Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:54

Ziet er heel erg fijn uit! Mooi constant beeld en het ziet er uit als een hele fijne lichte aanleuning :)

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)


mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:59

Thanks. :D Zo een doorzit filmpje. :=j

Edit:

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:57

Leuke filmpjes komen er voorbij en wil ook even vermelden dat ik de sfeer betreft tips erg fijn vind in dit topic (ook al heb ik zelf nog geen filmpje geplaatst).

Hoe meer ik lees en zie hoe meer ik mij ga afvragen waarom ik stiekem misschien toch niet te veel met de afgelopen hypes ben meegegaan terwijl ik beter had moeten weten. Erkenning is de eerste fase van verbetering toch?
Anyway, vandaag fysio langs geweest die weer wat handgrepen heeft gegeven. Voorlopig alleen longe werk en stappen onder de man.

[/list][/size]

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:11

miss_lizje schreef:
Leuke filmpjes komen er voorbij en wil ook even vermelden dat ik de sfeer betreft tips erg fijn vind in dit topic (ook al heb ik zelf nog geen filmpje geplaatst).

Hoe meer ik lees en zie hoe meer ik mij ga afvragen waarom ik stiekem misschien toch niet te veel met de afgelopen hypes ben meegegaan terwijl ik beter had moeten weten. Erkenning is de eerste fase van verbetering toch?
Anyway, vandaag fysio langs geweest die weer wat handgrepen heeft gegeven. Voorlopig alleen longe werk en stappen onder de man.


Het is ook heel verleidelijk om snel teveel te doen met dat jong spul . Vooral als ze het zo makkelijk oppakken.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 01:21

Erkenning is inderdaad de eerste fase van verbetering en we hebben allemaal wel eens dingen gedaan die we achteraf liever niet gedaan hadden.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:24

Nou had gehoopt vandaag mijn eerste les te kunnen geven, gelijk met deze "methode". Maar het gaat niet door. -O-
Gisteren liep de 3 jarige heerlijk stabiel. :)
Vandaag komt zadelmaker voor Zorro weer, laatste aanpassing was het toch niet helemaal. Hopelijk gaat hij dan nog beter lopen. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:18

Mijn begin is ook gemaakt. Vandaag was mijn 2 de keer rond stappen op sky.
Ik hoop over een tijdje alleen verder te kunnen ben nu nog maar bezig met stap.
Maar hij ging mijn hand op zoeken en ik had al meteen een fijn lekker contact. Dit word nog een droompaardje.



Afbeelding

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:07

Jij bent nog bezig met het inrijden van je paard? Ideaal om dan gelijk goed te beginnen. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:53

Ja ik ben nog bezig met het inrijden. Ik heb hem gekocht toen die 2 j was naar huis gehaald op 2.5j en toen bleek die super schuw te zijn voor mensen. Het duurde een hele maand voor ik hem pas kon aanraken. Ik ben dan met de opvoeding begonnen. En in mei ben ik echt daadwerkelijk gestart met het zadelmak maken. Ik zit er pas op sinds eind september. En ik doe het bewust zo rustig aan. Maar dat komt helemaal goed.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:28

Ha allen, meelezer meldt zich. Zijn er hier mensen die hun manier van trainen drastisch hebben omgegooid naar de vd Schaft manier? Dus die eerst wat meer naar een plaatje reden, die dat hebben los gelaten en nu de tijd nemen om de aanleuning voor elkaar te krijgen? En daarbij wel wedstrijdgericht trainen en verder willen komen op concours?
Ik ben me aan het verdiepen in de verschillende trainingsmethodes, en zou graag via pb wat vragen stellen als daar iemand toe bereid is. Dank!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:23

Ik heb me vandaag ingeschreven en ben nu wat aan het surfen door de filmpjes. Ik ben eerlijk gezegd licht teleurstelling door het geringe aanbod aan filmpjes.... Module 1 heeft 1 uur en 10 min beeldmateriaal en een stuk of ingestuurde 5 filmpjes... De volgende modules hebben max 1,5 uur aan materiaal. Geen idee of daar andere ingestuurde filmpjes te zien zijn.

Ik ga er absoluut mee aan de slag hoor en ik ga er veel aan hebben dat weet ik zeker, ik had alleen zo graag wat avonden op de bank gehangen en me ondergedompeld in de theorie...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:42

Ha Mrijn, inmiddels is het meer materiaal hoor. Ik heb die tijd niet bijgewerkt ;) En er komen nog meer video's.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:49

En even een tip. Één keer de video's kijken is niet voldoende; je zal ze echt vaker moeten kijken om het goed in je geheugen te prenten. En vergeet ook het werkboek daarbij niet.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 03:11

Joki schreef:
.....Ik ga me richten op stil zitten, hand mooi in verbinding proberen te houden en toen was het resultaat een kameel x plank :+ en een gefrustreerde ruiter (Want in tegenstelling tot sjolvir moet ik eerlijk toegeven dat ik helemaal achteraan stond toen het geduld werd uitgedeeld := )


_O- écht funny

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:43

Lauke schreef:
[ Video ]

Hierbij mijn filmpje :)
Lang niet perfect! Stoor me zelf mateloos aan de te lange teugels :Y)

Ook ff mooi in beeld wat ze dus rechtsom doet bij het schouderbuiten en wijken. Hoppa die schouder er uit. -O-



Wat ontzettend leuk om te zien, Lauke. Heel dapper hoor en ziet er al goed uit.

Mijn 10 cents (for what it's worth):
Ontspan je schouders en probeer je polsen ook recht te houden (zonder knikje). Kijk vooral ook over je paard heen ;-) Ik ben het met Mirjam eens dat de teugels wat korter kunnen zodat je je handen wat meer voor je kunt houden. En oh ja, zweep aan de buitenkant bij het schouderbuitenwaarts!

Heb je ihkv de stoelzit al eens geprobeerd om de beugels juist een gaatje korter te maken?

Zeker aan het eind wordt het echt al beter, ze doet wel echt haar best, mooi om te zien. Ik ben jaloers op het halsstrekken, hahaha. En dat voor een Fries ...

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:47

daydream schreef:
Erkenning is inderdaad de eerste fase van verbetering en we hebben allemaal wel eens dingen gedaan die we achteraf liever niet gedaan hadden.


Dit is heel erg waar... (maar goed, beter wat later dan nooit)

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:19

connepon85 schreef:
Ha Mrijn, inmiddels is het meer materiaal hoor. Ik heb die tijd niet bijgewerkt ;) En er komen nog meer video's.


Ik zag het. Ik heb zuinig aan gedaan met de filmpjes, maar ben er toch aldoor heen :D Maar, er zit zoveel informatie in dat 1 keer kijken inderdaad niet genoeg is. Toch kan ik niet wachten om meer te zien. Vooral de lessen aan de gewone stervelingen zijn voor mij erg waardevol.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:20

Ik heb vandaag voor het eerst op de Rien manier getraind. Ik zal een uitgebreid trainingverslag/eerste indruk posten vooral om dat ik het zelf fijn vind om uit te schrijven Dus, geneer je niet als je het niet (helemaal) leest :')

Mijn 8-jarige merrie start ik in het M (nu 1 x gedaan en dat was door extreme spanning niet echt een succes). We komen van een te lichte, instabiele aanleuning. Ik frummelde mijn paard en beetje door de kaak zodat ze net achter het bit liep en dat voelde voor mij ok :oo Zijn daar in de les mee aan de slag gegaan en hebben een periode een heel fijne, constante aanleuning gehad waarbij ik echt het gevoel had dat mijn paard mooi op zichzelf liep. Van daar uit is de aanleuning te zwaar en star geworden. Eigenlijk is dat geen aanleuning meer, maar puur leunen. De oorzaak weet ik niet precies. Ik denk dat ik me te veel heb gefocust op stabiliteit en de luchtigheid wat uit het oog ben verloren. En eigenlijk staan we daar nu nog. Om dit op te lossen ging ik vooral hard werken. Veel voorwaarts, veel been, veel oefeningen, veel buigen... Dat heeft dan wel wat resultaat, maar fijn voelt het niet.

Kortom, ik heb op het juiste moment de knoop doorgehakt en heb alle filmpjes goed bekeken.

Vandaag stond er een rustige hersteltraining op het programma. En echt, ik ben verbaasd! Mijn paard nog meer, die was zoveel vrijheid en verantwoordelijkheid niet meer gewend. Blijkbaar had ik haar toch meer in de houdgreep dan ik dacht -O-
Mijn paard heeft nature moeite met de stap. Ze heeft niet veel ruimte en wordt snel kort-lang en gaat dan rommelen met haar bit omdat ze het moeilijk of spannend vindt. Nu niet... Ik heb haar meteen van achter naar de hand toegestapt, ook aan een lange teugel, en dat ging prima. Ook toen ik de teugels iets korter had gepakt bleef ze heel fijn en ruim doorstappen.

Mijn paard kan intens schrikken en doet dat heel snel en groots met Portugese toestanden enzo :D . Daarna is het ook meteen weer weg hoor, maar die momenten kunnen erg bepalend zijn in mijn training. Ik heb nu vanaf het begin alleen maar naar de hand toegereden, ook in de schrikmomenten en dat werkte (duhhh). Blijkbaar anticipeer en reageer ik normaal behoorlijk terug in dat soort situaties waardoor mijn paard op voorhand al op de rem gaat en dan volledig achter mijn hulpen kruipt om vervolgens te staken en springen. Ik heb dan altijd de grootste moeite om haar weer vooruit te krijgen. Nu heb ik de impuls om controle aan de voorkant te houden onderdrukte en haar heel simpel doorgereden. Ik moest soms een kleine correctie links of rechts maken, maar dat mag van Rien. Toch? Dit werkte in stap, draf en galop perfect!

In draf was ik echt wel wat controle kwijt. Beleza had in de gaten dat ze wat meer speelruimte had en ging behoorlijk hard. Maar, ze liet zich ook best wel fijn aan de zit remmen en ook met de hand kun je best wat remmen zonder terug te werken heb ik gemerkt. Ze werd nu totaal niet zwaar in de hand en zodra ze die neiging wel leek te krijgen, kon ik haar aanvullen met been net wat 'omhoog' opvangen. Ze bleef wat lang in de hals, maar voelde wel in de aanleuning. Ik betrapte me er wel op dat ik me constant afvroeg hoe ik dat zondag in de ring ga doen.. Ik zie mezelf geen schouderbinnenwaarts rijden zo.

Over de galop maakte ik me zorgen. Ze kan dan wat onstuimig zijn en gaat snel wat met de kont omhoog hippen. Maar, niets van dat al. Ze voelde zo onwijs fijn en ruim. Ze had zoveel meer sprong en ruimte... *\o/*

Hier kan ik echt wat mee! Ik heb me voorgenomen om de komende weken altijd alleen maar zo te rijden op mijn lessen en wedstrijden na. Maar, ook dan rijd ik los aan de contactteugel en probeer ik dat gevoel en beeld vast te houden. Ik denk dat het beeld niet eens zo verkeerd is voor een M1 proef. Dat hoeft natuurlijk nog helemaal niet gesloten en opgericht. Ik heb morgen les en zeg niets tegen mijn instructrice. Ik ben heel benieuwd of haar iets opvalt en wat haar reactie is.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 23-10-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:28

Leuk dat je zo uitgebreid hebt gepost Mrijn. Wat mooi dat je zo in1x al zoveel hebt kunnen veranderen in je eigen rijden... ben benieuwd hoe het morgen bij je les gaat.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

mirjamalvaro

Berichten: 14645
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:14

Heel goed Mrijn! Zou het alleen met je lessen ook zo proberen, anders is het weer zi verwarrend voor je paard. Ze kunnen het met paar keer trainen al door hebben dus misschien lukt het zondag wel al!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:59

Mrijn leuk zo'n uitgebreid verslag! En tof ook dat je meteen duidelijk positieve feedback van je paard kreeg, dat is het mooiste natuurlijk.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:29

Leuk verslag Mrijn!

Hier in stap ook al bezig met de contactteugel. Paard reageert er tot nu toe redelijk op. Rechtsom blijft beetje drama omdat het echt zijn moeilijke kant is.
Ik ben trouwens ook schuldig aan het opstappen, even deken rechtleggen, even beugels verstellen etc zonder gelijk mijn paard aan het been te zetten :'). Vandaag ook maar goed aandacht aan besteed.

[/list][/size]

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:50

Ik heb vandaag voor de 4 de keer met mijn paardje en helper in de longeerbak rondgestapt.
De helper kon hierbij al de afstand wat vergroten en vanuit een grondwerk positie mijn paard mee begeleiden. Hierdoor kon ik mijn teugels lichtjes gaan aannemen en hij zoekt zo lichtjes het contact met mijn hand op. Ik ga deze week weer eens gauw in de video's duiken zodat ik mij goed kan voorbereiden.
Ik geniet er 100 % van

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:57

Ha allen, was ik weer. Na wat verder denken en twijfelen, en ook na het fijne filmpje van de trainingsseminar op de FB van dressagepro, heb ik me aangemeld voor de online training.

Heb de eerste module alles gekeken en geluisterd, straks maar eens het werkboek etc erbij gaan pakken.
Ik moet zeggen dat ik echt op heel veel vragen een antwoord krijg, waar ik al jaren naar op zoek ben en van iedere instructeur weer een andere visie op kreeg. Heb ooit leren rijden van iemand die erg van het plaatje was en van wie ik altijd de kop naar beneden moest drukken. Ik moet me er steeds bewust van zijn dat ik dat niet automatisch zal doen. Daarna best wat verschillende instructeurs gehad, altijd wel veel aan het twijfelen geweest over wat nu de juiste methode is. Ik ervaarde paardrijden nooit als logisch, en dan gaan mensen ook nog zeggen dat je het op je gevoel moet doen, terwijl ik juist een erge denker ben en alles wil snappen wat ik doe. Bij mijn huidige paard merk ik dat ik afhankelijk ben van wat ze die dag aanbiedt, de ene keer loopt ze de sterren van de hemel, de volgende keer weet ik na 5 minuten al dat ik het 'WoW-gevoel' niet ga krijgen die dag. En ik wist nooit waar dat aan lag, leek wel toevallig. Maar met Rien zijn visie ga ik paardrijden wel eindelijk als logisch ervaren, en weet ik dus ook als ik over 3 weken wedstrijd heb, hoe ik kan zorgen dat ze over 3 weken stabiel in de aanleuning is, en hoef ik niet te hopen dat ze toevallig fijn is die dag.

Heb nav de filmpjes op internet al flink geoefend met de contactteugel, maar nav de online training nog meer handvaten voor mijn specifieke geval. Ik moet wel een hoop geduld hebben voor ik dat fijne voorwaartse neerwaartse heb (ik dacht dat ze heel vlot aan het been was, maar nu ik haar echt op eigen benen laat lopen valt dat toch een beetje tegen), maar ik kan het geduld opbrengen omdat ik weet waar het naar toe gaat.

Grappig hoe begrippen die ik altijd wel kende en zelf ook gebruikte (naar de hand toerijden, van achter naar voor) ineens veel meer inhoud krijgen, ik weet hoe het eruit ziet en ook hoe het voelt.

Hier even een plaatje van een paar weken geleden op wedstrijd:

Afbeelding
Wat ik nu zie is ze daar teveel terug met de neus, mag haar nog meer van me af rijden. Maar dan hebben jullie een beeld waar ik op zit.

Ik hoop hier mee te gaan lezen en te reageren!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:01

Wat leuk GJ9, ik hoop dat dit de antwoorden gaat geven. Leuk dat je ook aan het starten bent. Ga jij concessies doen aan je rijden in de proeven?

Ik ben ook altijd op zoek (geweest?) naar die ene methode of uitleg. Mijn vaste instructrice vind ik heel erg fijn omdat ze, net als ik, vooral in haar hoofd zit. Daardoor weet ze dingen voor mij goed te benoemen en uit te leggen. Daarnaast probeer ik regelmatig wat alternatiever instructeurs mee te pikken. Ook heel leuk, maar vaak zo specifiek dat ik daar buiten die trainingen niet veel aan over houd. Ik hoop en verwacht dat Rien de basis gaat leggen waarop de rest eenvoudig wordt en vanzelf gaat.

Waar ik op loop te kauwen: hoe bepaal je nu je teugellengte? Ik kon gister aan een lange teugel fijn contact krijgen en een stukje korter ook. Ze liep op dat moment een goeie 10 cm voor de loodlijn. Ik denk dat ik de teugel met hetzelfde gevoel ook wel korter kan maken, maar wanneer doe je dat?

Live is what happens to you while you're busy making plans....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers