Dampdichte folie vloer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:23

Bij mij is vorige week een nieuwe vloer gelegd. Deze is komen te liggen op een houten ondervloer. Omdat de kruipruimte er onder erg vochtig is, moest over het hout eerst dampdichte folie, met daarop de ondervloer plus vloer. Volgens de gebruiksaanwijzing moet deze folie deels tegen de muur oplopen. Dit verwerk je dan achter de muurplinten. Dit staat zelfs op de website van het bedrijf wat de vloer heeft gelegd. Echter bleek bij mij een dag later dat de folie ligt zo'n 10-20cm van de muur af. Ik kan niet direct contact opnemen met de vloerleggers, dit loopt allemaal via het bedrijf waar ik de vloer heb besteld. Dus de reden waarom dit zo gelegd weet ik nog niet. Wordt deze folie standaard zo gelegd ondanks dat er op de gebruiksaanwijzing iets anders staat?

Voor de duidelijkheid, zo hoort het gelegd te worden:
Afbeelding

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:34

Met betrekking tot de vochtige kruipruimte: zitten er wel genoeg roosters (in de muur) naar buiten toe? Zo niet, dan gaat wel je vloer wegrotten (draagbalken). Je sluit nu namelijk alles af.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:46

Er zitten roosters naar buiten of dat er genoeg zijn weet ik niet. Er liggen speciale korrels in de kruipruimte en daar komt volgend jaar nog een laag bij. In de houten ondervloer zitten veel vochtplekken en een paar maanden geleden is er al een rotte vloerbalk vervangen.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:37

Ik hoop voor je dat het ondertussen al is opgelost maar zo hoort het niet. Op deze manier heeft het geen nut en zal het vocht er langs komen. Het hoort inderdaad zo, zoals er op de website omschreven werd.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 16:46

Nee het is nog niet opgelost. Op deze manier heeft het folie maar gedeeltelijk nut. Als het nou in ieder geval tot de muren liep, dan was het iets makkelijker te accepteren, maar nu ligt het zo'n 10-20cm van de muur af.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:49

Oh wauw wat vervelend.... Zo zal het idd niet veel doen :n Is het een koop of huur woning?

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 16:53

Huurwoning.
Erg frustrerend dit allemaal.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:14

Volgens mij worden dampdichte of dampremmende folie's alleen op betonnen vloeren gelegd om optrekkend vocht tegen te houden. Ga je het op een houten vloer leggen -zéker eentje die al een vochtprobleem heeft- dan heb je kans dat binnen no-time je ondervloer is verrot kompleet met binten en al.

Ik snap wel dat het bedrijf dit liever zo oplost dan dat ze later een claim krijgen, maar ik denk dat je nu achteruit aan het werken bent.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:19

Waarom niet zorgen dat de verhuurder folie onder de hele vloer doorlegt ivm het vocht. Dan blijft de vloer droog en heb je veel minder risico op verrotten.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 18:35

DubbelDun schreef:
Volgens mij worden dampdichte of dampremmende folie's alleen op betonnen vloeren gelegd om optrekkend vocht tegen te houden. Ga je het op een houten vloer leggen -zéker eentje die al een vochtprobleem heeft- dan heb je kans dat binnen no-time je ondervloer is verrot kompleet met binten en al.

Ik snap wel dat het bedrijf dit liever zo oplost dan dat ze later een claim krijgen, maar ik denk dat je nu achteruit aan het werken bent.

De folie is bedoeld om de ondervloer te beschermen, die bestaat uit zachtboard en MDF, en kan dus absoluut niet tegen vocht. Daarop komt vinyl, wat de ondervloer van boven dus al afsluit.
In de kruipruimte liggen speciale korrels voor het vocht.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dampdichte folie vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:49

Ik hoop dat die korrels voldoende het vocht naar beneden halen en daar houden.