[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:58

Ik heb toevallig van de zomer mailcontact gehad met Hypostore. Ze zeiden dat ze dit najaar wel halzen binnen zouden krijgen van Master, maar ik heb ze nog niet gezien. Misschien kun je er nog eens een mailtje aan wagen?


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:11

Ik vind zelf een losse hals handiger dan een vaste hals, maar ik heb de halzen ook alleen met slecht weer om.
Een dikkere onder-/staldeken is misschien nog handig om toe te voegen, of outdoordeken.

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:15

Ik heb ze een mailtje gestuurd ja, een losse hals voor de master dekens zou echt dé oplossing zijn.

Als ik een 300grams deken doe met hals tegen de kou dan beschermt deze ook tegen regen lijkt mij? En daar kan eventueel nog mijn dunne onderdeken onder zodat hij 400grams is. Met een zachte winter moet dat genoeg zijn? Maar de andere kant, als de hals maar droog is met 0gram dan zal de kou misschien ook meevallen? Heb geen ervaring net geschoren paarden :')

Ik ga eens op zoek naar een 0 of 300 met losse hals, thanks voor de reacties tot nu toe!
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 10-10-17 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:16

MerleSimone schreef:
Als ik een 300grams deken doe met hals tegen de kou dan beschermt deze ook tegen regen lijkt mij?

Dat lijkt mij ook maar als het bij voorbeeld een graad of 15 is lijkt het me niet het meest comfortabele.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:17

Daar heb je gelijk in, heb mn post ge-edit haha. Bedankt voor je fijne reacties, heb wat om over na te denken :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:27

Gelukkig vriest het nog niet, je hoeft het nu nog niet te weten :) Maar wel goed om vast over na te denken natuurlijk. Voor een geschoren paard zou ik het ook niet weten. Die van mij heeft gewoon een hekel aan regen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

JenniferU
Berichten: 2204
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 05:23

MerleSimone schreef:
Ik heb ze een mailtje gestuurd ja, een losse hals voor de master dekens zou echt dé oplossing zijn.

Als ik een 300grams deken doe met hals tegen de kou dan beschermt deze ook tegen regen lijkt mij? En daar kan eventueel nog mijn dunne onderdeken onder zodat hij 400grams is. Met een zachte winter moet dat genoeg zijn? Maar de andere kant, als de hals maar droog is met 0gram dan zal de kou misschien ook meevallen? Heb geen ervaring net geschoren paarden :')

Ik ga eens op zoek naar een 0 of 300 met losse hals, thanks voor de reacties tot nu toe!


Ik had een hals van harry horse gekocht voor aan me master deken.
Nooit gebruikt ivm verkoop vd dekens maar dat zou je kunnen proberen?

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:50

Yenni schreef:
Voor mijn pony heb ik nu verschillende dekens.
Alle dekens zijn nog perfect waterdicht!

Regendeken 175 (gekregen)
Vliegendeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 175 (gekregen)

Nu moet mijn pony een nieuwe regendeken want hij word gesloopt door zijn maatje.

Ik ben aan het twijfelen over zijn maat. 165 past prima alleen met grazen staat de deken op zijn rug strak. ( er zit ruimte tussen door de schoft-billen) 175 past ook maar is NET aan de groter kant. Is aan de hals iets te groot en aan de achtkant ietsjes. Nu wil ik de deken op kunnen leggen met zijn winterdeken eronder en zonder andere dekens.

Welk merk (wat niet te duur is) raden jullie aan?

Welke maat raden jullie aan??

Ik quote hem even. Denk dat er overheen gelezen word..

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:25

Maat is toch een kwestie van passen, niet elk merk valt hetzelfde.
Ik heb harry's horse en powerhorse,die vallen echt zoals ze vallen.
Maar heb bijvoorbeeld van amigo een kleinere maat nodig.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:41


Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:49

Yenni schreef:
Yenni schreef:
Voor mijn pony heb ik nu verschillende dekens.
Alle dekens zijn nog perfect waterdicht!

Regendeken 175 (gekregen)
Vliegendeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 175 (gekregen)

Nu moet mijn pony een nieuwe regendeken want hij word gesloopt door zijn maatje.

Ik ben aan het twijfelen over zijn maat. 165 past prima alleen met grazen staat de deken op zijn rug strak. ( er zit ruimte tussen door de schoft-billen) 175 past ook maar is NET aan de groter kant. Is aan de hals iets te groot en aan de achtkant ietsjes. Nu wil ik de deken op kunnen leggen met zijn winterdeken eronder en zonder andere dekens.

Welk merk (wat niet te duur is) raden jullie aan?

Welke maat raden jullie aan??

Ik quote hem even. Denk dat er overheen gelezen word..

Hoe kan iemand nou iets aanraden zonder dat er wat bekend is over de bouw van je pony, merk en type van de dekens die je hebt en info over wat jij "niet te duur" vindt? Met wat foto's er bij kunnen mensen veel handiger meekijken.
Het antwoord wat je krijgt is afhankelijk van de vraag die je stelt :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:02

JenniferU schreef:
MerleSimone schreef:
Ik heb ze een mailtje gestuurd ja, een losse hals voor de master dekens zou echt dé oplossing zijn.

Als ik een 300grams deken doe met hals tegen de kou dan beschermt deze ook tegen regen lijkt mij? En daar kan eventueel nog mijn dunne onderdeken onder zodat hij 400grams is. Met een zachte winter moet dat genoeg zijn? Maar de andere kant, als de hals maar droog is met 0gram dan zal de kou misschien ook meevallen? Heb geen ervaring net geschoren paarden :')

Ik ga eens op zoek naar een 0 of 300 met losse hals, thanks voor de reacties tot nu toe!


Ik had een hals van harry horse gekocht voor aan me master deken.
Nooit gebruikt ivm verkoop vd dekens maar dat zou je kunnen proberen?

Doen! Losse hals is ideaal. Ik heb zo op als nodig is, maar af zo vaak als kan. Vind dat manen er makkelijk vies en vettig onder worden.

Ik las niet over je bericht, Yenni. Ik kan gewoon niks met die informatie.

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:51

Yenni schreef:
Yenni schreef:
Voor mijn pony heb ik nu verschillende dekens.
Alle dekens zijn nog perfect waterdicht!

Regendeken 175 (gekregen)
Vliegendeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 175 (gekregen)

Nu moet mijn pony een nieuwe regendeken want hij word gesloopt door zijn maatje.

Ik ben aan het twijfelen over zijn maat. 165 past prima alleen met grazen staat de deken op zijn rug strak. ( er zit ruimte tussen door de schoft-billen) 175 past ook maar is NET aan de groter kant. Is aan de hals iets te groot en aan de achtkant ietsjes. Nu wil ik de deken op kunnen leggen met zijn winterdeken eronder en zonder andere dekens.

Welk merk (wat niet te duur is) raden jullie aan?

Welke maat raden jullie aan??

Ik quote hem even. Denk dat er overheen gelezen word..


Als maat 165 strak zit als hij graast, dan lijkt mij deze toch te klein. En als en je onder de nieuwe deken ook een winterdeken wil kunnen doen, dan lijkt mij 175 sowieso een betere optie :)

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:12

wie helpt me uit mijn twijfel. Vanavond ga ik de hals van mijn trekpaard gaan uitscheren. Resultaat is kale hals en fluffly lijf. Kan ik stukken beter trainen dan nu, maar nog niet helemaal voluit daar ze over de rest van haar lijf nog zweet. Maar dan kan ze zonder deken blijven staan. Als ik ze helemaal kaal doe dan moet ze uiteraard onder een deken, echter heb ik enkel een regendeken en 2 dekens van 200 gram die haar passen (enkel de grootste maat van QHP past, de rest is ze een opgesnoerde zwanworst in.

Volledig scheren is stukken gemakkelijker betreft trainen, droog krijgen, etc. Maar ik heb schrik dat de 200 grams niet voldoende zal zijn of dat ze ze weer zal slopen.
wat is het kaalste dat ik kan scheren zonder dat ze een deken op moet?
http://s178.photobucket.com/user/IvyTin ... n.jpg.html

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:18

Ik had vorig jaar model 8 gedaan en hem zonder deken laten staan. Dit ging prima. Maar ik vind het zelf niet zo'n fijn idee dat hij op een blote buik moest liggen.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:25

Ik heb inderdaad een 100 gram onderdeken erbij gekocht voor onder mijn ongevoerde regendeken.
Dan heb ik nog 200 outdoordeken en die kan ik opvoeren naar 400 met onderdekens (200 gram).
Denk dat ik nu een fijne combinatie heb.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:27

Foster schreef:
Ik had vorig jaar model 8 gedaan en hem zonder deken laten staan. Dit ging prima. Maar ik vind het zelf niet zo'n fijn idee dat hij op een blote buik moest liggen.

ik scheer sowieso de volledige hals eruit, ze heeft een ferme tweezijdige bos manen die de spieren nog beschermen.
Kale buik doe ik liever ook niet ivm 24/7 buiten (of enkel als ik ze volledig zou scheren).
ik sta wat huiverachtig tegen borst en zijkanten scheren daar dit dan wel volop "in de wind" zit, maar mss zit dit tussen mijn oren?

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:08

keeyzie schreef:
Ik heb inderdaad een 100 gram onderdeken erbij gekocht voor onder mijn ongevoerde regendeken.
Dan heb ik nog 200 outdoordeken en die kan ik opvoeren naar 400 met onderdekens (200 gram).
Denk dat ik nu een fijne combinatie heb.

Dat denk ik ook :) Past je 100 grams onderdeken ook onder je 200 grams? Dan kun je ook nog 300 grams maken daarmee.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:17

Nies_ schreef:
Ja, je kunt de multi stable er onder leggen of de staldekens van Bucas met dezelfde stay-dry voering. De nieuwe select dekens zijn er eigenlijk voor bedoeld, maar daar zou ik ver vandaan blijven. Vreselijke poedersuiker dekens zijn dat.

Je kunt wel een model scheren en een (dunne) deken opdoen, maar als de rest echt zo'n dik pak haar is kan het zijn dat het niet voldoende werkt (tijdens het rijden). Daar kom je dan vanzelf achter, alles eraf kan natuurlijk altijd nog. Wat ook zou kunnen is bijvoorbeeld nu alles eraf en over een paar weken een model scheren, dan heb je met de echte kou toch alweer wat haar staan, maar een stuk minder dik dan wanneer je het helemaal niet zou scheren.


Bedankt voor het meedenken en de tips, Nies, FatCat, Koper en de rest. Ik heb haar gister onder de exceemdeken weggehaald. Ze maakt toch behoorlijk wat vacht al aan. Ik laat haar nog even een paar dagen zo staan en dan ga ik haar helemaal scheren en wil ik haar een Bucas smartex rain op doen.
Alleen wat ik mij nog afvraag over de bijpassende hals van de deken: hoe valt dat ding? Volgens de maattabel moet ik maat xxs hebben (voor 145 onderlengte). Ze heeft een vliegenmasker van Bucas waarvan maat xxs te klein is en maat xs net iets te groot. Welke maat zou ik moeten hebben? Hoe valt de deken eigelijk uit, de pasvorm. De exceemdeken van Horseware Rambo is dus maat 145. Kan ik die maat aanhouden voor de Bucas deken?

Hier wat foto's. Misschien dat dat wat visuele info toevoegd. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:19

Ik snap echt niet hoe jullie paarden het uithouden onder die 100 grams dekens of meer. Ik haalde Irocco vandaag weer zwetend onder zn sunshower vandaan... Hij zweet sowieso wel snel maar zoveel vacht heeft hij ook nog niet

Irocco Bleu <3 B+12

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:25

Die van mij staat prima onder haar 200 gram met hals hoor. Vandaag was ik rond 1 op het land, ze had het niks warm.

Denk dat het vrijdag wel echt te warm wordt overdag.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:32

Die van mij staat met een staldeken buiten. Droge paddock en zolang het niet regent natuurlijk. Deken is een gram of 100, stof is beetje glad katoen achtig dus mini buitjes kan die hebben en houdt zeker wind tegen, stond er super onder vandaag. Met haar regendeken irish zal ze het idd te warm gehad hebben. Dit ademt natuurlijk beter.

[o]

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:27

Die van mij ging vanavond na staan zweten na de les op stal...
Staat nu onder de dunne katoenen Amigo zomerdeken.

Bizar, het is hier nu nog 15 graden buiten!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:27

Nou, mijn trekpaard is kaal, alleen nog wat haar op de buik gelaten ivm 24/7 buiten. Momenteel heeft ze haar nieuwe regendeken op, die vorig jaar nog pastte, maar n?u toch krap blijkt te zijn (QHp 215, maar valt ruim)
er had hier iemand een borstverlenger ertussen, kan je daar een foto van tonen hoe dat precies valt?

ieman tips voor dekens in maat 225 met brede borst?

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:26

Hier staat hij ook nog onder een regendeken. Voelde gewoon goed aan. Het is zo verschillend. Er staan er hier ook verschillende onder 200 gram. Die van mij zweet daaronder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mayadeby, Moonlight17, xrobbiee en 3 bezoekers