Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlyNyno
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-02-15

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:26

Ja leuk! Inderdaad eens informeren!
En waar het mogelijk is .

Bij ons op stal worden tegenwoordig regelmatig clinics gegeven en hebben binnen en buitenbak.

Of bij jullie ook goed natuurlijk

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:28

Ik heb enkel een 20x40 buitenbak. :')
Staan bij mij aan huis. Mag wel hoor maar of het handig is is een tweede :P
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 09-10-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:29

Ik rij bij vereniging, daar mag het natuurlijk weer niet....

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:55

Hier helaas alleen privé stalletje. Denk niet dat stalhouder zit te wachten op "vreemd volk" op haar terrein helaas.
Maar mocht het bij 1 van jullie wel mogelijk zijn ben ik zeker van de partij! (mits datum etc uitkomt hahaha. Lang leve full time job met weekend diensten) :').

Locaties zijn vooral dus een dingetje. Misschien dat Zuiderpark in Rotterdam te strikken is? Die organiseren wel vaker ook dingen en hebben zowel een 20x40 als 20x60 baan, maar is wel allemaal outdoor en dat is met dit soort weer niet echt geweldig. Voorkeur is dus of mooi weer of binnenlocatie, zeker in de herfst periode.

Tevens is een stukje rijden voor mij ook geen probleem. Met de trailer ben ik ook zo in Dordt of ergens anders.

Nu het volgende probleem: Hoe organiseer je zo iets? :')

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:36

MarlyNyno schreef:
Ik heb ook even meegelezen en ook al jaren fan van Rien

Ik twijfel ook om aan de cursus mee te doen, maar zie hier wel veel positieve verhalen.

Hebben jullie allemaal kwpn's of ook friezen, fjorden etc?

Ik vind het altijd wel jammer dat er weinig koubloeden voorbij komen bij een masterclass o.i.d.



Ik heb een Fries en een KWPN'er. De Fries is helemaal in de 'revisie' gegaan met behulp van de online training en wat ik vooral merk is dat hij wat meer tijd nodig heeft dan de dressuurprinses. Hij was ook nogal slap en slungelig toen ik in januari begon (is ook pas 7). Veel van de dingen die ik in de filmpjes zie moet ik in kleinere stukjes knippen. Dat geldt waarschijnlijk trouwens ook voor nog jongere paarden.

Verder werkt het juist uitstekend voor hem. Met name het gericht zijn op de natuurlijke balans van het paard (bij een Fries is dat niet perse met zijn neus over de vloer) en het sterker maken van de achterkant, door de oefeningen die Rien de dames in de filmpjes laat doen, heeft enorm veel geholpen. Het is een ander paard geworden in de afgelopen 9 maanden.

Dus ja, juist ook voor andere rassen die soms dingen minder makkelijk aanbieden dan een dressuurgefokte KWPN-er, zeker een aanrader.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 02:07

MarlyNyno, ik denk hierbij altijd dat niet alle kwpn'ers superdeluxe bewegingswonders zijn, maar daarom nog niet minder lieve , mooie, karaktervolle paarden met grote waarde. Net als eigenlijk dus Friezen, Fjorden, en welk ras dan ook. Het werkt voor elk ras en het ene ras is niet beter of slechter dan het ander. Het/De eigen paard(en) zijn per definitie natuurlijk wel de leukste en liefste paarden van allemaal ;-)

Ik zou me niet laten tegenhouden en als mijn prachtige KWPN merrie een prachtige Fjord was geweest of voor mijn part een prachtige Watdanook'er , had ik me ook ingeschreven*.

(*Prachtig hier als in subjectieve blije eigenaar mening, niet dat mijn paard niet goed in elkaar zit. Maar even then; so what; het gaat om het karakter, de lol, het leren, en de combinatie, toch?)

MarlyNyno
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:15

Ja klopt zeker! Ik zeg ook niet dat de ene slechter is dan de ander ;-)
Maar ze zijn toch qua bouw net iets anders en ik merk dat ik hierdoor soms net tegen wat andere problemen aanloop, maar dit zullen sommige ook met hun kwpner vast wel hebben.

Ik ben ook al een aantal jaren naar de masterclass geweest van paard & lifestyle. Hier komen ook altijd alleen maar kwpners aan bod (wat niet geeft) maar die lopen vaak dan net tegen andere dingen aan wat ik hoor en zie.

Ik ga me er gewoon aan wagen en zie het wel!

De basis hoort bij elk paard hetzelfde te zijn, dus dan moet het goedkomen ;-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:40

Ach, mijn zwartje heeft steile achterbenen, is overbouwd en is graag 3 meter lang, voor hem werkt het ook en dan met name het overschenkelen/wijken langs de bakrand etc. om hem achter te activeren, waardoor hij voor ook makkelijker wordt.

En dat het in stapjes gehakt moet worden had ik hier met mijn fjord ook, daar heb ik echt wel flinke klus aan gehad (die nog niet af is) en aan mezelf ook flinke klus :D valt niet mee om consequent te blijven en niet los te gooien etc etc etc.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:01

Dat wijken moet ik nog even uitvogelen met Eliana. Die word woest en begint te trappen, bokken en steigeren. :=

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:04

mirjamalvaro schreef:
Dat wijken moet ik nog even uitvogelen met Eliana. Die word woest en begint te trappen, bokken en steigeren. :=


Vond dat nou net iets wat ik wel kon :D hi hi, maar heb het ooit in de lessen bij R geleerd en Toobs vind zijwaarts wandelen wel oke zonder steigeren en bokken zoals de jouwe :D .
Idee is eigenlijk met een recht paard dus zonder stelling of buiging met zijn hoofd naar de bakrand, zodat je niet aan de voorkant hoeft te zitten, je paard wijkend over de hoefslag laten lopen, gewoon in stap. Zal even graven, heb allicht nog filmpje van oooit (als jullie beloven me niet uit te lachen)

Gevonden..uit 2012, heb gelukkig ondertussen wel wat bijgeleerd :')
Eerste keer dat Toobs het ging doen.
https://youtu.be/F-UjsKg9m5Y
(Toobs kreeg ook uitleg :+ )

https://youtu.be/zQrLCYUz01E

en de andere kant.
https://youtu.be/2WiVaCU6bKw
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 10-10-17 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:13

Juist dat recht houden vind ik hier zo moeilijk Haha.
Rechtsom, gooit ze compleet de schouder er uit. En ik krijg die maar echt niet recht :\
Linksom daarentegen gaat steeds beter en pakt ze echt super op!

Zou graag jou filmpje zien sjolvir!
Edit: Ah ik zie dat je hem al neer hebt gezet! Superfijn! Ga ik vanavond of morgen ff kijken.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:44

Ziet er goed uit!
Met Eliana is het probleem dat ze wel wil trappen naar het been en al helemaal als je ondersteunt met de zweep.
Zo werd ze zaterdag met wedstrijd ook kwaad door het wijken. Gevolg was dat elke gewichtsverplaatsing van mij hoe minimaal ook resulteerde in een trap. Toen ik haar duidelijk maakte daar mee op te houden werd het steigeren. (En begon er een andere ruiter zich ermee te bemoeien grrrr donder op :') )

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:02

R. was toen heel voorzichtig met zweep in 1e instantie, had ook eerlijk gezegd, dat Toobs nooit sloeg in principe, maar het wel 1 x had gedaan naar iemand die zweep had vast gehad.
Toobs had dit redelijk snel door.

(was in groepsles elders waar schreeuwende instructeur al half uur aan 1 kant van de bak paarden met menzweep achter broek aan had gezeten en Toobs was al pissed (ziet eruit als slome dodo, maar stille wateren... ) vervolgens wou die instructie wat komen uit leggen en ik en die instructie hadden het niet verwacht, want zoiets doet ie nooit.. en hij haalt toch uit :oo heeft ie later ook nooit meer gedaan, maar dacht waarschuwing voor R wel op zijn plaats. Maar R deed alles heel rustig dan krijg je Toobs niet over zijn kookwater.)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:08

Slimme Toobs :D :o
Eli haalt gewoon vol uit als het haar niet zint. Maar ga morgen eens knutselen, kijken of het nu wel lukt. Nu meerdere filmpjes gezien dus zelf ook al beter beeld.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:14


nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:00

Ik ben vorige week ook begonnen met het wijken over de hoefslag, hij vond het eerst echt wel moeilijk. Na een paar keer gedaan te hebben ging het steeds makkelijker. Heb alleen nog wel veel te veel buiging en vind het moeilijk om hem actief te houden. Als hij wat sterker word gaat vast goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:20

Is iedereen nou echt alleen maar lyrisch enthousiast over de dressagepro modules van Rien van der Schaft? Ik vind de eerste filmpjes van de eerste module echt verschrikkelijk tegenvallen. :=

Misschien ben ik verpest doordat ik alleen maar Duitse paardendvd's kijk, maar ik vind deze filmpjes wel zo ontzettend jammer in elkaar zitten, echt een gemiste kans. Ik kon vandaag meekijken met iemand die module 1 opnieuw keek en ik was echt stomverbaasd dat ik in alle filmpjes de ene helft van de tijd tegen het pratende hoofd van de instructeur zat te kijken, en de andere helft van de tijd naar een rondrijdend paard dat helemaal niets te maken had met wat de instructeur (dan dus in voice over) uitlegde. Voor wat je ervoor betaald vond ik dit echt vrij bizar. Voor dat geld had ik verwacht wat ik ook in alle andere dvd's krijg:

- De beelden die je tijdens de voice-over ziet laten precies zien wat de stem op dat moment vertelt (dus niet gewoon een screensaver van een eindeloos ronddravend paard als het om het naar binnen en naar voren bewegen van de binnenhand gaat)
- Voor elk probleem wordt een live voorbeeld gefilmd, dus gaat het over 'tegen de hand zijn' dan zie je een paard dat tegen de hand is, wordt er een oplossing aangedragen dan zie je die oplossing in het filmpje toegepast worden
- Elke aanwijzing voor de kijker wordt voorgedaan door iemand in de film, die niet alleen de goede beweging laat zien maar ook de verkeerde.

Je hoort Rien bijvoorbeeld praten over dat als een paard sterk is, je gewoon je binnenhand terwijl je een contactteugel houdt naar binnen en 5 cm naar voren houdt - maar nergens wordt dat voorgedaan, wat ik vrij apart vind want als je een contactteugel 5cm naar voren steekt dan hangt die teugel in een boogje, dus geen contact.

Wat ik ook heel gek vond is dat in het filmpje van de lesser die vlotter moest stappen alleen Rien zelf gefilmd werd tijdens het uitleggen en niet het paard. Op een gegeven moment zegt Rien 'Ja, nu doet hij het goed' - maar hoe hij het fout deed was niet in beeld en ook niet wat de ruiter deed om dat te fiksen, want de cameraman/vrouw vond dat blijkbaar niet interessant en filmde gewoon een stilstaande Rien. Echt heel erg gekke camera- en beeldredactiekeuzes zijn er bij deze serie gemaakt.

Wat ik me hierdoor dus afvroeg; wordt dit in de rest van de films nog beter of blijf je gewoon vooral pratende hoofden en willekeurige plaatjes zien?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:57

Ken verder alleen die van Rudolf Zeilinger, die zit echt anders in elkaar, die vond ik echt goed.
Heel duidelijk was die, inderdaad met voiceover en passende beelden, dat zou niet verkeerd zijn als dat bij de RvdS cursus ook meer gedaan zou worden. Kunnen ze allicht meenemen voor toekomstige video's.
Helaas verloren gegaan bij het overlijden van een vorige laptop... daar baal ik echt nog steeds van..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:02

Ik ken enkel deze cursus. Maar er zal vast verbetering plaats kunnen vinden. Zou zeggen mail ze naar conny. :list:

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:30

Nou ik lees het nu gelijk mee dus het hoeft niet apart gemaild te worden ;)

Ik ken de dvd's van Zeilinger ook en miste daar juist meer uitleg, maar dat is misschien persoonlijk.

xyzutu2, heb je ook de voorbeelden gezien van 3/5/8 jarige paarden? Want de filmpjes die jij beschrijft is de theoretische uitleg en daarna zie je de praktijk. Dat is geen voice-over, want dat is het geluid van Rien die naast de camera staat.

We zijn nu overigens beeldmateriaal aan het maken op het KNHS-centrum met praktijkvoorbeelden dus daar krijgen we er meer van.

Ik weet niet helemaal welk deel je bedoelt met het laatste dat ik Rien filmde en niet de ruiter. Was dat van het beeld bij de KNHS? Daar gaf Rien aan het einde nog een samenvatting gericht op de camera terwijl de ruiter aan het uitstappen was. Ik kan me niet voorstellen dat je dat deel bedoelt?

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:52

Ik vind ook dat er duidelijke voorbeeld filmpjes zijn. Idd van de 3, 5 en 8 jarige paarden. Maar vooral de 'Extra' filmpjes zijn heel leerzaam en heel herkenbaar.

Leuk dat er nog meer materiaal komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:02

Jammer dat je er als maker niets van herkent, dan wordt het lastig om er iets mee te doen en wordt het ook erg lastig voor mij om uit te leggen wat ik bedoel.

Maar goed, een poging: ik kan als kijker natuurlijk niet zien dat iemand naast de camera staat. 8-) Ik heb volgens mij de eerste vier theorievideos gezien en vond die echt vreselijk taai en niet-visueel. Dan maakt het mij niet uit of iemand naast de camera staat te praten of niet; als dat wat er gezegd wordt iets totaal anders is dan ik in beeld gereden zie dan vind ik dat gewoon een screensaver zonder meerwaarde. En dat vind ik persoonlijk echt een doodszonde bij educatief bedoelde videos.

Het filmpje dat ik bedoelde zat in de 1e vier delen en ging volgens mij over een vraag van de amazone over wat je moest doen als je paard te traag was. Vervolgens kijk je als kijker minutenlang naar een rondlopende Rien. Dat dat paard aan het uitstappen was... Tja, dat zie ik niet als ik het paard niet zie. :+ Ik weet niet wat de ruiter buiten beeld doet, ik weet ook niet dat ze al klaar was met rijden aangezien dit de 1e keer is dat ze in beeld komt, en daarna gaat ze blijkbaar wel met het actiever stappen aan de slag want dan zegt Rien dat ze het goed doet.
Het geeft mij het idee dat de filmmakers echt een externe redacteur missen; iemand die zonder insider knowledge naar de filmpjes kijkt en zegt 'hier ga je nu uit van voorkennis die jij hebt omdat je hem al bij filmpje Z hebt horen praten, maar we zijn pas bij B, dus zit je informatiestroom voor een educatieve cursus verkeerd'.

Wat zo iemand ook meteen zou zeggen; 'theoriedeel is een absoluut kul-excuus, als je films maakt moet elk theoriedeel praktisch zijn'. Dus als Rien zegt dat je een paard moet uitnodigen om naar binnen te kijken zonder naar achteren te trekken, dan wil ik hem op dat paard zien zitten en in close up zien welke handbeweging hij dan precies wél, en welke handbeweging hij niet bedoelt.
Hetzelfde geldt voor voorwaarts rijden wat een stokpaardje van zijn theorie lijkt. Dat is prima, maar nu hoor ik 'voorwaarts is goed, voorwaarts is beter', maar iedereen met een beetje dressuurmatig verstand weet dat teveel voorwaarts net zo fout is als te weinig voorwaarts. Het heeft dus geen zin om een pratend hoofd tegen een camera in een theoriedeel uit te laten leggen dat voorwaarts belangrijk is, je moet die persoon tijdens die uitleg zelf op een paard zetten, laten zien hoe dat paard loopt als hij onder zijn tempo loopt, dat hij een veertje krijgt als hij op het juiste tempo loopt en vervolgens wanneer hij over de kop loopt. En dat doe je dan bij voorkeur niet met 1 paard, maar bij 2 of meer zodat de kijker al tijdens het theoriedeel zijn oog schoolt in hoe die theorie eruit hoort te zien.
Nu schoolt het theoriedeel alleen het oor omdat de plaatjes er niet toe doen en dat is heel erg gek voor een videocursus.

Van mijn vriendin hoorde ik trouwens dat er later meerdere ruiters gefilmd worden en dat het dan leuker en leerzamer wordt, vooral de extra filmpjes vond ze leuk, maar als ik zelf de cursus had gekocht en zo de eerste vier hoofdstukken zou hebben gezien zou ik echt not amused zijn geweest voor dat bedrag. Het zou kunnen dat alle volgende delen beter in elkaar zitten en het hele niet visuele theorie-idee is losgelaten, maar dat weet ik niet.

Het zou trouwens best kunnen dat ik hier extra kritisch op ben omdat ik nou eenmaal zo'n redacteur ben en teveel super voorbeelden van educatieve paardendvd's heb gezien, maar ik vond dit echt heel erg apart. Een tip: als je nu aan het filmen bent dan zou ik niet alleen de lessen filmen die voorbij komen, maar ook live annoteren welke onderwerpen voorbij komen en hoe je die fragmenten kunt gebruiken in het theoriedeel. In plaats van dat je dan een Rien hebt die aan de camera vertelt dat je niet met de hand mag tegenwerken kun je dan namelijk en een fragment van een meewerkende ruiterhand laten zien en een fragment met een tegenwerkende ruiterhand en hoe hij daar in die les op reageerde. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Los daarvan zou ik toch ook echt een externe redacteur mee laten kijken, in elk geval om mee te kijken of jouw beeld van wat de kijker ziet wel klopt, of dat je als maker dingen invult die jij met je voorkennis al weet, en of je dingen wel echt visualiseert in plaats van alleen auditief uitlegt. En dat moet je eigenlijk voor het filmen al scherp hebben, want jij moet als filmmaker aangeven dat als we het over X gaan hebben, er een ruiter moet zijn die in elk geval 1x vol in beeld laat zien wat X is, hoe het niet moet en hoe het wel moet. Alleen achteraf bij elkaar knippen en plakken volstaat in de meeste gevallen bij paardenfilms niet omdat ruiters vaak zo ver van de camera rijden dat je gewoon niet ziet wat die hand nou precies goed of fout doet. Als je met ruiters een belangrijk detail wilt uitleggen, dan moet je daar over het algemeen echt close-ups voor inplannen.

Maar goed, just my two cents. :)

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:19

xyzutu2 schreef:
Jammer dat je er als maker niets van herkent, dan wordt het lastig om er iets mee te doen en wordt het ook erg lastig voor mij om uit te leggen wat ik bedoel.

Maar goed, een poging: ik kan als kijker natuurlijk niet zien dat iemand naast de camera staat. 8-) Ik heb volgens mij de eerste vier theorievideos gezien en vond die echt vreselijk taai en niet-visueel. Dan maakt het mij niet uit of iemand naast de camera staat te praten of niet; als dat wat er gezegd wordt iets totaal anders is dan ik in beeld gereden zie dan vind ik dat gewoon een screensaver zonder meerwaarde. En dat vind ik persoonlijk echt een doodszonde bij educatief bedoelde videos.

Het filmpje dat ik bedoelde zat in de 1e vier delen en ging volgens mij over een vraag van de amazone over wat je moest doen als je paard te traag was. Vervolgens kijk je als kijker minutenlang naar een rondlopende Rien. Dat dat paard aan het uitstappen was... Tja, dat zie ik niet als ik het paard niet zie. :+ Ik weet niet wat de ruiter buiten beeld doet, ik weet ook niet dat ze al klaar was met rijden aangezien dit de 1e keer is dat ze in beeld komt, en daarna gaat ze blijkbaar wel met het actiever stappen aan de slag want dan zegt Rien dat ze het goed doet.
Het geeft mij het idee dat de filmmakers echt een externe redacteur missen; iemand die zonder insider knowledge naar de filmpjes kijkt en zegt 'hier ga je nu uit van voorkennis die jij hebt omdat je hem al bij filmpje Z hebt horen praten, maar we zijn pas bij B, dus zit je informatiestroom voor een educatieve cursus verkeerd'.

Wat zo iemand ook meteen zou zeggen; 'theoriedeel is een absoluut kul-excuus, als je films maakt moet elk theoriedeel praktisch zijn'. Dus als Rien zegt dat je een paard moet uitnodigen om naar binnen te kijken zonder naar achteren te trekken, dan wil ik hem op dat paard zien zitten en in close up zien welke handbeweging hij dan precies wél, en welke handbeweging hij niet bedoelt.
Hetzelfde geldt voor voorwaarts rijden wat een stokpaardje van zijn theorie lijkt. Dat is prima, maar nu hoor ik 'voorwaarts is goed, voorwaarts is beter', maar iedereen met een beetje dressuurmatig verstand weet dat teveel voorwaarts net zo fout is als te weinig voorwaarts. Het heeft dus geen zin om een pratend hoofd tegen een camera in een theoriedeel uit te laten leggen dat voorwaarts belangrijk is, je moet die persoon tijdens die uitleg zelf op een paard zetten, laten zien hoe dat paard loopt als hij onder zijn tempo loopt, dat hij een veertje krijgt als hij op het juiste tempo loopt en vervolgens wanneer hij over de kop loopt. En dat doe je dan bij voorkeur niet met 1 paard, maar bij 2 of meer zodat de kijker al tijdens het theoriedeel zijn oog schoolt in hoe die theorie eruit hoort te zien.
Nu schoolt het theoriedeel alleen het oor omdat de plaatjes er niet toe doen en dat is heel erg gek voor een videocursus.

Van mijn vriendin hoorde ik trouwens dat er later meerdere ruiters gefilmd worden en dat het dan leuker en leerzamer wordt, vooral de extra filmpjes vond ze leuk, maar als ik zelf de cursus had gekocht en zo de eerste vier hoofdstukken zou hebben gezien zou ik echt not amused zijn geweest voor dat bedrag. Het zou kunnen dat alle volgende delen beter in elkaar zitten en het hele niet visuele theorie-idee is losgelaten, maar dat weet ik niet.

Het zou trouwens best kunnen dat ik hier extra kritisch op ben omdat ik nou eenmaal zo'n redacteur ben en teveel super voorbeelden van educatieve paardendvd's heb gezien, maar ik vond dit echt heel erg apart. Een tip: als je nu aan het filmen bent dan zou ik niet alleen de lessen filmen die voorbij komen, maar ook live annoteren welke onderwerpen voorbij komen en hoe je die fragmenten kunt gebruiken in het theoriedeel. In plaats van dat je dan een Rien hebt die aan de camera vertelt dat je niet met de hand mag tegenwerken kun je dan namelijk en een fragment van een meewerkende ruiterhand laten zien en een fragment met een tegenwerkende ruiterhand en hoe hij daar in die les op reageerde. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Los daarvan zou ik toch ook echt een externe redacteur mee laten kijken, in elk geval om mee te kijken of jouw beeld van wat de kijker ziet wel klopt, of dat je als maker dingen invult die jij met je voorkennis al weet, en of je dingen wel echt visualiseert in plaats van alleen auditief uitlegt. En dat moet je eigenlijk voor het filmen al scherp hebben, want jij moet als filmmaker aangeven dat als we het over X gaan hebben, er een ruiter moet zijn die in elk geval 1x vol in beeld laat zien wat X is, hoe het niet moet en hoe het wel moet. Alleen achteraf bij elkaar knippen en plakken volstaat in de meeste gevallen bij paardenfilms niet omdat ruiters vaak zo ver van de camera rijden dat je gewoon niet ziet wat die hand nou precies goed of fout doet. Als je met ruiters een belangrijk detail wilt uitleggen, dan moet je daar over het algemeen echt close-ups voor inplannen.

Maar goed, just my two cents. :)


Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik ga er absoluut mee aan de slag en kijken of ik het kan meenemen in het nieuwe videomateriaal. Ook een tipje van mijn kant. Bedenk bij jezelf wel met wat voor idee je naar de video's hebt gekeken. Je zegt namelijk zelf al dat je redacteur bent, dus misschien dat je daardoor een hele andere bril op had en vraag jezelf ook af of je nu echt wil helpen of gewoon kritiek wilt uiten. Er zijn namelijk een paar punten die je noemt, en ook de manier waarop je het noemt, dat ik een beetje twijfel aan je insteek.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:30

Even ter aanvulling op wat ik bedoel met andere insteek. Ik krijg weleens e-mails van mensen die heel kritisch zijn en dan onderaan de mail bieden ze hun eigen diensten aan. Dat gaat dan bijvoorbeeld over het vertalen van video's of teksten op de website. Noem maar op. In mijn ogen een bijzondere manier om te proberen om aan werk te komen, maar dat wordt dus zo gedaan. Ik kreeg dat gevoel ook een beetje bij de manier waarop je je kritiek formuleerde, maar misschien bedoelde je het heel anders. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:36

De insteek was inderdaad niet positief omdat ik zo negatief verrast was door hoe de eerste helft van de eerste module (als ik het rijtje zo zag) was opgebouwd. Ik schrok daar echt van. Misschien nog meer omdat ik in deze prijscategorie echt wel meer verwacht, ook professioneel, maar als ik naar de reactie van mijn vriendin keek en de mensen hier dan was ik toch niet echt de enige die toch echt wat miste in het theoriedeel.

Natuurlijk mag jij mij vervolgens tips gaan geven over hoe ik mijn antwoorden moet formuleren op de vragen die jij mij stelde, dat staat jou net zo vrij als dat het mij vrij staat om gewoon vanuit mijn eigen emoties te reageren op iets wat ik zie. Want ik ben dan namelijk weliswaar redacteur, maar ik ben nu niet in functie, dus lijkt het mij niet helemaal relevant of ik wil helpen of gewoon kritiek wil uiten. Allebei mag toch gewoon? Ik heb stevige kritiek geuit waar die volgens mij terecht is en heb vervolgens behoorlijk gedetailleerd aangegeven hoe die op een voor jullie als makers makkelijke manier verbeterd kan worden. En dat is allemaal gratis, net zoals de andere tips die hierboven door andere Bokkers gegeven werden. Je kunt dan kritiek hebben op de toon waarmee die tips gegeven worden, maar dat vind ik persoonlijk dan weer een beetje flauw. Sterker nog, ik zou me in mijn handen knijpen als ik zo makkelijk aan consumer feedback zou komen. :j

En ik kraak het volgens mij ook niet alleen maar af; volgens mij heb ik wel degelijk geschreven dat ik Rien een geweldig interessante man vind en ik helemaal snap dat hij ingezet wordt voor zo'n cursus. Ik vind alleen dat de cursus voor zover ik het theoriedeel gezien heb hem (nog) geen recht doet, maar zoals ik ook schreef is het vrij makkelijk om dat zelfs met terugwerkende kracht in de theoriefilmpjes te repareren, stomweg door bijpassend beeld bij de gesproken tekst te zoeken. Het beeld is er blijkbaar genoeg in de tweede helft van de cursus, daar moeten alleen de juiste fragmenten uit overgeheveld worden naar het theoriedeel, eventueel aangevuld met goede close ups van wat de ruiter nu echt moet doen, en dan ben je er al.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-17 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt