niet.
Maar hier in Nederland is dat niet van toepassing, dus nee; ik geef geen fooi.

Precies, en daarom geef ik in Amerika wel fooi en hier niet.

Als ik heel blij ben wil ik nog wel eens iets extra's geven, en dan maakt het voor mij niet uit welk werk diegene doet :)

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:24

Ik [***] bij een dierenarts en wij krijgen inderdaad best vaak fooi. Mensen die heel blij zijn met de goede zorg kopen soms een taart, chocola, bloemen en soms krijgen we een kaart met 20 euro oid. :)
Super lief en we stoppen dat in een potje en gaan er een keer van uit eten, we krijgen dat dus niet persoonlijk.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:41

Blij met de goede zorgen ben ik ook altijd, daarvoor ga ik naar de dierenarts, want dat is hun werk. Echt niet dat ik daar iets extra's voor ga geven.

Vind die fooien altijd zo'n onzin.
In de horeca moet je ineens het personeel extra belonen omdat ze zo hun best hebben gedaan en voor de mensen achter de kassa bij de Appie of Gamma is dat ineens vanzelfsprekend ofzo? Of mensen achter de balie bij het gemeentehuis of de tandarts. Die doen ook hun best maar ik heb nog nooit iemand gezien die het bedrag voor een nieuw paspoort of rijbewijs afgerond heeft omdat de mevrouw achter de balie zo vriendelijk was.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57924
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:47

Ik geef nooit fooi. Mijn man wel maar dat moet hij weten. :)
Ik kan geen enkele reden bedenken om fooi te geven.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:47

LoveUggs schreef:
Tsja, ik geef vrijwel nooit fooi in de horeca, mijn vriend wel. Als wij uit eten gaan en ik betaal, betaal ik gewoon het bedrag dat ik moet betalen. Betaald mijn vriend, rond hij het meestal af. €28.30 word €28.50, €28.80 word €29.00...


Jeetje, dat is wel echt heel Nederlands. :') :D :+

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:52

Als de bediening goed en vriendelijk is en zijn best voor je doet dan geef ik fooi, meestal rond de 5%.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:59

Hahaha deze discussie heb ik altijd met mijn vriend. Ik ben het helemaal met jullie eens! Waarom bediendes wel fooi en anderr beroepen niet? Daarnaast gebeurt het ook heel veel dat een deel van de fooi in de zakken van de eigenaren verdwijnt. Zonde dus! Mijn vriend vindt dat het hoort :roll:

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:02

Suzanne F. schreef:
Jeetje, dat is wel echt heel Nederlands. :') :D :+


Ja dat dus. :')

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:03

Fooi geef ik als ik het eten goed vond en de bediening vriendelijk. Ook bij het bezorgen van meubels geef ik iets , bij hotels en aan de krantenjongen als deze langs komt voor zijn nieuwjaars? fooi. Het moet niet , maar ik ben blij dat ik kan geven. Het is een extra en geen verplichting.
Wat mij verbaasd is dat in de TS zegt dat in Amerika geen fooi gevraagd wordt. In de tijd dat ik nog naar Amerika ging, werd dit automatisch (15 % kan dat ?)bij het bedrag geteld. Dan kwam als verrassing ook nog de belasting, die bij ons inclusief is.
Het is een gebruik. Indien steeds minder mensen fooi gaan geven, verandert dit en verdwijnt het. Iets wat ik eigenlijk wel verwacht.
De 1 krijgt fooi, de ander een kerstpakket en weer een ander een bonus. Al deze gebruiken zijn m.i. om aan te geven hoezeer je de werknemer waardeert. Niets op tegen, maar als het alleen gezegd wordt, is dat ook prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:06

Ik geef alleen fooi in mijn favoriete restaurant, daar ken ik het personeel ook persoonlijk, zijn vrienden geworden en die de fooi in iets leuks voor hun dochtertjes steken die ik ook weer ken. En ook dan niet veel, vaak het bedrag afronden zodat het makkelijker deelbaar is met de mensen met wie ik ga.

Verder geef ik nooit fooi, zeker niet in Nederland waar de salarisvoorzieningen gewoon goed zijn geregeld. In Japan moet je zeker geen fooi geven, dat wordt als belediging ervaren. Daar is de service altijd meer dan 100%, daar willen ze geen extra geld voor.

_Nancy

Berichten: 14092
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:11

Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt en ik kon een fooi altijd goed waarderen (duh). Maar er waren genoeg mensen die niks gaven, wat hun goed recht is.

Ik zelf geen nooit fooi.. :n
Vind het niet nodig.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:13

LoveUggs schreef:
Tsja, ik geef vrijwel nooit fooi in de horeca, mijn vriend wel. Als wij uit eten gaan en ik betaal, betaal ik gewoon het bedrag dat ik moet betalen. Betaald mijn vriend, rond hij het meestal af. €28.30 word €28.50, €28.80 word €29.00...
r.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha :') :+ dit is een grapje toch?

Ik geef fooi als ik goed geholpen ben in de horeca. Voor 2 kopjes koffie op het terras vind ik dat niet altijd de moeite, als ik uit eten ben geweest en het eten was goed en de bediening vriendelijk en oplettend houd ik 10% aan als fooi.

Andere beroepsgroepen: de krantenbezorgers eens per jaar en ik geef dan ook de bezorger van PostNL een tientje voor alle moeite. Als bezorgers van Thuisbezorgd.nl een beetje moeite doen geef ik die ook 1 of 2 euro (maar niet als de bestelling lang op zich laat wachten bijv).
Laatst bijgewerkt door Ryder op 16-10-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, Annienke, Ellen_ov, Googlebot, JorineV, marley93, MirjamRobin, Mo_86, Neelm3r9, Paardjes83, SannevZ, Selina en 168 bezoekers