Mijn toon was inderdaad negatief zoals ik al hierboven schreef, gewoon omdat ik een teleurgestelde kijker was. In die teleurstelling zit al een bepaalde negativiteit ingebakken.
Als dit een topic was geweest waarin iemand om tips had gevraagd voor een filmpje dan had ik heel anders gereageerd. Maar dit is nou eenmaal geen filmtips-topic, maar een recensies-over-een-cursus-topic. Ik gaf mij recensie, jij wilde meer weten, en schrijft vervolgens steeds dat ik te negatief ben, dingen niet goed zie en naar een baan solliciteer. Dat ik negatief ben klopt, die teleurstelling is waar mijn hele review om draaide,
maar vanuit jouw kant als producent vindt ook een hoop negatieve projectie richting de 'klager' plaats. En dat vind ik wel opmerkelijk.
Ik vind het dan ook lastig om weer op jouw stuk te reageren, want dan zit ik weer college te geven en ik weet niet wat ik dan weer over mezelf afroep, maar goed:
1. Stel, iemand vertelt honderduit over op vier benen lopen. Je laat een paard zien dat al die tijd door de bak draaft. Jij vindt dat een goede educatieve video want dat paard loopt op vier benen. Ik vind het een slechte educatieve video, want als je écht wilt uitleggen wat op vier benen lopen is, dan heb je niet alleen een paard nodig dat dat netjes toont zoals in jouw video, maar ook een paard dat dat niet goed doet. Vervolgens legt de 'stem' uit waar specifiek de verschillen in beweging bij het paard zitten (zodat je het oog van de kijker echt schoolt) en legt ook uit wat het verschil is in wat de ruiters doen. Misschien liep het slechte paard slecht door een slechte ruiter, misschien is het paard gewoon jong. Voor jou misschien oninteressant, maar voor de kijker de essentiele informatie die hij nodig heeft om echt te begrijpen wat op vier benen lopen wel is en wat het niet is, en wat in die balans de rol is van het paard en wat de rol is van de ruiter.
In jouw aanpak hoor je iemand uitleggen hoe je een taart bakt terwijl je een plaatje van de voltooide taart ziet. In de echt educatieve aanpak zie je tijdens de voice over helemaal hoe die taart gemaakt werd, hoe het deeg hard/zacht geklopt werd, hoe nat/droog de geweekte rozijnen moeten zijn enz. Dat is onmogelijk in spreektaal uit te leggen, dat moet je echt zien. Dus ik snap dat jij vindt dat jouw theoriedeel alles laat zien wat het moet laten zien want je hebt het plaatje van de taart en de uitleg, maar ik vind dat gewoon niet educatief.
3. Eigenlijk zie hierboven. Principes apart uitleggen en uitdiepen is top, daar ben ik helemaal voor en dat doen alle andere cursusaanbieders die ik ken ook, maar je moet ze wel echt uitleggen en inzichtelijk maken. Als je alleen maar het eindplaatje laat ronddraven en de hulpen die wél besproken worden nooit duidelijk in beeld brengt dan ontneem je de mensen dus de kans om dat principe echt te begrijpen, herkennen en in plaatjesvorm (goed én fout) in hun hersens op te slaan.
Als jouw standpunt is dat je theoriedelen zoals je schrijft helemaal in balans zijn qua woord en beeld, dan denk ik dat gewoon lessen/trainingen laten zien inderdaad geslaagder is, want dan heb je gewoon automatisch het praatje dat bij het plaatje hoort, en aangezien die training/les zelf al educatief bedoeld was in real life, zie je als kijker ook duidelijker welke hulp fout is (de leraar roept fout!
) en wanneer het goed is (goed!
). Dat is veel leerzamer dan iemand horen vertellen dat dingen fout en goed kunnen zijn maar dat nooit praktisch in beeld gebracht zien worden.
Alleen als je daar weer losse theoriestukjes met een algemeen verhaal bij wilt maken dan zou ik dat persoonlijk niet op de huidige manier aanpakken. Ik vind dat echt zonde van een instructeur die juist zo goed is in (en beroemd om) hoe goed hij dingen concreet kan maken, in praktijk weet te laten zien en ook doordat zijn hele systeem klopt heel duidelijk het verschil tussen goed en fout kan laten zien. Theorie is niet theoretisch, dat is een ontzettend groot misverstand; theorie kan (en moet!) juist heel praktisch zijn als je wilt dat mensen hem echt begrijpen. Ik vind het echt zonde om die visuele kracht die je met zo'n instructeur in huis hebt niet volledig tot zijn recht te laten komen in de theoriedelen die ik nu heb gezien en ik ken een hoop voorbeelden die dat anders en in mijn ogen beter doen. That's all.