Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 23:53

Hoi!

Mijn Friese merrie van 4,5 jaartjes oud schraapt altijd tíjdens het eten. En dan alleen bij het eten van krachtvoer, niet tijdens het hooi eten gelukkig. Nu slijten haar hoeven wel heel lelijk af, vooral haar rechter hoef, omdat ze daarmee het meest schraapt. Het is niet dat ze constant schraapt, soms een tijdje niet, dan een paar keer schrapen en dan weer stil.

Als ik erbij ben straf ik het af door gewoon 'nee' te zeggen oid, dan stopt ze ook. Maar als ik weg loop tijdens het eten hoor ik haar later alweer schrapen. Op zich heb ik er geen problemen mee, van mij mag ze best schrapen, alleen het probleem is dus dat ze het vlas aan de kant schraapt en dan over de grond schraapt, waardoor haar hoeven lelijk kort afslijten aan de voorkant..

Iemand tips om dit af te leren?

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:01

Mijn shet doet het ook, helaas geen blijvende oplossing gevonden.
Wil ik het echt niet hebben dan moet ik er ook bij blijven staan en dan doet die het niet, maar zodra ik uit het zicht ben voor hem hoor ik het ook weer :(

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 00:25

Ja precies, dat doet die van mij ook!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:34

kluisteren voor tijdens het krachtvoer eten.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:11

Monique1963 schreef:
kluisteren voor tijdens het krachtvoer eten.

Wauw. Serieus :')

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    GDG

    Berichten: 4848
    Geregistreerd: 11-04-11

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:29

    Wat een apart gedrag. Ik zou een stevige rubbermat neerleggen onder de voerbak, dan kan haar hoef niet zo slijten en misschien vindt ze het dan ook niet eens zo 'fijn' meer voelen en stopt ze ermee.

    Doet ze het ook als je haar buiten de stal voert? En hoelang doet ze dit al en sinds wanneer heb je haar?

    koeien op de weg...

    _Zoe

    Berichten: 1542
    Geregistreerd: 12-03-14
    Woonplaats: Rotterdam

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:48

    Mijne doet het ook al sinds ik dr heb inderdaad. Veulen neemt het helaas ook over. Ook alleen met brok en niet met hooi. Hooi hebben ze onbeperkt dus misschien dat ze dat daarom niet zo interessant meer vinden. Strooi altijd lekker dik op dus dan raakt ze de grond niet.

    https://www.instagram.com/zomora.horses/
    They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

    Anne_GTI

    Berichten: 18198
    Geregistreerd: 26-09-02
    Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:57

    Rubbermat onder de voerbak en de brok mengen met luzerne. Een paar dikke rivierstenen in de voerbak kan ook. Dan moet ze meer focussen op hoe de brok te eten en rustig eten.

    Sommige paarden is het een ingesleten gewoonte helaas.

    Esther_r20

    Berichten: 2412
    Geregistreerd: 18-06-05
    Woonplaats: Beverwijk

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:48

    Als je de voerbak laag op de grond zet wordt schrapen al een stuk lastiger door de hoofd/halshouding.

    Eight

    Berichten: 4067
    Geregistreerd: 11-07-09

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:56

    Esther_r20 schreef:
    Als je de voerbak laag op de grond zet wordt schrapen al een stuk lastiger door de hoofd/halshouding.

    Onze merrie doet het ook gewoon als de bak op de grond staat, meestal schraapt ze niet echt maar staat ze meer pootje te trekken.. Vind het er apart uit zien maar heb me er bij neergelegd :)

    Celine_Famke

    Berichten: 6738
    Geregistreerd: 18-11-12
    Woonplaats: Alkmaar

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 07:11

    GDG schreef:
    Wat een apart gedrag. Ik zou een stevige rubbermat neerleggen onder de voerbak, dan kan haar hoef niet zo slijten en misschien vindt ze het dan ook niet eens zo 'fijn' meer voelen en stopt ze ermee.

    Doet ze het ook als je haar buiten de stal voert? En hoelang doet ze dit al en sinds wanneer heb je haar?


    Ik voer eigenlijk altijd in haar stal, dus ik weet niet of ze het dan ook doet, maar denk het wel. Valt te proberen!
    Rubber mat zat ik ook al aan te denken maar heb liever dat ze gewoon stopt met schrapen haha.
    Ik heb haar net een paar maandjes. Bij haar vorige eigenaar deed ze het ook al. Ze is 4,5.


    _Zoe schreef:
    Mijne doet het ook al sinds ik dr heb inderdaad. Veulen neemt het helaas ook over. Ook alleen met brok en niet met hooi. Hooi hebben ze onbeperkt dus misschien dat ze dat daarom niet zo interessant meer vinden. Strooi altijd lekker dik op dus dan raakt ze de grond niet.


    Hooi heeft mijne inderdaad ook onbeperkt dus daar is ze niet zo ‘blij’ mee als met krachtvoer. Ik gooi ook altijd een dikke laag vlas neer maar met een paar schrapen veegt ze dat mooi weer opzij haha.


    Anne_GTI schreef:
    Rubbermat onder de voerbak en de brok mengen met luzerne. Een paar dikke rivierstenen in de voerbak kan ook. Dan moet ze meer focussen op hoe de brok te eten en rustig eten.

    Sommige paarden is het een ingesleten gewoonte helaas.


    Luzerne zou ik eens kunnen proberen. Heb wel m’n liksteen al in de bak liggen.
    Esther_r20 schreef:
    Als je de voerbak laag op de grond zet wordt schrapen al een stuk lastiger door de hoofd/halshouding.


    Valt te proberen inderdaad!
    Eight schreef:
    Esther_r20 schreef:
    Als je de voerbak laag op de grond zet wordt schrapen al een stuk lastiger door de hoofd/halshouding.

    Onze merrie doet het ook gewoon als de bak op de grond staat, meestal schraapt ze niet echt maar staat ze meer pootje te trekken.. Vind het er apart uit zien maar heb me er bij neergelegd :)


    Heb dat liever dan echt schrapen, dan blijven haar hoeven tenminste intact. Dus ga het wel even proberen met haar bak op de grond. Ik snap wat jij bedoeld inderdaad, heb ik ook weleens gezien bij een paard.

    Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
    FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

    janouk
    Blogger

    Berichten: 17850
    Geregistreerd: 18-04-06

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:15

    Paard laten controleren door veearts op maagzweren.
    Je hebt grote kans dat krachtvoer met te weinig speeksel in de maag komt en daar pijn veroorzaakt.
    Begin alvast met eerst hooi geven voor iedere voerbeurt en dan na een kwartiertje pas krachtvoer, zodat er meer speeksel in de maag is.
    Ik heb goede ervaring met het geven van Havens Gastro als krachtvoer voor maagpatienten. Het natriumbicarbonaat in het voer, helpt het maagzuur neutraliseren.

    Maar de veearts kan helpen de maagzweren te behandelen.

    Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
    Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
    Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
    Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

    Selka
    Berichten: 8460
    Geregistreerd: 15-10-09

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:51

    Ik heb er ook zo eentje staan. Heeft het van een ander paard overgenomen. Ik zie niet in wat het probleem is? Als het echt om de hoef gaat zou ik een rubberen mat aan de stalwand bevestigen.

    Azmay

    Berichten: 17990
    Geregistreerd: 01-01-09
    Woonplaats: Geldrop

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:03

    Die van mij schraapt/schopt tegen de emmer op de grond maar als ik die in de ibc bak zet niet meer.
    Lijkt me de moeite waard eens van positie te wisselen.


    bruintje123

    Berichten: 14667
    Geregistreerd: 30-06-14

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:18

    Misschien de rubber mat niet op de grond leggen maar tegen de voorkant van de voerbak hangen zodat ze daar minder ruimte heeft om "uit te halen".

    &if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

    _Reneee

    Berichten: 5787
    Geregistreerd: 24-09-07

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:21

    Die van mij doet het ook, mega irritant. Die wordt op dit moment trouwens ook behandeld voor maagzweren. Maar in mijn ogen is het gewoon meer ongeduld. Ik heb rubberen stalmatten waardoor zijn hoeven niet slijten.

    Jorex

    Berichten: 9926
    Geregistreerd: 18-05-12
    Woonplaats: inmiddels in dr88

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:26

    Mijn shetlander doet dit al vanaf veulen leeftijd. Hij schraapt en loopt daarbij ook achteruit. Nu geef ik hem gewoon zijn voerbak op het zand, dan kan hij schrapen wat ie wil zonder dat de hoeven slijten.

    Alex en Jorie <3

    Celine_Famke

    Berichten: 6738
    Geregistreerd: 18-11-12
    Woonplaats: Alkmaar

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 09:03

    Ja ze heeft het waarschijnlijk van haar moeder want die deed het ook, dus blijkbaar nemen ze het van elkaar over inderdaad... Ik zal de voerbak eens verplaatsen!

    Maagzweer lijkt mij sterk omdat ze verder geen enkel symptoom daarvan heeft (mijn vorige paard had maagzweren toen ik haar kreeg). Maar ik kan het altijd een keer laten controleren :)

    Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
    FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

    Nachtlampje

    Berichten: 4518
    Geregistreerd: 22-09-10
    Woonplaats: Nijmegen omgeving

    Re: Paard schraapt altijd tijdens eten.. Wat doen?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:20

    Met een goede handvol steentjes om het hoekje, uit het zicht gaan zitten.

    Telkens als ze schraapt, een steentje op haar lichaam gooien (niet het hoofd natuurlijk), hard genoeg dat ze er van schrikt.

    Niets zeggen, niet je laten zien, en geduld hebben.
    En nee, het paard is dan de eerste keren niet ontspannen aan het eten nee. Maar een vernaggelde hoef is ook geen optie, dus dan maar een paar keer eten met stress.

    Zo heb ik al een hele hoop paarden het schrapen bij de poetsplaats afgeleerd zien worden :D
    Veel paarden zelfs in 1 keer.


    Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers