Je hebt je hele leven nog

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 23:39

Toen ik 21 was was ik net gediplomeerd ziekenverzorgende en ging ik in de thuiszorg werken. In onze wijk zat ook de hospice en bij mijn sollicitatie werd mij gevraagd of ik bezwaar had om daar in te werken. Aangezien ikzelf weinig tot geen ervaring had met de dood en het (on)bewust altijd uit de weg ging tijdens mijn stages had ik nu zoiets van je bent gediplomeerd het hoort erbij.

In het begin vond ik het doodeng :+ bij de eerste overledene (uiteraard tijdens mijn inwerkdagen) stond ik dan ook echt met mn handen op de rug te denken; kunnen we weer gaan?
Later merkte ik hoeveel dankbaarheid van zowel cliënt als familie er bij komt kijken. Sowieso in de zorg wel, maar bij deze doelgroep net even anders.
Ik werkte in principe al vanaf mijn 17de in de zorg en had al best wat dingen gezien en meegemaakt, maar toen wij de 31 jarige Jeroen in de hospice kregen was het voor ieder van ons team toch even slikken.
Jeroen had een hersentumor en was daardoor halfzijdig verlamd geraakt. Aangezien hij alleen woonde was het voor hem praktischer om naar het hospice te gaan.
Ik weet nog goed dat ik in het begin echt even niet wist hoe ik hier mee kom moest gaan, hij was natuurlijk slechts 10 jaar ouder dan mij. Wat mij het meest aangreep was toen zijn stiefmoeder tegen mij zei; ach meid je hebt je hele leven nog voor je .....

Ja dacht ik toen, dat moet Jeroen ook gedacht hebben op mijn leeftijd. -O-
Hij is na enkele weken in de hospice te hebben gelegen overleden, helaas kon ik niet bij zijn uitvaart aanwezig zijn aangezien ik op vakantie was.

Nu ben ik zelf 34 jaar en werk ik sinds 4 1/2 jaar in de terminale nachtzorg met veel plezier. Ik heb al veel cliënten zien gaan en heb een stapel papier liggen van alle cliënten die ik gekend heb die zijn overleden in die 4 1/2 jaar.
Vaak zijn het mensen van 70+, soms zijn ze wat jonger 50+
In het begin ga je vergelijkingen maken, oh zelfde geboortejaar als mijn opa/ oma. Dan denk je aan de gezondheid van je eigen opa/oma. Dan zijn het de cliënten van dezelfde leeftijd als je eigen ouders, ook daar sta je bij stil, maar na een tijdje wordt het 'gewoon'. (Echt gewoon wordt het natuurlijk nooit, maar je legt je er bij neer.)


En nu? ..... Nu zit ik bij een jongen van 21 jaar. ;(

13 jaar geleden was ik 21 toen ik die woorden te horen kreeg. Je hebt je hele leven nog. Wat verschrikkelijk oneerlijk dat deze jongen niet eens die 13 jaar krijgt die ik er inmiddels WEL op heb zitten.


Dat het leven oneerlijk was dat wist ik al een tijdje, maar op dit moment voelen mijn collega's en ik ons echt machteloos. Gelukkig hebben we steun aan elkaar, dus kunnen we het redelijk relativeren. Het moeilijke gaat nog komen als hij achteruit gaat.


Mijn leven is ook niet altijd makkelijk geweest, ook ik kreeg van dichtbij met kanker te maken en heb dingen meegemaakt. Maar als ik dan deze situatie bekijk ben ik maar al te blij met mijn leven, de dingen die ik gedaan heb, de dingen die ik geleerd heb en vooral de dingen die nog in het verschiet liggen.


Word een beetje een depressieve post zo, wat ik eigenlijk hiermee wil zeggen is leef je leven, geniet van het leven. Sta stil bij de dingen waar je blij van wordt en doe vooral dingen waar je blij van wordt.
Een heel leven leven is niet voor iedereen weggelegd.

Black is the colour of my true love's hair



fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:44

Een heel mooi bericht, dankjewel.
En ik wil je sterkte wensen in de komende tijd die je met deze jongen gaat doorbrengen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:55

Dankbaar werk waar je toch wel even van moet slikken als je dit leest, wens je veel kracht toe met
je jonge patiënt die je nu begeleid in zijn laatste proces.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:58

Zoals mijn onderschrift ook zegt, leef alsof het je laatste dag is.

Dat geldt voor elke leeftijd. Mensen rennen en vliegen door het leven. Mensen die zeggen je hebt nog een heel leven voor je of je bent nog jong. Het betekent helemaal niks. Plots kan het over zijn. Niet iedereen heeft het "geluk" om oud te worden maar het belangrijkste is is om er voor diegene te zijn. Een lach en een traan....heel veel sterkte!!

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:00

Toch "fijn" om af en toe gewezen te worden op wat er eigenlijk echt belangrijk is.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:11

Wat heftig. Veel sterkte!

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:41

Jij doet hetzelfde werk als mijn moeder :-). Vind het erg knap dat jullie dit werk doen, ik zou het niet kunnen maar krijg van mijn moeder altijd wel veel mee. Mijn moeder heeft inderdaad ook cliënten variërend van 21 tot achter in de 90. Van een 35 jarige topsporter met botkanker er nog maar 1 been tot een 95 jarige die nog lekker sigaretjes rookt. Het kan ons allemaal overkomen en ben zelf ook al een paar keer voor de dood weg gehaald, dus inderdaad geniet van elke dag want het kan zo ineens de laatste zijn.

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 02:38

Dank je wel Kally, Mavelle en Nynke.

smit_ilse schreef:
Zoals mijn onderschrift ook zegt, leef alsof het je laatste dag is.


Toevallig hebben jullie allemaal soortgelijke onderschriften. Erg mooi om te lezen en oh zo belangrijk.


Inderdaad Snorlex, vooral in deze zorg hebben zowel cliënt als familie hele mooie wijsheden die ze graag willen delen. Dat maakt deze zorg nou net zo bijzonder. En gelukkig wordt er ook heel wat af gelachen op het sterfbed door en met de familie.


Bij elke cliënt heb je vaak wel iets waar je even bij stil staat, soms speelt de leeftijd mee, soms ook helemaal niet. Maar toen ik 1996 zag staan schrok ik wel.
2 jaar geleden hadden we een meisje van 19, ik was wel ingezet (had mn teamleidster gevraagd of ik dat wilde/ aankon) maar gelukkig voor mij overleed ze de dag voordat ik zou komen.
Ik was achteraf best opgelucht.

Black is the colour of my true love's hair

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 02:49

Mooi maar ook triest bericht inderdaad.
Ik heb zelf weinig ervaring met dit onderwerp, maar stomme vergelijking wellicht, ik kijk wel veel Over Mijn Lijk en dan word je ook flink met je neus op de feiten gedrukt. Jonge mensen die hun hele leven nog voor zich zouden moeten hebben... Het hakt er allemaal flink in en blijft je bij.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 04:55

Wat een ontzettend mooi werk doe jij. Respect voor jou. Mijn aangetrouwde nicht heeft de laatste paar weken van haar leven in een hospice doorgebracht, (ze heeft maar 34 mogen worden) wat een lieve warme mensen werken daar. Een paar maanden geleden is mijn zus zelf uit het leven gestapt. Door het verlies van deze dierbaren ben ik echt wel even wakker geschud en besef ik ook dat ik moet genieten vh leven en de mooie dingen ervan moet zien. Voordat je weet is het voorbij.

siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 05:35

Wat doe jij dapper werk. Echt heel erg moedig. Het leven is soms schuren. Als we maar blijven beseffen dat het van het ene op het andere moment anders kan zijn. Dan leven we in een heel ander perspectief.
Fijn als je met dit soort casussen met je collega's overlegd. En dat je bespreekt wat het met je doet. Sterkte.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 05:43

Dank je wel voor dit verhaal, het raakt me... Mijn moeder overleed ook veel eerder dan de bedoeling was en sindsdien ben ik mezelf veel bewuster van wat er echt toe doet in dit leven. Niet iedereen krijgt alle tijd, dus doe wat je belangrijk vindt en stel dat niet uit...

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:00

Wat doe jij mooi en dapper werk zeg. Je bent er voor mensen in het laatste stadium en elke dag krijg je het besef dat het zo maar over kan zijn. Wees trots op wat je doet, bezorg ze een beste laatste tijd en geniet daarbuiten van je eigen tijd.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:24

Heel veel respect voor wat je doet!!
Jaar of 11 geleden (ik was toen 22) een korte stage op een verpleegafdeling gedaan en daar een leeftijdsgenote meegemaakt welke door een hersenbloeding in diepe coma lag en er niet meer uit zou komen. Ik heb er wekenlang slecht van geslapen en zie haar in gedachten nog steeds liggen. Toen besefte ik me pas dat bepaalde beroepen echt een gave zijn i.p.v. een keuze.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:42

Ik heb dit werk 40 jaar gedaan en sinds vorig jaar gestopt.
Heb het met liefde en plezier gedaan en een hoop meegemaakt.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:44

Ik heb veel bewondering voor mensen zoals jou, TS. Zo'n baan lijkt me echt loodzwaar. Maar de boodschap die je mee wilt geven met je post is zeker waar! Leef je leven nu en geniet van elke dag!

Even niets..

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:53

Bewondering voor jou... privé helaas veel te vaak erg jong afscheid van mensen moeten nemen.
In mijn werk ook vaak genoeg, maar dat was ook nog weleens mensen hun 'eigen' keuze.
Maar het is mooi TS dat jij dit voor mensen kan betekenen in hun laatste fase... dat is de tijd dat het het meeste nodig is. Ik heb dit gelukkig voor veel van mijn familieleden kunnen betekenen. Echt respect voor mensen die dit als beroep uitvoeren :j
Maar ik begrijp echt dat dit je ook nederig maakt, en ook dat je bedenkt hoe oneerlijk het is.
Mijn vader kreeg in het laatste deel van zijn leven nog chemo om de tijd wat te rekken... en lag toen altijd in een cyclus groepje met andere "uitbehandelde" mensen. 2 wat ouder 1 rond dezelfde leeftijd als mijn vader, jaar of 50 en op een gegeven moment ook een jongen van 18. Toen was mijn vader zo vreselijk dankbaar wat hij heeft mogen meemaken in zijn leven, een gezin, een bedrijf... deze jongen ging dat allemaal niet meemaken. :n Mijn vader heeft toen ook heel veel tijd met hem doorgebracht en allemaal gekke dingen uitgespookt op die afdeling. Hij maakte de tijd voor de anderen daar en de zusters iig was grappiger :+ Zusters laten schrikken, berekenen hoe hoog je het infuuspompje kon zetten zodat je net weer iets sneller naar huis kon, handdoeken bijvullen en de nachtdienst die maar liep te zoeken waar die kar gebleven was... hij was ook vermoeiend voor het personeel soms :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:58

Ik krijg in mijn werk ook weleens te maken met stervende mensen, maar om dit werk structureel te doen lijkt me zwaar. En dan helemaal als er zulke jonge mensen komen.
Goed dat je dit van je afschrijft.
Maar hoe het is zeker waar: pluk de dag!

NN44
Berichten: 1784
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:52

Mooi bericht! Lijkt me erg zwaar werk dat je doet. Respect!

Jurylid FNRS F1 t/m F12

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:58

Mooi bericht.
En knap dat je dit werk doet.
Ik begrijp je vergelijking wel.
Ik ben erg jong mijn vader verloren en de dag dat ik zo oud werd dat hij was geworden was erg vreemd.
En de verjaardag van me daarop helemaal. Ik was ouder dan mijn vader ooit was geweest en ik voede me nog zo piep jong. Het is gewoon zo onwerkelijk dan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Chapeau2002

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:00

Wat een prachtige 'nadenker' heb je geplaatst. Soms vergeten we inderdaad wat echt belangrijk is in het leven :) . Ik vind het heel mooi en knap dat er mensen zoals jij zijn die mensen in hun laatste levensfase begeleiden. Ik weet niet of ik dat zou kunnen

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:12

Alhoewel ik niet in de terminale zorg werk herken ik me onwijs in jouw verhaal.

Ik werk met veel liefde & plezier in een instelling waar mensen zelfstandig wonen die ernstig gehandicapt zijn, lichamelijk welteverstaan. Ik verzorg daar een client die een maand ouder is als ik. Ongeluk gehad en op zijn 20e en een hoge dwarslaesie. Ik praat veel met hem, over hoe zijn leven was voor zijn ongeluk en na zijn ongeluk. Zo confronterend maar juist hierdoor waardoor ik de kleine dingen in het leven zo erg.

Anoniem

Re: Je hebt je hele leven nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:15

Wat een prachtig beroep heb jij. Daar heb ik zo ongelooflijk veel respect voor. En juist het feit dat het je blijft raken maakt het alleen maar mooier. Dat geeft aan dat je mens blijft.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:16

Heel mooi en bijzonder om te lezen! Ik heb altijd heel veel bewondering voor de mensen die dit (soort) werk doen, zelf zou ik het niet kunnen.

Ik werk zelf in het maatschappelijk werk en daarin kom ik zovaak weer tot de conclusie hoe belangrijk het is om te genieten van wat je doet, en te waarderen wat je hebt. Mensen die hun hele leven (obsessief) hard werken in topposities en binnen een oogwenk zonder baan in extreme schulden zitten. Gezin en vrienden hebben vaak al afstand genomen..
En het waarden dat je een thuis hebt, geliefden en de eerste levensbehoeften. Zelfs in NL is dit zeker niet vanzelfsprekend..

Blijft heel bijzonder en soms ook schokkend om aan de hand van dat soort verhalen/situaties, weer even een stap op de plaats te zetten. Even weer genieten wat we hebben!

:+

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:16

Dank voor het delen van wat je bezig houdt. :) :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Suky en 24 bezoekers