[DIGI][WIP] Friesian

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

[DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 14:39

Hoi,

Na een lange tijd heb ik maar weer mijn tekentablet pen opgepakt. Ik heb al een lange tijd niet meer getekend ivm nieuwe studie, kapotte laptop en een gebrek aan motivatie. Vandaag ben ik vrij en had ik toch wel zin om even wat te maken. Ik ben begonnen aan een DA van een vriendin/collega haar paard. Een zwart paard vind ik wel weer een goede stap om weer te starten met Doen. :)


Hoe werk ik?
Elk topic krijg ik dit weer te horen, op zowel positieve als negatieve manieren. Nee, ik trek niet over. Nee, ik colorpick niet. Ik heb in de loop van de tijd mijn eigen manier ontwikkelt om zo dicht mogelijk bij mijn voorbeeldfoto te blijven. Ik neem het 'skelet' over van mijn voorbeeldfoto en maak zelf daarna de ruwe schets. Soms gebruik ik daarbij ook een raster, soms niet. Deze kleur ik in met een kleur die zo dicht mogelijk ligt bij de kleur van het paard zelf. Ik ben dus in het begin vooral bezig met een zo realistisch mogelijk kleurpalet te maken die op die van het paard lijkt. Hier besteed ik enorm veel tijd aan, zodat de DA zo realistisch mogelijk kan worden. Daarna, zoals bij WIP 3 te zien, kleur ik de basis van het paard in doormiddel van dat gemaakte kleurpalet en hiermee blend ik enorm veel met kleuren die daar in de buurt komen. uiteindelijk herhaal ik stap 3 steeds, alleen dan meer gedetailleerd. Ik heb mijn voorbeeldfoto in het bestand waarin ik ook teken. Zo kan ik de DA en foto goed naast elkaar zetten en probeer ik elk klein detail mee te nemen. Ik hoop dat het op deze manier duidelijk is en dat we in dit topic aandacht kunnen besteden aan de DA zelf. :)


Goed, genoeg gepraat, over naar de WIPjes!

1. Schets
Afbeelding

2. Basiskleur
Afbeelding

3.Ik noem deze stap: gooi kleuren er op. + Alvast een stukje van de neus.
Afbeelding

Aan stap 3 heb ik heel veel, ik kijk de kleuren af van de voorbeeldfoto en probeer deze zo identiek mogelijk van de voorbeeldfoto te hebben. En daarbij deze kleuren 'blenden'. Vanuit deze stap kan ik namelijk enorm goed verder werken voor alle andere kleuren. Ik heb namelijk de 'basis'.

4. Verder met de neus + oog
https://i.imgur.com/mx1EB6R.png

5. En verder, alle details verwerken!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Alvast de basis voor de manen, ik ben een beetje klaar met het hoofd. :')
Afbeelding

Bedankt voor het kijken. Tips, feedback of gewoon een leuk berichtje zijn zeer welkom. :)

Groetjes, [naam]
Laatst bijgewerkt door Fair op 09-10-17 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:40

Jaaa nieuwe tekening van jou! Ik ben echt nieuwsgierig, ik volg :D

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 15:11

Yeey, leuk!

Stukje oor en mislukte manen, daar ga ik later wel mee aan de slag. :')
Afbeelding

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:12

Ja, ik vind het ook leuk. :) Je mag van mijn paarden ook wel zo´n tekening maken hoor :)

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 15:39

Dankje! Ik maak wel tekeningen op aanvraag, echter zit hier wel een bedrag aan verbonden. :) Voor meer info kun je PBen. :)

Ik doe de eerste stapjes aan de achtergrond en ik heb het jukbeen, oor en nek een stukje uitgewerkt. :)

Afbeelding

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 16:25

Ik post maar gewoon vrolijk door. :P
Ik ben nog niet tevreden met de manen, maar ze zitten er iig op. :)

Afbeelding

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 17:32

Einde is in zicht. Ik ben alleen nog niet tevreden met de manen, die ga ik nog opnieuw doen. :)

Afbeelding

mariettek

Berichten: 1689
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:47

Het hoofd is heel mooi. De manen lijken echter heel anders opgebouwd en passen er in mijn ogen daardoor minder bij.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 13:38

Ben ik met je eens. Ik ga de manen nog opnieuw doen en ik wil nog wat aanpassingen aan het lichaam doen. Ook wil ik nog wat extra dimentie toevoegen aan de achtergrond: :j

Nog anderen? :o


Voor mensen die het leuk vinden, op insta kan je mijn werk ook volgen. @rianneh_art

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:48

Ontzettend mooi! <3 DA die heel dicht bij het echte ligt vind ik erg leuk en mooi!
Hals - hoofd - schouder vind ik er heel erg mooi en netjes getekend en gekleurd. Ook de vorm van het hoofd is echt friezig. Heel leuk gedaan! Het enige wat ik persoonlijk een beetje mis, is dat het oog net een tikkeltje groter had mogen zijn met meer diepte in/het meer laten spreken (ik heb geen idee of je me gaat begrijpen :') ) en de friese lange manen met beetje bek in. Maar het is natuurlijk op basis van een foto van een paard dat waarschijnlijk kortere manen heeft.

Hopelijk ga je terug wat meer tekenen. Je kan het duidelijk goed. :D

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 16:13

Super bedankt! Dankjewel voor je feedback! Ik begrijp je inderdaad. ik ga nog even met het oog bezig om het ietwat 'levendiger' te maken. Misschien een beetje de oranje kleur van de achtergrond er in verwerken.

De manen ben ik niet tevreden mee. Voor de eigenaar van het paard ga ik deze nog even in het kort opnieuw maken. Maar ik ga ze voor mijzelf en mijn portfolio denk ik nog een keer maken, alleen dan lang en vol. :D

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:03

Echt super super mooi! Heb je een Deviantart kanaal? Ik ben erg benieuwd naar je andere werk!

Welk tekentablet gebruik je? En welk programma?

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:18

Super gaaf! Ik ben echt gek op jouw werk :D!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:58

Ik snap je redeneringen helemaal, maar ik zou toch iets voorzichtiger zijn met de blend tool. Je strijkt alle textuur glad, waardoor je paard heel 'plat' lijkt. Qua kleur zit er ook zoveel meer in dan gewoon bruin; een zwart paard kan al eens een blauwige schijn hebben, of zelf hier en daar wat purper. Een vos is niet gewoon oranje, maar kan ook rood, zwart en goud in de vacht hebben, probeer daar wat mee te spelen :j

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 13:13

Oh, ik zie nu pas dat het topic in uitgelicht staat, super leuk!

__Sannne schreef:
Echt super super mooi! Heb je een Deviantart kanaal? Ik ben erg benieuwd naar je andere werk!

Welk tekentablet gebruik je? En welk programma?


Dankjewel! Ja, mijn deviantart is: xsapience.deviantart.com.
Ik werk momenteel met de Wacom Intuos Draw. :)

Dankjewel ElineR, heel leuk om te horen!

Quebelle schreef:
Ik snap je redeneringen helemaal, maar ik zou toch iets voorzichtiger zijn met de blend tool. Je strijkt alle textuur glad, waardoor je paard heel 'plat' lijkt. Qua kleur zit er ook zoveel meer in dan gewoon bruin; een zwart paard kan al eens een blauwige schijn hebben, of zelf hier en daar wat purper. Een vos is niet gewoon oranje, maar kan ook rood, zwart en goud in de vacht hebben, probeer daar wat mee te spelen :j


Ik begrijp inderdaad wat je bedoeld met het 'gladstrijken'. Dit doe ik voornamelijk om de harde schaduwen er wat uit te halen die ik wat onnatuurlijk vind ogen. Ik zal er op letten! Hij is ook nog niet af, ik wil nog het een en ander aanpassen op het lichaam, maar dan neem ik dit mee. :j Ik heb in deze tekening blauw, paars, oranje en bruin in het paard gebruikt. :D Maar het is (nog) niet heel prominent aanwezig inderdaad. :j

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:22

Ik vind hem heel gaaf! Ik heb er geen verstand van, maar vind de achtergrond een beetje afleidend omdat die zo fel is, die valt eerst op en dan pas het paard, en met zo'n mooi paard moet dat natuurlijk niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:27

Vind het prachtig hoor. Ik werk op ongeveer dezelfde manier als jou voor digital arts.

Maar even over uw hele uitleg: in het begin heb ik gewoon de schets ruw overtrokken (zonder details dus) en dit als "skelet" gebruikt waarop ik de definitieve schets maakte. Ik doe het nu nog zo bij digital arts.
Maar omdat je er blijkbaar kritiek op kreeg in vorige topics:
Er is niks mis met overtrekken, het moeilijkste werk is immers toch het inkleuren ;) (al begrijpt niet iedereen dat altijd).
Ken veel "grotere" kunstenaars die met beamers of overkalken werken als ze een tekening op A3-A1 moeten maken. En dat geven ze ook eerlijk toe. Toch krijgen ze er gigantisch voor betaald. Dus niks mis mee ;)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:37

Er is een verschil tussen iets overkalken of met een beamer werken om iets wat je getekend hebt op grotere schaal om te zetten en effectief een bestaand werk of foto overtrekken, maar dat is een andere discussie.

@Fair, wees niet bang om niet precies zoals de foto te eindigen, wat belangrijker is dat het 'juist" is. Harde schaduw is niet persé onnatuurlijk, die brengen vaak diepte (en je hoeft ze ook niet zwart te maken, heel donker blauw, of heel donker bruin werkt even goed en is minder "hard"). Ik doelde ook op de vacht van het paard, door zoveel te blenden lijkt hij plastiekerig :j

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:52

Wat het moeilijkste werk is, verschilt toch wel heel erg per persoon. Ik vind de vormen en verhoudingen goed krijgen toch wel echt moeilijker dan het inkleuren. Dus om zoiets te zeggen vind ik persoonlijk een beetje raar. Maar al met al, zolang iemand er netjes bij zet dat een basisschetsje of zelfs een hele line-art is overgetrokken van een foto dan hoort niemand daar negatief over te doen of kritiek op te hebben +:)+ Het wordt pas vervelend als mensen overtrekken, doen alsof ze dat niet hebben gedaan en de complimenten vangen over hoe goed de verhoudingen zijn ;)
Maar genoeg over dat, want dat is bij de TS helemaal niet aan de orde verder.

Heel knap dat je de kleuren zo goed weet uit te zoeken! Zeker bij een zwart dier, als je van een foto zou colorpicken zou je maar op weinig plekken echt diep zwart terugvinden. Mooi met die bruinige accenten terwijl het toch duidelijk een zwart paard is. Kudos!
Ik ben het wel met Quebelle eens dat hij hier en daar wat plat lijkt. Een beetje ruwere lijnen kan zorgen voor net dat beetje vacht structuur. Doordat het lijf zo gladjes is steken de manen er ook best hard vanaf maar je gaf zelf al aan dat je niet helemaal tevreden was over de manen.
Welk programma gebruik je? misschien heeft iemand nog wel een gouden tip voor brush instellingen om de haren van de manen net wat zachter te maken (zonder dat het direct zo'n blurry boel wordt zoals het zou zijn met een zachte brush, dat wil je namelijk ook weer niet).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:04

Je zou misschien de manen ook wat kunnen "gladstrijken" en dan opnieuw met een heel fijne brush details erin tekenen. Je kan altijd proberen om te zien hoe dat staat.
Met de hele fijne brush zou je ook hier en daar wat vachtstructuur kunnen toevoegen op het lijf.

Edit: de overgang van hals naar manen kan misschien ook iets verfijnder?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:09

Tuurlijk is dat moeilijker, dat beweer ik ook niet, daarom dat het verstandig is daarop te oefenen. Daar ontwikkel je je 'gevoel' mee, en daar kan je alleen maar verbeteren.

@Fair, wat ik digitaal doe om wat structuur erin te krijgen is erbovenop een nieuwe laag aan te maken, en dan met een donkerder kleur haartjes te tekenen. Dan zet je de opacity wat zachtjes zodat ze net zichtbaar zijn en dan nieuw elaag aanmaken en er nogmaals over met de vacktkleur. (ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd :+ )

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:14

Quebelle schreef:
Tuurlijk is dat moeilijker, dat beweer ik ook niet, daarom dat het verstandig is daarop te oefenen. Daar ontwikkel je je 'gevoel' mee, en daar kan je alleen maar verbeteren.

Ik weet niet zeker of dit slaat op mijn berichtje, maar mijn berichtje sloeg weer niet op die van jou maar op die daarboven. Om even misverstanden te voorkomen :=

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:42

Oh damn, ik sloeg even door elkaar :') Je m'excuse!

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 15:28

Duurt even. Ik ben momenteel bezig met de manen. Het gaat helaas nog steeds niet zoals ik wil. :')

Afbeelding

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [DIGI][WIP] Friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 15:58

Ik laat de korte manen even voor wat ze zijn. De keuze ligt nu bij de eigenaar van het paard of ze het anders wil hebben.

Ondertussen ga ik de lange manen maken!
Afbeelding