Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:44

connepon85 schreef:
Even ter aanvulling op wat ik bedoel met andere insteek. Ik krijg weleens e-mails van mensen die heel kritisch zijn en dan onderaan de mail bieden ze hun eigen diensten aan. Dat gaat dan bijvoorbeeld over het vertalen van video's of teksten op de website. Noem maar op. In mijn ogen een bijzondere manier om te proberen om aan werk te komen, maar dat wordt dus zo gedaan. Ik kreeg dat gevoel ook een beetje bij de manier waarop je je kritiek formuleerde, maar misschien bedoelde je het heel anders. :+


Poeh, dan ben je wel heel achterdochtig...
Je plaatst door jouw manier van omgaan met kritiek mensen wel in een heel erg lastige hoek.
Gewoon even heel simpel de tijdlijn; ik schrijf een post met mijn kritiek, er wordt door jou om verheldering gevraagd, ik herhaal mijn kritiek maar geef aan dat die waarschijnlijk gedetailleerder is dan gemiddeld omdat ik nou eenmaal zelf ook in deze hoek werk, en vervolgens krijg ik te horen dat ik zit te solliciteren naar werk omdat ik benoem dat ik redacteur ben...? :wow: Dan denk ik; als ik echt om werk verlegen had gezeten dan had ik toch niet al die voorbeelden van hoe je het makkelijk kunt verbeteren gratis weggegeven? Dan had ik toch meteen in de eerste post gezet 'ik als redacteur zou...'?

Maar goed, ook voor die mensen die wél een baan zochten en jou daarover mailden geldt hetzelfde; jij mag hun motieven misschien argwanen, maar dat betekent niet dat de kritiek niet terecht is.
Ik gaf hier in elk geval stomweg antwoord op jouw vragen aan en opmerkingentegen mij en het is aan jou wat je ermee doet. Ik vind de Rien van der Schaft cursus een erg mooi project dat met een paar simpele redactionele ingrepen nog educatiever kan worden. Het lijkt mij de moeite waard om dat serieus te nemen.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:05

Ik zal even ingaan op de kritiekpunten die je noemt. Natuurlijk mag je kritiek uiten en misschien was je eerste reactie ook een beetje ongenuanceerd omdat je misschien niet had verwacht dat diegene over wie je het hebt (ik dus) mee leest op Bokt. Als dat wel zo is, zou ik dat nooit op die manier formuleren, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik bedoel niet dat je niet kritisch kunt zijn, maar ik vond het een beetje erg ongenuanceerd.

Anyway, hierbij mijn inhoudelijke reactie op jouw punten:

1. Je noemt dat het beeld wat bij de theoriefilmpjes zitten absoluut niets te maken hebben met wat Rien zegt. Ik heb net de eerste vier video's bekeken (introductie / voorwaartse drang / voltes / hoe lang duurt deze fase).

In alle theorievideo's komt beeld aan bod waar iets wordt getoond waar Rien het op dat moment over heeft. Zou het misschien kunnen zijn (niet verkeerd bedoeld) dat je een ander begrip hebt van datgene waar Rien het over heeft en dat je daardoor niet herkent wat je op beeld ziet? Bijvoorbeeld het verschil in evenwicht tussen een paard dat in het natuurlijke evenwicht loopt en een paard waarbij het evenwicht al wordt beïnvloed?

===

2. Je zei: "Het filmpje dat ik bedoelde zat in de 1e vier delen en ging volgens mij over een vraag van de amazone over wat je moest doen als je paard te traag was. Vervolgens kijk je als kijker minutenlang naar een rondlopende Rien. Dat dat paard aan het uitstappen was... Tja, dat zie ik niet als ik het paard niet zie. :+ Ik weet niet wat de ruiter buiten beeld doet, ik weet ook niet dat ze al klaar was met rijden aangezien dit de 1e keer is dat ze in beeld komt, en daarna gaat ze blijkbaar wel met het actiever stappen aan de slag want dan zegt Rien dat ze het goed doet.
Het geeft mij het idee dat de filmmakers echt een externe redacteur missen; iemand die zonder insider knowledge naar de filmpjes kijkt en zegt 'hier ga je nu uit van voorkennis die jij hebt omdat je hem al bij filmpje Z hebt horen praten, maar we zijn pas bij B, dus zit je informatiestroom voor een educatieve cursus verkeerd'."

Hier vind ik dat je een goed punt hebt. Het filmpje wat je noemt heb ik vorige week toegevoegd en hoort bij de laatste video die onder extra staat. Ik ga hem daarheen verplaatsen.

===

3. Je zei vervolgens: "Wat zo iemand ook meteen zou zeggen; 'theoriedeel is een absoluut kul-excuus, als je films maakt moet elk theoriedeel praktisch zijn'. Dus als Rien zegt dat je een paard moet uitnodigen om naar binnen te kijken zonder naar achteren te trekken, dan wil ik hem op dat paard zien zitten en in close up zien welke handbeweging hij dan precies wél, en welke handbeweging hij niet bedoelt."

Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je niet per se direct moet ingaan op hoe je iets voor elkaar krijgt met alle voorbeelden die je zou kunnen bedenken, maar eerst bepaalde principes moet uitleggen. De nieuwe opzet van de training is dat de modules worden opgesplitst in lessen en dat je bij elke les het algemene verhaal hebt met wat de bedoeling is en daarna alle praktijkvoorbeelden. En nogmaals, het is niet zo dat de beelden die bij het theoriedeel staan niet over datgene gaat wat hij noemt.

===

Wat je zegt over dat het heel fijn is om feedback te krijgen, is absoluut waar. Maar vind je zelf ook niet dat je toon een beetje erg negatief was? Of nam ik het zo op, omdat ik mij aangevallen voelde? Hmm.. momentje voor mij ook om in de spiegel te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 01:02

Mijn toon was inderdaad negatief zoals ik al hierboven schreef, gewoon omdat ik een teleurgestelde kijker was. In die teleurstelling zit al een bepaalde negativiteit ingebakken. ;) Als dit een topic was geweest waarin iemand om tips had gevraagd voor een filmpje dan had ik heel anders gereageerd. Maar dit is nou eenmaal geen filmtips-topic, maar een recensies-over-een-cursus-topic. Ik gaf mij recensie, jij wilde meer weten, en schrijft vervolgens steeds dat ik te negatief ben, dingen niet goed zie en naar een baan solliciteer. Dat ik negatief ben klopt, die teleurstelling is waar mijn hele review om draaide, :+ maar vanuit jouw kant als producent vindt ook een hoop negatieve projectie richting de 'klager' plaats. En dat vind ik wel opmerkelijk.

Ik vind het dan ook lastig om weer op jouw stuk te reageren, want dan zit ik weer college te geven en ik weet niet wat ik dan weer over mezelf afroep, maar goed:
1. Stel, iemand vertelt honderduit over op vier benen lopen. Je laat een paard zien dat al die tijd door de bak draaft. Jij vindt dat een goede educatieve video want dat paard loopt op vier benen. Ik vind het een slechte educatieve video, want als je écht wilt uitleggen wat op vier benen lopen is, dan heb je niet alleen een paard nodig dat dat netjes toont zoals in jouw video, maar ook een paard dat dat niet goed doet. Vervolgens legt de 'stem' uit waar specifiek de verschillen in beweging bij het paard zitten (zodat je het oog van de kijker echt schoolt) en legt ook uit wat het verschil is in wat de ruiters doen. Misschien liep het slechte paard slecht door een slechte ruiter, misschien is het paard gewoon jong. Voor jou misschien oninteressant, maar voor de kijker de essentiele informatie die hij nodig heeft om echt te begrijpen wat op vier benen lopen wel is en wat het niet is, en wat in die balans de rol is van het paard en wat de rol is van de ruiter.
In jouw aanpak hoor je iemand uitleggen hoe je een taart bakt terwijl je een plaatje van de voltooide taart ziet. In de echt educatieve aanpak zie je tijdens de voice over helemaal hoe die taart gemaakt werd, hoe het deeg hard/zacht geklopt werd, hoe nat/droog de geweekte rozijnen moeten zijn enz. Dat is onmogelijk in spreektaal uit te leggen, dat moet je echt zien. Dus ik snap dat jij vindt dat jouw theoriedeel alles laat zien wat het moet laten zien want je hebt het plaatje van de taart en de uitleg, maar ik vind dat gewoon niet educatief.

3. Eigenlijk zie hierboven. Principes apart uitleggen en uitdiepen is top, daar ben ik helemaal voor en dat doen alle andere cursusaanbieders die ik ken ook, maar je moet ze wel echt uitleggen en inzichtelijk maken. Als je alleen maar het eindplaatje laat ronddraven en de hulpen die wél besproken worden nooit duidelijk in beeld brengt dan ontneem je de mensen dus de kans om dat principe echt te begrijpen, herkennen en in plaatjesvorm (goed én fout) in hun hersens op te slaan.

Als jouw standpunt is dat je theoriedelen zoals je schrijft helemaal in balans zijn qua woord en beeld, dan denk ik dat gewoon lessen/trainingen laten zien inderdaad geslaagder is, want dan heb je gewoon automatisch het praatje dat bij het plaatje hoort, en aangezien die training/les zelf al educatief bedoeld was in real life, zie je als kijker ook duidelijker welke hulp fout is (de leraar roept fout! 8-) ) en wanneer het goed is (goed! 8-) ). Dat is veel leerzamer dan iemand horen vertellen dat dingen fout en goed kunnen zijn maar dat nooit praktisch in beeld gebracht zien worden.
Alleen als je daar weer losse theoriestukjes met een algemeen verhaal bij wilt maken dan zou ik dat persoonlijk niet op de huidige manier aanpakken. Ik vind dat echt zonde van een instructeur die juist zo goed is in (en beroemd om) hoe goed hij dingen concreet kan maken, in praktijk weet te laten zien en ook doordat zijn hele systeem klopt heel duidelijk het verschil tussen goed en fout kan laten zien. Theorie is niet theoretisch, dat is een ontzettend groot misverstand; theorie kan (en moet!) juist heel praktisch zijn als je wilt dat mensen hem echt begrijpen. Ik vind het echt zonde om die visuele kracht die je met zo'n instructeur in huis hebt niet volledig tot zijn recht te laten komen in de theoriedelen die ik nu heb gezien en ik ken een hoop voorbeelden die dat anders en in mijn ogen beter doen. That's all.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:34

xyzutu2 schreef:
Mijn toon was inderdaad negatief zoals ik al hierboven schreef, gewoon omdat ik een teleurgestelde kijker was. In die teleurstelling zit al een bepaalde negativiteit ingebakken. ;) Als dit een topic was geweest waarin iemand om tips had gevraagd voor een filmpje dan had ik heel anders gereageerd. Maar dit is nou eenmaal geen filmtips-topic, maar een recensies-over-een-cursus-topic. Ik gaf mij recensie, jij wilde meer weten, en schrijft vervolgens steeds dat ik te negatief ben, dingen niet goed zie en naar een baan solliciteer. Dat ik negatief ben klopt, die teleurstelling is waar mijn hele review om draaide, :+ maar vanuit jouw kant als producent vindt ook een hoop negatieve projectie richting de 'klager' plaats. En dat vind ik wel opmerkelijk.

Ik vind het dan ook lastig om weer op jouw stuk te reageren, want dan zit ik weer college te geven en ik weet niet wat ik dan weer over mezelf afroep, maar goed:
1. Stel, iemand vertelt honderduit over op vier benen lopen. Je laat een paard zien dat al die tijd door de bak draaft. Jij vindt dat een goede educatieve video want dat paard loopt op vier benen. Ik vind het een slechte educatieve video, want als je écht wilt uitleggen wat op vier benen lopen is, dan heb je niet alleen een paard nodig dat dat netjes toont zoals in jouw video, maar ook een paard dat dat niet goed doet. Vervolgens legt de 'stem' uit waar specifiek de verschillen in beweging bij het paard zitten (zodat je het oog van de kijker echt schoolt) en legt ook uit wat het verschil is in wat de ruiters doen. Misschien liep het slechte paard slecht door een slechte ruiter, misschien is het paard gewoon jong. Voor jou misschien oninteressant, maar voor de kijker de essentiele informatie die hij nodig heeft om echt te begrijpen wat op vier benen lopen wel is en wat het niet is, en wat in die balans de rol is van het paard en wat de rol is van de ruiter.
In jouw aanpak hoor je iemand uitleggen hoe je een taart bakt terwijl je een plaatje van de voltooide taart ziet. In de echt educatieve aanpak zie je tijdens de voice over helemaal hoe die taart gemaakt werd, hoe het deeg hard/zacht geklopt werd, hoe nat/droog de geweekte rozijnen moeten zijn enz. Dat is onmogelijk in spreektaal uit te leggen, dat moet je echt zien. Dus ik snap dat jij vindt dat jouw theoriedeel alles laat zien wat het moet laten zien want je hebt het plaatje van de taart en de uitleg, maar ik vind dat gewoon niet educatief.

3. Eigenlijk zie hierboven. Principes apart uitleggen en uitdiepen is top, daar ben ik helemaal voor en dat doen alle andere cursusaanbieders die ik ken ook, maar je moet ze wel echt uitleggen en inzichtelijk maken. Als je alleen maar het eindplaatje laat ronddraven en de hulpen die wél besproken worden nooit duidelijk in beeld brengt dan ontneem je de mensen dus de kans om dat principe echt te begrijpen, herkennen en in plaatjesvorm (goed én fout) in hun hersens op te slaan.

Als jouw standpunt is dat je theoriedelen zoals je schrijft helemaal in balans zijn qua woord en beeld, dan denk ik dat gewoon lessen/trainingen laten zien inderdaad geslaagder is, want dan heb je gewoon automatisch het praatje dat bij het plaatje hoort, en aangezien die training/les zelf al educatief bedoeld was in real life, zie je als kijker ook duidelijker welke hulp fout is (de leraar roept fout! 8-) ) en wanneer het goed is (goed! 8-) ). Dat is veel leerzamer dan iemand horen vertellen dat dingen fout en goed kunnen zijn maar dat nooit praktisch in beeld gebracht zien worden.
Alleen als je daar weer losse theoriestukjes met een algemeen verhaal bij wilt maken dan zou ik dat persoonlijk niet op de huidige manier aanpakken. Ik vind dat echt zonde van een instructeur die juist zo goed is in (en beroemd om) hoe goed hij dingen concreet kan maken, in praktijk weet te laten zien en ook doordat zijn hele systeem klopt heel duidelijk het verschil tussen goed en fout kan laten zien. Theorie is niet theoretisch, dat is een ontzettend groot misverstand; theorie kan (en moet!) juist heel praktisch zijn als je wilt dat mensen hem echt begrijpen. Ik vind het echt zonde om die visuele kracht die je met zo'n instructeur in huis hebt niet volledig tot zijn recht te laten komen in de theoriedelen die ik nu heb gezien en ik ken een hoop voorbeelden die dat anders en in mijn ogen beter doen. That's all.


Bedankt voor je uitleg; ik ga er mee aan de slag.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:13

Heeft zich door de hele lappen tekst geworsteld... maar wel interessant... en toen ik aan het lezen was had ik opeens het idee... dat xyzutu2 op een heel ander niveau de bekende kritiek die ik al vaker heb gehoord bij deze cursus “de paarden zijn wel super gaaf en moeilijk te vergelijken met onze normale rijdieren”

De toevoeging van die les met de vos vond ik wel erg leuk (al had ik daar nog wel meer info over gewild, had nu beetje idee dat er dingen werden achtergehouden om het maar vriendelijk voor de ruiter te laten zijn) Maar daar in die 15 minuten zag je wel een redelijk eenvoudig vosje veranderen in een paard wat wel wow-factor heeft.

Ik ben ook net weer met nieuw paard begonnen (jee! Heb weer gaaf bijrijdpaard) en heb alleen nog module 1 ... dus straks weer aan de slag met contactteugel en voorwaarts... en gelukkig heb ik een instructrice die zoals het nu lijkt behoorlijk in de lijn van Rien is... dus dat scheelt enorm. Binnenkort wel eens een filmpje opnemen,... en dan gaan sparen voor de volgende modules.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:57

Ik vind dat dus juist best fijn eerst de theoriefilmpjes. Dit laten bezinken en dan het in de praktijk zien in de les filmpjes.
Wel mis ik inderdaad nog filmpjes van een paard dat echt tegen de hand loopt of een paard dat wat TE veel voorwaartse drang heeft. (Want die met de voorwaartse drang heb ik en vind ik moeilijk :') ) Maar ik neem aan dat die nog komen aangezien er steeds gefilmd word voor nieuw beeldmateriaal.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:40

Interessante discussie. En idd dingen op tekst komen al snel aanvallender over dan dat je ze bedoeld. Ook iets om rekening mee te houden ;)

Maar de meeste paarden in het materiaal wat ik nu gezien heb zijn inderdaad niet extreem tegen de hand. Rien geeft wel mooi aan dat het bij sommige paarden lang kan duren, maar wat bijv interessant zou zijn is een ruiter volgen die echt bij 0 begint met paard tegen de hand en hoe die verbeterd. De verschillen zijn relatief klein, waardoor ze voor iemand met minder kennis/ervaring miss niet duidelijk overkomen.
Voor mij persoonlijk zijn die theorie stukken wel ook heel fijn, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met welke leerstijl iemand heeft. Een doener zal idd meer moeite hebben eea te volgen en het sneller saai vinden omdat inderdaad zoals gezegd daar stukje visualisatie mist. Maar ik denk dat zo iemand sowieso niet snel een dergelijke cursus zal gaan doen. Die heeft doorgaans meer baat bij echt les. Dan kan ie uitproberen, en daarin direct gecorrigeerd worden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:07

Ik vind zelf ook de filmpjes van de "lesser" het fijnst om te kijken, omdat daar problemen in zitten die ik ook tegen kom en het ruiters zijn waar ik me meer mee kan vergelijken dan een Romy op een heel fijn paard.

En denk dat mijn Fjord wel redelijk tegen de hand was :o die is geen voorbeeldfilmpje, maar heb het wel op kunnen lossen met geduld, blijven proberen en nog meer geduld.

En ik herken ook het vastlopen, want filmpjes zijn wel leuk, maar die kunnen nooit een instructeur in de bak met 1 op 1 directe comments vervangen.

Mijn instructie overigens niet op 1 lijn met Rien durf ik te zeggen, zitten uiteraard wel raakvlakken, het blijft paardrijden, maar ook dingen waar ik dan weer hopeloos op vast loop. Moet zeggen bij mijn prive instructie gaat het nog wel, maar de groepslessen waren ehhhhh tja... totaal de andere kant op, 1 ging nog wel, maar de andere.. Die begon al bij aantal ruiters met strakker doen van de neusriem, dan ben ik er al klaar mee.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:04

Ik vind ook de filmpjes van de mensen die les krijgen het fijnst. Romy kan verdraaid goed rijden en daarbij perfect stil zitten op een heel goed paard en dat paard loopt op deze manier fantastisch. Dan ga ik het nadoen op mijn eventingpaard. Ik ga me richten op stil zitten, hand mooi in verbinding proberen te houden en toen was het resultaat een kameel x plank :+ en een gefrustreerde ruiter (Want in tegenstelling tot sjolvir moet ik eerlijk toegeven dat ik helemaal achteraan stond toen het geduld werd uitgedeeld := )

Toen ben ik gestopt een tijdje gaan rijden volgens mijn eigen systeem (Wat raakvlakken kent maar ook verschillen) en nu ben ik weer zo ver dat ik dit systeem er weer doorheen kan weven en dat het ook positief resultaat geeft

Dus gelukkig voor mij zijn er heel veel nieuwe filmpjes van lessers want aan die filmpjes heb ik wat. Het perfecte plaatje is leuk maar onbereikbaar

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:08

Als ik dit zo lees, kan ik het wel af met de openbare lessen...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:09

Joki schreef:
Ik vind ook de filmpjes van de mensen die les krijgen het fijnst. Romy kan verdraaid goed rijden en daarbij perfect stil zitten op een heel goed paard en dat paard loopt op deze manier fantastisch. Dan ga ik het nadoen op mijn eventingpaard. Ik ga me richten op stil zitten, hand mooi in verbinding proberen te houden en toen was het resultaat een kameel x plank :+ en een gefrustreerde ruiter (Want in tegenstelling tot sjolvir moet ik eerlijk toegeven dat ik helemaal achteraan stond toen het geduld werd uitgedeeld := )

Toen ben ik gestopt een tijdje gaan rijden volgens mijn eigen systeem (Wat raakvlakken kent maar ook verschillen) en nu ben ik weer zo ver dat ik dit systeem er weer doorheen kan weven en dat het ook positief resultaat geeft

Dus gelukkig voor mij zijn er heel veel nieuwe filmpjes van lessers want aan die filmpjes heb ik wat. Het perfecte plaatje is leuk maar onbereikbaar


Heb in principe ook geen geduld hoor, maar met mijn dieren kan ik dan wel weer geduld hebben, maar verder drama.. echt niet :D :+

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:17

WendyBZ schreef:
Als ik dit zo lees, kan ik het wel af met de openbare lessen...

? ik lees bijna alleen maar positieve verhalen hier :')

vandaag dat SBuitenwaarts meegepakt. Nou Sterre doet voor het linkerbeen wel, voor het rechterbeen dus echt niet! Ze ramt zich zelfs gewoon naar rechts tegen mijn been in. :oo
Eliana verbaasde mij, wel af en toe een trap maar ze heeft het wel een beetje gedaan. :D

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:27

Omdat je daar telkens het verschil ziet, ook als het niet goed gaat en daar direct de feedback van rien erbij. Ik vind het nogal een uitgave en om dan naar al fantastisch lopende paarden te kijken... dan kijk ik liever naar 'simpelere' paarden waarbij je echt progressie en verandering ziet.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:34

oh wacht nu snap ik het pas, jij zit bij hem in de buurt en kan zijn trainingen/lessen bijwonen? Dat is helemaal mooi ja. :P

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:44


mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:49

Thanks, die ga ik ook even volgen! :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:33

Toch weer even een update hoor. Ze gaan allemaal erg fijn.
Eliana is nu zelfs een aantal keren achter elkaar zonder protesten gaan losstappen en losdraven. :):)
Zorro loopt super met het loswerken, mooi evenwicht, netjes ontspannen. Bij het meer richting horiontaal gaan moet ik soms toch weer stapje terug doen omdat hij te gespannen word. Maar over het algemeen doet hij het super.
Sterre is wat moeilijker, die zit in de puberfase ofzo. :') Gaat rennen en als ik tegen hou kropt ze op, grrrr. :+ Maar tussendoor als ze even oplet gaat het ook bij haar goed.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:03

Fijn dat ze het zo goed op pakken!

Ik heb vandaag eens laten filmen. Was niet onze beste dag, maar dan ja ik tenminste eens wat insturen. Ben heel benieuwd naar de feedback. Zie zelf zo veel dingen :o

Ook veel dingen die eerder beter gingen, maar nu gewoon zo goed als weg zijn. Ze heeft zo lang stil gestaan en echt oppakken is er ook niet van gekomen met het slechte weer. Elke keer een week rijden en dan was de bak weer te slecht.
Nu is eindelijk het veulentje er ook af en heb ik weer een super vrolijk paard. Nu de derde keer er op na weer bijna 2 weken stol gestaan te hebben, dus eigenlijk mag ik heel niet klagen 8)7

Zal hem straks anders ook wel even hier droppen. Ben ook wel benieuwd wat jullie vinden!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:18

Ja leuk!

Zal kijken of er bij mij morgen ook gefilmd kan worden. :D

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:40



Hierbij mijn filmpje :)
Lang niet perfect! Stoor me zelf mateloos aan de te lange teugels :Y)

Ook ff mooi in beeld wat ze dus rechtsom doet bij het schouderbuiten en wijken. Hoppa die schouder er uit. -O-

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:47

Ziet er niet verkeerd uit hoor.
Zoals ik het zie inderdaad teugels iets korter. Niet zozeer voor de lengte van je teugels maar meer zodat jij je hand wat meer naar voren en bij elkaar kan houden. Nu steekt je elleboog regelmatig achter je lijf.
En in stap heb ik het idee dat je in stoelzit gaat? Daardoor kun je het ritme niet mooi aangeven met je zit en stapt ze niet mooi actief door.
Vond trouwens dat ze na de galop beter actiever ging lopen. :D
Benieuwd wat Rien zegt!

(Dit is niet bedoeld als kritiek trouwens hoor, je doet het netjes :D )

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:08

Helemaal mee eens met wat je zegt!
Dankjewel voor de feedback!

Stoelzit valt me ook op indd. Maar weer niet zo goed wat ik er aan kan doen. Ligt denk ik ook wel een beetje aan haar bouw. Ze is nogal breed zegmaar waardoor je al snel zo gaat zitten :P
Heb het op haar in de stap altijd gehad, ook met andere zadels.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:48

Euhm wat je eraan doet weet ik eigenlijk niet zo snel. In draf lijk je het minder te hebben, dus weet niet of beugels langer veel uit zal maken. Wel lijk jij wat in elkaar te zakken met stappen wat het misschien verergerd?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:21

mirjamalvaro schreef:
Euhm wat je eraan doet weet ik eigenlijk niet zo snel. In draf lijk je het minder te hebben, dus weet niet of beugels langer veel uit zal maken. Wel lijk jij wat in elkaar te zakken met stappen wat het misschien verergerd?


Dat kan wel kloppen indd. Rechtop!
Beugels langer gaat niet Haha. Dit is echt de max :P

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:50

Ik kreeg mijn moeder niet zo ver dat ze de telefoon horizontaal hield. Dus sorry voor recht opstaand beeld. :')

Korte stukjes van vandaag.
Stukjes lichtrijden aan het begin.




Rest komt nog. :=