Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 10:00

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Frummel, de foto waarmee hij de veulenverkiezing won.

Deze maand in 'Hoe gaat het nu met de Boktveulens?' lees je over Frummel van bokker _Lorette_ die in 2010 gouden hengstveulen werd.

Na een ‘baktijd’ van een jaar (pfff…) werd op 4 juni 2010 eindelijk mijn eerste zelf gefokte veulen geboren. Mijn vader was het jaar ervoor overleden en de komst van dit veulen was voor ons een welkom lichtpuntje. Alsof het zo moest zijn, beviel Charlotje op de trouwdag van mijn ouders. Ik had één wens, één punt op mijn bucketlist: een veulen fokken, laten opgroeien en met uitsluitend mij in het zadel opleiden (incl. klassering) tot de Z-dressuur. Ik deed graag alles zelf en meer 'van mij' zou het niet kunnen worden. Redelijk serieuze plannen dus. Daar hoorde een serieuze naam bij. ‘De frummel’ kreeg de naam Fairview. Maar ik was inmiddels zo gewend aan zijn prenatale koosnaam, dat ik hem tóch Frummel/Frum ben blijven noemen. Achteraf maar goed ook, want bij een vreemd paard past een vreemde naam.

Frum was een erg lief, jeugdig veulen en bleef na het afspenen nog een half jaartje thuis met mijn D-pony. Hij kwam fantastisch de winter door en leek in het voorjaar stoer genoeg te zijn voor de peuterspeelzaal. In de opfok werd hij zorgwekkend mager, maar hij knapte door alle inspanningen (de eigenaren van de opfok deden erg hun best) wel redelijk op. Toen Frum bijna twee was, werd hij gecastreerd. Hij leek in eerste instantie oké, maar toen we hem na veel knuffels weer uit wilden zwaaien, kreeg hij spanning van ons vertrek. We zagen dat hij heel bol ging staan en dwangmatig zijn voorbenen bleef kruisen, waarbij hij zichzelf constant op de voeten stond. Zo kende ik mijn paard niet. Ik belde de kliniek en de dierenartsen bevestigden mijn vermoeden: ataxie. Ze verwachtten dat het in rap tempo zou verergeren. Hij zou niet geschikt zijn als rijpaard, zelfs niet als weidepaard, en ik kreeg het advies om hem te euthanaseren, voordat hij zichzelf zeer ernstig zou blesseren. Frum was toen 1 jaar en 11 maanden oud. Ik was ontroostbaar.

Afbeelding
Frummel 2 jaar


We hebben Frum opgehaald. De korte rit naar huis was vreselijk en hij kwam zo slecht de trailer uit dat ik dacht dat hij in de meters van trailer naar weiland nog een been zou breken. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik hem nooit naar huis gehaald. De daarop volgende dagen moest Frum vele keren 'mikken' voordat hij zijn hoofd aan de grond kreeg, dus eten/grazen/drinken was soms een uitdaging. Ook was hij erg kramperig en waren zijn voorbenen en hoeven kapot van het dwangmatige kruisen van zijn voorbenen. Ik heb toen als laatste hoop een dierenarts ingeschakeld die veel ervaring had met ataxie (zij heeft medicatie/supplementen samengesteld voor Frum), aangevuld met behandelingen van de osteopaat. Helaas kon ik met de beste wil nog geen verbetering ontdekken en ze gaven zelf ook aan dat ze weinig voor mijn paard konden betekenen. In die tijd moest Frum nodig naar de smid. Ik liet hem ondanks alles nog bekappen. Dat mislukte faliekant en was gevaarlijk voor smid en paard. Frum is niet alleen atactisch en spastisch, maar ook vreselijk kramperig, dus ga maar na hoe dat is… Ik wilde nog één poging wagen, maar ik ging inmiddels ook wel inzien dat het niet verantwoord was om hem langer in leven te houden. De tweede poging was na krap twee weken gepland en in die tijd heb ik Frum grondwerk en beginnetjes van vrijheidsdressuur laten doen. Hij tilde steeds vaker het juiste been op en schoot minder in de spasmes. En zowaar…. De smid kon hem relatief eenvoudig bekappen.

Niet alleen de hoefsmid had baat bij mijn oefensessies met Frum. Hij functioneerde zelf in het geheel beter. Zodoende ben ik met hem blijven werken en werd het euthanaseren uitgesteld. Ik filmde hem regelmatig om een objectieve mening te krijgen over zijn gesteldheid. Ik was bang dat ik zou wennen aan zijn typische gedrag en hem daardoor te lang in leven zou laten. Maar in plaats van slechter werd hij doorgaans alleen beter (met ups en downs).
Afbeelding
Een van de eerste keren onder de man.

Vraag me niet hoe het kan, want we dachten dat het opstappen al onmogelijk zou zijn, maar Frum is zadelmak geworden. Hij vond het vanzelfsprekend. Frum functioneert in het werk eigenlijk beter dan los/vrij. Het is alsof zijn lichaam gemakkelijker wordt aangestuurd als de opdracht van mij komt. Problemen die aanvankelijk onoverkomelijk leken, bleken dat uiteindelijk toch niet te zijn.

Natuurlijk blijft het een uitdaging. Een gezond paard kan al redelijk autistisch zijn en Frum is dat bovengemiddeld. Het is in tegenstelling tot zijn nuchtere moeder een mega spooky en gespannen paard. Daarbij zorgt de spanning voor spasmes en coördinatieproblemen, waar hij onzeker en nog heftiger van wordt. Op slechte dagen rijd ik alleen op stem, omdat stemhulpen minder spasmes triggeren. Als hij iets niet doet, dan kan hij het op dat moment ook echt niet. Het is geen onwil. Een blessure van mijn kant of zijn kant is extra ongunstig, omdat hij achteruit gaat als hij mentaal en fysiek niet wordt geprikkeld. Toch is hij inmiddels alweer 7 jaar en lijkt hij nog steeds te kunnen verbeteren door training. Zijn tics blijken veranderlijk te zijn. Zo heeft zijn 'voorbenen kruisen' tic plaats gemaakt voor een 'hoofd schuin omhoog' tic. Niet dat je daar blij van wordt, maar zijn voorbenen en hoeven hebben nu aanzienlijk minder te lijden.

Frum is niet de gedroomde opvolger van zijn nuchtere en veelzijdige moeder. Ik vind het onverantwoord om hem te vervoeren en het is aardig riskant om hem op vreemd terrein te rijden. En dan heb ik het nog niet eens over het rijden op (soms nat) gras met een atactisch paard zonder ijzers… Bosritten heb ik geprobeerd en ook weer opgegeven (voorlopig) met het oog op zijn en mijn veiligheid. Gelukkig is hij vanaf het begin gewend aan de route naar de vereniging, dus dat is zijn uitje. We zoeken de afwisseling in licht springwerk, schriktraining, longeren, etc. Met een scheut geluk kan ik jaarlijks met hem aan de hand naar een wedstrijd op of in de buurt van het clubterrein. Samen met mijn moeder heb ik verschrikkelijk hard gehuild toen hij zijn eerste proefje had gelopen (wij zijn emo-kipjes), want ik had niet durven hopen dat ik dat nog met hem zou mogen beleven. Vanwege de uiterst geringe mogelijkheden heb ik hem versneld doorgestart. Zo liep hij zijn laatste drie proeven L1, L2 en M1, waardoor we nu toch M-geklasseerd zijn. Momenteel hebben we een wedstrijdpauze van minimaal 1,5 jaar, omdat we onze kans van 2017 hebben gemist (afgelast vanwege wateroverlast). Ik had hem anders M2 gestart. Hopelijk krijgen we in 2018 wel weer een kans...

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar een leuker paard had ik niet kunnen wensen. Onder het zadel en in de omgang. Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo hard voor mij wil werken als Frum. Hij stijgt boven zichzelf uit om te doen wat ik van hem verlang. Ik heb ook nog nooit een paard gehad dat zo sterk op mij is gericht. Dat is soms lastig, maar het is wel waarop ik hoopte met een zelfgefokt paard. Het is een enórme knuffel. Frum laat zijn brokken graag staan voor knuffels en aandacht en even mest uit de stal halen is bijna niet mogelijk als hij 'thuis is'. Dan kom ik niet meer van hem af. Ik kan ook vreselijk geamuseerd naar hem kijken als hij ergens een speelgoedje (van tak tot tuinslang) heeft gevonden en alle paarden er tot vervelens toe mee lastigvalt. Apetrots waren we toen hij door kreeg hoe zijn staldeur open ging. Want tja, meneer mist coördinatie/handigheid en is bij het minste of geringste van slag. Dit was geheel buiten zijn comfort zone. Helaas werd hij er iets té handig in en is zijn deur nu driedubbel gebarricadeerd, omdat ik anders om de paar seconden een oranje propje kan gaan vangen….

Elke dag is er weer één. Sinds de diagnose is alles een meevaller en een overwinning, in plaats van een teleurstelling. Ergens is dat wel bevrijdend. Zijn gebruiksaanwijzing ken ik inmiddels redelijk uit mijn hoofd (Speltip 62: "laat bij het wassen van de staart geen enkele druppel water op zijn achterbenen komen…”). Ik hoop van harte dat ik nog lang van hem kan genieten en dat ik, als zijn tijd komt, op het goede moment afscheid van hem kan nemen.

De moeder van Frum is begin 2015 bij een fantastische bokker in Duitsland gaan wonen. We wilden Charlotje eventueel verleasen, zónder verplaatsing, maar de klik tussen die twee én de gedroomde huisvesting die ze konden bieden, gaven de doorslag om haar toch te verkopen. Tot ons grote verdriet is de eigenaresse dit jaar plotseling overleden. Als haar man er aan toe is, komt Charlotje weer bij ons wonen.

Afbeelding
Frummel nu.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 11-10-17 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Ondertitel foto goed gezet

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.


Marian_lara
Berichten: 189
Geregistreerd: 19-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:43

Ongelofelijk wat een verhaal .heel heel goed dat je hebt volgehouden.je hebt een groot dieren hart.

schoentjes voor mijn 1 PK dat zal mooi wezen , nu loopt ze op blote voeten.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:52

Wauw, met tranen in m'n ogen gelezen. De liefde voor frummel spat van de tekst af! Wat een geluk voor hem dat je hem een kans hebt willen geven :(:).

(En hij is erg knap!)

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:53

Wat een mooi verhaal. Ik hoop daar je nog heel lang van hem mag genieten.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.


Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:57

Jeetje wat een verhaal zeg!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:59

Frum en jou door de jaren heen gevolgd en nog steeds schieten de emoties naar boven bij je verhaal, ik vind het zo ontzettend bijzonder. Veel eigenaren zouden direct inslapen en heel logisch trouwens. Het is verschrikkelijk om te zien, elk jaar heeft een opfokstal wel één of twee, meestal hengsten die het niet overleven. En dan denk ik weer aan die autistische clown van bokt, wat kun je dan toch ver komen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:06

Wat leuk om te lezen zeg en wat een bijzonder verhaal! Toevallig zat ik van de week nog te denken: hoe zou het toch met Frum gaan. Ik wist de naam van de bokker niet meer en heb het gelaten. Plots zie ik dit bericht voorbij komen, super leuk!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:00

Ook ik dacht van de week opeens aan Frummel en vroeg me af hoe het met hem was. Wat heb ik met jullie meegeleefd toen en wat vind ik het knap dat je hem zo in zijn waarde laat, gewoon van hem geniet en kijkt naar wat hij wanneer kan :)

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Anoniem

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:05

Frummel... <3
Ook ik moest onlangs nog aan hem denken. :j

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:08

Frummel toch. Wat een bijzonder verhaal. Je doet het super met hem.
En fijn dat Lotje nog bij jullie terug komt. Ik heb haar vorig jaar in Duitsland nog mogen ontmoeten.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:12

Gekke Frummel <3 jullie blijven volgen na zijn geboorte.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:31

Ook ik heb jou en Frummel gevolgd en ik ben echt onder de indruk van wat jullie hebben bereikt! Fantastisch!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:33

Zoals een hoop al zeggen, ook ik dacht laatst nog aan frum! Had al zo'n tijd niks gelezen/gehoord dat ik zelfs even heb getwijfeld of hij nog leefde :o toen ook direct een zoektocht begonnen en niks ernstigs kunnen vinden haha.

Fijn om een update te krijgen en te lezen dat hij naar omstandigheden het goed doet! En wat is hij ongelovelijk knap <3

Denise_Storm

Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:36

Wauw, het voorbeeld dat liefde zoveel beter kan maken. Heel veel respect voor jou TS, jouw doorzettingsvermogen en liefde voor dit prachtige dier zeggen alles! <3

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:00

Frummel vanaf zijn planning gevolgd....eerst door zijn naam en later door alles wat jullie mee maakten en hoe het hem verging. Je doorzettings vermogen om toch in hem te blijven geloven is hij enorm gegroeid.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

HarmanyL

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:14

Echt een van de leukste bokt paarden! Had al lang niks meer van hem gezien. Foto topics mogen vaker!!

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:22

Mijn favoriete bokt paard. Wat is het toch een heftig verhaal, maar wat is hij toch ook mooi. Geniet altijd als ik jullie samen zie op een foto.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:55

Wat een ongelooflijk verhaal en als je de onderste foto ziet zou je niet denken dat je paard wat mankeert!

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:20

Frummie!!!!!!
Het enige paard waar ik regelmatig dingen over op zoek of nieuwe reacties over hoop te vinden.
Geweldig!!!

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:42

Blijft een mooi verhaal! Hopelijk zet het nog heel lang voort.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:44

Wat een mooi dier, en petje af voor je doorzettingsvermogen, geniet van je speciale band met elkaar.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:09

Jeetje Lorette, wat een verhaal :oo !
Ik had uit een ander topic al wel begrepen dat er iets was met Frummel, maar dit verhaal kende ik helemaal niet.
Frummel heeft het maar getroffen met jou. Ik hoop dat jullie nog veel mooie jaren hebben samen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:21

Wat een bijzonder verhaal. Als ik zo je laatste foto zie waar hij prachtig rond marcheert kun je je toch bijna niet voorstellen hoe slecht zijn prognose was. Gelukkig heb je volgehouden, heel bijzonder en respect voor jou en Frummel!

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:18

Lieve reacties :) Bedankt!

Het is voor mij zo'n speciaal paard dat het moeilijk te beschrijven is. Niet zozeer om het 'verhaal' en zijn beperkingen, al versterkt dat het wel, maar omdat hij zo eigen is en een ontzettend leuk karakter heeft.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe gaat het nu met de boktveulens: Gouden hengstveulen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:25

Wat een heftig verhaal en wat een zorgen! :(:)

Maar wat ontzettend dapper dat jullie toch hebben doorgepakt! Echte liefde voor je paard, daar heb ik zeer veel respect voor! Heel veel succes met deze knappe man, hopelijk brengen de komende zeven jaar jullie meer geluk!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Antonius, Biscuitje, DenB, Ellen_ov, FCSA, heidy_wilco, Johnie, mabellean, Marcella, meiske04, NicoleKelos, noordje, PotjeMayo, RedRoses, scrabbel, Zapje en 35 bezoekers