[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:19

prugelpiet schreef:
AmoorM schreef:
Was ook sarcastisch bedoelt haha. Nee mijn paard is niet geschoren, rij veel buiten (bos, buitenrit) dus vind niet handig om haar dan te scheren. Iets met in de blote billen naar buiten. :')


Hier ook veel buiten (bos, buitenbak, heide) en toch elke winter scheren. Gevoerd uitrijdekentje erop en maar wat harder aan het werk om warm te blijven :D

Hier ook nog onder 0 grams, en s nachts weer op stal. Als het overdag nog zo als vandaag is gaat dat prima. Laatst was het wel koud, maar kan niet elke dag dekens blijven wisselen helaas


Ja maar wij doen het wat rustiger aan ivm blessure. Stappen veel enzo en dan vind ik het niet zo nodig haha. Mijn paard staat nu de hele dag op de wei zonder deken.

Een aantal weken terug is ze wel wat ziekig geweest, (Gelukkig weer opgeknapt!) Met regen vind ik het nog wel wat spannend. Maar haar weerstand moet wel groeien, dus om haar gelijk een deken op te gooien vind ik ook weer zo wat.. Als het de hele dag zou regenen zou ik wel een 0 grams regen deken op doen. Maar het een paar buien en de rest van de dag droog en redelijk warm vind ik het niet nodig.

Bij ons op stal staan er ook al diverse paarden onder de dekens.


JenniferU
Berichten: 2208
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:25

PanamaD schreef:
Vind dat het wel kan. Neem aan dat de deken niet naar achter trekt alsnik de verschillende foto's zie?

En anders kan je bucas irish eejs proberen qua pasvorm. Ik heb ook t probleem bij amigo. 6,6 voor te wijd achter goed 6,3 voor goed maar achter de kort


Hier het zelfde probleem met amigo
Maar mijn bucas dekens vallen voor ook ruim in maat 6.6, maat 6.3 is te kort.
Zowel irish als smartex maar regenen niet in en geen schuurplekken.
Freedom valt weer smaller.
Power was helemaal te groot.

Amigo te wijd en regende in, rhino nog wijder en rambo overal te groot en maat kleiner durf ik niet aan.

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:11

Hoi allemaal,

Ik heb tot vandaag eigenlijk nooit dekens gebruikt ( op een zweetdeken na het harde werk na ) maar aangezien mijn merrie geen dikke wintervacht aanmaakt toch opzoek naar een goede deken.
Nu is mijn idee eigenlijk om voor nu een 0 grams regendeken op te doen, en als het wat kouder wordt daar dan een deken onder te doen. Maar nou las ik dat je dan beter geen fleece deken kunt gebruiken, maar een onder- of stal deken. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen die 3 is als je het onder een regendeken wil gebruiken? Ik kom er niet meer uit....

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:05

Lisa_WB schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb tot vandaag eigenlijk nooit dekens gebruikt ( op een zweetdeken na het harde werk na ) maar aangezien mijn merrie geen dikke wintervacht aanmaakt toch opzoek naar een goede deken.
Nu is mijn idee eigenlijk om voor nu een 0 grams regendeken op te doen, en als het wat kouder wordt daar dan een deken onder te doen. Maar nou las ik dat je dan beter geen fleece deken kunt gebruiken, maar een onder- of stal deken. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen die 3 is als je het onder een regendeken wil gebruiken? Ik kom er niet meer uit....


Een fleecedeken trekt al gauw wat heel vervelend is voor een paard. Een onderdeken (of een liner) is vaak hetzelfde model als de regendeken. Een staldeken er onder werkt ook maar dan zit je vaak met verschillende modellen. Voor sommige paarden met een moeilijke pasvorm is dat onhandig

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:03

Ik heb een 100 grams deken gekocht voor m'n paard maar ik twijfel of hij te klein is.. vooral aan haar schouders. En een maat groter gaat dan weer te groot zijn aan haar kont. Wat vinden jullie het is maat 195.
Afbeelding

Your best friend doesn't always have to be human

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:28

Yelizaveta ik denk meer verkeerd model dan verkeerde maat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:32

Ik wou net zeggen: Wat een raar model deken is dat. Lijkt me meer geschikt voor een paard met een hoge halsaanzet.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Temeraire

Berichten: 3522
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:00

Bedankt voor de reacties op mijn deken! Dan houd ik het toch bij deze maat, want de deken hangt of trekt inderdaad niet :)

@Yelizaveta maat groter gaat niet helpen denk ik, de pasvorm lijkt gewoon niet goed helaas.

@Lisa_WB: inderdaad geen fleecedeken doen, maar een onderdeken die ervoor bedoeld is om onder de deken te gebruiken. Of gewoon naast je regendeken ook een gevoerde regendeken van bijvoorbeeld 200 gram kopen, vind ik zelf makkelijker. Een staldeken is gewoon een deken die niet waterdicht is. Die wordt soms ook als onderdeken gebruikt maar een echte onderdeken zit beter.
Een fleecedeken gebruik je voor als je je paard wilt laten opdrogen na het rijden bijvoorbeeld.

This is my design

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:14

Temeraire schreef:
Een staldeken is gewoon een deken die niet waterdicht is. Die wordt soms ook als onderdeken gebruikt maar een echte onderdeken zit beter.


Dat is dan weer zo'n onzin. Staldekens hebben 10tallen jaren gefunctioneerd als onderdeken. Hebben altijd prima gepast en dan komt een duur merk met onderdekens als verkooptruuk en dan krijg je dit soort opmerkingen. Er zijn net zo veel slecht passende/zittende onderdekens als staldekens onder een regendeken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:19

Nou echt! Van vroeger uit is een staldeken juist een echte deken en een onderdeken juist zo'n vormloos dekbed met alleen een voorsluiting. Wat de liners van Horseware imo nog steeds zijn, behalve dat je ze dan langs de hals aan de bovendeken vast kunt maken. Bucas heeft in de beschrijving van de onderdekens zowel onder- als staldeken staan. Het enige verschil tussen de multi stable en de Celtic stable (zie: beiden heten stable) is dat de Celtic niet aan de bovendeken vast kan.

Mi is het lood om oud ijzer.

Temeraire

Berichten: 3522
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:45

Tja je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij een staldeken heb je toch dat de voorsluiting en extra singels etc in de weg kunnen zitten, en als het van een ander merk is dan de regendeken zoals iemand anders ook al aanhaalde, dan ligt het ook vaak allemaal net wat minder lekker op elkaar.

Als iemand alles nieuw aan moet schaffen zoals Lisa_WB, dan zou ik gewoon eerder een onderdeken dan een staldeken aanraden. Heb je al een staldeken liggen dan kan je dat natuurlijk best proberen.
Natuurlijk kan ook een onderdeken nog steeds niet goed passen, dat lijkt me helder en ik beweer ook niet anders.

This is my design

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:12

Ik meld me hier ook even, vind het nu zo lastig.
Mijn PRE staat nu onder een regendeken, 200 gram is te warm, 100 gram heb ik helaas niet.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:28

Nies_ schreef:
Nou echt! Van vroeger uit is een staldeken juist een echte deken en een onderdeken juist zo'n vormloos dekbed met alleen een voorsluiting. Wat de liners van Horseware imo nog steeds zijn, behalve dat je ze dan langs de hals aan de bovendeken vast kunt maken. Bucas heeft in de beschrijving van de onderdekens zowel onder- als staldeken staan. Het enige verschil tussen de multi stable en de Celtic stable (zie: beiden heten stable) is dat de Celtic niet aan de bovendeken vast kan.

Mi is het lood om oud ijzer.

Ja, totdat je voor je shet een 100 grams staldeken zoekt. Ben ik even blij dat er wel liners in haar maat bestaan.

Liner gooi je ook makkelijker even in de wasmachine, minder gedoe met trommelbeukende gespen, ze drogen supersnel en je hoeft wanneer je de dekens wisselt maar 1 stel singels los en vast te maken en niet én die van een onderdeken én die van de waterdichte deken.

Lood om rvs dus in mijn optiek :+

keeyzie: en heb je ook een vraag, of..?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:42

Ik zou als ik alles nieuw zou moeten kopen ook naar een systeem gaan met liners. Maar ik heb nog dekens en een staldeken, dus dat ga doen als deze dekens 'op' zijn.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:44

Als je echt bij 0 moet beginnen is een lijn van een merk uitkiezen en daar alles van kopen wat je hebben wil natuurlijk het makkelijkst. Daar is het tenslotte voor gemaakt.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:04

Ik ben nu dus bij 0 begonnen met bucas, en ik vind liners echt een uitkomst, zeker financieel! Nu een mooie smartex rain, en een liner is echt wel veeel goedkoper dan nog een smartex met voering!

Irocco Bleu <3 B+12

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:39

Ik vind de staldekens van Amigo ook prima voldoen als onderdeken, zijn er hele fijne lichte dekens voor die goed blijven liggen.
Misschien nog wel fijner dan de liners.

Wat de overgang van ongevoerd naar 200 betreft, dat vind ik behoorlijk groot, tenzij het gaat om van ongeschoren naar geschoren.
Ik heb ook 50 grams en 100 grams dekens, vooral de 100 grams gebruik ik heel veel, straks ook met liners/onderdekens er onder.

Ik zou zeker voor een 100 grams erbij gaan, of een dunne onderdeken voor onder je ongevoerde dekens.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:55

Hier ook even dekenpaniek. Ponylief staat nu bij regen onder een regendek, voor de rest staat hij hele tijd zonder. Volgende week maandag wordt hij geschoren, maar wordt het overdag plots 20 graden, en snachts maar 9 graden. Ik heb enkel een ongevoerd regendeken, 200 grams deken, 300 grams, en smartex extra. Voor de 200 grams is het toch te warm bij die temperaturen overdag, voor snacht's lijkt het mij wel oke. Koop ik een onderdeken van 100g voor onder zijn regendeken om die week te overbruggen? Of wat zouden jullie doen?
Ik heb vooral tweedehands dekens maar een 100 gram vind ik dus niet.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:59

Heb je ook geen katoenen zomerdekentje ofzo om die week even onder je regendeken te doen?
200 is echt te warm inderdaad...

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:50

Staat ze in de nacht op stal? Daar is het wellicht warmer dan 9 graden?

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:56

Hey! Iemand ervaring met de Rambo Dry Rug deken? Ik moet nu telkens een uur wachten na het rijden totdat mijn paard droog is onder een normale zweetdeken. Ik zoek een snellere manier :')

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:05

Jessol schreef:
Hier ook even dekenpaniek. Ponylief staat nu bij regen onder een regendek, voor de rest staat hij hele tijd zonder. Volgende week maandag wordt hij geschoren, maar wordt het overdag plots 20 graden, en snachts maar 9 graden. Ik heb enkel een ongevoerd regendeken, 200 grams deken, 300 grams, en smartex extra. Voor de 200 grams is het toch te warm bij die temperaturen overdag, voor snacht's lijkt het mij wel oke. Koop ik een onderdeken van 100g voor onder zijn regendeken om die week te overbruggen? Of wat zouden jullie doen?
Ik heb vooral tweedehands dekens maar een 100 gram vind ik dus niet.

Wisselen geen optie?

En zoals Nouvel net al zei: een 100 grams deken en/of liner is sowieso handig om te hebben. Het is de liner die ik het meeste gebruik (voor mijn merrie heb ik geen gevulde dekens, ik werk met regendekens + liners).

Vandaag mijn lieve pony aangetroffen met zowel boven als onder haar oog een wond. Ik vond het pas toen ik de voorpluk optilde maar ik snapte wel ineens waarom ze een beetje lusteloos leek. Heb d'r maar onder dek gezet, met die wind en evt nog wat regen heeft ze haar weerstand dan in elk geval niet daarvoor nodig.
Mijn ruin ook onder regendeken, hij wordt in de wind zonder deken meer moe dan met deken. Hij protesteerde ook niet, wat hij wel doet als hij geen deken op wil :))

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:06

Voor mijn pony heb ik nu verschillende dekens.
Alle dekens zijn nog perfect waterdicht!

Regendeken 175 (gekregen)
Vliegendeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 165 (gekocht)
Outdoordeken 175 (gekregen)

Nu moet mijn pony een nieuwe regendeken want hij word gesloopt door zijn maatje.

Ik ben aan het twijfelen over zijn maat. 165 past prima alleen met grazen staat de deken op zijn rug strak. ( er zit ruimte tussen door de schoft-billen) 175 past ook maar is NET aan de groter kant. Is aan de hals iets te groot en aan de achtkant ietsjes. Nu wil ik de deken op kunnen leggen met zijn winterdeken eronder en zonder andere dekens.

Welk merk (wat niet te duur is) raden jullie aan?

Welke maat raden jullie aan??

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:53

Ik heb even hulp nodig want ik weet niet wat handig is om aan te schaffen. Alex wordt deze week geschoren en heb momenteel de volgende dekens:
Regendeken 0gr ongevoerd
Master 0gr gevoerde regendeken (redelijk warm)
Master 150gr deken
Staldeken 200gr
Onderdeken 100 of 150 gr (niet zeker)

Nu twijfel ik wat ik er bij moet kopen. Die ongevoerde regendeken kan over mn dikste staldeken, maar ik heb nergens een hals bij. Aan de Master deken zitten ringen maar daar kan ik geen hals bij vinden.

Koop ik nu beter een 0grams regendeken met vaste hals voor over mn staldeken/onderdeken? Of een 300grams met hals? Dan heeft hij alleen een hals als het echt koud is. Of ga ik voor een 200gr met hals waar eventueel mn dunste onderdeken onder kan? Wil max 2 dekens bijkopen als de prijs onder de 200 blijft.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:56

Ligt eraan of je de hals wil tegen de kou of bij voorbeeld ook omdat je paard last heeft van regen. Ik wil om beide redenen een deken met hals, dus het wordt dit jaar een ongevoerde deken met hals waar verschillende liners onder kunnen, en ook als het koud is een nog door mij te vervaardigen fleece of wollen halsdeel wat aan de liners zal kunnen worden bevestigd.

Als het alleen tegen de kou is dan lijkt een 300 grams deken met gevulde hals me praktischer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers