Aankomen en sporten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Aankomen en sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 19:30

Heya,

Zullen vast wel bokkers beetje in hetzelfde schuitje hebben gezeten of misschien nog wel zitten dus ik vraag toch maar even om advies. Vorige week had ik sport met school, voetbal, iets wat ik echt super leuk vind om te doen. Echter, na 10 minuten had ik niet meer de energie en kracht om uberhaupt nog te staan.
Naast dat ik ook snel moe ben leek het mensen een goed idee dat ik ging sporten. Echter, daar zit het puntje. Ik heb ondergewicht, en aankomen is niet heel makkelijk. Dus ik vroeg me eigenlijk af, hoe kan ik dit het beste doen. Wat is wijsheid?

Wachten op normaal gewicht zal dan ook weer tijden gaan duren :')

Liefs

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:35

Ondergewicht staat los van sporten. Met sporten bouw je spieren, die uiteindelijk zwaarder zijn. In combinatie met een bepaald eetpatroon kom je vaak mooi in vorm.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:38

Ik heb daar zelf geen last van maar een vriend van ons wel. Die is in combi met extra voeding (shakes) gaan sporten juist om aan te komen.
Als je dat lastig vind dan kun je daarin altijd begeleiding vragen van een voedingsconsulent.
Ontwikkeling van spieren zorgt trouwens dat deze zwaarder worden, wist je dat?
Maar snap je probleem uiteraard want normaal gezien val je af door extra verbranding van calorieën en dat heb jij nu net niet nodig.

Succes !

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:47

Krachttraining in combinatie met HITT en/of lichtere gewichten op hoge reps als 'conditietraining' :j. Ideaal om wat spier in je lichaam op te bouwen en zo ook een gezonder gewicht te krijgen. Persoonlijk zou ik in jou geval wel wegblijven van langdurige cardio's (fietsen/hardlopen/...). Daar 'verbrand' je enkel mee, en bouw je relatief weinig op.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Aankomen en sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:54

Ik zou dus niet hoog in reps gaan zitten. Dat doe je juist als je vetpercentage omlaag moet.
Je hebt van die eiwit shakes die gainers heten, speciaal voor sporters die aan willen komen. Daarnaast krachttraining, setjes van 8-10 herhalingen per oefening..schemaatjes vind je wel op internet.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:45

Blabla1980 schreef:
Ik zou dus niet hoog in reps gaan zitten. Dat doe je juist als je vetpercentage omlaag moet.
Je hebt van die eiwit shakes die gainers heten, speciaal voor sporters die aan willen komen. Daarnaast krachttraining, setjes van 8-10 herhalingen per oefening..schemaatjes vind je wel op internet.


Ik vind 10 herhalingen dan ook al vallen in de categorie "high reps" _/-\o_ :D

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Aankomen en sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:48

Krachttraining doen. Met de juiste krachttraining bouw je spieren op, maar ook met krachttraining kan je verbeteren op conditie. Je verliest dan dus geen gewicht, maar komt eerder wat aan door de spiermassa.

Ik zou inderdaad geen cardio of andere vetverbrandende activiteiten gaan doen.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Aankomen en sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:14

Ik zit een beetje in het zelfde schuitje. Ik heb niet perse ondergewicht maar ben wel geclassificeerd als 'mager gespierd'. Wat betekend weinig lichaamsvet en in vergelijking relatief veel spierweefsel. Fijn als je dat graag wilt, maar voor mij betekend dat enkel dat ik weinig energie heb ook al is mijn conditie goed.
Nu ben ik dus begonnen met meer eten. Was, of eigenlijk is het nog steeds lastig. Ik probeer nu sws tussen de 1500 en de 2000 kcal te eten op een dag. Voorheen was het rond de 1000.... echt veelste weinig.
Maar het loont wel! Voel mij een stuk fitter en herstel sneller na trainingen. Na ongeveer een maand wil ik nog meer gaan eten zodat ik aan kan komen in spiermassa. Maar eerst moet het lichaam wennen.

Ik wil je adviseren om vooral je voedingspatroon aan te passen. Ondergewicht betekend vaak gewoon te weinig eten tegenover je activiteitenpatroon.
Houdt bijvoorbeeld een weekje bij wat je eet. En kijk waar iets anders kan. Weet je niet wat je moet aanpassen? Want laten we eerlijk zijn, het is nu eenmaal heel lastig! Dan kan je altijd om advies vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:19

Shenavallie schreef:
Ondergewicht staat los van sporten. Met sporten bouw je spieren, die uiteindelijk zwaarder zijn. In combinatie met een bepaald eetpatroon kom je vaak mooi in vorm.

Dat is inderdaad waar, maar aankomen in spier is voor vrouwen erg lastig. Om aan te komen in spier moet je door een flink proces waarbij je lichaam eerst vet zal gaan verbranden. Dat je ondergewicht hebt betekent niet per se dat je vetpercentage gelijk ongelofelijk laag is. Als je lichaam al dat vet heeft gebruikt als extra spier en je voedt het voldoende en goede voedingsstoffen kan je als vrouw ergens tussen de 3-4 kilo in spier aankomen per jaar.

Als je ondergewicht hebt en je wilt meer doen aan sport kan ik je aanraden om gewoon een stuk meer te gaan eten. Kijk dan niet per se naar ongezonde dingen maar juist naar gezonde, voedzame producten met die meer kcal bevatten, bijvoorbeeld avocado. Als je meer wilt sporten en je lichaam fitter wil maken zal je het ook meer moeten voeden.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:37

Dank voor je uitleg, Emmaa_! :j