Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight
MarlyNyno schreef:Ik heb ook even meegelezen en ook al jaren fan van Rien
Ik twijfel ook om aan de cursus mee te doen, maar zie hier wel veel positieve verhalen.
Hebben jullie allemaal kwpn's of ook friezen, fjorden etc?
Ik vind het altijd wel jammer dat er weinig koubloeden voorbij komen bij een masterclass o.i.d.
mirjamalvaro schreef:Dat wijken moet ik nog even uitvogelen met Eliana. Die word woest en begint te trappen, bokken en steigeren.
xyzutu2 schreef:Jammer dat je er als maker niets van herkent, dan wordt het lastig om er iets mee te doen en wordt het ook erg lastig voor mij om uit te leggen wat ik bedoel.
Maar goed, een poging: ik kan als kijker natuurlijk niet zien dat iemand naast de camera staat. Ik heb volgens mij de eerste vier theorievideos gezien en vond die echt vreselijk taai en niet-visueel. Dan maakt het mij niet uit of iemand naast de camera staat te praten of niet; als dat wat er gezegd wordt iets totaal anders is dan ik in beeld gereden zie dan vind ik dat gewoon een screensaver zonder meerwaarde. En dat vind ik persoonlijk echt een doodszonde bij educatief bedoelde videos.
Het filmpje dat ik bedoelde zat in de 1e vier delen en ging volgens mij over een vraag van de amazone over wat je moest doen als je paard te traag was. Vervolgens kijk je als kijker minutenlang naar een rondlopende Rien. Dat dat paard aan het uitstappen was... Tja, dat zie ik niet als ik het paard niet zie. Ik weet niet wat de ruiter buiten beeld doet, ik weet ook niet dat ze al klaar was met rijden aangezien dit de 1e keer is dat ze in beeld komt, en daarna gaat ze blijkbaar wel met het actiever stappen aan de slag want dan zegt Rien dat ze het goed doet.
Het geeft mij het idee dat de filmmakers echt een externe redacteur missen; iemand die zonder insider knowledge naar de filmpjes kijkt en zegt 'hier ga je nu uit van voorkennis die jij hebt omdat je hem al bij filmpje Z hebt horen praten, maar we zijn pas bij B, dus zit je informatiestroom voor een educatieve cursus verkeerd'.
Wat zo iemand ook meteen zou zeggen; 'theoriedeel is een absoluut kul-excuus, als je films maakt moet elk theoriedeel praktisch zijn'. Dus als Rien zegt dat je een paard moet uitnodigen om naar binnen te kijken zonder naar achteren te trekken, dan wil ik hem op dat paard zien zitten en in close up zien welke handbeweging hij dan precies wél, en welke handbeweging hij niet bedoelt.
Hetzelfde geldt voor voorwaarts rijden wat een stokpaardje van zijn theorie lijkt. Dat is prima, maar nu hoor ik 'voorwaarts is goed, voorwaarts is beter', maar iedereen met een beetje dressuurmatig verstand weet dat teveel voorwaarts net zo fout is als te weinig voorwaarts. Het heeft dus geen zin om een pratend hoofd tegen een camera in een theoriedeel uit te laten leggen dat voorwaarts belangrijk is, je moet die persoon tijdens die uitleg zelf op een paard zetten, laten zien hoe dat paard loopt als hij onder zijn tempo loopt, dat hij een veertje krijgt als hij op het juiste tempo loopt en vervolgens wanneer hij over de kop loopt. En dat doe je dan bij voorkeur niet met 1 paard, maar bij 2 of meer zodat de kijker al tijdens het theoriedeel zijn oog schoolt in hoe die theorie eruit hoort te zien.
Nu schoolt het theoriedeel alleen het oor omdat de plaatjes er niet toe doen en dat is heel erg gek voor een videocursus.
Van mijn vriendin hoorde ik trouwens dat er later meerdere ruiters gefilmd worden en dat het dan leuker en leerzamer wordt, vooral de extra filmpjes vond ze leuk, maar als ik zelf de cursus had gekocht en zo de eerste vier hoofdstukken zou hebben gezien zou ik echt not amused zijn geweest voor dat bedrag. Het zou kunnen dat alle volgende delen beter in elkaar zitten en het hele niet visuele theorie-idee is losgelaten, maar dat weet ik niet.
Het zou trouwens best kunnen dat ik hier extra kritisch op ben omdat ik nou eenmaal zo'n redacteur ben en teveel super voorbeelden van educatieve paardendvd's heb gezien, maar ik vond dit echt heel erg apart. Een tip: als je nu aan het filmen bent dan zou ik niet alleen de lessen filmen die voorbij komen, maar ook live annoteren welke onderwerpen voorbij komen en hoe je die fragmenten kunt gebruiken in het theoriedeel. In plaats van dat je dan een Rien hebt die aan de camera vertelt dat je niet met de hand mag tegenwerken kun je dan namelijk en een fragment van een meewerkende ruiterhand laten zien en een fragment met een tegenwerkende ruiterhand en hoe hij daar in die les op reageerde. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Los daarvan zou ik toch ook echt een externe redacteur mee laten kijken, in elk geval om mee te kijken of jouw beeld van wat de kijker ziet wel klopt, of dat je als maker dingen invult die jij met je voorkennis al weet, en of je dingen wel echt visualiseert in plaats van alleen auditief uitlegt. En dat moet je eigenlijk voor het filmen al scherp hebben, want jij moet als filmmaker aangeven dat als we het over X gaan hebben, er een ruiter moet zijn die in elk geval 1x vol in beeld laat zien wat X is, hoe het niet moet en hoe het wel moet. Alleen achteraf bij elkaar knippen en plakken volstaat in de meeste gevallen bij paardenfilms niet omdat ruiters vaak zo ver van de camera rijden dat je gewoon niet ziet wat die hand nou precies goed of fout doet. Als je met ruiters een belangrijk detail wilt uitleggen, dan moet je daar over het algemeen echt close-ups voor inplannen.
Maar goed, just my two cents.