Schriktraining

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 14:25

Sorry als het hier niet goed staat maar,

Ik heb een verzorgpony van 26 jaar waar ik heel veel mee mag doen, niet teveel rijden door een blessure maar voor de rest vanalles

Ik dacht dus, dat ik een keertje schriktraining kan doen, dussss... *D
Hebben jullie nog iedeën voor onderdelen die niet echt duur zijn en redelijk makkelijk mee te nemen zijn? ;)

Goede ideen vul ik aan op dit lijstje:
•zeiltje
•ballonnen
•vlaggen
•paraplu





Het is echt een superbraaf beest, maar soms een klein beetje nerveus dus leek schriktraining mij wel leuk, vooral om dat we binnenkort misschien een keer een leuk buitenritje gaan maken :o <3

Xx

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld


Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:39

Misschien en touw hoog ophangen tussen 2 staanders en daaraan sliertjes maken, zodat je een soort vliegengordijn hebt?

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:40

Hm, schriktraining en blessures zijn soms geen goede combinatie. Dus denk daar even over na.
Uiteraard kan het geen kwaad om het dier over zeil te laten stappen etc - maar de vraag is wel wat te doen bij schrikreacties.
Laten galopperen...? Soms wekt dat het beste (eerst even kijken, zo dichtbij als mogelijk, jij staat aan een lang touw bovenop het zeil) - en dan het dier even de emoties laten uiten met een galopje.
Ik heb ooit een *barbaar* gezien die vond dat het paard per se tegen een grote bal aan moest lopen (en niet er omheen op het laatste moment) en dat resulteerde in een nare blessure.

Behalve zeil kun je ook oefenen op allerlei soorten 'bruggen', loopplaten etc. Let op dat ze glad kunnen zijn, als het hout is mag het niet vermomld zijn (andere klank bij bekloppen).

Verder kun je ook nog denken aan herrie - bedenk wel dat een paard 10x beter hoort dan een mens.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 14:46

Janneke2 schreef:
Hm, schriktraining en blessures zijn soms geen goede combinatie. Dus denk daar even over na.
Uiteraard kan het geen kwaad om het dier over zeil te laten stappen etc - maar de vraag is wel wat te doen bij schrikreacties.
Laten galopperen...? Soms wekt dat het beste (eerst even kijken, zo dichtbij als mogelijk, jij staat aan een lang touw bovenop het zeil) - en dan het dier even de emoties laten uiten met een galopje.
Ik heb ooit een *barbaar* gezien die vond dat het paard per se tegen een grote bal aan moest lopen (en niet er omheen op het laatste moment) en dat resulteerde in een nare blessure.

Behalve zeil kun je ook oefenen op allerlei soorten 'bruggen', loopplaten etc. Let op dat ze glad kunnen zijn, als het hout is mag het niet vermomld zijn (andere klank bij bekloppen).

Verder kun je ook nog denken aan herrie - bedenk wel dat een paard 10x beter hoort dan een mens.


Dankje voor de iedeen

Die blessure is niet als kreupel ofzo, maar het is nog van vroeger. Hij gallopeert zelf ook gewoon door de wei en kan alles nog, alleen met te lang rijden kan hij de dag erna heel stijf zijn, dus het is niet dat niks meer gaat :o maar bedankt <3

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld


sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 14:49

Foster schreef:
Misschien en touw hoog ophangen tussen 2 staanders en daaraan sliertjes maken, zodat je een soort vliegengordijn hebt?

Leuk idee dankje!

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 19:57

Janneke2 schreef:
Hm, schriktraining en blessures zijn soms geen goede combinatie. Dus denk daar even over na.
Uiteraard kan het geen kwaad om het dier over zeil te laten stappen etc - maar de vraag is wel wat te doen bij schrikreacties.
Laten galopperen...? Soms wekt dat het beste (eerst even kijken, zo dichtbij als mogelijk, jij staat aan een lang touw bovenop het zeil) - en dan het dier even de emoties laten uiten met een galopje.
Ik heb ooit een *barbaar* gezien die vond dat het paard per se tegen een grote bal aan moest lopen (en niet er omheen op het laatste moment) en dat resulteerde in een nare blessure.

Behalve zeil kun je ook oefenen op allerlei soorten 'bruggen', loopplaten etc. Let op dat ze glad kunnen zijn, als het hout is mag het niet vermomld zijn (andere klank bij bekloppen).

Verder kun je ook nog denken aan herrie - bedenk wel dat een paard 10x beter hoort dan een mens.


Nog even een vraagje, weet jij hoedat je aan zo'n brug of zoiets komt? <3

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:09

Op mijn vorige stal lagen her en der rijplaten, dus daar liep ik met Knollie gewoon soms overheen.

En 1x per jaar was er kermis en lagen er bruggetjes tussen de weilanden, dat was ook een buitenkansje.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers