Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 13:17

Komend seizoen wil ik een veulen fokken dus ik ben me gaan verdiepen in hoe je een passende hengst kiest. Maar wat is er veel te kiezen! Ik zou dus heel graag jullie mening horen. Ook als het advies is: niet doen. Maar dan wel graag met de reden waarom, zodat ik daar weer van kan leren. (Qua leeftijd hoeven jullie je geen zorgen te maken: ze krijgt alle medische zorg, fysiotherapie, versterkende oefeningen etc. die ze nodig heeft en ik heb gecheckt bij de DA of het verantwoord is om een veulen te fokken. Voor de zekerheid sluit ik wel natuurlijke dekking uit; die extra belasting vind ik niet nodig. Het wordt dus alleen een hengst die dekt via KI.)

De merrie in kwestie is Holiday (roepnaam: Holly). 15 jaar oud en 1.54 groot. Vanwege een peesblessure wordt ze niet bereden momenteel, dus ik hoop dat jullie door het gebrek aan training heen kunnen kijken. Die blessure is de aanleiding om komend seizoen een veulen te fokken. Ik wilde al langer een veulen en dit is het meest logische moment.

De vader van Holly is NRPS'er Lys Rouge en vader van Holly's moeder is Eurolines. Eurolines is/was een Duits rijpaard met als vader Zuidhorn en moeders vader Samber. Holly's moeder hebben wij ook in bezit gehad, dat is een hele leuke Pinto maar wel klein: 1.48.

Pluspunten van Holly zijn wat mij betreft: karakter (fijngevoelig in de communicatie, enorme werklust, intelligent), beweegt leuk en verzamelt relatief makkelijk, kon vroeger leuk springen, veel uithoudingsvermogen, aansprekend uiterlijk, mooie fijne benen (misschien zelfs iets té?), makkelijk goed bespierd.

Natuurlijk zou ik ook graag wat dingen willen verbeteren. De rug is wat kort en zou rechter mogen, de schoft is hoog. Dat knikje voor de schoft is niet zo aantrekkelijk en de voorhoeven zijn wat plat. Holly is ook iets onderstandig en qua karakter had ze iets koeler mogen zijn. Ze is soms rillerig en snel gefrustreerd. Dus ik ben op zoek naar een hengst die de goede punten versterkt en de mindere punten kan verbeteren.

Het veulen is voor mijzelf. Ik wil graag een goede allrounder waar ik verder mee kan in de klassieke rijkunst. Liefst een die goed beweegt, eventueel een sprongetje wil maken én graag mee naar buiten gaat. Temperament houd ik wel van, maar het karakter mag iets stabieler dan dat van Holly. Een kasteel hoeft het niet te worden, maar iets groter mag wel. Richting 1.60 bijvoorbeeld.

Qua kleur is Holly heterozygoot bont dus ik heb 50% kans op bont. Omdat ik gek ben op kleurtjes neig ik enorm naar hengsten met de verdunningskleuren Perlino en Cremello, maar ik wil bovenal de best passende hengst kiezen. Kleur komt op de tweede plek.

Ik kom zelf al heel snel uit bij de barokke paarden omdat ik hun karakter en uitstraling echt fantastisch vind. En dan in het bijzonder de echt rastypische PRE's en Lusitano's. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel en ben heel benieuwd met welke hengsten jullie komen.

Vanwege de blessure heb ik geen bewegingsfilmpjes of -foto's helaas maar wel (hopelijk) bruikbare standfoto's en een foto van haar lieve koppie. <3 Ik hoor graag jullie ideeën. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:26

Heb je wel is gekeken naar de barock pinto? beweging zit wel goed ivm het friezen bloed. en een klein sprongetjes zou ook moeten kunnen lijkt mij B parcours is misschien te hoog gegrepen maar volgens mij is dat niet je doel.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:30

Al eens aan een Frederiksborger gedacht? Een minder bekend barok ras, bijvoorbeeld:
https://tonduivenvoorden.wordpress.com/dekhengsten/

Niet de verdunningskleur, maar lijkt qua maat, beweging, karakter en all-round wel te geven wat je zoekt.

Standfoto’s van de hengsten missen, dus een afweging over correctheid en passendheid bij jouw merrie is helaas niet te geven.

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 13:48

nouklime schreef:
Heb je wel is gekeken naar de barock pinto? beweging zit wel goed ivm het friezen bloed. en een klein sprongetjes zou ook moeten kunnen lijkt mij B parcours is misschien te hoog gegrepen maar volgens mij is dat niet je doel.


Ik ben een paar jaar geleden naar een keuring geweest en er zitten hele mooie tussen. Maar ik 'klik' meestal wat minder goed met koudbloeden op een of andere manier. Dus ik ben wat huiverig om met zo veel Fries bloed te fokken. Wel goede suggestie!

Roodvos schreef:
Al eens aan een Frederiksborger gedacht? Een minder bekend barok ras, bijvoorbeeld:
https://tonduivenvoorden.wordpress.com/dekhengsten/

Niet de verdunningskleur, maar lijkt qua maat, beweging, karakter en all-round wel te geven wat je zoekt.

Standfoto’s van de hengsten missen, dus een afweging over correctheid en passendheid bij jouw merrie is helaas niet te geven.


Nee, nog niet aan gedacht maar wat een goed idee! Bedankt! Hier ga ik me meer in verdiepen.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:30

Suzy_H schreef:
Ik ben een paar jaar geleden naar een keuring geweest en er zitten hele mooie tussen. Maar ik 'klik' meestal wat minder goed met koudbloeden op een of andere manier. Dus ik ben wat huiverig om met zo veel Fries bloed te fokken. Wel goede suggestie!


Een Barock Pinto is geen koudbloed hoor :) Het is officieel een Fries x Bont Warmbloedpaard. Oke, over Friezen is veel en vaak discussie of ze koud- of warmbloed zijn, maar bij mijn weten zijn het officieel ook warmbloeden :).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:43

Als je maat wilt fokken moet je eigenlijk niet met een pre of Lusitano dekken.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:49

janderegelaa schreef:
Als je maat wilt fokken moet je eigenlijk niet met een pre of Lusitano dekken.


Er zijn een aantal vrij grote Lusitano hengsten in Nederland op dit moment! Mijn eigen hengst is 1.71, maar nog niet beschikbaar voor de dekdienst.
+1.70 : Estandarte III, Ice Cream
+1.65 : Diplomat, Ultramar, Frodo, Don Inacio de Portugal (?), Boemio

Zo zijn er volgens mij nog wel meer, maar dit schiet me zo even te binnen :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:41

Eefiepeefie schreef:
janderegelaa schreef:
Als je maat wilt fokken moet je eigenlijk niet met een pre of Lusitano dekken.


Er zijn een aantal vrij grote Lusitano hengsten in Nederland op dit moment! Mijn eigen hengst is 1.71, maar nog niet beschikbaar voor de dekdienst.
+1.70 : Estandarte III, Ice Cream
+1.65 : Diplomat, Ultramar, Frodo, Don Inacio de Portugal (?), Boemio

Zo zijn er volgens mij nog wel meer, maar dit schiet me zo even te binnen :)

En hoe is de maat in de moederlijn?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:10

Als dit mijn merrie was zou ik eerder gaan voor een fijne springer, maar dat is ook persoonlijke voorkeur en kan ik dus moeilijk onderbouwen. Ik vind je merrie erg leuk; mooi compact en zo te zien voldoende ruimte in de schouder. Wel lijkt de rug mij een aandachtspuntje. Lastig, want je wil graag een langere rug, maar wel een sterkere. Maar over het algemeen kan ze wel wat lengte gebruiken.
Wat kleur betreft dacht ik direct aan Cream on Top, maar die is misschien weinig verlengend. Kijk anders eens naar Kambarbay van Solaris Sport Horses, die voegt wat meer lengte toe. Nette gangen, fijne springmanieren én een speciaal kleurtje :)

Voor een Barock Pinto zou ik niet gaan ivm weke ruggen en minder allround. Ook denk ik dat je dan op de beweging gaat inleveren, wat ik persoonlijk zonde zou vinden.

Bij de PRE's of Lusitano's zou ik bang zijn in te leveren op maat. Daarnaast heb je het risico dat een veulen van deze merrie met een Spanjaard of Portugees een propje wordt, gezien de lengte van de meeste PRE's/Lusitano's. Mocht je hier toch voor willen gaan, verdiep je dan in de bloedlijnen en houd rekening met lengte, maat en bovenlijn.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:12

Saar88 schreef:
Als dit mijn merrie was zou ik eerder gaan voor een fijne springer, maar dat is ook persoonlijke voorkeur en kan ik dus moeilijk onderbouwen. Ik vind je merrie erg leuk; mooi compact en zo te zien voldoende ruimte in de schouder. Wel lijkt de rug mij een aandachtspuntje. Lastig, want je wil graag een langere rug, maar wel een sterkere. Maar over het algemeen kan ze wel wat lengte gebruiken.
Wat kleur betreft dacht ik direct aan Cream on Top, maar die is misschien weinig verlengend. Kijk anders eens naar Kambarbay van Solaris Sport Horses, die voegt wat meer lengte toe. Nette gangen, fijne springmanieren én een speciaal kleurtje :)

Voor een Barock Pinto zou ik niet gaan ivm weke ruggen en minder allround. Ook denk ik dat je dan op de beweging gaat inleveren, wat ik persoonlijk zonde zou vinden.

Bij de PRE's of Lusitano's zou ik bang zijn in te leveren op maat. Daarnaast heb je het risico dat een veulen van deze merrie met een Spanjaard of Portugees een propje wordt, gezien de lengte van de meeste PRE's/Lusitano's. Mocht je hier toch voor willen gaan, verdiep je dan in de bloedlijnen en houd rekening met lengte, maat en bovenlijn.



Kambarbay lijkt mij ook een goed paardje voor deze, sowieso vind ik Kambarbay een fijn paard om te zien.
(komt misschien ook wel omdat het een akhal teke is, vind ik sowieso een leuk ras. Wel vind ik kambarbay beter in zijn bouw dan de gemiddelde akhal teke)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:52

DarkCupid schreef:
Kambarbay lijkt mij ook een goed paardje voor deze, sowieso vind ik Kambarbay een fijn paard om te zien.
(komt misschien ook wel omdat het een akhal teke is, vind ik sowieso een leuk ras. Wel vind ik kambarbay beter in zijn bouw dan de gemiddelde akhal teke)


Zijn bovenlijn past echt niet bij deze merrie ... en ik zou ook persoonlijk bezorgt zijn over zijn hals.
Maat is een risico ... zijn vader is maar een E-pony en de hengst zelf is niet groot.
Als je niet bang bent van een ietwat scherpe karakter in het veulen en de risico's wilt nemen dan zal je waarschijnlijk wel een mooi gekleurde veulen krijgen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:56

Waarom vind jij de bovenlijn niet bij de merrie passen :)? Ben erg benieuwd naar je onderbouwing!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:01

Peterina schreef:
DarkCupid schreef:
Kambarbay lijkt mij ook een goed paardje voor deze, sowieso vind ik Kambarbay een fijn paard om te zien.
(komt misschien ook wel omdat het een akhal teke is, vind ik sowieso een leuk ras. Wel vind ik kambarbay beter in zijn bouw dan de gemiddelde akhal teke)


Zijn bovenlijn past echt niet bij deze merrie ... en ik zou ook persoonlijk bezorgt zijn over zijn hals.
Maat is een risico ... zijn vader is maar een E-pony en de hengst zelf is niet groot.
Als je niet bang bent van een ietwat scherpe karakter in het veulen en de risico's wilt nemen dan zal je waarschijnlijk wel een mooi gekleurde veulen krijgen.


Kambarbay is juist een van de mindere Tekes imo, maar heeft vooral een goed marketingteam achter zich want bijna niemand kent andere AT hengsten. Daarnaast heeft hij zijn kleurtje mee want creme is populair. Hij geeft zijn slechte hals door aan zijn veulens van wat ik heb gezien en geeft vaak (te) korte halsjes.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:16


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:50

Fenrir schreef:
Kambarbay is juist een van de mindere Tekes imo, maar heeft vooral een goed marketingteam achter zich want bijna niemand kent andere AT hengsten. Daarnaast heeft hij zijn kleurtje mee want creme is populair. Hij geeft zijn slechte hals door aan zijn veulens van wat ik heb gezien en geeft vaak (te) korte halsjes.

En ze hebben een hele goede fotograaf;-)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:57

Bij Caballos de colores staan don Enamorado (+/- 170) en favorito (+/- 166) ter dekking. Don heeft overigens verdunninsfactor maar hoe dat precies op bont werkt weet ik niet.

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 23:31

Bedankt voor jullie suggesties! Leuk dat ik nu al een paar hengsten ben tegengekomen die ik echt nog niet kende. Ik neem ze allemaal mee in mijn overwegingen.

Ik heb het idee dat Kambarday misschien niet de beste match is (al heb ik nog niet écht goed gekeken), maar ik ga me in elk geval verdiepen in het ras. Had ik nog niet aan gedacht maar Akhal Teke's zijn natuurlijk prachtig. Heel leuk om ze beter te leren kennen.

Ice Cream, Boemio, Favorito en Don Enamorado staan al op mijn favorietenlijstje en ook Cream on Top viel me op tijdens mijn zoektocht. Vind ik allemaal hele gave paarden, elk op zijn eigen manier.

_Zoe schreef:
Bij Caballos de colores staan don Enamorado (+/- 170) en favorito (+/- 166) ter dekking. Don heeft overigens verdunninsfactor maar hoe dat precies op bont werkt weet ik niet.


Don Enamorado heeft volgens de website 'koperglans', maar ik heb geen idee wat dat precies is. Heeft iemand daar verstand van?

Wat betreft Caesar ter Linden: ik weet nog niet voldoende hiervan om een goede inschatting te maken maar Ceasar ter Linden heeft Samber in de moederlijn (zeg maar als 'overgrootvader') en mijn merrie in de vaderlijn (ook als 'overgrootvader' als ik mij niet vergis). Sorry voor de knullige benamingen, ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken. Maar is dat niet te dichtbij? Weet iemand dat?

janderegelaa schreef:
Eefiepeefie schreef:

Er zijn een aantal vrij grote Lusitano hengsten in Nederland op dit moment! Mijn eigen hengst is 1.71, maar nog niet beschikbaar voor de dekdienst.
+1.70 : Estandarte III, Ice Cream
+1.65 : Diplomat, Ultramar, Frodo, Don Inacio de Portugal (?), Boemio

Zo zijn er volgens mij nog wel meer, maar dit schiet me zo even te binnen :)

En hoe is de maat in de moederlijn?


Bedoel je de moederlijn van mijn merrie, of van die Lusitano's? Want die van mijn merrie is een beetje rommelig. Veel paarden tussen 1.60 en 1.70, maar ook een mysterieuze kant aan moederszijde die er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat haar eigen moeder 1.48 is gebleven. Helaas weet ik haast niets van de moederlijn van de moeder van mijn merrie dus daar valt haast geen rekening mee te houden. Als jullie me nog kunnen volgen.

Ook natuurlijk heel leuk om te lezen dat jullie mijn merrie ook leuk vinden, net als ik *\o/*

Heel veel stof tot nadenken weer. Morgen eerst naar EquiDay in Ermelo en genieten van al het paardenspektakel daar. Daarna ga ik al jullie suggesties goed uitpluizen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:20

Samber is niet te dichtbij in die afstamming. Dit kan zonder problemen.

henrie1977
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-11

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:08

Bacardi 2 vdl
verbeterd precies wat je merrie te kort komt
je kan je veulen dan nrps zsse of bontepaarden stamboek laten registreren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:41

henrie1977 schreef:
Bacardi 2 vdl
verbeterd precies wat je merrie te kort komt
je kan je veulen dan nrps zsse of bontepaarden stamboek laten registreren.

Een hengst die nergens aangeboden kon worden vanwege een blessure die opeens bij het ZSSE gekeurd is. Zijn nakomelingen doen niks.

Wat maakt hij barock?

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Barokke hengst gezocht voor kleurige NRPS'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:16

Leuk!

Hoe het precies met de moederlijn zit van deze hengsten weet ik niet, die kun je heel eenvoudig vinden op de site van de APSL. Mijn merrie is zelf bijvoorbeeld 1.67m, hengst 1.68m en veulen is nu met 5 jaar 1.71m. Voorouders ook vrij aan de maat, dus had geen klein veulen verwacht!